دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

حکم شرعی کاشت مو بر اساس نظر مراجع مختلف شیعه

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

کاشت مو امروزه به یکی از روش های رایج در بین مردم تبدیل شده است که در مورد احکام شرعی آن سوالات زیادی ذهن مردم را به خود گرفتار می کند که در این مقاله شما عزیزان را با حکم شرعی کاشت مو بیشتر آشنا خواهیم کرد.

زیبایی امری ذاتی می باشد و اینکه هیچی شکی در آن نیست که تمام انسان به زیبایی علاقه دارند زیرا خداوند انسان را ذاتا به گونه ای آفریده است که به دنبال زیبایی باشد، گاهی بنا به دلایل مختلفی مو ها ریزش پیدا می کند و یکی از روش هایی که بسیاری از افراد به دنبال آن رفع این مشکل هستند کاشت مو است و بهتر است نظر مراجع تقلید را در این باره جویا شوید.

حکم کاشت مو

آشنایی با حکم شرعی کاشت مو

سوالات زیادی در رابطه با اینکه احکام شرعی کاشت مو چه می باشد پرسیده می شود که در ادامه مطلب دیدگاه تنی از مراجع عالی قدر را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد تا پاسخ سوالات خود را در این مورد مشاهده کنید.

آیت الله خامنه ای :

سوال : با سلام خانمی هستم که بشدت موهایم ریخته است و با درمانهای معمولی مجدد رشد نکرده حتی برای کاشت مو هم اقدام کردم که پزشکان اعتقاد داشتند در من کاشت مو جواب نمی دهد .در حال حاضر می خواهم برای اکستنشن مو اقدام کنم که موی طبیعیی یا مصنوعی را با فاصله چند میلیمتر ار ریشه مو با چسب مخصوص متصل می کنند. سوال من این است که در حال حاضر که هیچ روشی برای ترمیم موی من نیست و از نظر روحی در فشار و اذیت هستم ایا می توانم از این روش استفاده کنم؟ ایا این روش برای غسل مشکل پیش نمی اورد ؟ ممنون میشم پاسخ دهید

پاسخ :کاشت مو در سر اگر مانع رسیدن آب به بدن باشد، اشکال دارد.

البته کاشت مو به دو صورت انجام مى گیرد:

(۱) با چسب و مانند آن به گونه اى که مو در سر و ابرو ترمیم مى شود.

  •  آرون گروپس

(۲) بدون چسب و مانند آن در سر و ابرو کاشته مى شود. در این روش مو شبیه سوزن نازک از زیر پوست بیرون مى آید.

در صورت اول چون آب به بدن نمى رسد وضو و غسل اشکال دارد.

در صورت دوم چون مو جزء بدن شده و مانع رسیدن آب به بدن نمى شود اشکال ندارد.

نظر مراجع تقلید عظام درباره کاشت مو

پرسش : آیا کاشت مو در صورت، حکم ریش را دارد و مانع وضو و غسل نیست؟

پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:

آیت الله خامنه‌ای :

در فرض سؤال، اگر کاشت، دائم باشد و مانعی برای رسیدن آب نباشد غسل و وضو صحیح است.

آیت الله شبیری زنجانی :

اگر مانع رسیدن آب به اعضای وضو و غسل، برای غسل یا وضوی واجب (و لو برای یک دفعه)شود، جایز نیست.

آیت الله مکارم شیرازی

اشکالی ندارد.

آشنایی با حکم شرعی کاشت مو

آیت الله نوری همدانی:

اگر موی طبیعی باشد به صورتی که عرفاً موی صورت محسوب شود، برای وضو و غسل مانعی ندارد.

آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):

۱. اگر مقصود، کاشتن موهایی است که مانند ریش طبیعی قابل رشد است، این ریش عرفاً جزء بدن فرد به شمار می‌آید و احکام ریش طبیعی را دارد.

۲. اگر مقصود، چسباندن یا کاشتن موی مصنوعی در صورت باشد، در صورتی که برداشتن آن برای غسل و وضو ممکن باشد و عسر و حرج (سختی غیر قابل تحمل) نداشته باشد، واجب است برداشته شود.

۳. ایجاد مانعی در اعضای وضو یا غسل که رفع آن عسر و حرج دارد یا غیر ممکن است، جایز نیست؛ مگر این‌که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی در میان باشد.

با این توضیح کاشتن ریش مصنوعی حتی اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا سختی داشته باشد، حرام نیست؛ زیرا این کار معمولاً به هدف زیبایی در مردان انجام می‌شود که یک غرض عقلائی مشروع است. در هر حال اگر مانعی ایجاد شود که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، می‌توان با همان مانع وضو گرفت یا غسل کرد؛ البته احتیاط مستحب آن است که تیمم هم انجام دهد. با این وصف، ریش کاشته شده، در مسأله وضو و غسل مانند ریش طبیعی است.

هر آنچه باید در مورد حکم کاشت مو بدانید

همانطور که در این مقاله با حکم شرعی کاشت مو آشنا شدید به منظور آشنایی با مسائل فقهی دیگر می توانید بر روی احکام شرعی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *