دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

چطور در خانه زردی چشم را درمان کنیم؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۶ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب قصد داریم شما را با سندروم ژیلبرت آشنا کنیم و روش های درمان خانگی آن را به شما آموزش خواهیم داد. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

زردی چشم یکی از مشکلاتی می باشد که برخی از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. در ادامه درمان این مشکل را برای شما بررسی می کنیم.

درمان زردی چشم

زردی چشم

زردی چشم در بزرگسالان و کودکان ایجاد می شود. این نوع زردی در اثر یکی از بیماری های کبدی ایجاد شده و با درمان های خانگی می توان آن را درمان کرد. باید بدانید که زردی چشم نمی تواند یک بیماری باشد و اغلب در اثر بیماری های دیگر ایجاد می شود. زمانی که پوست و سفیدی چشمان زرد می شود اگر بیلی روبین خون شما اندازه گیری شود میزان آن بالا تر از ۳ می باشد. در کودکان این مشکل قابل رفع می باشد و در بزرگسالان این اتفاق می تواند تهدید کننده زندگی باشد ولی در بیش تر موارد می توانید این مشکل را درمان کنید. این بیماری گاها ممکن است منجر به ایجاد اختلالاتی در افراد شود و در موارد اندکی باعث مرگ کودک می شود. این سندروم به سندروم ژیلبرت معروف می باشد. این سندروم یکی از بیماری های خوش خیم کبدی می باشد و علامت مشهود آن زردی است.

انواع زردی چشم

باید بدانید که زردی چشم انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن ها به دلایل مختلفی ایجاد می شود. در ادامه این نوع زردی ها را برای شما بررسی خواهیم کرد.

پری هپاتیت

یکی از انواع زردی چشم پری هپاتیت می باشد که در اثر شکستن گلبول های قرمز خون ایجاد می شود.

هپاتوسولار

هپاتوسولار یکی دیگر از علل زردی چشم ها می باشد که منجر به اختلالات کبدی می شود. در واقع زمانی که کبد شما توانایی خود را در متابولیسم بیلی روبین از دست می دهد این مشکل ایجاد خواهد شد.

  •  آرون گروپس

پست هپاتیت

زردی پست هپاتیت زمانی ایجاد می شود که مسیر خارج شدن بیلی روبین بسته شود و بیلی روبین نتواند به درستی ترشح شود.

علل ایجاد زردی چشم

زرد شدن سفیدی چشم ها دلایل مختلفی دارد که عبارت اند از :

  • وراثت
  • اختلال در کبد
  • سرماخوردگی
  • آنفولانزا
  • گرسنگی
  • نداشتن رژیم غذایی مناسب
  • تنزل آب در بدن
  • قاعدگی در زمان
  • ورزش های شدید
  • کم خوابی
  • فشار
  • روزه گرفتن

روش تشخیص زردی

روش تشخیص این سندروم

سندروم ژیلبرت یکی از بیماری هایی می باشد که روش های مختلفی برای تشخیص آن وجود دارد. زمانی که شما دارای علامت هایی مانند ادرار تیره و درد نقطه ای در شکم خود داشته باشید باید به پزشک مراجعه کنید تا مورد آزمایش قرار بگیرید. این آزمایش ها به منظور بررسی عملکرد کبد، اندازه بیلی روبین و شمارش سلول های خونی انجام می شود و در صورتی که تعداد سلول های خونی معمولی باشد و تنها بیلی روبین بالا باشد فرد به این نوع سندروم مبتلا است. البته برخی از پزشکان سونوگرافی از طحال را تجویز می کنند و گاها آزمایش ریفامپین برای بیماران تجویز می شود.

درمان زردی چشم

در نظر داشته باشید که درمان زردی چشم راهای زیادی دارد که در ادامه آن ها را برای شما مطرح می کنیم.

نور خورشید

نور طبیعی خورشید یکی از بهترین راه حل ها برای درمان زردی است. در واقع نور هایی که در بیمارستان برای رفع زردی استفاده می شود که می توان گفت تاثیرات خوبی هم دارد ولی نور خورشید برترین درمان است.

استفاده از آب گوجه فرنگی

یکی از راه های درمان زردی استفاده از گوجه فرنگی می باشد. اگر چشمان شما زرد شده است بهتر است دو لیوان آب گوجه فرنگی در روز بنوشید تا وضعتان بهبود یابد.

استفاده از روغن های گیاهی

برخی از روغن ها هستند که می توانند در درمان زردی چشم ها موثر باشند که این روغن ها را به همراه دستورالعمل آن را برایتان معرفی می کنیم.

روغن با اسانس رز ماری

این روغن را باید با روغن های دیگر مانند روغن نارگیل یا جوجوبا مخلوط شود و شما می توانید آن مخلوط را به شکم خود مالیده و ماساژ دهید تا جذب شود. می توانید این روغن را تا زمان خوب شدنتان استفاده کنید.

روغن با اسانس لیمو

۱۰ تا ۱۵ قطره از این روغن را به ۳۰ میلی لیتر روغن دیگر اضافه کنید. این روغن را نیز به صورت قبلی به شکم خود مالیده و ماساژ دهید.  اجازه بدهید تا این روغن کاملا جذب شود. می توانید این کار را روزی یک بار انجام بدهید تا وضعیت آن بهبود یابد.

شیر بز یکی از راه خای درمان زرد شدن چشم ها است.

شیر بز

می توانید روزانه یک لیوان شیر بز مصرف کنید  تا زردی چشمان خود را درمان کنید.

آب انگور سبز

اگر فرد بزرگسالی هستید می توانید روزانه یک لیوان آب انگور سبز بخورید و اگر کودکان دچار این نوع زردی شدند روزانه دو الی چهار حبه انگور سبز به آن ها بدهید.

سیر

اگر زردی چشم دارید می توانید برای رفع آن روزانه دو الی ۴ حبه سیر رنده شده را به رژیم غذایی خود اظافه کنید.

زنجبیل

می توانید مقداری زنجبیل زنده شده را با آب مخلوط کنید و آن را در ماهیتابه بریزید. زمانی که آب جوشید می توانید آن را کمی سرد کنید و مصرف کنید. می توانید هر روز این کار را انجام دهید تا بهبودی کامل ایجاد شود.

آب لیمو

آب لیمو به همراه عسل یک ترکیب جادویی برای درمان زرد شدن چشم ها می باشد. می توانید این ترکیب را بنوشید و زردی چشمانتان را درمان کنید. برای درمان سریع تر بهتر  است روزانه ۲ الی ۴ بار از این ترکیب استفاده کنید.

ماست

استفاده از ماست پروبیوتیک می تواند درمان زرد شدن چشمان شما باشد. در نظر داشته باشید که با خوردن ماست می توانید به راحتی زردی را درمان کنید ولی باید این کار را مرتبا انجام بدهید.

پونه کوهی

برای استفاده از این گیاه بهتر است مقداری از آن را به همراه آب بجوشانید و اجازه بدهید خنک شود و آن را میل کنید. اگر می خواهید سریع تر خوب شوید باید این دمنوش پونه کوهی را سه بار در روز میل کنید.

استفاده از پونه کوهی برای درمان زردی مفید است.

باید بدانید که این بیماری ممکن است به خودی خود خطرساز نباشد اما نشانه ای از بیماری های دیگر بوده و مشکلات جدی تری متوجه شما باشد. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه درمان خانگی و طب سنتی، درمان آفت دهان در منزل و درمان عفونت انگشتان پا  مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *