دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مهارت های ارتباطی را با این ۱۳ راز و تکنیک موثر بالا ببرید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳۱ تیر ۱۳۹۸
  • ۰

مهارت های ارتباطی یکی از مهارت هایی است که در محیط های کاری و اجتماعی موجب افزایش اعتماد به نفس فرد می شود همچنین فرد می تواند با این مهارت ارتباطی موثرتر با اطرافیان خود برقرار کند.

ارتباط برقرار کردن یکی از عناصر اصلی حیات اجتماعی است این بدان معنا است که در جامعه تا زمانی که ارتباط و تعامل اجتماعی برقرار نباشد نمی توان از اجتماع یاد کرد بر این اساس می توان به اهمیت و تاثیر ارتباطات اجتماعی پی برد. در این راستا مشاوران و فعالان اجتماعی زیادی به دنبال راه هایی برای ارتقا مهارتهای ارتباطی هستند و در این مقاله قصد داریم تا بیشتر با این مهارت تاثیرگذار آشنا شویم.

افزایش مهارت ارتباطی

نحوه تقویت مهارت های ارتباطی:

مهارت برقراری ارتباط از آن جهت دارای اهمیت می شود که برخی از افراد در محیط های شغلی و اجتماعی خود می توانند به راحتی با کلام و بیان خود بر روی دیگران تاثیر مثبت بگذارند و از این طریق در حرفه کاری و تحصیلی خود به موفقیت می رسند. از سوی دیگر نیز برخی از افراد را می بینیم که نمی توانند به راحتی در یک جامعه ارتباط برقرار کنند و در نتیجه به اهداف اجتماعی خود نیز دست نخواهند یافت.

در بدست آوردن مهارتهای ارتباطی عوامل مختلفی می تواند دخیل باشد به عنوان مثال نوع حرکات بدن شما و لحن صحبت های شما هر کدام به تنهایی دارای تاثیرات بالایی بر فرد مقابل هستند. یکی از مواردی که در این نوع از ارتباطات باید به آن توجه داشته باشید تفاوت رفتارها و محیط ها با یکدیگر است در حقیقت نحوه برقراری ارتباط شما در یک محیط کاری با محیط های دوستانه متفاوت است که به خوبی باید در هر زمینه آگاهی داشته باشید.

مهارت ارتباطی دارای بخشهای مختلفی همچون مهارت غیر کلامی، نوشتاری، دایره دوستی و احترام، روشهای برقراری ارتباط و … است. برای داشتن ارتباطی موثر باید تمامی بخشهای ذکر شده در فوق را به کار بگیرید و برای این امر باید آگاهی کافی و اطلاعت لازم را در این زمینه ها به دست آورید.

مهارت های ارتباطی

۱- مهارت ارتباط نوشتاری:

یک فرد کارمند در محیط کاری خود باید مهارت نوشتاری کافی داشته باشد تا در صورت نیاز بتواند خواسته های خود را بر روی کاغذ به شکلی تاثیرگذار پیاده کند. بنابراین می توان گفت بخشی از مهارتهای ارتباطی داشتن مهارت نوشتن است این مهارت شامل درست نوشتن، واضح نوشتن و … است که باید در آن این تکنیک های نوشتاری را به کار برد. یکی دیگر از موارد بسیار مهم در مهارت نوشتاری سازماندهی کردن مطالب است که موجب می شود تا مطالب شما برای مخاطب گیراتر باشد.

۲- ارتباط های غیر کلامی:

این دسته از ارتباطات شامل ارتباط فیزیکی و بدنی هستند که در تن صدا، زبان اعضای بدن، ارتباط چشمی و … وجود دارد. اطلاعاتی که این نوع ارتباط در اختیار مخاطب قرار می دهد که به شکل پنهان هستند و از این جهت تاثیرات بیشتری بر روی مخاطب خواهد داشت. تحقیقات نشان می دهد سیگنالهای ارتباطی که در ارتباطات بدنی وجود دارد به قدری دارای قدرت هستند که یک سخن بی روح را می توانند برای فرد جاندار و تاثیرگذار کند. اما داشتن این مهارت ارتباطی نیز دارای تکنیک هایی است که باید تکنیکهای آن را فرا بگیرید.

۳- برقراری ارتباطات دوستانه:

یکی دیگر از عناصر کلیدی در مهارتهای ارتباطی داشتن روابط دوستانه است که در انواع ارتباطات مورد استفاده است و دارای اشکال رسمی و غیر رسمی است. در ارتباطات رسمی شما باید ارتباط خود را به شکلی رسمی تر انجام دهید در صورتی که در روابط دوستانه خود می توانید ارتباطی غیر رسمی با فرد داشته باشید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بالا بردن مهارت ارتباطی

۴- روش برقرار کردن ارتباط:

اینکه به چه شکلی با اطرافیان خود در جامعه ارتباط برقرار می کنید نیز باید مورد توجه و تاکید باشد زیرا مهارتهای ارتباطی در هر فرد می تواند متنوع و مختلف باشد و باید متناسب با آن محیط صورت بگیرد.

۵- تکنیک های ارتباط موثر:

در اینجا تکنیک هایی برای افزایش مهارتهای ارتباطی ارائه می دهیم که به شما کمک می کند تا در محیط های اجتماعی ارتباطی قوی و قدرتمند داشته باشید.

۶- فعال بودن در روابط:

افرادی که در روابط خود فعال هستند راحت تر می توانند منظور و مقصد خود را به دیگران منتقل کنند این دسته از افراد دارای اعتماد به نفس بالایی هستند و از قدرت تاثیرگذاری بالایی بر روی دیگران برخوردار می باشند.

۷- شناخت متقابل مهارت های ارتباطی شما را تقویت می کند

برای اینکه ارتباطی قوی و موثر داشته باشید باید شناخت کافی از فرد مقابل داشته باشد زیرا افرادی که به شناختی کافی از مخاطب خود دست پیدا می کنند با داشتن یکی از مهم ترین مهارتهای ارتباطی می توانند بر او تاثیر بگذارند و در واقع مطابق میل فرد عمل خواهند کرد.

۸- شنونده خوب بودن از دیگر مهارت های ارتباطی

یکی از ویژگی هایی که در افراد موفق وجود دارد گوش دادن به سخنان دیگران است زمانی که شما شنونده خوبی هستید حس احترام و توجه به مخاطب می دهید و این موجب می شود تا تا مخاطب بیشتر از سخنان شما تاثیر بگیرد.

۱۰- موقعیت شناس بودن:

یکی دیگر از تکنیک های بالا بردن مهارتهای ارتباطی شناسایی موقعیت ها است افرادی که موقعیت شناس هستند تسلط کافی بر روی محیط خود دارند و به خوبی می دانند که در هر یک از موقعیت های اجتماعی چگونه رفتاری موثر داشته باشد.

آشنایی با مهارت ارتباطی

۱۱- قصه گویی:

شاید باور این امر کمی دشوار باشد که شما می توانید با به کار بردن تکنیک قصه گویی تاثیر بیشتری بر روی اطرافیان خود داشته باشید در استفاده از این تکنیک شما می تواند موضوع مورد نظر خود را در قالب یک قصه تاثیرگذار قرار دهید و به مخاطب عرضه کنید تا به خوبی از تاثیر آن بر فرد با خبر شوید.

۱۲- مختصر گویی از جمله مهارت های ارتباطی محسوب می شود؟

بیان مختصر اهداف یک عامل بسیار کلیدی برای افزایش مهارتهای ارتباطی است زمانی که شما مختصر حرف می زنید از ایجاد خستگی روحی در مخاطب جلوگیری می کنید. بنابراین با اختصارگویی توانایی بهتری برای جذب مخاطب خود دارید که باید این مهارت را بیاموزید.

۱۳- همدلی و همراهی:

گاهی نیاز به همدلی و همراه شدن در ارتباط با دیگران دیده می شود به عنوان مقال می توانید فعالیت و حرفه یک روانشناس را در نظر بگیرید که برای داشتن ارتباط های موثر با مراجعان خود باید در اولین قدم به خوبی با آن ها همدل و همراه شود و از طریق عواطف و احساسات نظرات خود را بیان کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *