دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه رفتار با همسر بی اعتماد و بررسی دلایل بی اعتمادی میان زوجین

  • ملیحه بال افکن
  • ۵ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

بهتر است بدانید که اگر زندگی کردن با همسر بی اعتماد بسیار سخت است اما شما می توانید با به کارگیری روش های رفتاری که در این مقاله بدان پرداخته ایم روند و رفتار بهتری را با همسر بی اعتماد خود داشته باشید با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید یک رابطه عاشقانه در واقع پیوند زیبای بین دو  انسان است و برای داشتن رابطه ای پایدار و موفق بایستی جوانب مختلفی را در نظر گرفت که مهم ترین آن ها اعتماد است. رابطه مجموعه گسترده ای از کار های کوچک است که اعتماد را به مرور زمان شکل می دهد و به حفظ آن کمک خواهد کرد ولی اگر چنانچه اعتماد بین زن و شوهر خدشه دار شود ترس جای آن را خواهد گرفت و به مرور نظراتشان نسبت به هم تغییر خواهد کرد.

با همسر بی اعتماد چه رفتاری داشته باشیم؟

به طور کلی وقتی که فردی را نمی شناسید و یا کاری را برای اول انجام می دهید ممکن است شک کنید و یا احساس بی اعتمادی داشته باشید و این امر کاملا طبیعی است. اما گاهی اوقات برخی از افراد نسبت به اشخاصی که شناخت کامل به آن ها دارند نیز حس بی اعتمادی داشته باشند. توجه داشته باشید که شک و تردید نیز مانند هر احساس دیگری یک احساس طبیعی محسوب می شوند ولی گاهی اوقات این حس از حالت عادی خود فراتر می رود و برای مثال شاید شما با افرادی برخورد کرده باشید که نسبت به همه کس و همه چیز شک داشته باشند و بهتر است بدانید که این افراد برای رسیدن به موفقیت در زندگی زناشویی خود نیز با مشکلات فراوانی روبه رو خواهند شد زیرا این بدگمانی اگر نسبت به همسر نیز وجود داشته باشد مشکل ساز خواهد بود به گونه ای که بسیاری از اختلافات زن و شوهری ناشی از همین بی اعتمادی ها است. به طور کلی زندگی کردن با یک فرد شکاک و بی اعتماد و برقراری یک رابطه ی عاطفی باکیفیت با او شاید کمی سخت باشد حتی ممکن است شما به خاطر اینکه حس بی اعتمادی همسرتان را تحریک نکنید مجبور شوید به فردی محتاط و بدون حس شوخ طبعی تبدیل شوید.

ویژگی های همسر بی اعتماد

شاید هم با این وضعیت مواجه شده اید که هر گونه تلاش شما برای ایجاد رابطه ی صمیمانه با فرد کاملا بی اعتماد از سوی او به عنوان حمله تلقی شده و در نتیجه وی یا از شما بیشتر فاصله گرفته و یا با خشم و پرخاشگری شما را از خودش دور کرده است. به همین خاطر شما هر چه وقت و انرژی بیشتری برای افزایش صمیمت با یک فرد بی اعتماد صرف می کنید پس از مدتی متوجه خواهید شد که نه تنها مورد اعتماد او واقع نشده بلکه در همان راه اول مانده است. شاید موضوع نگران کننده تر در این زمینه این است ک فرد بی اعتماد و شکاک در صورت احساس توهین و انتقاد نیز ممکن است دست به واکنش های هیجانی یا حتی فیزیکی بزند. به طور کلی افراد بی اعتماد ممکن است دائم منتظر خیانت همسرشان باشند و به همین خاطر اگر با یک فرد بی اعتماد زندگی می کنید این احتمال وجود دارد که از سوی او بارها و بارها به صورت مستقیم و غیر مستقیم به خیانت متهم شده باشید.

نشانه های بی اعتمادی در همسران

شایع ترین دلایل بی اعتمادی همسران:

شما یا همسرتان به عدم صداقت دیگری باور دارید.

نمی دانید که همسرتان وقتی کنار شما نیست مشغول انجام چه کاری است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

شما یا هسرتان در روابط قبلی تان خیانت کرده اید و از آنجایی که با توجه به سابقه خود می دانید که خیانت کردن چندان هم سخت نیست فرض می کنید همسرتان نیز به شما وفادار نخواهد ماند.

دوستان همسر خود را نمی شناسید.

از این که همسرتان با افرادی دوست است که آن را نمی شناسید احساس خطر می کنید.

همسرتان بیش از حد مرموز است و این پنهانکاری های او تخم شک و بی اعتمادی را در دلتان کاشته است.

همسرتان به اندازه شما درباره زندگی مشترکتان صحبت نمی کند.

همسر یا نامزد قبلی تان به اعتماد شما خیانت کرده است.

وقتی به حریم خصوصی همسرتان وارد می شوید او مضطراب شده و احساس ناامنی می کند.

همسرتان از افراد دیگر دلبری می کند.

علل بی اعتماد بودن زن و شوهر

روش های رفتار با همسر بی اعتماد:

همانطور که متوجه شدید هر چند زندگی با ی فرد بی اعتماد سخت است اما اگر یک همسر بی اعتماد دارید توصیه هایی را که در ادامه بیان کرده ایم می توانند در داشتن رابطه ای با تنش کمتر و اعتماد به همسرتان به شما کمک کنند:

توقعات غیر واقعی نداشته باشید:

در صورتی که بی اعتمادی و بد رفتاری همسرتان تحت نتاثیر دوران کودکی او است نباید انتظار این را داشته باشید که این مشکل به سرعت رفع شود. گاهی اینطور به نظر می رسد که تلاش شما به منظور ایجاد اعتماد و خوش بینی نه تنها ثمری ندارد بلکه موجب افزایش خصومت او نسبت شما شده و بیش از پیش شما را مایوس خواهد کرد. توجه داشته باشید که اگر قادر به پذیرش همسر اعتماد خود هستید و همزمان امید به درمان دارید شرایط بهتری را برای تحمل بدرفتاری های ناشی از بی اعتمادی در پیش خواهید داشت.

صبورانه اعتمادش را جلب کنید:

به طور کلی برقراری رابطه با چنین افرادی و جلب اعتماد آن مستلزم عملکرد سنجیده و شکیبایی بسیار است و به همین خاطر به تدریج و بدون هیچ گونه فشار یا اجباری وارد رابطه با او شوید و اجازه دهید اندک اندک به شما اعتماد کند. به خاطر داشته باشید که به همسرتان در زمینه اعتماد فرصت لازم را بدهید و اصرار زودهنگام در این باره نداشته باشید. برای مثال نگویید تو چرا نمی توانی به من اعتماد کنی؟ زیرا اگر چنین حرفی بزنید فرضیه همسرتان بر این مبنی که شما فردی انتقاد گر هستید به اثبات خواهد رسید.

نحوه رفتار با همسر بی اعتماد

لجبازی نکنید:

به طور کلی لجبازی کردن با همسر بی اعتماد و بدرفتار اگر چه ممکن است روشی برای تخلیه هیجان های منفی باشد اما پژوهش ها نشان داده است که لجبازی و اصرار بر تکرار رفتار نمی تواند چنین مشکلی را حل کند زیرا رفتارهای تلافی جویانه شما سبب می شود که یکبار دیگر همسرتان به این نتیجه برسد که مثل تمامی افراد دیگر به شما نیز نمی تواند اعتماد کند. به همین خاطر بهتر است از چنین واکنش هایی خودداری نمایید و همچنین فکر اینکه یک فرد بی اعتماد مانند کودکی زخمی و هراسان است می تواند شما را در کنترل خشمتان نسبت به او یاری کند.

اگرچه سخت است اما از او خشمگین نشوید:

توجه داشته باشید که طبیعی است شما در برابر بدبینی، سرزنش ها، اتهامات و بدرفتاری های همسر خود با خشم و ناراحتی از خود واکنش نشان می دهید اما مشکل اینجا است که این فرد از آنجایی که به شما بی اعتماد است دقیقا انتظار همین رفتار را از سوی شما دارد.

همسرتان را مقصر ندانید:

توجه داشته باشید که شما باید به همسر خود نشان دهید که او در گذشته مستحق بدرفتاری و سوء استفاده شدن نبوده است و افرادی که در گذشته با او بدرفتاری کرده اند به احتمال زیاد او را مستحق این بدرفتاری ها می دانستند زیرا رسیدن به این نتبجه که بدرفتاری در گذشته به خاطر بد بودن او رخ نداده است می تواند به عزت نفس بیشتر او کمک کند.

روش های درمان همسر بی اعتماد

از یک روان درمانگر کمک بگیرید:

اگر بی اعتمادی و بد رفتاری هسرتان شدید است به ویژه اگر در تجارب بدرفتاری در گذشته آسیب جدی به او زده است از شما نمی خواهیم که به تنهایی با آن روبه رو شوید. به همین خاطر در صورت امکان بدون این که همسرتان را متهم به بدبینی کنید یا او را مادام مقصر بدانید از درمانگری صاحب صلاحیت برای تغییر این ویژگی کمک بگیرید.

رفتار های شک برانگیز انجام ندهید:

آنچه می تواند بی اعتمادی همسر را تشدید کند رفتار مبهم، شک برانگیز و یا غیر صادقانه شماست برای مثال اگر به دلایل مختلف که برای خودتان موجه است ترجیح بدهید تماس های تلفنی اعضای خانواده، دوستان یا همکارانتان را در حضور همسر پاسخ ندهید و بدون اینکه برای او توصیح بدهید این کار را جهت عادت و یا خجالت انجام می دهید، می توانید زمینه شکایت و بی اعتمادی را در همسرتان فراهم کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *