دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

چطور می توانیم لکه جوهر را پاک کنیم؟

  • فاطمه میرزایی
  • ۵ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

لکه بسیاری از ماژیک ها و خودکار ها به آسانی پاک نمی شود و برای رفع آن نیاز به یک ماده حلال جوهر می باشد، حال در این مطلب از آرگا، راهکار ها و ترفند هایی برای پاک کردن لکه جوهر معرفی کرده ایم که امیدواریم راهنمای خوبی برای حل مشکل شما باشد.

در اکثر مواقع، پاک کردن لکه جوهر از روی لباس و برخی اجسام کار راحتی نیست، در این مواقع بهتر است، هر چه سریعتر اقدام به از بین بردن لکه کرده و زمان را از دست ندهید، یعنی به محض اینکه متوجه لکه شدید، با توجه به راه حل هایی که در این مقاله معرفی کرده ایم، مشکلتان را حل کنید، بنابراین در ادامه می توانید با طریقه پاک کردن لکه جوهر با استفاده از راهکار هایی ساده و خانگی آشنا شوید.

ترفند های مؤثر و کاربردی برای پاک کردن لکه جوهر

حتما می دانید که انواع لکه های جوهر با هم تفاوت دارند، به عنوان مثال ماژیک های وایت برد که جوهر آنها بر پایه آب می باشد به راحتی پاک می شوند، بنابراین اگر لباستان به این نوع جوهر آغشته شده باشد، نگرانی زیادی از بابت رفع لکه نخواهید داشت چون خیلی راحت پاک می شوند، اما پاک کردن لکه جوهر هایی مثل ماژیک های غیر وایت برد و یا علامت زن اینطور نیست و رفع لکه آنها کار دشواری است.

پاک کردن لکه جوهر+تصاویر

جالب است بدانید که روش پاک کردن جوهر های مختلف با هم تفاوت دارند و با استفاده از مواد مختلفی از جمله پودر لباس شویی، نمک، شیر و بسیاری از مواد دیگری که در منزل وجود دارند، می توانید به راحتی لکه های جوهر را برطرف کنید.

لازم است بدانید که قبل از انجام هر کاری باید نوع جوهر را تشخیص دهید و سپس با توجه به آن مناسب ترین محلول را برای پاک کردن لکه جوهر انتخاب کنید، همچنین برای موفقیت بیشتر در انجام این عمل نباید قبل از پاک کردن لکه، عملیات شست و شو و خشک کردن لباس را انجام دهید، زیرا خشک کردن موجب پایداری و تثبیت لکه شده و در نتیجه فرآیند پاک شدن و از بین رفتن لکه سخت و حتی غیر ممکن خواهد شد.

پاک شدن لکه جوهر

  •  آرون گروپس

استفاده از مایع لباس شویی و آب

استفاده از آب به همراه مایع یا پودر لباس شویی روش مناسبی برای پاک کردن جوهر هایی که بر پایه آب هستند، می باشد به این صورت که در اولین گام برای از بین بردن لکه، ابتدا قسمت لکه دار را بر روی پارچه یا حوله تمیزی قرار داده و سپس کمی آب روی محل مورد نظر بریزید، سپس روی آن را با یک پارچه تمیز دیگر بپوشانید، حال مشاهده خواهید کرد که لکه به تدریج به پارچه تمیز منتقل خواهد شد، در این حالت چند قطره مایع لباس شویی را در قسمت لکه بریزید و بگذارید به مدت ۳ تا ۵ دقیقه باقی بماند (هیچگاه از مایع ظرفشویی به جای مایع لباسشویی استفاده نکنید، زیرا محلول خوبی برای این کار نمی باشد)

پاک کردن لکه جوهر

اکنون زمان  شست و شوی لباس است، بهتر است این کار را با شستشوی معمولی لباس و با داغ ترین دمای آب، طوری که به پارچه آسیب نرساند، انجام داده و قبل از خشک شدن لباس از پاک شدن لکه اطمینان حاصل کنید و چنانچه لکه برطرف نشده باشد، لازم است که مراحل شست و شو را تکرار کنید. توجه داشته باشید، در صورتی که مکان لکه قبل از برطرف شدن خشک شده باشد، در این صورت از بین بردن لکه جوهر تقریبا غیر ممکن خواهد بود.

استفاده از الکل

به کار بردن الکل پزشکی راهکار مناسبی برای پاک کردن جوهر های دائمی می باشد، البته به طور قطع یقین نمی توان گفت که لکه های جوهر های دائمی را از بین خواهد برد، اما به طور کلی می تواند تا حدودی به محو و کمرنگ شدن آن کمک کند، ضمن اینکه اگر نوع پارچه به گونه ای باشد که بتوان برای آن از محلول سفید کننده استفاده کرد، در این صورت امکان از بین رفتن لکه جوهر نیز بیشتر است.

رفع لکه جوهر

برای این روش، در اولین مرحله لباس و یا پارچه ای که لک افتاده است را بر روی حوله ای سفید و تمیز قرار دهید، می توانید قبل از شروع کار کمی از الکل را بر روی یک گوشه از پارچه که در معرض دید قرار ندارد، امتحان کنید، حال در صورتی که پارچه تغییر نکرده و خراب نشود، می توانید عملیات پاک کردن جوهر پارچه مورد نظرتان را با استفاده از محلول الکل آغاز نمایید. بدین ترتیب با پاک کردن لکه با الکل به تدریج حوله ای که در زیر پارچه قرار دارد، خیس شده و لکه جوهر به آن نفوذ خواهد کرد و برای اینکه جوهر مجددا جذب پارچه نشود، آن را بر روی قسمت دیگری از حوله که تمیز است منتقل نمایید، این کار را تا زمانی که همه جوهر برطرف شود، ادامه داده و در پایان الکل را از پارچه شست و شو دهید.

برای شستن جوهر خودکار، بعد از اینکه از الکل استفاده کردید، می توانید مقداری مایع لباسشویی را بر روی قسمت لکه ریخته و بعد از حدود ۳ تا ۵ دقیقه، پارچه یا لباس مورد نظر خود را با آب گرم (آب آنقدر داغ نباشد که به پارچه آسیب رسد) شست و شو دهید.

استفاده از محلول لاک پاک کن

لاک پاکن ها محلول قوی هستند که اگرچه برای رفع بسیاری از لکه های دائمی می توانند مناسب باشند، اما درصد خراب شدن پارچه نیز با استفاده کردن آنها زیاد است، بنابراین قبل از استفاده ابتدا آن را بر روی قسمتی از پارچه که دید ندارد، امتحان کنید و اگر مشکلی پیش نیامد می توانید اقدام به رفع لکه از این طریق نمایید.

از بین بردن لکه جوهر

در این روش نیز درست همانند راه حل الکل می توان اقدام به پاک کردن پارچه نمود، فقط فراموش نکنید که مانند روش قبلی مدام پارچه را به محل خشک و تمیز حوله انتقال دهید و بعد از اتمام کار، اقدام به شستن لاک پاک کن از پارچه نمایید.

استفاده از اسپری مو

اغلب اسپری های مو، حاوی ماده الکل می باشند، بنابراین حلال خوبی برای پاک شدن لکه جوهر هستند. بنابراین از اسپری هایی استفاده کنید که بیشترین مقدار الکل دارند، حال بعد از خرید ارزان ترین نوع این اسپری ها می توانید کار خود را شروع کنید.

رفع لکه جوهر+عکس

اولین گام برای رفع لکه به این صورت، پهن کردن یک حوله تمیز در زیر قسمت لکه می باشد، سپس روی این محل را با استفاده از اسپری کاملا خیس کنید و بعد با یک حوله تمیز دیگر روی لکه را بپوشانید تا زمانی که لکه به طور کامل برطرف شود، در پایان لباس و یا پارچه مورد نظر خود را بشویید.

محلول شیر

در داخل ظرفی کم عمق مقداری شیر قرار دهید و پارچه یا لباس لکه دار شده را درون آن بخیسانید، به طوری که روی پارچه (محل لکه) را به طور کامل بپوشاند، سپس اجازه دهید به مدت یک شب تا صبح در این حالت باقی بماند، حال روز بعد می توانید لباس را بیرون آورده و به صورت معمول شست و شو دهید.

محلول سرکه و نشاسته ذرت

برای این روش نیز باید در اولین مرحله سرکه را به تنهایی استفاده کنید، سپس در مرحله بعدی، مقداری نشاسته ذرت را در کمی سرکه مخلوط کرده تا به شکل خمیر در آید. حال ابتدا محل لکه را با کمی سرکه بخیسانید، سپس مخلوطی از ۲ واحد سرکه و ۳ واحد نشاسته ذرت را که به شکل خمیر در آورده اید، بر روی لکه قرار دهید و بعد از اینکه خمیر کاملا خشک شد، می توانید پارچه را شست و شو دهید.

برطرف کردن لکه جوهر

استفاده از نمک

استفاده از نمک تا زمانی که لکه جوهر خیس است، می تواند راه حل مناسبی باشد، بنابراین قبل از اینکه لکه خشک شود، فورا مقداری نمک بر روی آن قسمت ریخته و به طور کامل روی لکه را با نمک بپوشانید، سپس با استفاده از دستمال حوله ای خیس بر روی لکه به آرامی ضربه زده و این کار  را چند بار تکرار کنید تا لکه جوهر پاک شود.

در پایان امیدواریم مطالعه این مطلب برای خوانندگان این بخش مفید واقع شده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی بیشتر با نحوه پاک کردن لکه روغن و تمیز کردن لکه خون کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *