دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ برای تهیه یک سیستم ایده آل با هزینه مناسب

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

اگر به بازی های رایانه ای بسیار علاقمند هستید و مایلید تا لپ تاپی مخصوص گیمینگ خریداری کنید با این مطلب همراه ما باشید تا با راهنمای جامعی از ویژگی های لپ تاپ گیمینگ آشنا شوید. در ضمن به معرفی سه مدل لپ تاپ گیمینگ از برند ایسر نیز می پردازیم.

لپ تاپ گیمینگ هر آنچه را که از بازی های رایانه ای انتظار دارید، برای شما به ارمغان خواهد آورد. فقط کافی است بدانید برای خرید یک لپ تاپ مخصوص بازی باید چه ویژگی هایی را مدنظر داشته باشید. از این رو قصد داریم در ادامه این مطلب شما عزیزان را با راهنمای جامعی برای خریداری لپ تاپ مخصوص بازی آشنا سازیم. همراه ما باشید.

آشنایی با راهنمای جامع خرید لپ تاپ گیمینگ

  لپ تاپ ها در گروه های خانگی، تجاری، دانشجویی، حرفه ای و گیمینگ دسته بندی می شوند. در این میان معمولا پی سی ها و لپ تاپ های گیمینگ با توجه به قابلیت های مورد نیاز جهت اجرا، در رده گرانترین رایانه ها قرار می گیرند. همانطور که می دانید بازی های رایانه ای همواره طرفداران خاص خود را دارد از این نظر هر یک از شرکت های تولید کننده لپ تاپ، سری مجزایی را به لپ تاپ های گیمینگ اختصاص داده اند به طر مثال شرکت ایسر سری گیمینگ خود را به نام predator، کمپانی ایسوس به نام rog، شرکت اچ پی به اسم omen به بازار ارائه می کنند. لپتاپ های مخصوص بازی هر آن چیزی را که از بازی های رایانه ای در نظر دارید برای شما برآورده می سازد.

این نوع لپ تاپ ها توانایی اجرای بازی های فشرده گرافیکی ، بازی های پرطرفدار، انداختن تمامی افکت ها و سایه ها روی صفحه بدون احتیاج به تنظیمات خاص را دارا می باشند. از این رو برای خریداری یک لپ تاپ گیمینگ ، فقط کافی است تا بدانید از میان مدلهای گوناگون این نوع لپ تاپ ها در بازار، کدامیک از لحاظ قیمت برای شما مناسب تر است. ناگفته نماند اگر تصمیم به خرید هر یک از سری لپ تاپ های گیمینگ را دارید می توانید کانفیگ های این نوع لپ تاپ ها را در سایت آمازون بیشتر بررسی کنید. در حال حاضر قیمت لپ تاپ های پایین رده در بازار کشور، از  حدود ۲۰ میلیون تومان شروع می شود و تا ۱۰۰ میلیون تومان نیز در انواع بالا رده می رسد. به طور کلی می توان گفت لپ تاپ های گیمینگ در ردیف محصولات گران قیمت و البته قدرتمند قرار می گیرند. این نوع لپ تاپ ها باید دارای پردازنده قدرتمند، کارت گرافیک مجهز و صفحه نمایش با کیفیت باشند.

ضمنا با توجه به این که معمولا تایم استفاده از لپ تاپ گیمینگ زیاد است، بنابراین باید مقاوم نیز باشد. از این نظر، صفحه کلید، جنس بدنه و فن های آن نیز باید کیفیت ساخت بالایی داشته باشند تا از آسیب های احتمالی مصون بمانند. همه این موارد سبب می شوند تا این محصول رده قیمتی متفاوت تری از دیگر لپ تاپ ها داشته باشد. اما علاوه بر قیمت ویژگی های دیگری را نیز باید هنگام خریداری لپ تاپ گیمینگ، در نظر بگیرید تا از اجرای بازی بیشتر لذت ببرید. از این رو در ادامه راهنمای جامعی برای خرید لپ تاپ های گیمینگ ارائه می شود که امیدواریم اطلاعات کافی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

راهنمای جامع خرید لپ تاپ گیمینگ

گرافیک یا GPU

می توان گفت گرافیک یا GPU یکی از مهمترین عوامل در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ به شمار می رود. از آنجا که باز های امروزی بیشتر از سابق به طرف ۳D و ۴K پیش می روند نیاز به داشتن گرافیک بالا در آنها بیشتر می شود. ضمنا این تصور اشتباه است که عامل تاثیرگذار بر روی توان کارت گرافیک میزان حافظه آن بوده بلکه پهنای باند و نوع حافظه نیز دخیل می باشند. لپ تاپ گیمینگ برای اجرای بازی های حداقلی به حافظه بالای ۸ گیگابایت، پهنای باند ۱۲۸ به بالا و نوع حافظه DDR5 نیاز دارد. از مهمترین کارهایی که باید انجام شود بروزرسانی مداوم کارت گرافیکی می باشد به این خاطر که امکانات جدید را برای شما فراهم می آورد.

به طور کلی برای یک گیمر حرفه ای تنها یک گزینه اهمیت دارد و آن کارت گرافیک می باشد. در نهایت این کارت گرافیکی است که تعیین می کند چه بازی هایی را با چه کیفیتی می توان اجراکرد. به این ترتیب هنگام خرید لپ تاپ گیمینگ به کارت گرافیک توجه بیشتری داشته باشید و به هیچ وجه لپ تاپ هایی را که کارت گرافیک مجزا ندارند و از پردازنده گرافیکی یکپارچه با سی پی یو بهره می برند مدنظر قرار ندهید چرا که فقط می توانید بازی های قدیمی را با تنظیمات گرافیکی پایین اجرا کنید. از این رو توصیه می شود لپ تاپی را انتخاب کنید که پردازنده گرافیکی قدرتمندی داشته باشد و در مراحل بعدی به سراغ نمایشگر باکیفیت، پردازنده مرکزی قوی تر، حافظه رم زیادتر و … بروید.

نمایشگر با کیفیت

نمایشگر ها به دو صورت مات و براق هستند که انتخاب هر یک به سلیقه شما بستگی دارد. نمایشگرهای براق شفافیت رنگی بالاتری دارند ولی تابش نور مستقیم آفتاب به این نوع صفحه نمایش ها سبب منعکس شدن نور تابیده شده می شود و این موضوع حتی در محیط بیرون از منزل، تقریبا محتوای نمایشگر را غیر قابل تشخیص و غیرقابل مشاهده می سازد. از این رو نمایشگرهای مات به وجود آمدند. صفحه نماش های مات دارای پوشش منحصر به فرد ضدبازتاب نوری هستند و از این نظر تحت تابش نور مستقیم خورشید بازتابی صورت نمی گیرد و نتیجه آن قابل مشاهده بودن کامل محتوای نمایشگر می باشد. ولی نمایشگرهای مات به خاطر داشتن چنین قابلیتی تاحدودی تیره و غیرزنده به نظر می رسند و شادابی تصویر نمایشگرهای براق را ندارند.

یکی از نکات در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ این است که بعضی از لپ تاپ های مخصوص بازی، نمایشگر لمسی در اختیار کاربران قرار می دهند که برای تعدادی از بازیها مناسب هستند. با این حال، چنین قابلیتی در اکثر لپ تاپ های گیمینگ غیر ضروری می باشد. کمترین رزولوشن برای هر لپ تاپ گمینیگ حدود ۱۰۸۰*۱۹۲۰ پیکسل یا فول اچ دی است که عددی کمتر از این نشان می دهد این لپ تاپ قدرت خوبی برای اجرای بازی ندارد.

پردازنده قدرتمند

باید گفت که پردازنده لپ تاپ یکی از اصلی ترین قطعات دستگاه می باشد که در راهنمای خرید هر مدل لپ تاپی تاثیر بسزایی دارد. پردازنده یک لپ تاپ مخصوص بازی نقشی مدیریتی داشته و وظیفه کنترل و محاسبات را برعهده دارد. از این رو برای تشخیص پردازنده قوی و مناسب گیمینگ موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • در لپ تاپ از پردازنده نسل جدید استفاده شده باشد. آخرین نسل پردازنده های اینتل، نسل هشتم هستند که قدرتمندترین پردازنده های حال حاضر می باشند و دارای بالاترین سرعت نیز هستند.
  • پردازنده های core i5 کمترین انتخابی می باشند که می توان در گزینش مدل لپ تاپ گیمینگ در نظر گرفت. ضمنا پردازنده چهار هسته ای به بالا بهترین انتخاب ها هستند.
  • سرعت کلاک پردازنده نیز در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ گزینه مهمی است. در پردازنده های جدید کمپانی اینتل سرعت تا چهار گیگاهرتز می باشد.
  • نوع پردازنده اینتلی که از آن استفاده می کنید نیز گزینه ای است که در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ باید به آن توجه کنید. بهتر است از سری پردازنده هایی بهره بگیرید که دارای پسوند HQ باشند.
  • در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ در حال حاضر در گزینش پردازنده های AMD نسل Ryzen بهترین انتخاب می باشد.

حافظه رم

همواره پردازنده و حافظه با یکدیگر ارتباط مهمی دارند و سرعت پردازنده بر مقدار حافظه بسیار تاثیرگذار است. ضمنا حجم زیاد نرم افزارهای گیمینگ موجب می شود تا در لپ تاپ گیمینگی خریداری شود که حافظه بالایی داشته باشد. برای یک لپ تاپ گیمینگ حافظه رم کمتر از ۸ گیگابایت مناسب نیست و هر اندازه حافظه بیشتری داشته باشد بر سرعت دستگاه نیز تاثیر می گذارد. بهره گیری از حافظه رم ۱۶ گیگابایت عالی بوده ولی در کنار آن باید پردازنده مرکزی و گرافیکی نیز قوی تر باشند.

قابل جابجایی بودن

هر اندازه یک لپ تاپ قدرتمند و کاربردی تر باشد قابلیت جابجایی و حمل آن کمتر خواهد بود. به ویژه لپ تاپ های گیمینگ که سنگین ترین لپ تاپ ها بوده و بالای ۵ کیلوگرم وزن دارند. با این حال توجه به این مورد تا حدودی لازم بوده ولی اکثر لپ تاپ های گیمینگ قابلیت حمل چندانی نخواهند داشت.

هارد دیسک

هارد یسک لپ تاپ در انتقال فایلها نقش مهمی دارد و یکی از اصلی ترین موارد در راهنمای خرید لپ تاپ سرعت آن است. با توجه به حجم زیاد نرم افزاهای گیمینگ باید لپ تاپی با هارد بالا انتخاب نمود. از این رو لپ تاپ هایی با هارددیسک SSD به خاطر سرعت بالایی که دارند ارحج می باشند ولی اگر بودجه کافی برای خرید این نوع لپ تاپ ها را ندارید پیشنهاد می شود که هارد با حافظه دیسک یک ترابایت یا بیشتر تهیه نمایید. ضمنا می توانید لپ تاپی با هارددیسک SSD, HHD به طور همزمان بهره بگیرید که این امر سرعت ارسال و باگذاری را افزایش می دهد.

در پایان این بخش به چند نکته ضروری دیگر در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ اشاره می شود.

۱. لپ تاپ گیمینگ معمولا دارای ۲ تا ۳ فن خنک کننده می باشد که بنا به حجم بالای پردازش ضروری بوده که یکی از این فن ها برای پردازنده و بقیه برای کارت گرافیک در نظر گرفته شده اند.

۲. حداقل دو پورت برای اتصال لپ تاپ گیمینگ به نمایشگرهای دیگر تعبیه شده است.

۳. صفحه کلید این نوع لپ تاپ ها به شیوه ای طراحی شده اند که بتوانید به راحتی بازی نمایید. به طور مثال کلیدهای جهت، پایین تر تعبیه شده اند و کلیدهایی مانند اینتر و تب سایز بزرگتری دارند. ضمنا نور پس زمینه ای( آبی، قرمز، رنگین کمان و …) نیز برای کیبورد انواع برندها در لپ تاپ های گیمینگ در نظر گرفته شده است.

۴. کیفیت اسپیکرهای لپ تاپ های گیمینگ عالی بوده و ساب ووفر و هدفون به صورت مجزا می باشد. ضمنا روی دستگاه عباراتی مانند DTS SURROND یا Powered by dolby را جستجو کنید. حضور یک شرکت معتبر صوتی به خوبی نشان از کیفیت صدای عالی خواهد بود.

۵. معمولا لوازم جانبی همرا با لپ تاپ گیمینگ به صورت کامل می باشد.

معرفی چند لپ تاپ گیمینگ از برند ایسر

لپ تاپ ایسر اسپایر A315-55 (پایین رده)

این لپ تاپ با تنوع سخت افزاری بالایی در بازار حضور دارد. اما نمونه هایی که دارای پسوند ۵۵ باشند به پردازنده گرافیکی Geforce mx230 مجهز هستند. mx230 از چیپست های رده پایین انویدیا به شمار می رود که قادر است بازهای ۲۰۱۹ را با تنظیمات گرافیکی کم اجرا نماید. به طور مثال بازی فیفا ۲۰ با تنظیمات گرافیکی متوسط و رزولوشن فول اچ دی به آسانی و با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می شود. حتی بازیهای سنگین تر مانند بردرلند ۳ و فارکرای ۵ نیز با کمترین تنظیمات گرافیکی و روزولوشن اچ دی قابل اجرا می باشد.

لپ تاپ ایسر نیترو ۵ (میان رده)

این سری از لپ تاپ ها جذابترین لپ تاپ های گیمینگ میان رده بازار به شمار می روند که دارای مدل های مختلفی با پردازنده های core i7 , Ryzen 7 و کارت گرافیکی GTX 1650 , GTX 1660 Ti در بازار وجود دارند. این لپ تاپ پردازنده ای قوی تر و سیستم خنک کننده بهتری دارد. ضمنا ظاهر نیترو ۵ جدی تر بوده و داشتن لبه های تیز و صفحه کلیدی با نور پس زمینه قرمز بیشتر باب سلیقه گیمرها می باشد.

مدلی از نیتروو گرافیک  ۵ با پردازنده core i7  و گرافیک GTX 1650 می تواند بیشتر بازی های روز را با رزولوشن فول اچ دی و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه انجام دهد. البته برای بازی های سنگینی مانند metro exodus جهت رسیدن به نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه باید تنظیمات گرافیکی را پایین تر قرار دهید. ضمنا برخی بازهای سبک مانند فیفا ۲۰ را می توان حتی با رزلولوشن ۴k نیز اجرا نمایید. در نهایت توجه داشته باشید که کاربرد لپ تاپی مانند نیترو ۵ به اجرای بازی محدود نشده و می تواند کاربری های دیگری مانند برنامه نویسی، تدوین ویدیو و محاسبات سنگین داشته باشد.

لپ تاپ ایسر پرداتور هلیوس ۳۰۰ (پرچمدار)

سری پرداتور ایسر برای طرفداران بازی رایانه ای حتما شناخته شده می باشد. محبوبیت این سری از لپ تاپ های ایسر به خاطر امکانات جذاب و قابلیتهای خاص آنهاست. سری هلیوس ۳۰۰ که کمی بیش از ۵۰ میلیون قیمت دارند و شاید با بهره مندی از کارت گرافیک GTX 1660 Ti هم سطح با لپ تاپ های پرچمدار دیگر با کارت گرافیک RTX 2060 , RTX 2070 نباشد اما با امکانات ویژه ای که ارائه می دارد در ردیف لپ تاپ های گیمینگ پرچمدار قرار می گیرد. به طور مثال نمایشگر ۱۴۴ هرتزی آن تجربه منحصر به فردی را به ارمغان می آورد. ضمنا دارای سیستم خنک کننده پیشرفته ای می باشد که از افت کارایی سخت افزار پیش گیری می کند.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *