دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

همه چیز درباره نگهداری فنچ در منزل

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۵ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله شما را با روش های نگهداری از فنچ ها آشنا می کنیم و نکاتی را برای شما مطرح می کنیم که می توانید با رعایت آن ها نقش بسیار مهمی در سلامت آن ها داشته باشید. تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

پرندگان می توانند یکی از بهترین حیوانات خانگی باشند که می توانید به راحتی از آن ها مراقبت کنید. یکی از پر طرفدار ترین پرنده ها فنچ می باشد. در ادامه این مقاله راه های مراقبت از این پرنده را به شما خواهیم گفت.

شرایط نگهداری از فنچ

یکی از بهترین پرندگانی که می توانید به عنوان پرنده خانگی از آن استفاده کنید فنچ ها می باشند. باید بدانید که به راحتی می توانید این پرندگان را در منزل نگهداری کنید فقط کافی است نکاتی را برای نگهداری از این موجودات کوچک بدانید که در ادامه آن ها را برای شما بیان می کنیم.

فنچ ها و انواع آن ها

یکی از پرندگانی که می توانید از آن ها در منزل استفاده کنید و دچار چالش و کشمکش نشوید فنچ ها می باشند. باید بدانید که این پرندگان نمی توانند مانند طوطی ها و سایر پرندگانی که سخن می گویند حرف بزنند ولی در حینی که سرپرست خود را می بینند ذوق می کنند و می تواند با آن ها به راحتی ارتباط برقرار کنند. فنچ ها پرندگانی استرالیایی اند و بیش تر در مناطق گرمسیری و شرق آسیا از جمله هند و پاکستان زندگی می کنند.  این پرنده ها دارای قدرت بدنی بسیار زیادی اند و می توانند خود را به خوبی با محیط هماهنگ کنند از این رو بیش تر مردم دوست دارند که چنین پرنده مقاوم و قدرتمندی در خانه داشته باشند همچنین این پرنده ها بسیار کم هزینه اند.

بررسی فنچ ها

  •  رشد قدی هر فنچ تنها بین ۱۰ الی ۱۲ سانتی متر می باشد
  • این گونه از پرنده های استرالیایی می توانند ۵ سال یا بیش تر عمر کنند.
  • فنچ های نر می توانند آواز فنچ های دیگر را حفظ کرده و آن ها را به نت های روزانه خود اضافه کنند.
  • این پرنده ها به دلیل بالا بودن متابولیسم در سلول ها به سرعت گشنه می شوند و نیاز به غذا پیدا می کنند.

بررسی رشد فنچ ها

خانه فنچ ها

برای نگهداری فنچ  باید برای آن ها خانه ای مناسب بسازید و باید در نظر داشته باشید که این گونه از پرندگان استرالیایی اجتماعی اند و قادر اند که به صورت گروهی زندگی کنند. باید قفسی بزرگ برای این حیوانات در نظر بگیرید زیرا تحرک این فنچ ها بسیار بالا می باشد و نمی توانند در قفس های کوچک به خوبی زندگی کنند.بهتر است از قفس های افقی استفاده کنید که حداقل بین ۳۰ الی ۴۰ سانتی متر عرض داشته باشد. البته اگر از این پرندگان تعداد بسیار زیادی تهیه می کنید بهتر است طول و عرض قفس را نیز افزایش دهید.

  •  آرون گروپس

فنچ ها و حساسیت آن ها

باید بدانید که فنچ ها به بو خیلی حساس می باشند. اگر سیگار می کشید بهتر است بیرون از جایی که از این پرندگان زندگی می کنند این کار را انجام بدهید. قفس این پرندگان را بهتر است بیرون از آشپز خانه و جایی کنار پنچره ها قرار بدهید. می توانید کف قفس آن ها را با با برگ های صنوبر پر کنید و بهتر است هر ماه دو بار کف آن را تمیز کنید. در نظر داشته باشید که می توانید برای کف قفس از پالت های چوبی و کاغذ های بازیافتی هم استفاده کنید.

حساسیت فنچ ها

نحوه نگهداری فنچ

برای این که از این پرندگان نگهداری کنید بهتر است از عادات غذایی آن ها آگاه باشید. باید غذای آن ها را در دسترس داشته باشید زیرا این پرندگان هر ۲۴ ساعت از شبانه روز گرسنه می باشند و غذا می خواهند. می توانید برای غذای فنچ ها از غلات، میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. در نظر داشته باشید که هرروز باید برای این پرندگان غذای تازه تهیه کنید. نباید هر دقیقه به این پرندگان سبزی و میوه بدهید در نظر داشته باشید که سبزیجات ۱۵ درصد و میوه ها حدودا ۵ درصد از رژیم غذایی آن ها را تشکیل می دهد بنابراین بهتر است فقط هفته ای یک بار به فنچ ها میوه بدهید و اگر سبزی و میوه ای در قفس باقی ماند بعد از حدودا ۴ الی ۵ ساعت آن ها را از قفس خارج کنید زیرا غذا های مانده علاوه بر کثیفی قفس می تواند منجر به مریض شدن این پرنده ها شود. باید بدانید که  ایده آل ترین غذا هایی که برای فنچ ها می توانید تهیه کنید املت تخم مرغ، پاستای گندم و لوبیا و نخود می باشد. بهتر است از این غذا های ایده آل حداقل یک بار در ماه از این غذا ها به فنچ خود بدهید تا سلامت او را تامین کنید.  باید توجه داشته باشید که آب مصرفی فنچ حتما تمیز باشد.

جلوگیری از مریض شدن

در نظر داشته باشید برای سالم ماندن فنچ ها و جلوگیری از مریض شدن آن ها باید آن ها را هر هفته دو بار جا به جا کنید و اجازه بدهید که با مکان های مختلف ارتباط برقرار کنند زیرا یک جا ماندن آن ها می تواند موجب مریضی آن ها شود. در نظر داشته باشید که اگر علامت های خاصی را در فنچ مشاهده کردید باید سریعا با پزشک حیوانات تماس بگیرید یا فنچ خود را نزد دامپزشک ببرید. این علامت ها عبارت اند از:

  • کاهش وزن
  • کاهش اشتها
  • کاهش فعالیت روزانه
  • نشستن به مدت طولانی در کف قفس
  • باد کردن بال به مدت طولانی

سالم نگه داشتن فنچ ها

نحوه تولید مثل فنچ ها

برای ساختن لانه این پرندگان نیازمند چوب های کوچک و کاغذ می باشند بهتر است این مواد و وسایل را در اختیار آن ها قرار بدهید. در نظر داشته باشید که این لانه باید در مقابل ظرف غذای آن ها باشد. باید بدانید که بعد از تخمک گذاری هر دو پرنده در لانه اوقات خود را سپری می کنند و کم تر از آن خارج می شوند. باید بدانید که این پرندگان یک هفته قبل از تخمک گذاری لانه خود را می سازند. در دوره های تخم گذاری هر فنچ ماده می تواند ۳ الی ۱۲ عدد تخم بگذارد. هیچ وقت بعد از این که پرنده ای تخم گذاری کرد بهتر است به آن ها نزدیک نشوید و دستی به لانه نزنید زیرا ممکن است فنچ ماده ناراحت شود و دیگر روی تخم ها ننشیند. حدودا دو هفته الی ۱۶ روز طول می کشد تا جوجه ها از تخم خارج شوند و سه الی چهار هفته طول می کشد تا جوجه بتوانند از لانه خارج شوند. باید بدانید که در این سه هفته پدر و مادر در کنار جوجه ها می باشند و وظیفه تغذیه این جوجه ها را بر عهده دارند. به این نکته توجه داشته باشید که نباید جوجه های تازه به دنیا آمده را از لانه خارج کنید. در هر زمانی که آن ها بتوانند بدون وابستگی زندگی کنند خودشان از لانه خارج می شوند. باید بدانید که می توانید با استفاده از تغذیه مناسب جوجه ها آن ها را تا دو ماهگی آماده جفت گیری کنید.

تعیین جنسیت فنچ ها ‌‌‌‌‌‌

باید بدانید که این پرندگان گوناگونی بسیا زیادی دارند و تعیین جنسیت برای هر گونه متفاوت می باشد. در برخی از گونه ها رنگ و شکل هر جنس با جنس دیگری متفاوت است و می توانید به راحتی آن ها را شناسایی کنید. برای مثال می توان به فنچ های راه راه اشاره کرد که این فنچ ها با جنس نر دارای پر های نارنجی و منقار قرمز رنگ می باشند و نوع ماده آن ها دارای طرح سیاه و سقید و منقاری نارنجی می باشند. باید بدانید که ممکن است رنگ جوجه ها با پدر و مادرشان یکی بوده و در بسیاری از موارد ممکن است رنگی متفاوت با آن ها داشته باشند. باید بدانید که منقار بسیاری از فنچ های جوان سیاه رنگ می باشد و در سن بلوغ این رنگ تغییر می کند. البته در نظر داشته باشید که برخی از گونه های این فنچ ها را نمی توان به راحتی تعیین جنسیت کرد و فقط باید آن ها را معاینه کنید.

تعیین جنسیت فنچ ها

انواع نژاد فنچ ها

فنچ ها دارای نژاد های بسیار گوناگونی می باشند که فقط دو گونه از آن ها را می توانید در قفس نگهداری کنید. آن دو گونه عبارت اند از :

  •  فنچ گور خری
  • فنچ سفید

انواع گونه های فنچ

در نظر داشته باشید که برای نگهداری فنچ  باید گونه های آن را نیز بشناسید که در ادامه آن ها را برای شما معرفی می کنیم.

  • فنچ آوازه خوان
  • فنچ سرخ زیبا
  • فنچ کشش آفریقایی
  • فنچ راه راه
  • فنچ نواری
  • فنچ بلوطی
  • فنچ طوطی وار آبی
  • فنچ بنگالی
  • فنچ سر سفید
  • فنچ ملوکانی

فنچ مصری

فنچ نرگسی پرنده ای بسیار زیبا است که به راحتی می توانید آن را در منزل نگهداری کنید. فنچ مصری آخرین نوع فنچ می باشد که شباهت بسیار زیبایی به نوع وحشی  آن دارد.

نگهداری فنچ در منزل

نکات مهم

برای نگهداری فنچ باید نکات بسیار مهمی را رعایت کنید که در ادامه آن ها را برای شما مطرح می کنیم.

  1.  قبل از این که دستانتان را به فنچ ها بزنید بهتر است دست هایتان را با آب و صابون بشویید.
  2. برای جابه جای فنچ ها باید مراقب گاز گرفتن و چنگ انداختن آن ها باشید. البته باید بدانید که این پرنده ها بسیار اجتماعی هستند و فقط در صورت بروز خطر ممکن است واکنش های تندی از خود بروز بدهند.
  3. باید مراقب کودکان باشید تا خیلی به این پرنده ها نزدیک نشوند.
  4. هر پرنده ای می تواند حامل ویروس و باکتری باشد و می تواند آن ها را به انسان منتقل کند بنابراین بهتر است بهر زمانی که با این پرندگان سر و کار دارید نکات بهداشتی را رعایت کرده و دست های خود را با آب و صابون بشویید و کودکان را اجبار کنید تا دست هایشان را بشویند.

در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را درباره نگهداری از طوطی برزیلی سخنگو و نگهداری از مرغ عشق را مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *