دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دلیل خاموش شدن ناگهانی گوشی موبایل چیست؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۹ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب از آرگا به بررسی دلیل خاموش شدن ناگهانی گوشی می پردازیم. می توان گفت بسیاری از مشکلات گوشی های همراه با بررسی و شناسایی علت آن قابل حل بوده و این طور نیست که با مشاهده اختلال در بخشی از عملکرد گوشی نسبت به رفع مشکل آن اقدام نکرد.

ممکن است برای شما هم پیش آمده که در حال استفاده از گوشی همراهتان ناگهان گوشی خاموش شده و موفق به روشن کردن مجدد آن نشده اید. اگر علاقمند هستید تا دلیل یا دلایل این اتفاق را بدانید با این مطلب از آرگا همراه ما باشید.

بررسی دلیل خاموش شدن ناگهانی گوشی همراه

برخی افراد حساسیت خاصی نسبت به گوشی های همراه خود داشته و با مشاهده مشکلی در عملکرد گوشی تصور می کنند دیگر مثل سابق نمی توانند از آن بهره بگیرند و باید قید آن را بزنند. اما این تصور اشتباه است چرا که بسیاری از مشکلات گوشی ها با شناسایی دلیل آن قابل حل بوده و راه حل های مختلفی برای رفع هر اختلال در عملکرد گوشی وجود دارد. یکی از مشکلاتی که ممکن است شما نیز با آن مواجه شده باشید خاموش شدن ناگهانی گوشی می باشد که احتمالا تلاش نموده اید تا مجددا آن را روشن کنید ولی موفق به انجام آن نشده اید.

دلایل مختلفی مانند مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری وجود دارد که موجب خاموشی ناگهانی گوشی می شود. در مشکلات نرم افزاری رفع عیب با ترفندهای ساده ای قابل حل خواهد بود اما در ایرادات سخت افزاری لازم است گوشی را به یک متخصص بسپارید. توجه داشته باشید نباید در جستجوی راه حل های متفاوت برای گوشی های مختلف بود به این منظور که دلیل خاموش شدن ناگهانی میان گوشی های سامسونگ تفاوتی نداشته ولی این احتمال وجود دارد که این امر برای گوشی های سامسونگ، نوکیا یا آیفون متفاوت باشد. برای واضح تر شدن این موضوع به ذکر یک مثال می پردازیم. به عنوان مثال دلیل خاموش شدن ناگهانی گوشی نوکیا با آیفون تفاوت دارد ولی مسلما دلیل خاموش شدن ناگهانی سامسونگ A50 با J7 تفاوتی نخواهند داشت. با این مقدمه اگر علاقمند هستید تا با دلیل و راه های رفع مشکل خاموش شدن ناگهانی گوشی همراه خود آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

باتری

همانطور که پیشتر اشاره شده خاموش شدن ناگهانی گوشی دلایل مختلفی دارد. یکی از این دلایل ممکن است به باتری گوشی مربوط باشد. ممکن است آنقدر سرگرم استفاده از تلفن همراه خود شده باشید که متوجه تمام شدن شارژ باتری نشوید و ناگهان دستگاه خاموش می شود. به این ترتیب با شارژ مجدد باتری می توانید از تلفن همراه خود استفاده کنید. قابل ذکر است بعضی گوشی های اندرویدی پیش از روشن شدن باید دقایقی در شارژ باقی بمانند. اما در مواقعی باتری به دلایلی مانند گرما، استفاده طولانی، فشار زیاد یا عدم استفاده از کابل شارژر اصل خراب شده باشد. از این رو نیاز است سلامت باتری خود را چک کنید. البته در مواقعی که باتری شارژ دارد ولی ناگهان گوشی خاموش می شود نیز باید سلامت باتری خود را بررسی کنید. به طور معمول باتری های خراب تا مقدار خاصی شارژ در اختیار گوشی قرار داده و بعد خاموش می شوند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

خوشبختانه در همه مدل های اندروید روشی ساده برای آگاهی از میزان سلامت باتری وجود دارد و با شماره گیری کد تست سالم بودن باتری، مخصوص هر گوشی از سلامت باتری آگاهی یابید. با شماره گیری کد صفحه ای را مشاهده خواهید کرد در این صفحه گزینه Battery Information را انتخاب نموده تا فهرستی از وضعیت باتری را مشاهده کنید. در قسمت Battery Health توجه کنید که حتما عبارت good درج شده باشد تا مطمئن شوید باتری سالم است. در صورتی که چنین عبارتی را مشاهده نکردید به این مفهوم است که باتری وضعیت مناسبی نداشته و باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

در مواردی ممکن است باتری به خاطر ضربه از محل قرارگیری اش فاصله گرفته باشد یا اتصالات آن درست برقرار نیست این امر نیز می تواند سبب خاموش شدن ناگهانی گوشی شود به این ترتیب چنانچه گوشی با تکان یا ضربه ناگهانی خاموش شد اتصال باتری را باید بررسی کرد. ناگفته نماند که در بسیاری از گوشی های همراه امروزی باتری ها مانند سابق قابلیت جدا شدن و تعویض ندارند از این رو نیاز است حتما گوشی خود را به یک متخصص بسپارید.

گرم و داغ شدن بیش از حد

ممکن است گوشی شما بیش از حد گرم و داغ شده و ناگهان خاموش شود. به طور کلی این امر بر روی باتری و دیگر قسمتهای گوشی تاثیر منفی خواهد داشت. قابل ذکر است طراحی گوشی های هوشمند به گونه ای است که هنگام داغ شدن بیش از حد جهت پیشگیری از آسیب به قطعات سخت افزاری به طور اتومات خاموش می شوند. از این رو می توان یکی از دلایل خاموش شدن ناگهانی تلفن همراه را این امر دانست.  این موضوع حتی ممکن است زمانی که با گوشی  کاری هم انجام نمی دهید اتفاق بیافتد. برای رفع این مشکل از یک قاب مناسب گوشی بهره بگیرید.

سرمای زیاد

این امر به گوشی های آیفون بر می گردد. شاید برای شما جالب است که گوشی های آیفون مقاومت زیادی در برابر گرما دارند و تصور می کنید در برابر سرما نیز مقاوم هستند اما این طور نبوده و این نوع گوشی ها در برابر سرمای زیاد به طور اتومات خاموش می شوند. البته در مورد گوشی های اندرویدی که به خاطر سرمای زیاد با این مشکل روبرو شوند گزارشات کمی وجود دارد. از این رو برای حل این مشکل توصیه می شود از قاب های مناسب برای گوشی آیفون خود بهره بگیرید.

خرابی نمایشگر

ممکن است گوشی شما روشن باشد ولی نمایشگر آن خراب شده باشد و شما نتوانید از گوشی بهره بگیرید. در این حالت کلید پاور را چندثانیه فشار داده تا گوشی خاموش شود و مجدد گوشی را روشن کنید چنانچه موقع فشار کلید پاور لرزش یا صدایی را احساس نمودید به این معنی است که صفحه نمایش گوشی از کار افتاده است. به این ترتیب گوشی را به کامپیوتر متصل نموده و بکاپ بگیرید سپس برای حل مشکل آن را به یک متخصص بسپارید.

ایراد سخت افزاری

از جمله عواملی که ممکن است در نهایت منجر به مشکلات سخت افزاری گوشی شوند می توان به ضربه، رطوبت ، سقوط از ارتفاع و خیس شدن آن اشاره نمود. به طور معمول گوشی های ضد آب یا حتی گوشی های معمولی تعمیر شده نیز با مشکل سخت افزاری مواجه می شوند. چنانچه گوشی خود را به تازگی تعمیر کره اید ممکن است قطعات به خوبی تنظیم نشده باشند. توجه کنید که گوشی خیس را نباید بلافاصله روشن کرد چرا که ممکن است این کار موجب سوختن قطعات داخلی آن بشود. ابتدا گوشی را کاملا خشک نمایید. در مورد ضربه یا سقوط از ارتفاع نیز آن را به نمایندگی تحویل دهید تا افراد متخصص گوشیتان را تعمیر نمایند.

ایراد نرم افزاری

چنانچه قبل از خاموش شدن ناگهانی گوشی به طور مدام با مشکلی مانند ریستارت مداوم آن روبرو شده اید احتمالا به ایراد نرم افزاری آن بر می گردد. برای حل این مشکل ابتدا اطلاعات گوشی را خالی کرده بعد به فلش آن بپردازید. البته می توان پیش از فلش آن را یک بار به تنظیمات کارخانه برگرداند شاید این امر مشکل گوشی را برطرف کند.

برنامه های مخرب

باید گفت که برنامه های مخرب نیز می توانند دلیل خاموش شدن ناگهانی گوشی های آیفون، سامسونگ و مدل های دیگر باشند. چنانچه مدت کوتاهی است با سیاه شدن صفحه نمایش مواجه شده اید باید چک کنید اخیرا چه برنامه هایی روی گوشی نصب کرده اید. ممکن است ایراد به یک برنامه مخرب نصبی برگردد .چنانچه قبل از خاموش شدن ناگهانی گوشی ابتدا هنگ کرده و پس از چند ثانیه صفحه نمایشگر سیاه و خاموش شد به احتمال قوی مشکل به برنامه های نصب شده روی گوشی بر می گردد. برای رفع این مشکل از یک آنتی ویروس قدرتمند گوشی بهره بگیرید. و در مواردی که یک برنامه موجب بی ثباتی نرم افزار شده به نحوی که موجب خاموش شدن ناگهانی گوشی شود می توانید برنامه مدنظر را حذف کنید. همچنین مطمئن شوید که همه برنامه ها در اپ گوگل پلی استور بروزرسانی شده باشند. برنامه هایی که کمی پیش از این موضوع نصب شده اند را حذف نمایید.

چنانچه در طی روز گوشی چندین بار خاموش شد از حالت Safe mode استفاده نمایید. در این حالت گوشی بدون تاثیرپذیری از برنامه های نصبی کار نموده و در صورتی که مشکل با استفاده از حالت Safe mode حل شد به این معناست که برنامه های مخرب یا بدافزارها روی عملکرد دستگاه تاثیر می گذارند. در حالت سیف مود گوشی تنها قادر به استفاده از برنامه ها و اپلیکیشن های پیش فرض می باشد و برنامه های نصب شده روی موبایل را نشان نمی دهد. در این حالت هیچ ویروس یا بدافزاری قادر به فعالیت نبوده و می توانید به سادگی برنامه های مخربی را که موجب خاموش شدن ناگهانی گوشی شده اند را پیدا و حذف کنید.

دسترسی به حالت Safe mode در برندهای مختلف گوشی متفاوت است. ولی رایج ترین راه این است که دکمه پاور را چندثانیه ای نگه دارید سپس پنجره ای ظاهر شده که در این پنجره روی گزینه power off مدتی انگشت خود را نگه دارید تا پنجره Reboot in safe mode نشان داده شود. با لمس گزینه ok گوشی خاموش شده و در وضعیت Safe mode روشن می شود. بعد از ورود به این حالت چنانچه گوشی دیگر خاموش نشد به احتمال قوی یکی از برنامه های نصب شده روی گوشی سبب چنین مشکلی شده است. به این ترتیب لیست برنامه های نصبی را بررسی کنید و برنامه مخرب را حذف کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *