دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه پنیر کوتاژ سفید و نرم در خانه (دو دستور متفاوت)

  • ندا خوشرو
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب طرز تهیه پنیر کوتاژ با دو روش سنتی و جدید را پیش رو خواهید داشت که امیدواریم به کمک روش های ذکر شده بتوانید این نوع پنیر را در منزل به راحتی تهیه نمایید.

پنیر کوتاژ که به آن پنیر کاتیج نیز گفته می شود از انواع پنیرهای سفید و نرم می باشد و شما می توانید این نوع پنیر را در منزل به راحتی تهیه نمایید همچنین برای طرز تهیه پنیر کوتاژ از روش سنتی یا جدید استفاده می شود.

دستور تهیه پنیر کوتاژ با دو روش مختلف

برای تهیه پنیر از روش های مختلف نظیر پنیر لیقوان و پنیر صبحانه و پنیر خامه ای و پنیر کوتاژ استفاده می شود و شما می توانید این نوع پنیرها را در منزل به راحتی تهیه کنید. در ادامه با دستور تهیه پنیر کوتاژ در خدمت شما عزیزان خواهیم بود که امیدواریم از تهیه این نوع پنیر نهایت لذت را ببرید.

پنیر کوتاژ خوشمزه و خوش طعم

روش اول : دستور تهیه پنیر کوتاژ به روش سنتی

مواد لازم

  • شیر تازه : دو لیتر
  • نمک ( اختیاری ) : به مقدار لازم

روش تهیه پنیر کوتاژ

برای تهیه این نوع پنیر ابتدا سرشیر و چربی شیر را جدا نمایید سپس آن ها را درون ظرف درب داری بریزید. شیر را درون کاسه ای شیشه ریخته و روی آن را به کمک یک پارچه پشمی با بافت درشت بپوشانید تا شیر تبخیر شود. توجه داشته باشید که کاسه حاوی شیر را باید به مدت دو روز در هوای آزاد قرار دهید تا شیر به شکل ژله ای درآید و حالتی دلمه ای به خودش بگیرد. بعد از گذشت مدت زمان ذکر شده نباید هیچ آبی روی شیر مشاهده شود و اگر بعد از گذشت دو روز شیر مقداری آب داشت باید مدت زمان بیشتری را برای ترش شدن آن در نظر بگیرید.

دستور تهیه پنیر کوتاژ

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در این مرحله از طرز تهیه پنیر کوتاژ چربی شیر را بگیرید و شیر بریده شده را درون ظرفی فلزی بریزید سپس ظرف را روی گاز با حرارت کم قرار دهید و اجازه دهید تا شیر به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه حرارت ببیند تا آب و دلمه های شیر از یکدیگر جدا شوند اگر در این مدت زمان شیر و دلمه ها از یکدیگر جدا نشدند ظرف را به مدت بیشتری روی حرارت گاز قرار دهید.

پنیر کوتاژ خوشمزه

بعد از جدا شدن آب شیر باید آن را درون پارچه نخی یا آبکش توری بریزید تا قسمت جامد شیر جدا شود همچنین می توانید پارچه حاوی پنیر را بعد از اینکه چند بار فشار دادید به مدت دو تا سه ساعت از مکانی مناسب آویزان نمایید تا آب آن جدا شود در صورت تمایل نیز می توانید جسمی سنگین را روی پارچه قرار بدهید تا آب پنیر خارج گردد. توجه داشته باشید که با استفاده از روش اول پنیر نرم تر می شود.

از آب پنیر می توانید برای نگهداری خود پنیر استفاده نمایید همچنین باید مقداری نمک به آب پنیر بیفزایید سپس پنیر را درون آب قرار دهید تا به مدت طولانی بتوانید آن را نگه دارید.

روش تهیه پنیر کوتاژ

روش دوم : دستور تهیه پنیر کوتاژ خانگی

مواد لازم

  • شیر کامل : یک لیتر
  • آبلیمو یا سرکه : دو قاشق چایخوری
  • ماست خانگی : ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری

دستور تهیه پنیر کوتاژ

برای تهیه این نوع پنیر می توانید از روش اول استفاده نمایید و برای دلمه دلمه شدن شیر باید ابتدا آن را به دمای جوش برسانید و بعد از اینکه شیر شروع به قل زدن کرد سرکه یا ماست و آبلیمو را به آن بیفزایید.

مراحل تهیه پنیر کوتاژ

بعد از افزودن مواد اسیدی باید مقداری صبر نمایید تا شیر دلمه دلمه شود و بعد از اینکه شیر برید می توانید قابلمه حاوی شیر را از روی حرارت گاز بردارید. توجه داشته باشید که در این مرحله هر چقدر شیر روی حرارت گاز بیشتر بماند پنیر سفت تر می شود و از این مرحله به بعد می توانید برای تهیه پنیر از روش قبلی ( روش سنتی ) استفاده نمایید.

مراحل تهیه پنیر کوتاژ

در این مطلب توجه شما را به طرز تهیه پنیر کوتاژ جلب کردیم که امیدواریم با توجه به دستورات ذکر شده بتوانید این نوع پنیر را به راحتی در منزل تهیه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *