دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آموزش تکثیر قارچ کامبوجا و نکاتی برای پرورش و رشد آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

بهتر است بدانید که معمولا تکثیر قارچ کامبوجا فرآیند سخت و پیچیده ای نیست و شما می توانید با به کارگیری روش ها و مراحلی که در این مطلب بیان شده است به راحتی گیاه خود را تکثیر نمایید با ما همراه باشید.

به طور کلی قارچ کامبوجا ترکیبی از تعدادی باکتری و مخمرهایی است که به شیوه های مخصوص پرورش داده می شوند و اغلب طعم گوارای آن حس شادابی به انسان خواهد داد. همچنین امروزه پرورش و تکثیر قارچ کامبوجا را راهی برای پیشگیری از بیماری ها می دانند و به همین خاطر مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان گیاهان قرار گرفته است.

آشنایی با تکثیر قارچ کامبوجا

جالب است بدانید که قارچ مربوط به کامبوجا در مواقع حدود ۲۲۰ سال پیش در کشور چین مورد استفاده قرار می گرفته و پس از آن از طریق راه خطوط بازرگانی به کشور های روسیه و اروپای شرقی راه پیدا کرد و محبوبیت زیادی یافت. پیش از جنگ جهانی دوم استفاده از این نوع قارچ بسیار رواج پیدا کرده بود ولی در طول جنگ به دلیل کمبود چای و شکر فضای کشت کامبوجا از رونق افتاد. اما امروزه این قارچ در اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد و حتی در آمریکا انجمن استفاده کنندگان از این قارچ نیز تاسیس شده است. به طور کلی نوشیدنی این نوع قارچ نیز حدود ۲۲۰ سال قبل از میلاد در کشور چین در میان مردم رایج بود و همانطور که می دانید در طی راه های بازرگانی به سایر سرزمین های جهان راه پیدا کرد.

چگونگی تکثیر قارچ کامبوجا

دستورالعمل تهیه و تکثیر کامبوجا:

توجه داشته باشید که برای تکثیر قارچ کامبوجا بایستی مراحلی را طی کنید که در ادامه به صورت کامل و مجزا بدان پرداخته ایم:

در ابتدا سه لیتر آب را خوب بجوشانید و سپس درون یک قوری مقدار ۴ قاشق چای دم کنید. چای دم کشیده را صاف کرده و به سه لیتر آب از قبل جوشانده اضافه نمایید و هم بزنید تا کامل یک دست شود.

حال باید یک لیوان شکر معادل ۱۸۰ گرم را به چای اضافه کنید. لازم نیست نگران اضافه باشید زیرا برای تکثیر قارچ و تهیه لایه تازه استفاده می شود.

پس از ترکیب شکر با چای بهتر است صبر کنید تا دمنوش با دمای محیط برابر شود و بعد اندازه دو فنجان از استار اولیه را به چای سرد اضافه کنید.

  •  آرون گروپس

اکنون باید چای سرد شده را درون سه ظرف با بطری شیشه ای دهان گشاد تقسیم نمایید به گونه ای که درون هر بطری یک تکه از قارج کامبوجا قرار بگیرد. سپس درب بطری را با پارچه نازکی محکم ببندید و به مدت زمان ۷ الی ۱۰ روز آن را درون کابینت تاریک قرار دهید.

پس از گذشت این مدت شما شاهد تولید لایه تازه ای قارچ کامبوجا برای تخمیر های آینده و همینطور نوشیدنی آن خواهید بود. بهتر است بدانید که قارچ به دست آمده به صورت طبیعی جدا می شود و لازم نیست برای برداشن از وسیله فلزی استفاده کنید. در صورتی که ماده های ژله مانند به آن چسبیده بود بایستی آن را زیر آب شسته و سپس بر روی بشقاب شیشه ای قرار دهید.

در پایان توصیه می شود قارچ های به دست آمده را درون بطری در یخچال نگهداری کنید و در صورتی که بخواهید آن را دوباره کشت کنید می توانید قارچ ها را در کیسه های پلاستیکی بر روی بشقاب شیشه ای یا کاغذی مرطوب نگهداری کنید.

دستورالعمل تکثیر قارچ ها

نحوه مصرف قارچ کامبوجا:

توجه داشته باشید که قارچ کامبوجا در واقع می تواند برای کبد و دستگاه تصفیه بدن عمل سم زدایی را انجام دهد و به همین خاطر توصیه می شود مصرف آن را از مقدار کم شروع کنید و به تدریج مقدار آن را افزایش دهید. به طور کلی برای شروع پیشنهاد می شود در طول روز سه مرتبه دو قاشق غذاخوری میل نمایید و مقدار مصرفی را به تدریج افزایش دهید. همچنین برای رفع ناراحتی هایی مانند مشکلات دفع، رماتیسم، ضعف کبد و نقرس نیز توصیه می شود روزانه حدود یک پنجم قارچ را با آب در طی سه الی شش ماه بنوشید و به مدت یک ماه مصرف را قطع و دوباره شروع کنید.

شرایط مورد نیاز برای تکثیر و نگهداری کامبوجا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رویش خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و شرایط لازم برای پرورش و تکثیر قارچ کامبوجا پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن ها استفاده نمایید:

قرار دادن قارچ ها درون یخچال:

بهتر است بدانید که هنگام تخمیر مواد معمولا گاز Co2 تولید می شود که موجب کند کردن فرآیند تخمیر خواهد شد و به همین خاطر با در یخچال گذاشتن و خنک نمودن قارچ ها می توانید از آن ها به خوبی مراقبت نمایید. به طور کلی ممکن است کمی از تخمیر ادامه پیدا کند اما مقدار آن بسیار کم خواهد بود و خطر یک بطری انفجاری و یا هر چیزی مشابه آن به هیچ وجه اتفاق نخواهد افتاد.

اصول مراقبت از قارچ کامبوجا

دمای ایده آل برای قارچ ها:

توجه داشته باشید که درچه حرارت موجود در فضای کاشت قارچ ها باید بازه دمایی ۲۱ الی ۲۴ درجه سانتی گراد باشد زیرا در صورتی که درجه هوا کاهش پیدا کند روند رویش قارچ کامبوجا کند یا متوقف می شود و در مقابل هر چه دمای محیط افزایش پیدا کند روند رشد قارچ ها سریع تر خواهد بود و اغلب مخمر ها به صورت سرکه در می آیند که خیلی ترش هستند و بنابراین در پایان با کپک قارچ ها مواجه خواهید شد.

آب دادن قارچ ها:

به طور کلی توصیه می شود که برای آبیاری قارچ ها در طول روند رشدشان از آب لوله کشی استفاده نمایید زیرا تاثیر بهتری در روند رشد خواهد داشت و قارچ ها بدون هیچ آلودگی و آسیبی رشد خواهند کرد.

قارچ کامبوجا و اصول مصرف ان

راهکار های جلوگیری از بروز آلودگی و کپک در قارچ ها:

قارچ های مولد را حتما از مکان های معتبر تهیه کنید

از ظروف شیشه ای تمیز استفاده کنید

رطوبت فضای رشد بیش از حد نباشد

از جابه جایی ظروف کشت در زمان تخمیر اجتناب کنید

دور از گرده افشانی گیاهان خانه قرار دهید

از مواد خام و اولیه باکیفیتی استفاده کنید

بستر کشت را در محیطی با بازه دمایی ۲۵ الی ۲۸ درجه سانتی گراد قرار دهید

به جای دستگاه های تصفیه آب از آب لوله کشی استفاده کنید

در مکان های پاکیزه با درجه دمای ایده ال نگهداری نمایید

افراد سیگاری یا دارای بیماری تا حد ممکن در مجاورت محصول نباشند.

روش های جلوگیری از کپک قارچ کامبوجا

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با روش های کاشت قارچ ماشروم و همچنین با مطلب پرورش قارچ صدفی نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *