دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان باد گلو و آروغ زدن های زیاد

  • سحر هودانلویی
  • ۵ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

باد گلو از واکنش های طبیعی بدن نسبت به انتقال و  جریان هوا در آن می باشد که از طریق دهان بروز پیدا می کند. این عارضه هنگامی رخ می دهد که شکم انبساط کرده و به وسیله بلع هوا به نفخ و باد کردن شکم منجر شود. برای مطالعه روش های درمان باد گلو در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

گفتنی است که بدن همه افراد دارای گاز می باشد. بسیاری از این گاز ها به وسیله بخارات بی بو همانند اکسیژن، هیدروژن، کربن دی اکسید و برخی مواقع متان ایجاد می شود. هنگامی که باکتری های موجود در روده بزرگ شروع به انجام عملکرد هایی می کنند، گاز های آزاد شده دارای مقادیری از گوگرد می باشند. در این زمان بو های نا مطبوع به علت نفخ شکم ایجاد می شود که برای برخی از افراد شرم آور و ناراحت کننده می باشد. در این مقاله با روشهای درمان باد گلو آشنا می شوید.

گفتنی می باشد که این اختلال مشکل چندانی را برای شما به وجود نمی آورد، اما اگر در این رابطه بسیار حساس شده اید بهتر است در ادامه مطلب جهت مطالعه درمان باد گلو با ما همراه شوید.

معرفی روش های درمان باد گلو

باد گلو به چه معناست؟

بادگلو در اصطلاحی دیگر آروغ نام دارد که فرایند خارج شدن هوا از معده و به وسیله دهان نام گرفته است. این اتفاق زمانی بروز پیدا می کند که معده به دلیل بلع مقدار زیادی از گاز، منبسط شده باشد. در زمانی آروغ رخ می دهد که به هم پیچیدگی شکم اتفاق بی افتد. این فرایند مشکلی برای فرد به حساب نمی آید و گفتنی است که عواقبی نیز در پی ندارد.

قابل به ذکر است که اگر منشا این عارضه، بروز مشکل در سیستم گوارشی باشد، ممکن است در طولانی مدت نشانه های بسیاری از خود بروز و نشان دهد. اگر نشانه های آروغ به مراتب برایتان بسیار اتفاق می افتد، می توانید از درمان باد گلو که به معرفی روش های متعدد در ادامه پرداخته ایم، استفاده کنید.

عواملی که بر آروغ زدن های بسیار دلالت دارد؟

خوابیدن پس از سرو غذا امری رایج است که نمی توان از آن به صوت عاملی برای ایجاد باد گلو یاد کرد.

همچنین در برخی از جوامع باد گلو نشانه بدی ندارد و افراد برای تشکر از میزبان خود برای خوشمزگی غذا، به انجام آروغ با صدای بسیار بلند می پردازند.

  •  آرون گروپس

از شایع ترین عوامل بروز باد گلو می توان به مواردی که در ادامه نام برده ایم، اشاره کرد.

  1. بلع مقدار بسیاری از هوا
  2. خوراک و نوشیدنی های گاز دار
  3. برخی از قرص و دارو های شیمیایی
  4. آبریزش بینی
  5. رشد و پرورش برخی از میکروب و باکتری ها
  6. ابتلا به سوءهاضمه و سوزش سر دل
  7. گاستروپارسیس
  8. اضطراب
  9. ابتلا به دیگر بیماری ها
  10. حاملگی

پیشگیری از بروز باد گلو به چه صورت است؟

روش های پیشگیری از بروز آروغ

اگر می خواهید در جمع های دوستانه و خانوادگی از بروز این امر جلوگیری کنید، می بایست نکاتی را که در ادامه به آن ها پرداخته ایم، مطالعه کنید.

  1. برای پیشگیری از ورود هوای اضافی به بدن، می بایست نوشیدنی های خود را در حین غذا و پس از آن به آرامی بنوشید.
  2. برای مصرف نوشیدنی های دارای کربنات از نی استفاده نکنید. در ازای این کار می توانید به نوشیدن مستقیم آن بپردازید.
  3. میک زدن آبنبات چوبی و جوییدن آدامس چندان خوب نیست. چرا که در این حین و به علت جویدن و مکیدن های بسیار، هوای بسیاری را به سوی شکم و دهان خود هدایت می کنید.
  4. در میان غذا از حرف زدن پیشگیری کنید.
  5. اگر به تازگی پروتز دندان نصب کرده اید، بهتر است تمامی بررسی های لازم را جهت پیشگیری از ورود هوای ناخواسته هوا انجام دهید.
  6. از استعمال سیگار نیز دوری کنید، چرا که در این زمان هوای اضافی به بدن وارد می شود.
  7. سطح استرس و اضراب خود را کاهش دهید، چرا که این امر در تنفس غیر عادی شما و در نهایت بلع هوا بسیار تاثیر گذار است.
  8. از نوشیدنی های ماءالشعیر تا حد امکان جلوگیری کنید، چرا که سبب آزاد شدن کربن دی اکسید و در نهایت تشدید آروغ می شود.

رفع باد گلو

آروغ زدن در نوزادان و فواید آن

  • آروغ زدن نوزاد نشانه آن است که وی به طور منظم غذا می خورد و دستگاه گوارش نوزاد مشکلی ندارد.
  • زمانی که نوزاد حباب های هوا را می بلعد، دچار دل پیچه و دل درد خواهد شد، بنابراین برای پیشگیری از این وضعیت لازم به گرفتن آروغ نوزاد است.
  • آروغ زدن نوزاد همچنین از ایجاد حالت تهوع در وی پیشگیری می کند.

معرفی راه های درمان باد گلو

برای درمان باد گلو و کاهش این عارضه، از موارد گفته شده در ادامه کمک بگیرید.

  • بابونه:

۱ عدد چایی کیسه ای بابونه را در فنجان بیندازید و سپس آب جوش به رویش بریزید. دمنوش را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه نگه دارید و سپس چایی کیسه ای را خارج کرده و می توانید دمنوش خود را میل کنید، این مصرف خوب است در طی ۲ الی ۳ مرتبه تا بهبود، انجام گیرد.

تاثیر بابونه در درمان باد گلو

  • دانه رازیانه:

برای کاهش تولید گاز و هضم غذا، نصف قاشق چایی خوری تخم رازیانه را مصرف کنید. همچنین برای تهیه دمنوش می توانید، ۱ قاشق چایی خوری دانه های خرد شده رازیانه را در فنجان آب جوش به مدت ۵ دقیقه نگه دارید. این دمنوش را صاف کنید و سپس میل کنید.

  • زنجبیل:

زنجبیل در لیست درمان های خانگی موثر برای بسیاری از بیماری ها به شمار می آید که در این رابطه تاثیر مستقیمی در رفع آروغ دارا است.

در ابتدای این کار می بایست؛ ۱ قاشق چایی خوری ریشه زنجبیل خرد شده را در ۱ لیوان آب جوش بریزید. مدتی صبر کنید تا به خوبی سرد گردد و سپس میل کنید. در این رابطه گفتنی می باشد که قرص های زنجبیل بسیاری وجود دارد که می توانید توسط پزشک از داروخانه ها تهیه کنید.

  • دانه های دارویی:

تغذیه از روش های رایج در تولید باد گلو می باشد که در این حین، برخی از دانه و بذر ها همانند دانه کرفس، دانه رازیانه و دانه بادنیان خیای از تاثیرات فوق العاده ای برخوردار هستند.

موارد گفته شده در بسیاری از عطاری و سوپر مارکت ها پیدا می شود، پس از خرید می بایست در بعد از هر یک وعده های غذایی به ویژه شام، آن را میل کنید. گفتنی است که این دانه های گیاهی، تاثیر بسیاری در خروج گاز از سیستم گوارش را ایفا می کنند که تاثیر مناسبی برای کاهش این عارضه را دارا هستند.

تاثیر مصرف چایی و دمنوش در درمان باد گلو

  • چایی و دمنوش ها

نوشیدن چایی برای بسیاری از افراد، کاری لذت بخش است که گفتنی می باشد سلامت آنان را نیز تضمین می کند. گفتنی است که چایی در درمان باد گلو و کاهش نشانه های حاکی از بروز مشکل آن، تاثیر گذاری فوق العاده ای دارد. از این رو می توانید در پس از هر وعده غذایی و یا در طی روز به مصرف چای بابونه بپردازید.

این چایی به صورتی است که باید ۱ قاشق چای خوری هل را در ۱ لیوان آب بجوشانید و پس از سرد شدن آن را میل کنید.

  • از برنامه غذایی مناسب پیروی کنید:

از مصرف غذا های گفته شده در ادامه بپرهیزید.

  1. شیر و دیگر محصئلات لبنی به علت غنی از لاکتوز
  2. حبوبات
  3. برخی از میوه های همانند؛ زردآلو، گلابی، هندوانه، سیب و آلو
  4. تخم مرغ
  5. شکر و دیگر خوراکی های شیرین
  6. گندم و سبوس گندم
  7. غذا های دارای لاکتوز همانند نان و غلات
  8. برخی از سبریجات همانند؛ مارچوبه، بروکلی، فلفل سبز، سیب زمینی، تربچه، کلم بروکسل، گل کلم؛ کلم، پیاز و در نهایت نخود
  • تغذیه ای به دور از تولید گاز تهیه کنید:

گفتنی است که برخی از غذا و خوراکی ها، دشمن شما و منشا اصلی تولید گاز در شکم به شمار می آیند. برای پیشگیری و درمان بادگلو می بایست، برنامه غذایی متناسبی را برای خود تهیه کنید و بر طبق آن نیز از مصرف برخی خوراکی و غذا ها اجتناب کنید.

تاثیر کنگر در درمان باد گلو

برخی از این غذا های تولید کننده گاز، علاوه بر مواردی که در قسمت بالا گفته شد؛ شامل موارد زیر نیز می باشد.

  1. کنگر فرنگی
  2. کلم بروکسل
  3. کلم بروکلی
  4. پیاز
  5. شکلات

آیا می توان دفعات تکرار این عارضه را کنترل کرد؟

بله این عارضه را می توان با کمک موارد گفته شده در ادامه، کنترل کرد.

  • از جوییدن آدامس به مراتب بسیار زیاد، پیشگیری کنید. توجه داشته باشید که هر گاه این کار را انجام می دهید، مقادیر بسیاری از گاز را به طرف معده و دهان خود هل می دهید.
  • از مصرف غذا های دیر هضم، نوشیدن نوشیدنی های گازدار و انواع ماءالشعیر را تا حد امکان اجتناب کنید.
  • از لباس های آزاد و راحت در اطراف کمر خود استفاده کنید، چرا که البسه تنگ و چسبان به ناراحتی شکم و در نهایت نفخ آن منجر می شود.
  • از برخی قرص و دارو های مخصوص کمک بگیرید. برخی از دارو های شیمیایی به هضم لاکتوز منجر می شوند که در نهایت به بازگشت اسید و کاهش دفعات آروغ می پردازد.

علت آروغ زدن چیست؟

  • از دانه های گیاهی همچون رازیانه، زیره، انیسون و کرفس استفاده کنید. از این رو می بایست، نصف قاشق چایی خوری از این دانه ها را در پس وعده های غذایی خود بجویید و از بروز این عارضه به نسبت ناخوشایند نیز پیشگیری کنید.

زمان مراجعه به پزشک برای عارضه آروغ

آروغ اگر تک علامت باشد، نگرانی چندانی ندارد، مگر اینکه با دفعات زیاد و به طور مکرر اتفاق افتد، حال در صورتی که معده در یک دوره طولانی متسع  شده و با آروغ زدن نیز اتساع از بین نرود یا در صورت درد شدید شکم و نیز همراه بودن حالت تهوع و یا استفراغ با آروغ زدن باید به پزشک مراجعه شود، زیرا این موارد ممکن است حتی نشان دهنده بیماری خطرناک و تهدید کننده باشند.

پزشک در صورت زیاد از حد بودن آروغ های ما، سوالاتی در رابطه با علائم بیماری، زمان شروع آن و سابقه آروغ زدن قبلی و همچنین اینکه این حالت در مواقع خاصی همچون عصبانیت، خوردن نوشیدنی و یا یک غذای خاص و … رخ می دهد، سوالاتی بپرسد.

درمان آروغ زیاد

یکی از راه های تشخیص علت این بیماری، ثبت اطلاعات غذایی روزانه برای چندین روز می باشد، حتما در رابطه با هر علائم دیگر حتی مواردی که فکر نمی کنید با این مشکل مرتبط باشد با پزشک تان مشورت کنید، انجام اینکار به تشخیص مشکل و پیدا کردن بهترین روش درمانی کمک می کند.

پزشک بعد از معاینه کامل جسمی، درخواست آزمایش های بیشتری مثل رادیوگرافی و یا بررسی محتویات معده را می دهد که ازجمله آزمایشات مربوطه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سی تی اسکن
  • اسکن MRI
  • سونوگرافی
  • آزمایش های بررسی سوء هاضمه
  • آزمایش هیدروژن و متان

انجام این آزمایشات می توانند تصویر روشن و واضحی از دستگاه گوارش بیمار برای کمک به دستیابی به تشخیص قطعی پزشک در اختیار وی قرار دهند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *