دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی تویوتا یاریس ۲۰۱۶ محصول کوچک و کم مصرف تویوتا

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

تویوتا یاریس جزو اقتصادی ترین محصولات شرکت تویوتا می باشد که در سراسر جهان با فروش مناسبی روبرو شده است. اولین نسل این خودرو در سال ۱۹۹۹ روی خط تولید قرار گرفت و تاکنون چندین نسل از آن تولید و به بازار ارائه شده است. در این مطلب به بررسی تویوتا یاریس ۲۰۱۶ می پردازیم.

یکی از مقرون به صرفه ترین و کوچکترین محصولات شرکت تویوتا، خودرو تویوتا یاریس می باشد که در کلاس B قرار داشته و در قالب نسخه های ۲۰۱۴و ۲۰۱۶ به جاده های کشور وارد شده است. با بررسی تویوتا یاریس ۲۰۱۶ همراه این مطلب باشید.

بررسی خودرو اقتصادی تویوتا یاریس ۲۰۱۶

شرکت تویوتا با ساخت خودروهای مردمی و عامه پسند از محبوبیت خاصی بهره می برد. در واقع الگوی اصلی بزرگترین کمپانی های خودروسازی جهان برای تولید خودروهای پرفروش ، توجه به نیاز متوسط  بخش بزرگی از جامعه بوده که نتیجه آن ساخت خودروهایی همچون تویوتا کمری، تویوتا کرولا و … می باشد که در ردیف پرفروش ترین های بازار جای دارند. در این بین، تولید محصولاتی که مکمل سبد تولیدات شرکت باشند نیز تاحدی تحت الشعاع بوده و به طور مثال تویوتا به ناچار تصمیم گرفته در تولید نسل جدید یاریس برای کاهش هزینه ساخت از مزدا نیز بهره بگیرد از این روی یاریس جدید با پلتفرم مشترک مزدا ۲ روانه بازار می شود. این رویکرد تویوتا در نسخه های اسپرت این کمپانی مانند تویوتا سویرا و GT86 هم مشهود است.

با توجه به ممنوعیت واردات خودرو نسل آخر این خودرو به بازار ایران راه نیافت و نسخه های موجود در کشور عموما به نسل های دوم و سوم تویوتا یاریس برمی گردد. می توان گفت تویوتا یاریس یکی از کوچکترین و مقرون به صرفه ترین محصولات شرکت تویوتا می باشد که با عرضه نخستین نسل آن در سال ۱۹۹۹ با فروش خوبی در سراسر جهان روبرو شد. نسل سوم این خودرو در سال ۲۰۱۱ به فهرست تولیدات شرکت تویوتا اضافه شد.

تویوتا یاریس توسط نماینده رسمی این کمپانی در ایران به نام ایرتوبا در قالب نسخه های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ مهمان جاده های کشور شد و به خاطر قیمت اقتصادی، مصرف سوخت مناسب، حضور نمایندگی این خودرو کلاس B ، از سالها پیش در کشور و دردسترس بودن قطعاتش با محبوبیت مواجه شد که این موضوع در بازارهای جهانی نیز صدق دارد. احتمالا برند شناخته شده تویوتا نیز در فروش خوب آن موثر بوده است. ناگفته نماند خودروهایی مانند هیوندای آی ۲۰ و کیا ریو هاچ بک در کلاس هاچ بک از جمله رقبای تویوتا یاریس می باشند. ضمنا قیمت این خودرو در کشور بالا بوده و بهای آن در بازارهای جهانی معمولی و اقتصادی محسوب می شود. در ادامه به بررسی تویوتا یاریس ۲۰۱۶ (آخرین سری نسل سوم موجود در کشور) می پردازیم. قابل ذکر است نسل سوم تویوتا یاریس با کد XP150 شناخته می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

طراحی ظاهری

بررسی ها نشان می دهد تویوتا یاریس ۲۰۱۶ نسبت به نسل قبلی طراحی نسبتا مدرن تری دارد و اسپرت تر به نظر می رسد. می توان گفت فرم چراغ های بزرگ جلو و عقب(به ویژه در نسخه هاچ بک) خودرو و همچنین جلو پنجره ای اسپرت آن بر مدرن و خوش چهره شدن تویوتایاریس موثر بوده اند. نسل سوم تویویتا یاریس در سه مدل متفاوت و با طرح های مخصوص به هر بازار به کشورهای مختلف دنیا عرضه شده است.

در کشورمان نیز شاهد دو ظاهر متفاوت از این خودرو هستیم. در این مطلب به بررسی نسخه ویژه بازارهای آسیایی و آمریکای لاتین می پردازیم ولی در صورت تمایل می توانید به سراغ مدلهای اروپایی با چراغ های متفاوت در بازار بروید. هرچند این نسل از یاریس نیز همانند نسل دوم در قالب دو نسخه هاچ بک و سدان به کشور وارد شده و باید گفت مدل سدان برخلاف اکثر خودروهای رقیب دارای طراحی ظاهر کاملا هماهنگی می باشد و خودرویی اقتصادی به نظر می رسد. از این روی شاید در نگاه اول ظاهر تویوتا یاریس ۲۰۱۶ آنچنان هیجان انگیز نباشد ولی نقطه ضعفی برای این خودرو مقرون به صرفه نیست.

در بررسی نمای بیرونی تویوتا یاریس همانطور که پیشتر اشاره شد باید گفت نسبت به نسل قبلی متحول شده و از فرم حجیم و ساده قبلی نمایی جمع و جور و اسپرت پیدا کرده است. در نمای روبرو چراغ های زاویه دار توسط جلو پنجره ای کشیده و مزین به نوارهای کرومی به یکدیگر اتصال یافته و به این نما حالتی جدی بخشیده اند. قسمت زیادی از سپر نیز به وسیله یک هواکش بزرگ و مشکی رنگ احاطه شده و دو فریم مه شکن به صورت استاندارد آن را همراهی می کند.

در نمای جانبی، خطوط حجمی به کار رفته است که سادگی این نما را در تویوتا یاریس ۲۰۱۶ کمتر کرده و موجب ارتقا کیفیت ظاهری خودرو شده است .

در بررسی نمای عقب خودرو می توان گفت برخلاف نمای روبرو با خلاقیت چندانی همراه نشده و ساده می باشد. چراغ های دو سمت درب صندوق عقب با نوار کرومی به یکدیگر اتصال یافته و چراغ های مه شکن نیز در زاویه تحتانی سپر حضور دارند.

به طور کلی طراحی نسل سوم تویوتا یاریس به عنوان یک سدان اقتصادی مناسب و عامه پسند بوده و پختگی بیشتری نسبت به رقبای چینی – کره ای خود دارد. ناگفته نماند امروزه سلیقه های مشتریان به سمت طراحی های مدرن تر حریفان چینی و کره ای تمایل شده است.

فضای داخلی

در بررسی فضای داخلی تویوتا یاریس ۲۰۱۶ می توان گفت که چندان مدرن نبوده و کابین خودرو نسبتا جمع و جور می باشد. طراحی داشبورد بسیار ساده بوده و در بالای آن از وجود نشانگرهای مختلف خبری نیست و تنها یک صفحه کیلومتر شمار سیلندری کلاسیک دیده می شود. در وسط داشبورد نیز سیستم مالتی مدیا، دریچه های تهویه و کنسول گیربکس حضور دارند.

تقریبا هیچ گزینه ای برای مدرن ساختن فضای داخلی مشاهده نمی شود. ضمنا محل قرار گیری سیستم صوتی در قسمت بالایی پنل میانی داشبورد نامناسب به نظر می رسد.

مواد بکار رفته در کابین خودرو با توجه به انتظاری که از شرکت تویوتا می رود مرغوبیت بالایی نداشته ولی صندلی ها ارگونومی خوبی دارند. فضای کابین مناسب بوده و افراد با قد کمتر از ۱۸۰ سانتی متر در صندلی های هر دو ردیف خودرو با محدودیت خاصی روبرو نخواهند شد. می توان گفت فضای کابین و صندوق عقب به عنوان یک خودرو شهری جادار بوده و راحت و کاربردی می باشد.

امکانات و تجهیزات

بررسی ها نشان می دهد تویوتا یاریس ۲۰۱۶ از لحاظ امکانات و تجهیزات رفاهی جزو اقتصادی ترین و کم آپشن ترین خودروهای وارداتی بازار کشور می باشد. از جمله این امکانات رفاهی در مدلهای فول آپشن می توان به استارت دکمه ای، تهویه دستی( تهویه خودکار سفارشی)، فرمان برقی دو حالته و حساس به سرعت، دوربین عقب، کیلس، آیینه های تاشونده برقی با گرمکن، روکش چرمی صندلیها، نمایشگر ۶ اینچی،حسگرهای جلو و عقب به همراه دوربین بلوتوث، USB و … اشاره کرد.

پیشرانه و ایمنی

تویوتا ساریس به پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری بهره می برد. این پیشرانه نیرویی برابر با ۱۰۷ اسب بخار تولید می کند و حداکثر گشتاور تولیدی آن ۱۴۱ نیوتن متر می باشد. این نیروی تولیدی توسط گیربکس چهار سرعته اتومات به چرخ های جلو منتقل می شود. شتاب صفر تا صد این خودرو با وزن ۱۰۵۰ کیلوگرم، معادل ۱۱.۵ ثانیه، مصرف سوخت ترکیبی حدودا ۷ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که به  نظر برای یک سدان اقتصادی مناسب است. می توان گفت با توجه به این ارقام تویوتا یاریس چابکی زیادی ندارد ولی از لحاظ کاربری روزانه مشتریان در قوای فنی نسل سوم این خودرو مشکلی وجود ندارد.

از لحاظ ایمنی تویوتا یاریس را تنها ۲ ایربگ راننده و سرنشین جلویی همراهی می کند و از سیستم های کمک راننده خبری نیست و ضمنا ترمزهای عقب کاسه ای هستند از این روی نباید عملکرد ایده آلی را در این بخش انتظار داشت. البته طراحی به روز شاسی و بدنه ایمن، در حد استانداردهای روز ایمنی سرنشیان را حفظ می کند ولی در نمونه های با آپشن پایین وارداتی به خاطر نبود کیسه های هوای جانبی در صورت بروز تصادف از این منطقه یا واژگونی خودرو ،وضعیت بد خواهد شد.  ناگفته نماند هرچند تویوتا یاریس سدان به وسیله موسسات ایمنی NHTSA , Euro Ncap مورد تست قرار نگرفته ولی مدل هاچ بک آن از موسسه یورو انکپ، پنج ستاره ایمنی کسب کرده و از سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا چهار ستاره دریافت نموده است.

تجربه رانندگی

با فشار دادن کلید استارت پیشرانه تویوتا یاریس ۲۰۱۶ با صدای بسیار کمی آغاز به کار می کند. در حالت درجا موتور خودرو عملکرد خیلی نرمی داشته و صدای چندانی به کابین وارد نمی شود ولی با افزایش دور موتور این وضعیت فرق کرده و به وضوح صدای پیشرانه شنیده می شود. بررسی ها نشان می دهد در سطح شهر، شتابگیری تویوتا یاریس خوب بوده و ضمنا هندلینگ و کنترل پذیری آن نیز رضایت بخش می باشد. به این ترتیب تویوتا یاریس ۲۰۱۶ می تواند پاسخگوی نیاز شهری و خانوادگی باشد و ضمنا ابعاد جمع و جور آن در تسلط راننده و دید مناسب به اطراف موثر است.

سیستم تعلیق این خودرو سواری آرامش بخشی را به ارمغان می آورد. ضمنا نشانگر سبزرنگ با نوشته ECO روی صفحه کیلومتر شمار دیده می شود که هر موقع حرکت خودرو از لحاظ مصرف سوخت بهینه گردد چراغ آن روشن شده و حالت بهینه مصرف را برای راننده یادآور می شود. احتمالا کیفیت و استهلاک کم مهمترین گزینه ها برای انتخاب محصولات تویوتا توسط مشتریان ایرانی باشد زیرا عواملی مانند قیمت اقتصادی و حفظ ارزش در هنگام فروش دست دوم آنچنان در کشور مطرح نمی باشد و تویوتا هم نظیر دیگر رقبا حتی در نمونه های دست دوم با افزایش قیمت قابل توجه روبرو می شود. به طور کلی ارگونومی خوب کابین به همراه عملکرد دقیق گیربکس و کیفیت سواری تقریبا مناسب تویوتا یاریس ۲۰۱۶ رانندگی روان و لذت بخشی را در داخل شهر موجب می شود و به راننده حس خوبی را القا می کند.

بازار خرید و فروش

در حال حاضر با توجه به محدودیت های خرید و فروش خودرو و وضعیت خاص کرونایی، پیدا کردن قیمت دقیق معامله  خودروها آسان نبوده ولی طی بررسی ها مشخص شد مدلهای کم کارد تویوتا یاریس ۲۰۱۶ در کشور قیمتی حدودا ۴۰۰-۴۵۰ میلیون تومان داشته که برای یک هاچ بک درون شهری با امکانات محدود و پیشرانه نه چندان قدرتمند رقم بسیار بالایی محسوب می شود. احتمالا به این دلیل بازار خرید و فروش این خودرو چندان داغ نبوده و نمی توان آن را در زمره تویوتاهای پرفروش قلمداد نمود. و رقبایی مانند هیوندای اکسنت، چری آریزو ۵ و کیا سراتو کارکرده می توانند جزو گزینه های انتخابی مشتریان قرار گیرند. اما اگر می خواهید از خودروی خود با حداقل نگهداری سالها بهره بگیرد تویوتا یاریس می تواند انتخاب مناسبی باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *