دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

برای دفع آفات گوجه فرنگی از این روش ها استفاده کنید

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

بهتر است بدانید که در واقع گوجه فرنگی از دسته سبزیجات محبوب در میان افراد محسوب می شود که در طول مدت پرورش ممکن است مورد هجوم آفات قرار گیرد و به همین دلیل در این مطلب سعی داریم به بیان برخی از آفات و روش های دفع آفات گوجه فرنگی به صورت مجزا بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع یک گلخانه پرورش گوجه فرنگی می تواند شرایط ایده آلی برای بیماری های گیاهی باشد زیرا عواملی مانند گرما، رطوبت نسبی بالا و رفت و آمد زیاد موجب استقرار عوامل بیماری زای قارچی، ویروسی و باکتریایی می گردد. به طور کلی مدیریت تلفیقی آفات استراتژی است که در تولید ارگانیک استفاده می شود و ترکیبی از ابزار شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی است که برای به حداقل رساندن خطرات زیست محیطی و سلامت انسان به کار گرفته می شود.

چگونگی دفع آفات گوجه فرنگی

توجه داشته باشید که معمولا میوه گوجه فرنگی می تواند به صورت تقریبی در هر نوع خاکی که دارای زهکشی مناسبی باشد به راحتی رشد کند و افزودن یک مواد آلی مانند خاک پرلیت می تواند بازده را افزایش داده و به تدریج مشکلات تولید را کاهش دهد. به طور کلی گوچه فرنگی و دیگر سبزیجات مشابه مانند سیب زمینی، بادمجان و فلفل نباید در یک زمین بیش از یک بار در هر سه سال کشت شوند. در حالت طبیعی کاشت محصول پیش از گوجه فرنگی بایستی از خانواده های علفی باشد و در این زمینه ذرت یکی از بهترین محصولات چرخشی با گوجه فرنگی است که مقادیر زیادی مواد آلی را در خاک تامین می کند و رشد ارگانیسم های بیماری زا را که به گوجه فرنگی ها حمله می کنند کند خواهد کرد. بهتر است بدانید که باید دانه و گیاه توصیه شده در هر زمان که امکان پذیر باشد حتما مورد استفاده قرار گیرند.

چگونگی دفع آفات گوجه فرنگی

آفات گوجه فرنگی:

همانطور که متوجه شدید مساعد نبودن برخی از شرایط محیطی برای کاشت گوجه فرنگی می تواند زمینه را برای هجوم آفات به بستر فراهم کند و در ادامه سعی داریم شما را با برخی از آفات رایج در این گیاه آشنا نماییم تا بهتر بتوانید روند کنترل و دفع آفات گوجه فرنگی را انجام دهید:

آفت بد بو:

به طور کلی این آفت اغلب در رنگ سبز روشن و قهوه ای دیده می شود و نحوه تشخیص آن راحت می باشد. این آفت معمولا از میوه های رسیده تغذیه می کند و باعث آسیب رسیدن به میوه ها می شود.

در واقع بهترین روش برای از بین بردن و رفع این آفت استفاده از روغن Neem است که از نوعی درخت استخراج می شود و می تواند در روند دفع آفات مفید باشد.

آشنایی با آفات گوجه فرنگی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

کرم شاخ دار:

این نوع کرم بسیار بزرگ بوده و معمولا در رنگ سبز روشن می باشد. معمولا این کرم ها به راحتی دیده نمی شوند زیرا با وجود جثه بزرگی که دارد معمولا ۳ الی ۶ سانتی متر می تواند به خوبی پنهان شود و تنها نشانه ای که می توان از وجود این کرم آگاه شد برگ های خورده شده هستند.

توجه داشته باشید که برای از بین بردن این آفت اغلب استفاده از نوعی خاص زنبور را توصیه می کنند اما روش بهتری نیز وجود دارد و تنها کاری که باید انجام دهید این است که گیاه مرواریدی را دور گیاه گوجه فرنگی بکارید تا از شر این کرم ها خلاص شوید زیرا این موجودات از بوی گوجه فرنگی تنفر دارند.

کرم برنده:

بهتر است بدانید که کرم برنده در واقع همان لارو پروانه می باشد که در طول روز در زیر خاک پنهان شده و در زمان تاریکی برای تغذیه بیرون می آید و اغلب به ساقه های گیاه حمله کرده و در نهایت موجب بریده شده و افتادن گیاه می شود.

برای جلوگیری از هجوم این آفت به گیاه می توانید با استفاده از لیوان های کاغذی مانعی را برای او ایجاد کنید به گونه ای که انتهای لیوان کاغذی را سوراخ نمایید و نهال را از داخل این سوراخ رد کنید. در این صورت کرم ها به جای آسیب وارد کردن به ساقه گیاه به لیوان صدمه می زنند.

روش های دفع آفات

سوسک کلرادو:

توجه داشته باشید که اگرچه این سوسک به سیب زمینی هجوم می آورد و از دسته آفات سیب زمینی محسوب می شود اما در بسیاری از موارد حمله این آفت به گوجه فرنگی نیز مشاهده شده و بهتر است بدانید که اغلب از برگ های گیاه تغذیه می کند به صورتی که باعث بروز مشکلاتی جدی در گیاه خواهد شد.

به طور کلی برای رفع این آفات اغلب استفاده از راه حل های شیمیایی را پیشنهاد می دهند اما بهترین کار استفاده از حشره کش های ارگانیک پیرترین است که می تواند نتایج بهتری در پی داشته باشد.

کنه عنکبوتی:

یکی از بدترین آفاتی که گیاه می تواند بدان دچار شود کنه عنکبوتی است. هر چند که تشخیص این آفت آسان است زیرا تارهایی را بر روی برگ و گاهی ساقه گیاه مشاهده می کنید و همچنین برگ های گیاه به تدریج دچار ریزش شده اند.

آفات گوجه فرنگی و خسارات آن

بهتر است بدانید که در واقع راه حل مشخصی برای دفع آفات گوجه فرنگی از جمله کنه عنکبوتی وجود ندارد و تنها باید از راهکار های پیشگیرانه استفاده نمایید مانند:

نباید از سموم شیمیایی بیش از حد و غیر اصولی استفاده کنید.

آبیاری را به گونه ای انجام دهید که بستر دچار کمبود آب نشود.

در صورت بروز این آفت گیاه را با آب خالص شست و شو دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *