دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

معرفی بهترین گیاهان آکواریومی و نحوه نگهداری از آن ها

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۷ دی ۱۴۰۱
  • ۰

توجه داشته باشید که استفاده از گیاهان در فضای آکواریوم نیز می تواند جلوه و زیبایی آن را دو چندان کند و حتی در جهت حفظ سلامت ماهی ها نیز موثر عمل کند و به همین منظور در این مطلب سعی داریم شما را با انواع گیاهان آکواریومی آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی گیاهان در هر فضایی و به هر صورتی که در دکوراسیون داخلی خانه مورد استفاده قرار بگیرند حس سرزندگی را به اعضای خانواده منتقل خواهند کرد. وجود گیاهان آبزی در فضای اکواریومی می تواند علاوه برجلوه و زیبایی خاصی که به فضای آن می دهد فضولات و پسماند های غذایی موجود در اکواریوم را نیز در خود جذب کند و بدین ترتیب امکان سلامتی و حفظ بهداشت ماهی ها افزایش پیدا خواهد کرد. در ادامه با انواع گیاهان آکواریومی و شرایط رشد آنها آشنا می شوید.

آشنایی با گیاهان آکواریومی

بهتر است بدانید که گیاهان اکواریومی درست مشابه درختان عمل کرده و محیط اکواریوم را زیباتر و سالم تر خواهند کرد زیرا آن ها دی اکسید کربن و گاز های زیان آور را از آب می گیرند و اکسیژن را آزاد می کنند. همچنین محلی را برای مخفی شدن برخی از گونه های ماهی ایجاد می کنند و محرک جالبی برای تولید مثل بیشتر ماهی محسوب می شوند. گیاهان مناسب اکواریوم در واقع با جذب مواد معلق موجود در فضای اکواریوم باعث شفاف تر شدن سطوح آب خواهند شد. همانطور که آگاهی دارید گیاهان اولین چرخه تولید مواد غذایی به شمار می آیند که با جذب نور و گارکربنیک عمل فتوسنتز را به خوبی انجام می دهند که نتیجه این فرآیند تولید اکسیژن خواهد بود. به طور کلی مزیت های گیاهان اکواریومی بی شمار است زیرا حتی این گیاهان با دریافت نور مصنوعی نیز به رشد خود ادامه خواهند داد و با گرفتن گاز کربنیک از محیط آب اکسیژن تولید خواهند کرد و در واقع این فرآیند می تواند نقش بسیار حیاتی در تامین اکسیژن آب جهت تنفس ماهی و در کل آبزیان داشته باشد. لازم به ذکر بگوییم که گیاه اکواریومی برای رشد  به چند مورد اساسی از جمله کف پوش مناسب، سنگ هایی در حدود ۲ الی ۳ میلی متری و کلسیم به مقدار کم نیاز دارد.

پرورش گیاهان آکواریومی

انواع گیاهان اکواریوم:

توجه داشته باشید که گیاهان فضای آکواریوم در واقع به سه دسته کاملا مجزا از جمله گیاهان رو آبی، گیاهان میان آبی و گیاهان زیر آبی تقسیم می شوند که در ادامه به بیان هر کدام به صورت جداگانه پرداخته ایم:

  • گیاهان رو آبی:

این گیاهان که اغلب در سطح آب شناور هستند، قابل کاشت نیستند و در واقع بر روی سطوح آب روند رشد خود را طی می کنند و مهم تر اینکه نیاز به نور شدید دارند. این دسته از گیاهان معمولا از ذرات معلق درون آب تغذیه می کنند. گیاهان رو آبی در واقع مناسب برای تولید مثل ماهی های زنده زا هستند زیرا بچه ماهی ها در لای برگ و ریشه های باریک و نازک مخفی می شوند و اینگونه محیط مناسبی برای زایمان ماهی های بالغ فراهم می آید و همچنین از طرف دیگر به علت قرار گرفتن در سطح و جذب مواد آلی باعث پاک و تمیز ماندن سطوح آب می شوند. همچنین بهتر است بدانید که این گیاهان به نوعی انگل و مزاحم معروف هستند زیرا در مدت زمان کوتاهی تمامی سطوح آب را می پوشانند و مانع از رسیدن نور و اکسیژن به عمق آب و گیاهان دیگر می شوند. توصیه می شود که هر چند مدت مقداری از این گیاه را دور بریزید و یا از ماهی های گیاهخواری همچون ماهی سیلور دالر یا ماهی گورامی در اکواریوم داشته باشید تا روند رویش این گیاهان را کنترل کنند. در ادامه به بیان برخی از گیاهان رو آبی خواهیم پرداخت:

انواع گیاهان آکواریومی

  • گل ریکسیا:

توجه داشته باشید که گیاه ریکسیا در واقع با نام خزه آبی نیز مشهور است و از دسته گیاهان شناور بوده که مکان و مخفیگاه مناسبی جهت تخم ریزی ماهیان لابیرنت دار ایجاد می کند. ریکسیا دارای برگ های سبز روشن و پرپشت می باشد و اغلب در محیط هایی با گاز کربنیک بالا بهترین رشد را خواهد داشت. حباب های اکسیژنی که بر روی سر برگ ها تشکیل می شوند و برای تکثیر آن کافی است تنها تکه ای از آن را قطع و درون سطح آب با نور خوب بیاندازید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

گل پیستیا:

این گیاه با نام کاهوی آبی میز مشهور می باشد و از دسته گیاهان شناور با ریشه های غوطه آور است که اغلب به وسیله ریشه های رونده اش مورد تکثیر قرار می گیرد. از آنجایی که این گیاه دارای سرعت رشد بالایی است می توانید برای جلوگیری از اندازه بیش از حد آن هرازگاهی گیاهتان را مورد هرس قرار دهید. پیستیا دارای برگ هایی سبز تیره می باشد که البته کرک های صورتی رنگ آن را می پوشانند. این گیاه در طول فصل تابستان به صورت غیر جنسی و از طریق تخم تکثیر می شود و اغلب در دمای ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتی گراد و آب سبک رشد مطلوبی خواهد داشت.

کاشت گل پیستیا در آکواریوم

گل سالوینیا:

این گیاه برگ هایی مشابه برگ درخت آقاقیا دارد و از دسته گیاهان شناور با ریشه هایی غوطه ور محسوب می شود. سالوینیا در صورت وجود نور کافی و مواد غذایی کافی رشد سریعی خواهد داشت. بهتر است بدانید که لایه نازکتر از این گیاه دیگر موجودات را در کف از گرفتن نور محروم می سازد و به همین خاطر تنها گیاهی ایده آل برای آکواریوم های باز به شمار می آید. برگ های سالوینیا در سطح نور را به خوبی تجزیه می کنند و از این طریق مانع رنگین شدن سطوح آب خواهند شد. این گیاه شناور در آب معمولا در بازه دمایی ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد و آب نیمه سنگین بهترین رشد خود را انجام می دهد.

گیاهان آکواریومی و اصول پرورش آن ها

  • گیاهان میان آبی:

به طور کلی گیاهان میان آبی گیاهان آکواریومی هستند که ریشه آن ها چندان عمیق نیست و اغلب در لایه های میانی آب معلق هستند و تا سطوح آب رشد خواهند کرد. این گیاهان برای رشد نیاز به مواد آلی مغذی ندارند زیرا مواد را از طریق ریشه از خود آب دریافت می کنند و بدین ترتیب نیازی به بستر کشت هم نخواهند داشت. جالب است بدانید که این دسته از گیاهان در کشور ما نیز به صورت ساقه ای ترد با برگ هایی ریز و فر خورده فروخته می شود. از آنجایی که به سرعت رشد می کند و تکثیر می شود تنها لازم است وقتی بیش از اندازه بلند شد آن را قطع و دوباره کشت نمایید. وجود این دسته از گیاهان درون آکواریوم موجب شفاف تر شدن سریع آب آکواریوم می شود و همچنین ذرات معلق در آب را نیز به سرعت به خود جذب می کنند. اگر این گیاهان در شرایط ایده آلی قرار بگیرند تا سطوح بالایی آکواریوم رشد خواهند کرد و بدین ترتیب آن ها را زیباتر می کنند. در ادامه برای آشنایی بیشتر به بیان برخی از گیاهان میان آبی پرداخته ایم:

گل اودوا:

بهتر است بدانید که در میان تمامی گیاهان اودوا تنها گیاهی است که در نور و حرارت ملایم به سرعت رشد می کند و از نظر تولید اکسیژن نیز بسیار عالی است. معمولا تکثیر اودوا از طریق قلمه زنی و نشاندن ساقه های شکسته انجام می شود و همچنین در بازه دمایی ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد و آب نیمه سنگین رشد مطلوبی از خود نشان خواهد داد.

دستورالعمل کاشت گیاهان آپارتمانی

گل کابومبا:

این گیاه در کشور ما با نام شویدی مشهور است و اغلب به صورت گروهی مورد کشت قرار می گیرد. کابومیا علاوه بر زیبایی و جذابیت چشمگیری که دارد از قدرت اکسیژن دهی بالایی نیز برخوردار می باشد و اگر در شرایطی با بازه دمایی ۱۸ الی ۲۸ درجه سانتی گراد قرار بگیرد رشد ایده آلی از خود نشان خواهد داد.

گل هیگروفیلا:

هیگروفیلا در واقع در ایران با نام برگ سیوی شناخته می شود که برای رشد نیاز به مراقبت چندانی ندارد. این گیاه دارای رشد سریعی است و از مقاومت بالایی برخوردار می باشد و همچنین اگر به موقع مورد هرس قرار نگیرد به حدی رشد خواهد کرد که بالای سطح آب قرار بگیرد. این گیاه دارای گل هایی آبی است که استفاده از آن ها برای تزئین داخل آکواریوم های بزرگ و سرباز می تواند جذابیت فراگیری را به محیط ببخشد. هیگروفیلا در واقع اگر در شرایط مطلوبی از جمله دمای ۱۸ الی ۳۰ درجه سانتی گراد و سختی آب سبک تا سنگین قرار بگیرد رشد خوبی خواهد داشت.

گل میریوفیلوم:

میریوفیلوم در واقع از دسته گیاهان اکسیژن دهنده اکواریومی می باشد که نه تنها در مقابل نور بلکه در تاریی نیز از خود اکسیژن تولید می کند و معمولا این خاصیت آن به واسطه ذخیره سازی مقداری گاز تحت فشار در بافت ها هنگام روز است که به آرامی تا شب خارج می شود. این گیاه دارای هفت برگ نزدیک به هم است که تمامی ساقه را می پوشاند و معمولا روند تکثیر آن نیز به واسطه قلمه زنی انجام می گیرد. میریوفیلوم شرایطی از جمله بازه دمایی ۱۰ الی ۲۹ درجه سانتی گراد و سختی آب از سبک تا سنگین را برای رشد ایده آل می پسندد.

پرورش گیاه میریوفیلوم در آکواریوم

  • گیاهان زیر آبی:

به طور کلی گیاهان زیر آبی گیاهانی هستند که ریشه آن ها درون خاک یا ماسه و بستر آکوریوم قرار گرفته است و در واقع جز زیباترین و با دوام ترین گیاهان اکواریومی محسوب می شوند. متاسفانه در ایران گیاهان آکواریومی تنوع چندانی ندارند و به چند نوع خاص محدود شده اند. این گیاهان نیز مشابه گیاهان آپارتمانی دارای ریشه می باشند و می توانند زیبایی فوق العاده را به محیط اکواریوم ببخشند. معمولا هم از مواد آلی موجود در بستر آکوریوم به عنوان تغذیه و کود استفاده می کنند و پس از جذب این مواد باعث زلال شدن آب و بهینه سازی محیط خواهند شد. در ادامه به منظور شناخت بیشتر این گیاهان به بیان برخی از گل های زیر آبی پرداخته ایم:

زیبایی های گیاهان آکواریومی

گل والیسنریا:

این گیاه زیبا و خوشه ای در کشور ما با نام گل گندمی مشهور می باشد که دارای برگ های زبر و نواری بلند و بالارونده است و البته در گونه های دیگر این گیاه برگ ها پیچ خورده بوده و شکلی مشابه زنجیره وراثتی دارند. معمولا تکثیر این گیاه از طریق ساقه رونده انجام می شود که از جهات مختلف گیاه اصلی در نزدیکی کف خارج شده و در فواصل معینی ریشه و جوانه زده و بدین ترتیب گیاه دیگر را می سازد. گل والیسنریا در واقع در بازه دمایی ۱۸ الی ۳۰ سانتی گراد و آب نیمه سنگین رشد ایده آلی را در پی خواهد داشت.

گل ساژیتاریا:

این گیاه زیبا برای رشد نیاز به مراقبت چندانی ندارد و اغلب ساقه های رونده و کوتاه آن گروه متراکمی را شکل می دهند. گاهی اوقات مانند یک شاخه بلند به سطح آب می رسد و سپس شروع به تولید گل های کوچک و سفید می کند. بهتر است بدانید که از لحاظ ساختمان و تکثیر شباهت زیادی به گیاه والیسنریا دارد البته که برگ های آن خمیده و به شکل شمشیر می باشند. معمولا این گیاه در شرایط معمولی از جمله دمای ۱۶ الی ۲۸ درجه و آب نیمه سنگین رویش خوبی خواهد داشت.

کاشت گل های مختلف برای زیبایی آکواریوم

گل کرپتوکورین:

به طور کلی این گیاه آکواریومی زیبا در کشور ما با نام کرپتون معروف است و دارای تنوع وسیعی در گونه ها می باشد. جالب است بدانید که به دلیل داشتن برگ های قهوه ای و قرمز به عنوان یک گیاه باارزش در فضای آکواریوم شناخته می شود و می توان آن را از دسته گران ترین گیاهان فضای آکواریوم دانست. گیاه کرپتوکورین برای رشد نیاز به نور زیادی ندارد و در واقع دارای سرعت رشد بسیار آرامی نیز می باشد که توسط ساقه های زیرزمینی مورد تکثیر قرار می گیرد. برگ های آن رشته ای و کمی موج دار هستند که در قسمت بالا به رنگ زیتونی و در پایین به رنگ قرمز می باشند.

شرایط مناسب رشد گیاهان آکواریوم

 خاک و ماسه مناسب : در این آکواریوم ها برای جلوگیری از ایجاد لجن و آلودگی، خاک ریخته نمی شود، در صورتی که آکواریوم تنها به جهت کاشت گیاه باشد، از خاک معمولی یا خاک رس با مواد گیاهی استفاده شده و روی آن را با شن پوشانده می شود، توجه داشته باشید که خاک استفاده شده، الک شده و فاقد مواد آلی باشد تا از ایجاد لجن جلوگیری شود.

شرایط رشد گیاهان اکواریومی

حال آکواریوم های نگهداری ماهی نیازی به خاک ندارند و ماسه کف آن نباید خیلی ریز باشد، زیرا به دلیل ته نشین شدن، به هم چسبیده و موجب خفگی ریشه گیاهان می شود. ماست رودخانه ای، بهترین ماسه برای آکواریوم می باشد که دارای ترکیبات آهک، پتاسیم و اسید فسفریک است، ضخامت ماسه کف آکواریوم حداقل باید به اندازه ۶ تا ۷ سانتیمتر باشد.

نور مناسب گیاه : جنس، شدت، جهت و مدت تابش نور از جمله فاکتور های تعیین کننده در نور مناسب برای گیاهان آکواریوم می باشد :

بهترین جنس نور؛ نور خورشید است که دارای مقدار زیادی اشعه ماورای بنفش می باشد، البته از آنجا که در آکواریوم می تواند منجر به رشد جلبک های میکروسکوپی و آبزی آب شود، مطلوب نخواهد بود و بهتر است از نور مصنوعی  مثل لامپ های نور سفید و فلورسنت استفاده گردد.

شدت نور نیز باید به اندازه ای باشد که گیاهان به خوبی رشد کنند، زیاد بودن شدت نور تابیده شده، می تواند گیاه را پژمرده کند و بستری برای رشد سریع جلبک های میکروسکوپی ایجاد نماید.

نکات رشد گیاه آکواریومی

جهت نور نیز باید از سطح فوقانی مخزن بتابد که قابل استفاده برای هر برگی از گیاه باشد، زیرا برخی شیشه ها می توانند اشعه ماورای بنفش را جذب کنند، بنابراین لامپ ها را باید از بالای آکواریوم و در فاصله چند سانتیمتری سطح آب قرار دهید.

محاسبه دقیق زمان تابش نور امکان پذیر نیست، اما می توانید به مدت زمان حداقل چند ساعت به ویژه بعداز غروب آفتاب، لامپ ها را روشن کنید، ایده آل ترین مدت زمان تابش نور در آکواریوم در روز بین ۸ تا ۱۲ ساعت می باشد.

در صورت تمایل برای آشنایی با گیاهان مناسب آبنما و آموزش کاشت چمن آکواریوم می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *