دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص شوید و مزایای درمانی این سبزی پر فایده

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

سبزی شوید یکی از سبزیجاتی است که سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها می باشد و از زمان های دور برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته است. در این مطلب به بررسی خواص شوید و مزایای درمانی آن می پردازیم.

شوید ها برای اهداف پزشکی برای صدها سال مورد استفاده قرار می گیرند. دانه ها و برگ های شوید می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. شوید دارای ترکیبات معینی به نام مونوترپین، فلاونئید، مواد معدنی و آمینو اسید ها می باشند. در این مطلب به طور کامل خواص شوید را مورد بررسی قرار خواهیم داد، بنابراین اگر شما نیز در مورد فواید شوید اطلاعی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

فواید سلامی شوید شامل تقویت دستگاه گوارشی، اختلالات خواب، سکسکه، اسهال، اسهال خونی، اختلالات قاعدگی، اختلالات تنفسی و سرطان می باشد. همچنین برای بهداشت دهان خوب است و می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند و شما را در برابر تخریب استخوان ها حفاظت می کند. همچنین دارای ویژگی های ضد تورمی است و می تواند شما را در برابر آرتروز حفظ کند. همچنین گاز معده را کاهش داده و به عنوان داروی ضد نفخ مورد استفاده قرار می گیرد. تا پایان با بررسی خواص شوید همراه ما باشید.

 خواص درمانی شوید

مهمترین خواص شوید که همه را شگفت زده می کند

فواید و خاصیت های درمانی شوید بدلیل وجود ترکیبات آلی، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن می باشد. این ترکیبات شامل مونوترپین و همچنین فلاونوئید ها می باشند. شوید همچنین حاوی مقادیر ویتامین A,C و مقداری آهن، فولات و منگنز می باشد.

خاصیت های دارویی شوید

فواید شوید برای دستگاه گوارش

شوید یک پیش غذا است به همین دلیل به طور گسترده در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. روغن های ضروری موجود در شوید باعث افزایش ترشحات صفرا و دستگاه گوارش می شود. این روغن ها حرکت روده را تحریک کرده و یبوست را درمان می کند.

خاصیت های شوید

  •  آرون گروپس

اختلالات در خواب

روغن های ضروری موجود در گیاهان دارای ویژگی های قوی می باشند. آن ها به طور همزمان آرام بخش و خواب آور هستند و همچنین باعث آرامش فرد می شوند. روغن های ضروری موجود در شوید از این قاعده مستثنی نیستند. فلاونوئید و ترکیبات ویتامین B در روغن های ضروری وجود دارند و باعث تحریک آنریم ها و هورمون هایی می شوند که دارای تاثیرات آرامبخش و خواب آور هستند در نتیجه فواید شوید باعث می شود افراد خواب آرامی در شب داشته باشند.

سلامت استخوان ها

محتوی کلسیم موجود در شوید آن را به یک عنصری مهم در حفاظت از استخوان های شما تبدیل می کند. پوکی استخوان در افراد زیادی با مصرف مقدار کافی مواد معدنی و کلسیم درمان خواهد شد. مصرف این مواد معدنی در رشد استخوان ها و ترمیم استخوان های آسیب دیده موثر می باشند.

دیابت

از جمله خواص درمانی شوید مبارزه با دیابت است. مصرف شوید سطوح انسولین را در بدن کنترل می کند. پژوهش ها نشان داده اند که شوید تغییرات سطوح انسولین و چربی ها در افراد دیابتی را کاهش می دهد.

خواص دارویی شوید

تقویت سیستم ایمنی بدن

گیاه شوید دارای خاصیت ضد میکروبی می باشد و از تعدادی از عفونت های میکروبی در طول بدن پیشگیری می کند. این عفونت ها ممکن است در اندام های مختلف بدن، و یا زخم و بریدگی های کوچک روی سطح پوست ایجاد شوند.

خواص درمانی شوید برای آرتروز

شوید ها همچنین دارای ویژگی های ضد تورمی می باشند بدین معناست که به کاهش تورم و درد همراه با بیماری هایی مثل روماتیسم، نقرس و آتروز کمک می کند. از زمان های باستان شوید برای این ویژگی اش مورد استفاده قرار می گرفته است.

اختلالات قاعدگی

فلاونوئید موجود در شوید یکی از روغن های ضروری برای افزایش جریان قاعدگی می باشد. بدین معناست که هورمون های تنظیم کننده دوره قاعگی را در زنان تحریک می کند.

اختلالات دستگاه تنفسی

کاهش اختلالات تنفسی را می توان از دیگر فواید شوید نامید. کامفرول و دیگر ترکیبات فلاونوئید و مونوترپین در روغن های ضروری شوید آنتی هیستامین می باشد که به رفع گرفتگی در دستگاه تنفسی بدلیل هیستامین، حساسیت یا سرفه کمک می کنند.

بهداشت دهان

دانه ها و برگ های سبزی شوید برای خوشبو کردن دهان و بهداشت آن بسیار مناسب می باشند. روغن های ضروری در شوید ضد باکتری، آنتی اکسیدان و ضدعفونی کننده هستند. بدلیل وجود این ویژگی ها به درمان عفونت های میکروبی در دهان کمک می کنند و ویژگی آنتی اکسیدان آن آسیب های لثه و دندان ها را که در اثر رادیکال های آزاد ایجاد شده اند را به حداقل می رسانند.

خاصیت های مهم شوید

پیشگیری از سرطان

مونوترپین موجود در شوید آنزیمی را فعال می سازد که در خنثی سازی مواد سرطان زا بسیار موثر هستند. همچنین مشتقات بنزو، سیانو و رادیکال های آزاد را خنثی می سازد و به همین ترتیب می تواند از بدن شما در برابر سرطان حفاظت کند. آنتی اکسیدان های موجود در روغن های ضروری شوید از ابتلا به سرطان پیشگیری می کنند.

کاهش چین و چروک صورت

شوید به دلیل داشتن مقادیر فراوانی ویتامین C و ویتامین A به افزایش تولید کلاژن در پوست کمک زیادی می کند و در نتیجه سبب رفع چین و چروک اطراف چشم و جوانسازی پوست تان خواهد شد.

فواید شگفت انگیز شوید بر سلامت پوست

کاهش وزن

از دیگر فواید بی نظیر شوید می توانید به لاغری و کاهش وزن اشاره کرد بنابراین اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به دنبال یک روش عالی و مفید جهت کاهش اشتها هستید بهتر است از شوید تازه و خشک استفاده کنید زیرا، دارای مقادیر فراوانی فیبر است که از پرخوری جلوگیری می کند.

فواید شوید در کودکان

شوید سرشار از آهن است و برای درمان کم خونی و پیشگیری از آن در نوزادان گزینه بسیار مناسبی است همچنین، به دلیل داشتن خاصیت ضد درد و ضد التهابی از بهترین درمان ها جهت رفع کولیک در نوزادان می باشد.

بررسی خواص شوید

درمان افسردگی

امروزه بسیاری از افراد بنا به دلایل مختلفی در طول روز دچار استرس و افسردگی می شوند که به منظور درمان آن می توانید از شوید کمک بگیرید زیرا، این سبزی پر خاصیت دارای مقادیر زیادی تانن و پلی فنول ها می باشد که با استفاده از آن می توانید از شر استرس و افسردگی رها شوید.

سایر مزایای درمانی شوید

این سبزی باعث تقویت معده شده و اشتها را افزایش می دهد یکی از فواید شوید این است که ضد سم می باشد. کلسترول بدن را کاهش می دهد و سلول های آسیب دیده در کبد را بازسازی می کند. برای افزایش شیر مادران باردار مناسب است و ادرار را نیز افزایش می دهد. برای درمان تنگی نفس، ضعف معده، سکسکه و اختلالات کبد مورد استفاده قرار می گیرد. برای درمان سنگ کلیه و جلوگیری از اسپاسم روده از گیاه شوید مصرف کنید. از فاسد شدن غذا در معده جلوگیری کرده و بوی بد دهان را کاهش می دهد. برای دفع سموم موجود در بدن شوید را با عسل مصرف کنید. همچنین مصرف شوید برای تسکین درد معده، کلیه و مثانه مفید می باشد. چربی خون و نفخ معده را کاهش می دهد. و فواید درمانی شوید باعث شده است تا برای درمان کمر درد های ایجاد شده بر اثر انقباض عضلات مورد استفاده قرار گیرد.

فواید تخم شوید

۱. تخم شوید برای درمان بی خوابی، ناراحتی معده گزینه بسیار مناسبی است.

۲. تخم شوید سبب جلوگیری از ترش کردن معده می شود.

۳. تخم شوید ضد درد، ضد تشنج و ادرار آور می باشد.

۴. آن دسته از افرادی که لاغر هستند و تمایل به افزایش اشتها دارند می توانند از تخم شوید استفاده کنند زیرا، علاوه بر تقویت معده سبب افزایش اشتها نیز خواهد شد.

۵. تخم شوید خاصیت شیرافزایی دارد در نتیجه برای آن دسته از خانم هایی که از کمبود شیر رنج می برند استفاده از تخم شوید در غذا بهترین روش برای افزایش شیر می باشد.

فواید تخم شوید بر سلامت بدن

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما دوستان مفید و سودمند بوده باشد و با فواید شگفت انگیز شوید آشنا شده باشید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص سبزیجات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *