دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

ترفندهای جذاب انگیزه دادن به کارمندان که هر مدیری باید بداند

  • سحر هودانلویی
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

به طور طبیعی سازمان ها برای حفظ انگیزه های نیروی انسانی خود به پرداخت حقوق بیشتر فکر می کنند که در حال حاظر تنها راه افزایش و ایجاد انگیزه در بین آن ها می باشد. اما گفتنی می باشد که روش های موثری برای انگیزه دادن به کارمندان به غیر از این مورد وجود دارد که در ادامه مطل ببه معرفی آنان پرداخته ایم.

انگیزه دادن به کارمندان از اصول مهمی است که برای سال کاری پیش رو بسیار مهم است، توجه داشته باشید که از این نکات و قواعد باید هر مدیر و یا کارفرمایی اطلاع داشته باشد. سازمان هایی که که از کارمندان بی انگیزه برخوردار هستند و در این رابطه تلاشی نیز نکرده اند، باید برای افزایش کار آمدی نیروی کارمندان خود هم که شده فکری برای ایجاد تغییر در منابع انسانی خود داشته باشند.

در سال های اخیر حتما متوجه شده اید که کشور ایران با افت شدید ارزش پول و ناتوانی قدرت خرید مردم روبه رو شده است. در این شرایط بسیاری از کارمندان به انجام کار هایی متمایل شده اند که در کنار فشار کاری از حقوق خوبی هم برخوردار شوند.

انگیزه دادن به کارمندان چگونه امکان پذیر است؟

همچنین قابل به ذکر است که در این راه روش های موثر دیگری وجود دارد که در ادامه مطلب به معرفی آنان پرداخته ایم.

روش های انگیزه دادن به کارمندان

برای افزایش و یا ایجاد این اصل، باید روش هایی که در ادامه مطلب معرفی کرده ایم در یاد خود داشته باشید.

  • ایجاد محیطی دوستانه و صمیمی

گفتنی است که کارمندان وقت بسیاری از روز خود را برای کار در دفتر کاری طی می کنند که به طور میانگین نیمی از عمر خود را در حال کار و حضور در محیط شغلی شان می گذرانند. از این رو پیشنهاد می کنیم که محیطی کاملا دوستانه و صمیمی برای کارمندان خو ایجاد کنید، زمانی که محیط کاری از محفل خوشایندی برخوردار شود، کارمندان تان به انجام کار بیشتر و با کیفیت روی می آورند.

  • موفقیت شان را تایید و تشویق کنید

همه افراد دوست دارند، مکانی که در آن قرار گرفته اند به رسمیت شناخته شده باشد و در نهایت به افزایش موفقیت شخصی آنان منجر شود. هنگامی که کاری از کارمندان تان را مورد تایید و توجه قرار می دهید، در واقع تاثیر گذاری آن را دو چندان می کنید. توجه داشته باید که این توجه ها صرفا مالی نیست و می توانید با دیگر پیشنهاداتی که برایش در نظر می گیرید، کار آمدی را در کار افزایش و حفظ کنید.

  •  آرون گروپس

انگیزه دادن به کارمندان به چه صورت است؟

  • جایگاه هر یک از افراد را مشخص کنید

روشی دیگر از انگیزه دادن به کارمندان، مشخص کردن هویت بیشتر به کارمندان، ایجاد فضایی صمیمانه و تحریک به انجام تلاش همگانی است که در نهایت، مقام و جایگاه هر یک از افراد را به خوبی مشخص می کند.

  • برای تیم خود زمان خوبی در نظر بگیرید

برای افزایش سطح وفاداری و انگیزه به کارمندان، باید وقت بیشتری را با آنان مصرف کنید. باید بررسی کنید که هدف ها، ارزش ها و آینده کاری کارمندان تان با چه مسائلی ادغام شده تا به روی آنان بیشتر تمرکز کنید.

  • ایجاد رقابت هایی دوستانه

مقدار مناسبی از رقابت در بین کارمندان آسیبی برایشان در پی ندارد، بلکه می تواد شرایط کاری خوبی نیز ایجاد کند. اگر شما نیز در انجام تشویق و ایجاد محیطی چالش زا به کارمندان تان کمک کنید، در واقع می توانید به ارتقای جایگاه شرکت خود کمک به سزایی کنید. گفتنی است که رقابت دوستانه در بین تیم ها به مشارکت کارکنان کمک بسیاری می کند.

  • هدف هایی ارزشمند و معنی دار تعیین کنید

مدیران باید اطمینان داشته باشند که شرکت در راستای دیدگاه و برنامه های در توان کارمندان طراحی شده است. کارمندانی که از مسیر برنامه ریزی شده در آینده خود برخوردار باشند، در نهایت به ارتقای مقام خود و شرکت شان کمک به سزایی می کنند. تعیین هدف بسیار تاثیر گذار است، چرا که به کارمندان این امکان داده می شود تا بدون پرسش متوالی به انجام کار های خود بپردازند.

  • سطح پیشرفت خود را مورد سنجش قرار دهید

از دیگر روش های انگیزه دادن به کارمندان آن است که برای آنان شاخص هایی در طی روز، هفته و یا ماه در نظر بگیرید تا مقدار پیشرفت و رشد تان به خوبی نشان داده شود.

آشنایی با روش های انگیزه دادن به کارمندان

  • ارتباط خوبی برقرار کنید

در مرحله ابتدایی تحریک افراد به انجام کار؛ آن است که خلاقیت کاری کارمندان خود را با توجه به مقدار مسئولیت پذیری شان در نظر بگیرید. از این رو توصیه می شود که اولویت ها، ویژگی ها و شخصیت او را مورد بررسی قرار دهید تا در نهایت اطلاعات برایتان به دست آید و با توجه به آن رفتار کنید.

  • خلاقیت را در بین آنان افزایش دهید

خلاقیت همیشه به معنای انجام کار های اداری نمی باشد، بلکه می تواند در امری کوتاه اما موثر خلاصه شود. به این صورت که ایده هایی در مقابل شما برای عقب نشینی در برابر شرکت داده می شود و یا تمرینات خوبی برای تیم در نظر گرفته می شود.

  • انجام کار تیمی را افزایش دهید

توجه داشته باشید که اگر قواعد و قانون های اداری را به دور بریزید، در نهایت از تیمی موفق برخوردار می شوید که می توانند بسیار کار آمد باشند و انگیزه کار را به یک دیگر انتقال دهند.

  • به تمام نظرات توجه کنید

هر فردی از ایده و نظر غیر قابل پیش بینی شده برخوردار می باشد که با توجه به ویژگی های منحر فردی می تواند نظرات موثری ارائه کند. از این رو به مدیران شرکت توصیه می شود که هیچ نظری را بدون فکر رد نکنند.

  • اجازه ندهید نیرو کاری تان خسته شود

دیگر روش انگیزه دادن به کارمندان توجه به نیاز های آنان است. به این صورت که برخی از کارمندان محدوده توجه کوتاهی دارند؛ بدین ترتیب که باید هر جمعه برای خود برنامه ای مفرح ایجاد کنند و در دیگر روز های کاری شان با همکاران صمیمی ناهار بخورند. همچنین باید به این چنین افراد اجازه دهید که گاهی برنامه ریزی جلسات را به عهده بگیرند تا برنامه کاری برایشان تکراری و خسته کننده نباشد.

تاثیر کارمندان پر انگیزه در امور کاری

اگر از مطالعه این مطلب انگیزشی در کنار تیم مجله ای آرگا لذت بردید، پیشنهاد می کنیم به روی دیگر مطالب مرتبطی به مانند نحوه مدیریت استعداد ها و موفقیت کار تیمی کلیک نماید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *