دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دلیل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ چیست و چه اقدامی باید انجام بدهیم؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از مشکلاتی که در لپ تاپ های امروزی مشاهده شده، خاموش شدن ناگهانی آن می باشد که البته سیستم خود حفاظتی(self-protecting) لپ تاپ این موضوع راسبب می شود و می توان این امر را نکته ای مثبت تلقی کرد. اما خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ ، به چه دلیل یا دلایلی اتفای می افتد؟ برای دانستن پاسخ این سوال همراه این مطلب از آرگا باشید.

لپ تاپ های امروزی دارای قابلیت خود حفاظتی یا self-protecting می باشند که در مواقع حساس و بحرانی که احتمال می رود به سیستم آسیب وارد شود لپ تاپ را به صورت کلی خاموش می کند. برای دانستن این که چه دلیل یا دلایلی موجب خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ می شود با ادامه مطلب همراه ما باشید.

۱۰ دلیل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

 

هر چند خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ موضوعی آزاردهنده می باشد ولی واقعیت این است که مکانیزم خود محافظتی(self-protecting) در لپ تاپ رخ می دهد تا سیستم را از آسیب های احتمالی مصون بدارد. در حقیقت این اتفاق به نفع شما بوده، اما از آنجا که ممکن است مشغول بازی یا تایپ یک مطلب مهم باشید این موضوع بسیار آزا دهنده خواهد بود. به طور کلی موقعی که هر یک از اجزاء لپ تاپ خیلی داغ می شود این امر بیشتر اتفاق می افتد.

اما این خاموش شدن ناگهانی ممکن است به دلایل تهویه نامناسب، نقص سخت افزاری، نرم افزاری و … نیز اتفاق بیافتد. اکثر کاربران موقع مواجه با این مشکل یا به سراغ منبع تغذیه می روند یا به نصب مجدد سیستم عامل می پردازند. هر چند این راه حل ها نیز در مواردی می تواند کارساز باشد ولی خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ دلایل دیگری نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

۱. بالا رفتن بیش از حد دمای لپ تاپ

چنانچه به هر دلیلی مانند استفاده سنگین یا اجرای بازی از لپ تاپ، دمای آن اگر از حد معینی بالاتر رود مکانیزم خود حفاظتی(self-protecting) لپ تاپ فعال شده و سیستم خود بخود خاموش می شود. چنانچه قبل از خاموش شدن لپ تاپ صدای ناهنجاری از فن شنیدید یا احساس کردید دمای سیستم خیلی بالاتر رفته و باد گرمی از لپ تاپ خارج می شود می توانید احتمال دهید که به خاطر تهویه نامناسب دستگاه این اتفاق رخ داده است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

از این رو بخش های مرتبط با دستگاه تهویه لپ تاپ مثل فن پردازنده، فن گرافیک و فن کیس را مورد بررسی قرار دهید برای مطمئن شدن از احتمال اختلال در این بخش بهتر است از نرم افزارهای عیب یاب بهره بگیرید. به این خاطر که بازکردن لپ تاپ کار مشکلی بوده و در ضمن ضمانت آن نیز باطل می شود. معمولا نرم افزار عیب یاب در سایت سازنده لپ تاپ موجود بوده ولی اگر آن را پیدا نکردید می توانید از سایت های دیگر دانلود نمایید.

۲. خراب شدن باتری

استفاده از باتری خراب در لپ تاپ نیز می تواند یکی از عوامل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ باشد. باتری لپ تاپ ها دارای عمر مفید مشخصی بوده که پس از سپری شدن این تایم کارایی سابق را ندارد و باید کنار گذاشته شود. اگر کاربری بدون توجه به اتمام عمر مفید باتری همچنان در لپ تاپ خود آن را به کار گیرد با خاموش شدن ناگهانی سیستم خود روبرو خواهد شد. از این رو بهتر است باتری خراب و کهنه را به یک باتری نو تعویض کند. در صورتی که پس از تعویض باتری مشکل رفع شد می توان نتیجه گرفت این خاموشی ناگهانی به باتری خراب مربوط بوده است.

۳.  خرابی درایورها

چنانچه سیستم عامل جدیدی روی لپ تاپ نصب کرده اید یا اینکه در درایورها مانند درایو کارت گرافیک تغییری ایجاد کرده باشید احتمال خاموش شدن ناگهانی سیستم وجود دارد به ویژه در حال اجرای بازی که بیشترین استفاده از BIOS را دارید بروز مشکل در یک درایور خاموش شدن ناگهانی را به دنبال دارد. اغلب ایرادی که در یک مولفه سخت افزاری روی می دهد خود سخت افزار نبوده بلکه به درایورها مربوط است. یک درایور ناسازگار می تواند مشکلاتی را از جمله خاموشی ناگهانی رایانه سبب شود. برای تشخص اینکه این مشکل به درایور مربوط است یانه باید فایل های Dump را در سیستم خود جستجو کنید با بررسی این فایلها احتمالا دلیل مشکل ایجاد شده مشخص خواهد شد.

در درایورهای نمایشگر AMD,AMD catalyst suite درایورهای زیادی وجود دارد که می توانند ایرادات مشابهی را سبب شوند .احتمالا در ویندوز با صفحه blue screen of death این مشکل را مشاهده کرده اید و مجبور به راه اندازی مجدد رایانه شده اید. چنانچه گمان دارد مشکل به درایور ربط دارد توصیه می شود راهنمای دقیق درایورهای سیستم ویندوز و شیوه برخورد با آن را مورد بررسی قرار دهید.

۴. ایراد سخت افزاری

اگر به تازگی سخت افزار جدیدی را روی لپ تاپ خود نصب کرده اید ممکن است سبب خاموش شدن ناگهانی آن شود. به این ترتیب برای تشخیص اینکه ایراد سخت افزاری موجب این مشکل شده است قطعه سخت افزاری جدید را از دستگاه خارج نموده و کنار بگذارید. چنانچه با این کار مشکل حل شد ایراد کار به سخت افزار مربوط می شود. از جمله سخت افزارهای اصلی که باید مدنظر قرار دهید cpu,ram,mainboard و کارت گرافیکی می باشد.

در ضمن ممکن است این امر به پاور یا پورت یو اس بی خراب نیز مرتبط باشد. از این رو وضعیت دستگاه را چک کرده و در صورت بروز هر نقصی برای مادربورد و پردازنده حتما سیستم خود را برای تعمیر به فرد متخصص بسپارید. ضمنا عامل دیگری که سبب نقص سخت افزاری می شود نفوذ رطوبت یا بخار آب به داخل لپتاپ است که این امر می تواند در قطعات الکترونیکی تغییر ایجاد کند که اصطلاحا سولفات شدگی نام دارد. ایجاد چنین مشکلی برای هر یک از قطعات مادربرد از لحاظ ظاهری کاملا مشخص بوده بنابراین این مشکل را می توان با استفاده از یک مسواک و کمی تینر برطرف کرد. چنانچه مشکل با این کار برطرف نشد باید قطعه معیوب تعویض شود که این کار در مراکز تعمیر لپ تاپ قابل اجرا خواهد بود.

۵. ویروس یا بدافزار

گاهی ممکن است یک ایراد کوچک در نصب برنامه یا حتی ویروسی بودن فایلی سبب خاموش شدن ناگهانی رایانه شود. البته قابل ذکر است این خاموشی ناگهانی سیستم توسط ویروس یا بدافزار به ندرت روی می دهد. بعضی ویروس ها لپ تاپ را خاموش و مجددا روشن می کنند. این ویروس ها به طور معمول توسط یک برنامه خاص در رایانه اجرا می شوند برای حل این مشکل یک آنتی ویروس به روز استفاده کنید تا از اسکن روزانه لپ تاپ و آلوده نبودن آن آگاهی یابید. این امر معمولا وقتی رخ می دهد که کلید خاصی را فشار دهید یا برنامه خاصی اجرا شود در این وضعیت بدافزار برای صیانت خود یا اجرای کاری خاص دستگاه را خاموش می کند. به این ترتیب حتما از یک آنتی ویروسی قوی بهره بگیرید و اگر به برنامه یا نرم افزاری شک دارید آن را حذف و دوباره سیستم را راه اندازی نمایید.

۶. فن آلوده شده به گرد و غبار

 اگر به هر دلیلی فن های لپ تاپ کثیف شده باشد و روی آن گرد و غبار زیادی نشسته باشد در کارایی فن اختلال ایجاد می کند و با ادامه یافتن این روند علاوه بر افزایش دمای لپ تاپ صدای ناهنجاری از فن شنیده خواهد شد که احتمال خاموش شدن ناگهانی سیستم را به دنبال دارد. ضمنا ممکن است صدا مربوط به شکسته شدن فن مربوط باشد. از این رو باید فن دستگاه را مورد بررسی قرار دهید و در صورت مشاهده گرد و غبار آن را به دقت تمیز کنید تا آلودگی هایی که سبب اختلال در کارکرد فن شده اند را به درستی از بین ببرید.

۷. ولتاژ نادرست شارژ

چنانچه در حال اجرای بازی، لپ تاپ خاموش شد در صورتی که عملکرد معمولی را داشتید احتمالا مشکل به ولتاژ شارژ مرتبط باشد. اکثر بازی ها به شارژ با ظرفیت ولتاژ بالا بین ۱۰۰ تا ۲۴۰ ولت نیاز دارند با این حال بسیاری از کاربران به این موضوع توجهی نداشته و از شارژرهایی با ولتاژ ۹۰ ولت یا کمتر استفاده می نمایند. در صورتی که اجرای بازی در لپ تاپ برق زیادی را مصرف می کند از این رو قبل از هر کاری ابتدا از ولتاژ درست سیستم خود اطمینان حاصل کنید بعد به بازی بپرزداید تا لپ تاپ دچار مشکلی نشود.

۸. اختلال در حافظه رم

وجود هر نوع اختلالی در حافظه رم خود را به شکل های مختلفی مانند هنگ کردن، پیغام خطای آبی، کند شدن، ری استارت ناگهانی، خاموش شدن ناگهانی و … نشان می دهد. البته توجه کنید با مشاهده چنین ایرادی سریعا به تعویض رم اقدام نکنید بلکه بعد از بررسی کارشناسانه اگر ایراد مربوط به رم بود معمولا با سرویس رم توسط اسپری های مخصوص مشکل برطرف می شود.

۹. عدم بروزرسانی درایورها

چنانچه درایورهای سیستم بروز رسانی نشده باشند، می تواند دلیل خاموشی ناگهانی لپ تاپ در ویندزو ۸ ، ۱۰ و … شود. درایورها نشان می دهند که قطعات سخت افزاری دستگاه درست کار می کنند یا نه. برای بروز رسانی درایورها می توانید از نرم افزار driver talent استفاده کنید که خیلی ساده آپدیت درایورها را انجام می دهد و تقریبا هر نقص درایوری را رفع می کند. باید درایورهای قدیمی و کهنه شناسایی شوند تا جدیدترین نسخه دانلود و نصب شود.

۱۰. فعال بودن اورکلاک

چنانچه اورکلاک روی لپ تاپ فعال شده باشد ممکن است هنگام فعالیت های سنگین مانند بازی یا پردازش ویدیو ، سیستم ناپایدار شود و خاموش شدن ناگهانی اتفاق بیافتد. از این رو ابتدا مطمئن شوید که اورکلاک در لپ تاپ غیرفعال شده باشد.

برای دیدن بررسی دلیل خاموش شدن ناگهانی گوشی کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *