دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علت ریختن آب روی قبر چیست؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب فلسفه ای از ریختن آب روی قبر ها را برایتان بررسی می‌کنیم و دلیل این کار را توضیح می دهیم.

بسیاری از افراد عقیده دارند که باید هر وقت بر سر مزار می روند حتما با آب و یا گلاب سنگ قبر رفتگان را بشویند. در ادامه فلسفه این کار را برایتان مطرح می کنیم.

ریختن آب روی قبر

علت ریختن آب روی قبر

امام صادق علیه السلام می گویند ریختن آب روی سنگ و خاک مرده می تواند عذاب شخص مرده را کم کند.  بسیاری از افراد زمانی که بر سر مزار می روند این کار را انجام می دهند و این کار گویا به یک عادت و یک سنت دیرینه تبدیل شده است ولی اگر از کسی بپرسید که چرا این کار را انجام می دهد دلیل آن را نمی داند. در ادامه دلایل این کار را برای شما بیان می کنیم.

سنت رسول خدا

این کار یکی از سنت های پیامبر خداوند می باشد و بعد دفن یک عمل مستحب می باشد. البته این کار هم آداب خاصی دارد به این صورت که باید رو به قبله بایستید و دور قبر را از بالا به پایین آب و یا گلاب ریخته و سپس بقیه آن را وسط قبر بریزید.

علت خاصی ندارد.

برخی از افراد معتقد اند که این کار علت خاصی ندارد و در روایات هم به آن اشاره ای نشده است ولی شاید با این کار حداقل قبر میت سفت شود و از دست گورکن ها در امان باشد.

مستحب بودن این کار

بسیاری از فقها بر این باور اند که آب پاشیدن تنها مختص به بعد از دفن نمی باشد و شما هر زمانی که توانستید اهل قبور را زیارت کنید مستحب انجام این کار هستید.

مکارم شیرازی

از آیت الله مکارم شیرازی سوال پرسیدند که علت ریختن آب روی قبر چیست و آیا تاثیری هم بر مرده دارد و یا فقط یکی از سنت هایی می باشد که مردم از روی عادت آن را تکرار می کنند؟ چند بار باید این کار را انجام داد؟ یکبار؟ دوبار ؟ یک سال ؟ ایشان پاسخ دادند که بعد از دفن مستحب است که روی میت آب بپاشند. در واقع بهتر است که تا چهل روز این کار را انجام بدهید.

  •  آرون گروپس

نظر مکارم شیرازی درباره شستن قبور

با توجه به آنچه از امامان و پیامبران نقل شده است شستن قبور یکی از سنت های دیرینه می باشد و مردم به آن عادت کرده اند. بهتر است تا چهل روز این کار را انجام بدهید تا فشار های میت کم تر شود. در میان ایرانیان این امر کاملا عادی می باشد و هیچ مانعی برای این کار در میان نمی باشد. شما با شستن سنگ ها می توانید به تمیز شدن آن ها از گرد و خاک کمک کنید و هم نوشته روی آن را واضح تر کنید و به میت احترام بسیار زیادی خواهید گذاشت پس زمانی که بر سر مزار می روید بهتر است شیشه ای آب و یا گلاب به همراه داشته باشید زیرا بسیاری از قبرستان ها آب ندارند. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های مقابل سایر مقالات آرگا را در ارتباط با دانستنی های مذهبی، فضایل و خواص خواندن سوره مبارکه یونس و حکم شرعی دروغ را مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *