دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی واریس پا با مواد طبیعی و راهکارهای ساده خانگی

  • ساناز براتی
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

برای درمان خانگی واریس پا روش های مختلفی مانند ماساژ دادن با کمک روغن های مختلف، استفاده از گوجه فرنگی، گیاه عنبر سائل، فلفل هندی، دانه شاه بلوط هندی، ورزش کردن، استفاده از برگ انگور، گل همیشه بهار و … وجود دارد که به راحتی می توانید از آنها بهره ببرید.

واریس و رگ های واریسی در اغلب موارد بدون علائم و نشانه هایی آزار دهنده هستند و اشخاص بیشتر آنها را به عنوان مشکلی در زیبایی می بینند، اما باید بدانیدد که میزان خونی که در رگ های واریسی تجمع می یابد بسیار کم است و بیشتر حجم خون به قلب برگشت داده می شود، مشکل واریس نشان دهنده مشکل در گردش خون فرد می باشد.

روش های درمان خانگی واریس پا

واریس به عنوان شایع ترین بیماری عروقی در افراد شناخته شده است که حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از مردم دنیا به آن مبتلا هستند. در بیشتر موارد زنان باردار و مسن دچار این مشکل می شوند، به این دلیل که این افراد در دوره ای قرار دارند که تغییرات هورمونی بیشتری را نسبت به سایرین تجربه می نمایند و تعادل هورمون ها در این افراد بر هم خورده است. مبتلا شدن زنان نسبت به مردان تقریبا دو برابر بیشتر است اما سن و نژاد فرد در این مورد تاثیر گذار نیست و ربطی به رنگ پوست افراد ندارد. افراد چه مرد و چه زن با بالا رفتن سن بیشتر دچار مشکلات التهابی می شوند و در زمان التهاب رگ هایشان گشاد خواهد شد، گشاد شدن رگ ها در زمان التهاب بعد از مدتی باعث می شود تا حالت ارتجاعی خود را از دست داده و مشکل واریس ایجاد شود. برای برطرف کردن این مشکل روش های پزشکی و خانگی مختلفی وجود دارند که در این مطلب شما را با بهترین روش های درمان خانگی واریس پا آشنا می سازیم.

برخی روش های درمان خانگی واریس پا

ورزش کردن

انجام ورزش به شکل منظم باعث بهبود در گردش خون خواهد شد و به کمتر شدن ورم پا کمک خواهد کرد. بی حرکت ماندن در طولانی مدت باعث می شود تا رگ ها گردش خون را به سختی انجام دهند و خون سخت تر به مغز برسد و در مبارزه با نیروی جاذبه مشکلاتی داشته باشند. با ورزش نمودن فشار خون در فرد کاهش یافته و میزان هورمون ها به شکل طبیعی تنظیم خواهند شد و در نتیجه با کاهش وزن بدن از حالت طبیعی خود خارج نخواهد شد. حال اگر در زمان ورزش کردن مشکل عضله درد دارید باید به آرامی ورزش کنید و بر روی عضله درد گرفته خود کیسه آب گرم یا یخ قرار دهید، بعلاوه بهتر است به منظور کاهش درد و ورم به وجود آمده از واریس از جوراب واریس استفاده کنید و یا پاهایتان را بالا بگیرید و فشار ملایمی به آن وارد نمایید.

علاج های خانگی واریس پا

ماساژ دادن پاها

ماساژ دادن همواره از بهترین روش ها برای درمان و بهبود گردش خون می باشد. ماساژ دادن نیاز به تجربه یا دانش خاصی ندارد و هر کسی می تواند با کمی توجه روش های مناسب برای ماساژ پاها به ویژه روش های ماساژ برای درمان واریس پا را یاد بگیرد. در انجام ماساژ توجه داشته باشید که ماساژ نباید به شکل سریع و با شدت انجام گیرد و همینطور نباید ماساژ پشت سر هم و یه شکل یکسره باشد، زیرا این روش نه تنها واریس را درمان نخواهد کرد بلکه ممکن است باعث بروز مشکلات بیشتری در فرد شود. به منظور ماساژ پاهای واریس دار از نوک انگشتان استفاده کرده و خیلی آرام با انجام حرکاتی منظم مسیر خون را به طرف رگ های دیگر هموار نمایید. همچنین با ماساژ وقتی که هنوز واریس خیلی خطرناک نشده می توانید دریچه های لانه زنبوری را نیز به حالت اولیه خود باز گردانید.

درمان واریس پا در خانه

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

درمان واریس پا با کمک سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب یک روش درمان خانگی عالی برای رفع واریس پا می باشد. سرکه به عنوان ماده ای طبیعی برای پاک شدن بدن محسوب می شود که باعث بهبود گردش خون خواهد شد. مقداری سرکه ی سیب سرخ نشده را روی پوست خود قسمت های واریسی، مالیده و به آرامی ماساژ دهید. برای داشتن نتیجه بهتر روزانه قبل از خواب و بعد از بیداری اینکار را انجام دهید، بعد از چند ماه تکرار این عمل می توانید اندازه رگ های واریسی را بهبود دهید. همچنین می توانید مقدار دو قاشق چای خوری سرکه را به یک لیوان آب اضافه کرده و روزانه دو مرتبه آن را میل نمایید، بعد از گذشت یک ماه می توانید نتایج مصرف سرکه سیب را در رگ های واریسی خود مشاهده نمایید.

درمان واریس پا در خانه ها

استفاده از برخی روغن ها برای درمان واریس

با افزایش دادن گردش خون می توانید وریدهای واریسی را درمان نمایید. می توانید برای ماساژ دادن پا از روغن زیتون استفاده نمایید تا جریان خون بهبود یافته و در نهایت درد و التهاب کمتر شود. همچنین می توانید مقداری روغن زیتون را با روغن ویتامین E مخلوط کرده و سپس کمی گرمش کنید و به مدت چند دقیقه قسمت های واریسی را با آن ماساژ دهید. روزانه دو مرتبه اینکار را به مدت یک تا دو ماه انجام داده تا نتیجه آن را ببینید.

درمان واریس پا در خانه به چند روش

کمک به درمان واریس پا با استفاده از سیر و پرتقال

همانطور که می دانیم سیر یک گیاه مفید و مهم در سلامت بدن می باشد، همچنین سیر بسیار عالی برای کمتر شدن التهاب و علائم وریدی است و باعث دفع سموم مضر از عروق خونی فرد خواهد شد و در نتیجه به بهبود گردش خون نیز کمک خواهد کرد. به منظور کمتر شدن درد پا و رفع واریس یک عدد سیر را ۶ تکه کرده و در شیشه ای تمیز بریزید، بعد از آن عصاره ی سه عدد پرتقال را گرفته و به همراه دو قاشق غذاخوری روغن زیتون به سیر اضافه نمایید. اجازه دهید تا این مخلوط به مدت ۱۲ ساعت بماند و بعد از گذشت این مدت شیشه را تکان داده و چند قطره از مواد داخل آن را با کمک انگشتان خود بر روی مکان های واریسی به شکل دورانی به مده ۱۵ دقیقه ماساژ دهید، بعد از ماساژ محل مد نظر را با پارچه پوشانده و یک شب بگذارید پارچه بماند. این عمل را چند ماه تکرار کنید، همچنین سیر تازه را نیز در وعده های غذایی خود قرار دهید.

درمان برای واریس پا در خانه

استفاده از جعفری برای درمان واریس پا

یکی دیگر از روش های درمان خانگی واریس پا استفاده از سبزی جعفری می باشد. جعفری یکی از سبزیجات مفید غنی از ویتامین C می باشد که با عنوان یک آنتی اکسیدان قوی باعث تولید کلاژن می شود، به همین دلیل باعث کم شدن علائم واریس پا خواهد شد. برای استفاده از جعفری چند عددد برگ تازه جعفری را به همراه یک پیمانه آب به مدت ۵ دقیقه جوشانده و بگذارید تا خنک شود و بعد جعفری ها را فشار داده تا آبش کشیده شود و از محلول خارج کنید، در ادامه چند قطره روغن گل همیشه بهار را به آن اضافه نموده و محلول حاصل را در یخچال قرار داده تا چند دقیقه باقی بماند. سپس با کمک مقداری پنبه محلول را به قسمت های واریسی بزنید. در طول ماه چندین مرتبه اینکار را انجام دهید تا نتایج بهبود واریس را مشاهده کنید، همچنین از جعفری خام در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

رفع خانگی واریس پا

درمان واریس پا با کمک فلفل هندی

فلفل هندی یکی از درمان های مهم خانگی در درمان واریس پا می باشد. فلفل هندی منبعی سرشار از ویتامین C و بیوفلاوونویدها می باشد که باعث بهبود جریان خون خواهد شد و همچنین دردها و ورم ناشی از واریس را کاهش خواهد داد.برای استفاده از فلفل هندی یک قاشق چای خوری از آن را در یک فنجام آب گرم حل کنید و به خوبی مخلوط نمایید، مخلوط حاصل را روزانه دو تا سه مرتبه مصرف کنید. بهتر است یم تا دو ماه این کار را برای بهبود بیشتر انجام دهید.

انواع درمان خانگی واریس پا

گیاه کوله خاس و درمان واریس پا

استفاده از گیاه کوله خاص یکی دیگر از روش های درمان خانگی واریس پا می باشد که بسیار مفید برای کاهش درد و ناراحتی های واریسی است. این گیاه دارای ترکیبات مهمی به نام روسوژنین می باشد که باعث کاهش التهاب می شود و رگ ها را به دلیل فعالیت ضد التهابی و ضد الاستاز خود تحریک می نماید. برای این منظور می توانید در طول روز سه مرتبه ۱۰۰ میلی گرم از عصاره اکوله خاس را مصرف کنید. عصاره گیاه از ریشه ها و دانه های آن گرفته می شود. مکمل گیاه کوله خاص دارای ویتامین های B و C، کلسیم، کروم، منیزیم، منگنز، پتاسیم، سلنیوم، سیلیکون و روی می باشد. مواد مغذی موجود در این گیاه باعث تقویت رگ ها و کاهش التهاب در رگ ها و بهبود جریان خون در پا ها می گردند. نکته مهم در مورد مصرف این گیاه این است که اشخاص مبتلا به فشار خون بالا یا هیپریلازی خوش خیم پروستات نباید بدون مشورت با پزشک از آن استفاده نمایند.

علاج خانگی برای بهبود واریس پا

کمک به درمان واریس با عنبر سائل

از دیگر روش های درمان خانگی واریس پا استفاده از عنبر سائل است. گیاه عنبر سائل یکی از انواع گیاهان مفید و تاثیر گذار برای تقویت عروق خونی می باشد به همین دلیل کمک زیادی به درمان واریس و کاهش علائم آن می کند. عنبر سائل دارای اسید گالیک و اسانس های مختلفی است مه باعث کاهش تورم و همچنین درد خواهد شد. برای این منظور یک دستمال تمیز را با عنبر سائل شسته و سپس آن را بر روی قسمت های مورد نظر از پای خود قرار بدهید. این عمل را در طول روز دو یا سه بار انجام دهید و تا دو ماه تکرار نمایید. همچنین می توانید در روشی دیگر وان آب را پر کرده و ۱۰ تا ۲۰ قطره از عنبر سائل در آن بریزید سپس پاهای خود را برای ۱۵ دقیقه در ان قرار دهید، بعد پاها را به خوبی شسته و خشک کنید. هر روز یا روز در میان اینکار را انجام دهید تا بهبود یابید.

علاج خانگی واریس پا

درمان واریس پا با کمک دانه شاه بلوط هندی

شاه بلوط هندی یکی دیگر از روش های درمان خانگی واریس پا می باشد که قرن هاست از آن برای بهبود رگ های واریسی استفاده می شود. دانه های شاه بلوط دارای خواص ضد التهابی و ضد تورمی می باشند و به شکل موفقیت آمیزی باعث بهبود گردش خون در رگ ها می شوند که این موضوع باعث کاهش واریس خواهد شد. در دانه شاه بلوط هندی ترکیباتی به اسم اژیین وجود دارد که باعث تقویت اسیدهای چرب اشباع شده می شوند و همچنین مانع آزاد شدن آنزیم هایی می گردند که باعث صدمه به دیواره های مویرگی می گردد. ژل های دانه شاه بلوط در بازار وجود دارند که می توانید از آنها استفاده نمایید. روزانه دو مرتبه از ژل را روی قسمت های مورد نظر بمالید. استفاده منظم از این ژل می تواند تاثیرات مثبتی در کاهش ورم پا و درد داشته باشد. علاوه بر این ژل ها می توانید از مکمل دانه شاه بلوط استفاده نمایید، در طول روز می توان دو مرتبه ۳۰۰ میلی گرم از این مکمل را مصرف کرد، البته زنان باردار یا شیرده نباید از این مکمل استفاده کنند.

علاج نمودن خانگی واریس پا

برگ انگور و درمان واریس در خانه

استفاده از برگ انگور یکی دیگر از روش های درمان خانگی واریس می باشد. برگ انگور دارای فلاونوئیدها می باشد که باعث حفظ سلامت رگ ها می شوند. بعلاه برگ انگور دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی و همچنین مرطوب کنندگی می باشد که به منظور درمان واریس بسیار مفید است. می توانید یک پیمانه برگ انگور را در چهار پیمانه آب به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید، بعد از سرد شدن آن را در ظرفی مناسب ریخته و پاهای خود را داخل آن به مدت ۵ دقیقه قرار دهید. بعد از ۵ دقیقه پای خود را در ظرفی دیگر حاوی آب سرد به مدت ۱۰ ثانیه قرار دهید. این عمل را سه یا چهار مرتبه پشت سر هم انجام دهید تا حلول کاملا سرد شود. در پایان کار پاهای خود را با روغن گرچک ماساژ دهید و پاهایتان را به مدت چند دقیقه در موقعیتی مناسب قرار دهید.

درمان و دوای خانگی واریس پا

درمان واریس با استفاده از گل همیشه بهار

از دیگر روش های درمان خانگی واریس پا استفاده از گل همیشه بهار است. گل همیشه بهار یکی از انواع گل های زیبا و غنی از فلاونوئیدها و ویتامین C می باشد که باعث تولید کلاژن شده و به بازسازی سلول ها کمک می نماید. بعلاوه این گل باعث بهبود در گردش خون خواهد شد، در نتیجه باعث می شود تا علائم واریسی کاهش و بهبود یابند. می توانید یک پیمانه گلبرگ گل را در چهار فنجان آب جوشانده و بگذارید تا خنک شود، سپس پارچه ای تمیز را با محلول آماده شده خیس کرده و بر روی محل مورد نظر در پا قرار دهید تا وقتی که پارچه کاملا خنک شود. روزانه چند بار اینکار را انجام دهید تا بهبودی حاصل شود.

درمان های خانگی واریس پا

استفاده از گوجه فرنگی سبز و رسیده برای درمان واریس

گوجه فرنگی سبز:

یکی دیگر از روش های درمان خانگی واریس پا استفاده از گوجه فرنگی سبز می باشد. گوجه فرنگی های سبز تازه را برش دهید و این برش ها را بر روی قسمت هایی از پا که واریس دارند قرار دهید، قبل از آن می توانید پا را با آب گرم ماساژ دهید و سپس برش های گوجه را روی آن قرار دهید، بعد از قرار دادن گوجه ها کمی سبر کنید تا سوزشی خفیف در پاها حس کنید سپس آنها را بردارید و پاها را با آب سرد شست و شو دهید. این عمل را ۵ مرتبه در روز در بازه های زمانی مشخص انجام دهید تا تغییرات مثبتی را مشاهده نمایید.

علاج واریس پا در خانه

گوجه فرنگی رسیده:

استفاده از گوجه فرنگی رسیده کمی با نوع سبز متفاوت است. در این روش باید برش های گوجه فرنگی رسیده را بر روی محل مورد نظر قرار دهید و با پارچه روی آن را ببندید. در این مورد توجه داشته باشید که نباید پارچه یا بانداژ را خیلی محکم ببندید زیرا باعث لخته شدن خون خواهد شد. بعد از ۴ ساعت می توانید پارچه را باز کنید و بعد با آب پای خود را شست و شو دهید، بهتر است اینکار را در شب انجام دهید.

درمان خانگی واریس پا به چند روش

روغن های اسانس برای تنظیم هورمون های بدن

همانطور که می دانیم روغن های اسانس بسیار مفید برای گردش خون هستند و شما از آنها می توانید به عنوان درمان خانگی واریس پا استفاده کنید. روغن های اسانس باعث کاهش ورم می شوند و هورمون های بدن را تنظیم می نمایند. یکی از انواع روغن های اسانس روغن سرو است که بسیار مفید در درمان مشکلات وریدی است. روغن سرو باعث بهبود گردش خون شده و دستگاه گردش خون را تقویت می نماید. می توانید محل مورد نظر را در طول روز دو مرتبه با ۵ قطره از این روغن ماساژ دهید و تا چند هفته آن را تکرار کنید. اگر ورم عضلانی یا تاول دارد مصرف این روغن را قطع کرده و روغ های رقیق تری مثل روغن نعناع، روغن درخت چای یا اسطوخودوس را استفاده نمایید.

 

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *