دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

از بین بردن لکه وایتکس با ترفندهای کاربردی و جالب

  • سحر هودانلویی
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

وایتکس علاوه بر قدرت لکه بری بالا، در صورت برخورد با پارچه می تواند لکه هایی زرد رنگ از خود بر جای بگذارد. اگر شما نیز به دنبال روش هایی مطمئن برای از بین بردن لکه وایتکس از لباس هستید، با ما در ادامه مطلب همراه شوید.

وایتکس از دیگر محلولات سفید کننده بسیار موثر است که در بسیاری از منازل کاربرد منحصر به خود را دارد. این محلول شوینده خانگی با کمک به خانم ها به از بین بردن لکه و پاکیزگی بیشتر لباس ها کمک به سزایی می کند. گفتنی است که با استفاده از این محلول می توانید سخت ترین لکه ها را از بین ببرید و محیطی به دور از میکروب برای خود و خانواده تان به وجود آورید. در برخی از شرایط این محلول می تواند به روی الیافی که توانایی تحمل آن را ندارند، نشانه هایی بر جای بگذارد که از این رو در ادامه این مطلب به معرفی روش های موثر برای از بین بردن لکه وایتکس پرداخته ایم.

همان طور که در بخش های قبل مجله آرگا روش های پاک کردن لکه چای از روی لباس، مبلمان و فرش و پاک کردن لکه جوهر  را آموزش دادیم، از این رو در این مطلب روش های موثر برای پاک کردن این محلول پر کاربرد در منزل را برایتان معرفی کرده ایم.

معرفی روش های از بین بردن لکه وایتکس

محلول وایتکس

گفتنی است که وایتکس از محلول های بسیار شیمیایی است که  در صورت کمک به خانم ها برای رفع لکه ها، گاها می تواند خود منجر به بروز لکه بر روی لباس شود. اگر شما نیز به این مشکل گیر افتاده اید و فکر می کنید که دیگر راهی برای خلاصی از این لکه ها به جز به دور انداختن لباس نیست، پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب برای آشنایی با روش های موثر از بین بردن لکه وایتکس با ما همراه شوید.

همان طور که می دانید وایتکس در صورت برخورد با لباس، سریعا آن را به رنگ سفید در می آورد و امکان دارد که لکه های دایره ای شکل به رنگ زرد و سفید بر روی لباس به جای بگذارد. قابل به ذکر است که بر جای ماندن لکه به روی لباس با دیگر موارد؛ در واقع رنگ جدیدی بر روی لباس بر جای می گذارد ولی لکه های وایتکس به معنای از بین رفتن الیاف اصلی پارچ و رنگ آن می باشد.

با این حال نگرانی شما بی مورد می باشد؛ چرا که روش های موثری برای از بین بردن این لکه ها وجود دارد که تنها با مطالعه ادامه مطلب با آن اشنایی پیدا می کنید.

معرفی روش های از بین بردن لکه وایتکس

برای پاک کردن این دسته از لکه ها ۳ روش موثر برایتان معرفی کرده ایم.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • کمک گرفتن از الکل

برای استفاده از این روش، وسایل مورد نیاز در ادامه را آماده کنید.

  1. مقدار کمی الکل ایروپوپیل
  2. ۱ الی ۲ توپ پنبه

حالا مراحل گفته شده را به ترتیب انجام دهید.

  1. در مرحله ابتدایی، یک توپ از پنبه را به الکل آغشته کنید.
  2. پنبه را به روی قسمت های آسیب دیده بکشید.
  3. همچنان به پاک کردن قسمت های اعمال شده به لکه بپردازید تا رنگ اصلی الیاف بازیابی شوند.

معرفی محلول وایتکس

همان طور که مطالعه کردید این روش بسیار ساده و آسان بود، اما باید توجه داشته باشید که با توجه به جنس پوشاک و مقدار لکه از وایتکس تاثیر گذار خواهد بود. در حقیقت این روش برای از بین بردن لکه های کوچک وایتکس و لباس هایی با رنگ تیره بسیار کار آمد تر است، چرا که در مقایسه با لباس های رنگ روشن از قدرت جذب کمتری برخوردار است.

اگر فکر می کنید که این روش برایتان کار آمد نیست، روش دیگر را امتحان کنید.

  • استفاده از وایتکس

روش دیگر برای نگهداری از لباس آسیب دیده تان، استفاده از وایتکس برای کل لباس است. این امر به شما کمک می کند تا لباسی با رنگ روشن تر از قبل دارا شوید. توجه کنید که در صورت انجام این روش، نباید با لباس های دیگر به درون ماشین لباس شویی برای شستشو قرار گیرد. برای انجام این روش، وسایل مورد نیاز در ادامه مطلب را آماده کنید.

  1. سفید کننده کلرین
  2. پاک کننده غیر مخرب و قابل اطمینان
  3. وان

مراحلی که باید طی کنید، به شرح زیر می باشد.

  1. در مرحله ابتدایی، وان را از آب پر کنید.
  2. پیراهن را به درون آب خیس کنید.
  3. حالا ۱ چهارم فنجان از سفید کننده کلر را به درون آب وان اضافه کنید.
  4. ۱ چهارم سفید کننده نیز به محتویات درون وان بی افزایید.
  5. لباس را به درون آب وان شستشو دهید تا زمانی که سایه روشن تری ایجاد گردد.

توجه داشته باشید که اگر از سفید کننده های کلرین فاقد خنثی کننده استفاده کنید، امکان دارد در طی زمان لباس شما سوراخ و یا پاره گردد. برای پیشگیری از بروز این امر حتما توجه داشته باشید که از سفید کننده ضد کلر و هیدوژن پراکسید استفاده کنید.

ادامه مراحل:

همچنین پس از سفید کردن لباس تان باید مراحلی را انجام دهید که به شرح زیر می باشد.

آشنایی با روش های از بین بردن لکه وایتکس

  1. پس از شستشوی لباس با سفید کننده، آب وان را خالی کنید.
  2. آب تازه ای به درون وان بی افزایید.
  3. خیلی سریع لباس تان را بشویید.
  4. مقدار کمی از سفید کننده خنثی کننده را به درون آب وان اضافه کنید، توجه داشته باشید که مقدار آن با توجه به نوع محلولی که از آن استفاده می کنید، متغیر است.
  5. توجه داشته باشید که از دیگر محلولات اسیدی به مانند سرکه هیچ گاه استفاده نکنید؛ چرا که گاز اسیدی تولید خواهد شد که در نهایت به از بین رفتن الیافت پارچه منجر می شود.
  6. به زمان خشک شدن لباس توجه داشته باشید وحدود ۳۰ دقیقه مانده به خشک شدن آن، باری دیگر از آب استفاده کنید تا خیس گردد.
  • استفاده از رنگ بر لباس

یکی از موثر ترین روش ها برای از بین بردن لکه وایتکس از لباس، رنگ کردن آن می باشد. اگر خوش شانس باشید می توانید همان رنگ لباس خود را پیدا و از آن استفاده کنید، در غیر این صورت به تغیر رنگ لباس خود مجبور هستید. از این رو وسایل مورد نیاز در ادامه مطلب را آماده کنید.

  1. پاک کننده رنگ
  2. رنگ مورد نظر

مراحلی که باید طی کنید را طبق نکات گفته شده در ادامه، انجام دهید.

  1. مقداری آب داغ به وان اضافه کنید.
  2. با توجه به مقدار و حجم الیاف لباس تان، به وان پاک کننده اضافه کنید و لباس را به درونش قرار دهید. گفتنی است که به طور معمول برای پاک کردن رنگ لباس های کوچک از ۲ بسته آن استفاده می شود.
  3. لباس را در طی ۱۰ الی ۳۰ دقیقه به درون محتویات درون وان قرار دهید تا به خوبی خیس و بی رنگ شود.
  4. هنگامی که رنگ لباس به خوبی از بین رفت آب وان را خارج کنید و باری دیگر آن را پر کنید و رنگ مورد نظرتان را به درونش اضافه کنید.
  5. پس از آن دستور العمل هایی که به روی بسته های رنگ اعمال شده است، انجام دهید تا به رنگ مورد نظر خود برای لباس در رابطه با از بین بردن لکه وایتکس دست پیدا کنید.

از بین بردن لکه وایتکس به روی لباس چگونه است؟

پاک کردن این محلول از انواع لباس

گفتنی است که پاک کردن لکه وایتکس از انواع لباس ها با توجه به جنس و الیاف متغیر می باشد که از این رو در ادامه، به معرفی انواع آن پرداخته ایم.

  1. لباس

همان طور که می دانید، وایتکس محلولی زرد رنگ است که در صورت تماس با لباس آن را به رنگ سفید تغییر می دهد. برای از بین بردن این لکه ها مراحل گفته شده در ادامه مطلب را به ترتیب بر روی لباس اعمال کنید.

  1. اسفنج و یا ۱ توپ از پنبه را به الکل آغشته کنید.
  2. پنبه را به صورت دورانی و حرکات دایره ای، به آرامی در محل مورد نظر اعمال کنید.
  3. اگر لکه های به جامانده از وایتکس خیلی زرد هستند، اجازه دهید که الکل کمی به روی آن ها باقی بماند.
  4. اسفنج را بشویید و سپس به روی نواحی مورد الکل بکشید تا به خوبی از الیاف پارچه پاک شود.
  5. کمی اجازه دهید تا لباس خشک شود.
  6. اگر به نتیجه مورد نظر با این روش دست پیدا نکردید، می توانید پارچه ای نرم را با پراکسید هیدروژن آغشته کنید و سپس به روی قسمت های زرد شده اعمال کنید. در صورتی دیگر می توانید پراکسید را به طور مستقیم در قسمت های لکه شده توسط وایتکس بریزید. (گفتنی است که پراکسید به مانند سفید کننده عمل می کند و به راحتی می تواند لکه های زرد را از بین ببرد.)
  7. لباس را دو مرتبه شستشو دهید و به روی خشک کن قرار دهید.
  • جین

لباس های جین اغلب به رنگ تیره هستند که از این رو؛ الکل تاثیر خوبی به روی بافت های آن بر جای می گذارد. همچنین این فرایند در بازگردانی رنگ جین های روشن از مراحل سختی برخوردار است. از این رو می توانید قسمت های مورد لکه واقع شده را با قیچی جدا کنید و یا با تکه پارچه ای همرنگ جین آن را بپوشانید.

در صورتی دیگر که لکه وایتکس زیاد بزرگ نبود، می توانید سوراخ های مشابه با دیگر قسمت های جین ایجاد کنید.

تاثیر محلول وایتکس به روی لباس

  • حوله

به طور کلی حوله ها برای عدم انتقال رنگ به پوست افراد در هنگام استفاده، از رنگ اضافی برخوردار نیستند. از این رو برای بازگردانی رنگ حوله نمی توانید از الکل استفاده کنید، اما بهترین روش برای رفع آن رنگ کردن مجدد حوله است.

در این صورت باید توجه داشته باشید که رنگ مورد استفاده تان برای حوله در صورت تماس با بدن خیس، انتقال پیدا نکند.

  • کفش

گفتنی است که روش از بین بردن لکه وایتکس از کفش به رنگ آن بستگی دارد. اگر رنگ کفش سفید باشد که به منظور از بین رفتن رنگ به صورت کلی است و نمی توان کاری برایش انجام داد، در غیر این صورت می توانید نواحی سفید شده توسط الکل را رنگ کنید. همچنین در صورت روش های ابتکارانه می توانید برچسب های مورد دلخواه بر روی لکه بچسبانید.

توجه داشته باشید که اگر لکه وایتکس به روی کفش زرد رنگ بود، بدان معناست که ترکیبات وایتکس به روی کفش باقی مانده است و باید از میان برداشته شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *