دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علائم خالی شدن باتری خودرو و نکاتی درباره خرابی باتری ها

  • شقایق ایران دوست
  • ۲ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب شما را با علامت های خالی بودن باتری ماشین آشنا می کنیم و همچنین طول دوام باتری ها را برایتان خواهیم گفت. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

باتری یکی از مهم ترین اجزاء ماشین می باشد و زمانی که باتری ماشین شما مشکل داشته باشد و یا نیازی به تعمیر داشته باشد مشکلاتی برای استارت زدن و روشن شدن ماشین ایجاد می شود. در ادامه علامت های خالی شدن باتری را برای شما بیان می کنیم.

خالی شدن باتری ماشین

علامت های خالی شدن باتری خودرو

باتری های ماشین های قدیمی تا همین چند وقت پیش کار آیی داشته اند و معمولا به یک شکل ساخته می شدند. این باتری ها یک مربع پلاستیکی دارای سولفوریک اسید و سرب بودند. بعد از گذشت چندین سال باتری های اتمی به بازار عرضه شدند. باتری های اتمی کم تر از باتری های دیگر مشکل دار می شوند و جایگاه بالا تری دارند. باتری های قدیمی می توانند مشکلات بسیار زیادی برای خودروی شما ایجاد کند ولی باتری های جدید مشکل باتری های قبلی را ندارند. در واقع باتری مانند قلب یک ماشین است و بدون آن ماشین توانایی جا به جا شدن را ندارد. در ادامه نشانه های خالی شدن باتری خودرو را برای شما بیان می کنیم.

روشن نشدن ماشین

در نظر داشته باشید که روشن نشدن ماشین می تواند نشانه های دیگری هم داشته باشد و خرابی های دیگری نیز مانع از روشن شدن ماشین شوند ولی در صورتی که ماشین استارت می خورد و روشن نمی شود عیب از باتری خودروی شما می باشد.  در این حالت هر چقدر هم که تلاش کنید ماشین شما روشن نمی شود.

روشن نشدن چراغ پشت کیلومتر

یکی دیگر از نشانه های خرابی باتری خودرو ها استارت نزدن و روشن نشدن چراغ پشت کیلومتر شمار می باشد. در واقع باید بدانید که باتری ماشین برق تمامی اجزاء ماشین را کنترل می کند از این رو روشن نشدن این چراغ ها نیز یکی از علامت های خرابی و خالی شدن باتری می باشد.

روشن نشدن چراغ ها می تواند نشانه ای از خرابی باتری باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روز در میان روشن می شود.

در صورتی که باتری ماشین شما روز در میان کار می کند و یک روز به خوبی روشن می شود و روز دیگر استارت نمی خورد به شما نشان می دهد که خالی شده است و نیازمند تعمیر می باشد.

استارت خوردن در هوای سرد

یکی دیگر از مشکلاتی که نشان می دهد باتری خودروی شما خالی شده است استارت نخوردن در روز های سرد می باشد. در صورتی که در حین روشن کردن ماشین صدای بسیار کم و خفیفی از باتری شنیده می شود نشانه ای از خرابی و یا خالی شدن آن می باشد.

اتصال باتری به باتری

در صورتی که بیش از دو بار در ماه مجبور شدید از اتصال باتری به باتری استفاده کنید باید به فکر موتور خودروی خود باشید. این نوع موتور دیگر برای شما خوب کار نمی کند و باید حتما آن را تعویض کنید.

نکات مهم درباره خرابی باتری

در نظر داشته باشید که هر کدام از علامت های زیر را که مشاهده کردید باید باتری ماشین خود را چک کنید زیرا این علامت ها نشانه خرابی صد در صدی باتری خودرو می باشند.

  • قبل از این که موتور روشن شود هیچ کدام از برق های ماشین روشن نمی شوند.
  • برق های داخل خودرو بعد از روشن شدن ماشین سه بار یا بیش تر روشن می شوند.
  • باتری خودرو شما ۳ تا ۵ بار در ماه به اتصال باتری به باتری نیازمند شده است.
  • هنگام رانندگی رادیو و ضبط خاموش می شود.
  • ماشین در هوای سرد به سختی روشن می شود.
  • چراغ آلترناتور خراب می شود.

باتری ها چگونه خراب می شوند؟

دوام باتری ها

باتری های جدید حدودا بین دو تا سه سال کار آیی مفید دارند و می توانند به خوبی کار کنند. بهتر است قبل از خراب شدن باتری ماشین و آسیب دیدن دیگر اجزای آن باتری را خودتان تعویض کنید. برخی از سازندگان می گویند که باتری ها ۵ سال عمر می کنند ولی عمر هر باطی نهایتا ۲ تا ۳ سال می باشد. موارد بسیار زیادی هستند که می توانند سلامت باتری را تامین کنند که می توان به استارت و سولونوئید اشاره کرد.

زمان تعویض باتری ها

در خوش بینانه ترین حالت باید هر دو سال باتری را تعویض کنید. ولی ممکن است مورد های دیگری نیز باشد که به شما نشان بدهد زمان تعویض باتری رسیده است. این موارد عبارت اند از :

  • خراب شدن باتری به طور کامل و روشن نشدن ماشین
  • نیاز به یدک کش برای حمل ماشین باشد.
  • مکانیک توصیه کند.
  • بین دو تا پنج سال باتری را تعویض نکرده باشید.
  • زمانی که ماشین به مدت بسیار زیادی خاموش مانده باشد و از آن استفاده نشده باشد.

تعویض باتری چه زمانی نیاز است؟

در نظر داشته باشید که استفاده نکردن از ماشین هم می تواند دلیلی بر خراب شدن باتری باشد بنابراین بهتر است از ماشین خود به خوبی مراقبت کنید و هر از چند گاهی آن را برای سرویس به مکانیکی ببرید. خراب شدن باتری می تواند آسیب های بسیار زیادی به ماشین وارد کند. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه خودرو ، تقویت باتری ماشین و علت استارت نخوردن ماشین را مشاهده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *