دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگهداری و پرورش گیاه آگاو و نحوه کاشت این گیاه

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

گیاه آگاو دارای تنوع بسیار زیادی می باشد و اگر می خواهید از آن ها برای خانه خود استفاده کنید بهتر است آن ها را بشناسید و نوع سمی آن را انتخاب نکنید زیرا ممکن است برای کوکان خطرات بسیار زیادی داشته باشد.

آگاو یکی از گیاهانی می باشد که می تواند در محیط های خشک به خوبی رشد کند و برای رشد به نور بسیار زیادی نیاز دارند.  اگر به نگهداری و پرورش گیاه آگاو علاقه دارید می توانید ادامه مقاله را مطالعه کنید.

گیاه آگاو

پرورش گیاه آگاو

گیاه آگاو دارای برگ های خنجری می باشد و اگر شما برای اولین بار است که آن را مشاهده می کنید شاید گیاهی بدون گل در نظر برسد. باید بدانید که این گیاه دارای برخی از گونه های خطرناک و سمی هم هست و می تواند برای سلامت افراد خطرات بسیار زیادی داشته باشد. این گیاهان دارای تنوع بسیار زیادی می باشد و می تواند  تا ارتفاع ۶ متری هم رشد کند. در برخی از کشور ها به علت شباهتی که این گیاه به Aloe  یکی از گیاهان گل لاله دارد به اشتباه آن ها را به یک نام می خوانند. باید بدانید که این گیاه از خانواده نرگسیان می باشد و دارای ۳۰۰ گونه دائمی می باشد. در نظر داشته باشید که بسیاری از گیاهان آگاو بدون ساقه اند و فقط دارای برگ های تیز اند. باید بدانید که شاخ و برگ های آگاو رنگ های مختلفی دارد که می توان به سبز _ آبی و سبز _ خاکستری اشاره کرد. البته گاهی ممکن است آن ها را با رنگ سفید _ طلایی هم دیده باشید. باید بدانید که این گیاه به سادگی گل نمی دهد و باید به دوران بلوغ برسد و بعد از ۶ الی ۸ سال می تواند گل بدهد. گل های این گیاه ناقوسی و بلند هستند و به رنگ های سفید و زرد و سبز دیده می شوند. در برخی از گونه های این گیاه در زمانی که گل ها دانه تولید می کنند گیاه از بین می رود. این گیاهان در هر نوعی که باشند با نام آگاو از آن ها یاد می شود و به عنوان گل قرن شناخته شده است.

  • دما

در نظر داشته باشید که آگاو ها نمی توانند در محیط های سرد زندگی کنند و فقط برخی از آن ها با نام آگاو پاری می توانند تا حدودی بیش تر از بقیه سرما را تحمل کنند که فقط در ۸ الی ۹ کشور در کل جهان وجود دارند.

  • نور زیاد

همانطور که گفته شد این گیاه به نور بسیار زیادی برای رشد نیاز دارد اما باید توجه داشته باشید که علاوه بر آفتاب به کمی سایه هم نیاز دارند تا به خوبی رشد کنند.

  • اندازه گیاه آگاو

باید بدانید که این گیاه با توجه به تنوعی که دارد می تواند اندازه های بسیار گوناگونی داشته باشد. بیش تر این گیاهان تا چند متر هم رشد می کنند.

  • شکوفه دادن آگاو

یکی از مراحل پرورش گیاه آگاو شکوفه دادن این گیاه است و تا زمانی که کاملا بالغ نشده اند شکوفه نمی دهند. عمر این گیاه به طور متوسط از ۵ سال تا ۴۰ سال می باشد. البته باید بدانید که این گیاهان در محیط های گرم و جایی که حیوانات زندگی می کنند بهتر رشد می کند و سریع بالغ می شوند. با از بین رفتن گیاهان آگاو می توانید گیاه کوچک تری را جایگزین آن ها کنید.

  •  آرون گروپس

نحوه پرورش و کاشت گیاه آگاو

طراحی و کاشت آگاو

در نظر داشته باشید که برای کاشتن آگاو ها باید نکاتی را رعایت کنید و به بافت آن ها توجه بیش تری داشته باشید. بافت آن دسته از گیاهانی که دارای تیغ و خار اند را بشناسید و آن ها را دور از محیط های پر تردد بکارید. در حین کاشتن این گیاه دقت کنید تا راهی برای قدم زدن در اطراف آن ها وجود داشته باشد. گیاه آگاو می تواند مرز بسیار خوبی با سایر گیاهان ایجاد کند. می توانید این گیاه را با گیاهان ینتی تلفیق کنید و فضای بسیار زیبایی برای گل خانه خود ایجاد کنید. این گیاهان همیشه سبز اند و برگ های خود را از دست نمی دهند.

انواع آگاو

در نظر داشته باشید برای پرورش گیاه آگاو گونه های آن را به خوبی بشناسید که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

آگاو اتنواتا

این نوع از آگاو ها معمولا مشهور تر از سایرین می باشند و با نام های دم روباه یا اژدها نیز از آن ها یاد می شود. این نوع از آگاو ها حدودا بین ۱ الی ۱.۵ متر رشد می کنند و کمی پهن می شود.

پارویفلورا

پارویلورا یکی از انواع آگاو می باشد که دارای برگ های سفید با علامت های گرافیکی زیبایی می باشد و باید بدانید که این گیاهان می توانند ۶ الی ۸ سال گلدهی داشته باشند و به خوبی رشد کنند.

آگاو تکوییلانا

آگاو های آبی وبر برای ساخت این نوع از آگاو ها استفاده می شود و بیش تر در مکزیک دیده می شود. این نوع از آگاو ها یکی از بهترین گیاهانی می باشند که می توانید از آن ها برای باغ های استفاده کنید.  این گیاه هم می تواند شش تا هشت سال گلدهی داشته باشد و تا ارتفاع ۴ متری هم رشد می کند.

رنگ آگاو امریکایی با سایر آگاو ها فرق می کند

آگاو آمریکایی

این گیاه یکی از گونه های آگاو می باشد و بین ۱.۵ تا ۲ متر ارتفاع و پهنا دارد. برگ های این نوع از آگاو ها سبز ـ آبی می باشد و دارای دندانه های بسیار زیادی روی برگ ها می باشد. این گیاه رشد بسیار سریع تری نسبت به سایرین دارد و می تواند مقاومت بیش تری در برابر سرما نشان بدهد.

آنگوستیفولیا

یکی از انواع گیاهان آگاو می باشد که حدودا بین ۱۲۰۰ سانتی متر تا ۱۵۰۰ سانتی متر از نظر ارتفاع و بین ۱.۵ تا ۱.۸ متر از نظر پهنا رشد می کند. این گیاه دارای خار های بسیار تیزی می باشد که با افزایش سن این خار ها تقریبا خنثی می شود.

فیلیفرا

این گیاه حدودا بین ۵۰ تا ۶۰ متر ارتفاع دارد و برگ های آن باریک تر است و در حاشیه آن ها تار های سفید رنگی دیده می شود.

آگاو شاوی

این نو آگاو کمی منحصر به فرد می باشد و رنگ برگ هایش کی با دیگران فرق می کند. باید بدانید که این گیاه نمی تواند در برابر سرما مقاوم باشد و در دما های منفی ممکن است جان خود را از دست بدهد.

ویکتوریا

یکی دیگر از انواع آگاو می باشد که دارای برگ های پهن است که به سمت داخل تمایل دارند و شکل گنبدی به این گیاه می دهند. درباره این گیاهان باید بدانید که ممکن است در ۲۰ الی ۳۰ سالگی گل بدهند.

انواع آگاو

نکات مهم برای تکثیر و رشد آگاو

در نظر داشته باشید که گیاهان آگاو می توانند در همه فصول رشد کنند و جذابیت خود را حفظ کنند در ادامه نکاتی را برای رشد و پرورش گیاه آگاو و تکثیر آن برای شما مطرح می کنیم.

تکثیر آگاو

باید در نظر داشته باشید که آگاو به راحتی نمی تواند بذر تولید کند و سال ها طول می کشد تا این گیاهان بذر تولید کند. برای راحتی و سهولت کار این گیاه را از طریق پاجوش تکثیر می کنند.

خاک مناسب رشد

باید بدانید این گیاه می تواند در هر نوع خاکی رشد کند فقط باید خاک به خوبی زهکشی شود. اما اگر می خوهید خاک مناسبی را برای این گیاهان تهبه کنید بهتر است از خاک های ماسه ای استفاده کنید. این گیاه برای رشد مناسب نیازی به PH خاصی ندارد.

آبیاری این گیاه

برای پرورش گیاه آگاو نیاز است که این گیاه را هر هفته دو بار آبیاری کنید. همانطور که قبلا گفته شد این گیاهان مقاوم به خشکی می باشند و می توانند در خشکی هم رشد کنند اما اگر می خواهید گیاه شما شاداب و سر حال باشد می توانید دو بار در هفته به آن آب بدهید.

نور مناسب برای پرورش آگاو

نور زیاد

باید بدانید که این گیاهان در مناطقی به خوبی رشد می کنند که نور مناسب به آن ها برسد و تنهاد در صورتی شاداب و سر حال می باشند که نور خورشید مستقیما به آن برسد.

غذای آگاو

نباید هیچ گاه به این گیاهان غذا بدهید. آگاو ها می توانند به خوبی از خودشان مراقبت کنند. باید بدانید که غذا دادن به گیاه باعث می شود که گیاهان آگاو گل بدهند و بعد از مدتی کوتاه می میرند.

انتخاب نوع مناسب

برای پرورش گیاه آگاو باید نوع مناسب آن را انتخاب کنید و در نظر بگیرید که  برخی از آگاو ها بعد از رشد بسیار سنگین و حجیم می شوند و نمی توانید آن ها را جا به جا کنید بنابراین نیاز است که  نوع مناسبی از آن برای گلدان و حیاط منزل استفاده شود.

پرورش گیاه آگاو در گلدان

ریشه های آگاو خیلی رشد نمی کنند و می توانید از این گیاهان در گلدان ها استفاده کنید. باید بدانید که این گیاهان برای رشد نیاز به خاک زیادی ندارند و می توانید آن ها را در هر عمقی که دوست دارید بکارید. بهتر است هر دو سال خاک این گلدان ها را تعویض کرده تا مواد لازم برای رشد این گیاه را تامین کنید. در نظر داشته باشید که اگر گلدان پر از ریشه شده است می توانید ریشه ها را ببرید و دوباره گیاه را در خاک قرار بدهید. اگر در مناطق بسیار خشک زندگی می کنید نیاز است تا این گلدان ها را پیوسته آبیاری کنید.

آگاو درگلدان

آفات و بیماری های گیاه آگاو امریکانا

آگاو ها بر خلاف سایر گیاهان کم تر دچار آفات می شوند. آفتی که در بین این گیاهان شایع است شپش ها می باشند. باید بدانید که این گیاهان از ریشه ها مورد تهاجم آفت ها می باشند. زمانی که شپش ها به گیاه شما حمله می کند شما آن ها را نمی بینید و فقط در زمانی متوجه آن ها می شوید که بسیار دیر شده است و گیاه شما از بین رفته است. گیاه آگاو به دلیل مقاوم بودن اغلب دچار بیماری و مشکل خاصی نمی شود، اما ممکن است در پرورش و نگهداری آن با مشکلاتی مواجه شوید که در زیر به برخی از این موارد اشاره می کنیم :

افتادن برگ های گیاه

علت بروز این بیماری ممکن است در نتیجه تشنگی گیاه باشد، بنابراین لازم است بعد از خشک شدن خاک، به خوبی گیاه را آبیاری کنید.

کم رنگ شدن برگ های آگاو

علت این اتفاق نیز می تواند ناشی از عدم تامین نور مورد نیاز و کافی برای گیاه باشد که برای رفع این مشکل باید گیاه آگاو را در محیطی پر نور و در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار دهید.

پرورش گل آگاو

زرد شدن برگ های گیاه

این اتفاق در اثر آبیاری زیاد گیاه و پوسیدگی ریشه آن رخ می دهد، بنابراین از آبیاری بیش از حد خودداری کنید و بعد از خشک شدن خاک گیاه، مقدار آبیاری لازم را انجام دهید.

کاربرد های گیاه آگاو

برای پرورش گیاه آگاو باید بدانید که از این گیاه چه استفاده هایی می شود که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

کاربرد های تزیینی آگاو

این گیاه در همه فصل های سال دارای برگ های سبز می باشد بنابراین همیشه مورد توجه شهرداری بوده است. از این گیاه برای تزیین خیابان ها استفاده می شود و حتی می توانید از این گیاه در آب و هوای بسیار خشک استفاده کنید.

کاربرد گیاهی

باید بدانید که شیره این گیاه دارای خواص پزشکی بوده است و به عنوان مدر و ملین استفاده می شود. می توانید از آب برگ های آگاو هم برای رفع کبودی، سوء هاضمه، نفخ، زردی و اسهال خونی استفاده کنید.

نحوه پرورش گیاه آگاو

البته شیره این گیاه دارای کاربرد های دیگری هم هست که می توانید به عنوان ضماد و مرهم از آن استفاده کنید زیرا توانایی ضد عفونی کنندگی بسیار بالایی دارد.

مصرف غذایی آگاو

ساقه و گل و قلب گیاه آگاو بسیار شیرین می باشد و می توانید از آن به عنوان یک منبع بسیار قوی فیبری استفاده کنید. در نظر داشته باشید که دانه های این گیاه را آرد می کنند و از آن ها در سوپ و نان استفاده می کنند.

کاربرد های دیگر

به طور کلی می توانید از برگ های این گیاه الیاف تولید کنید. در واقع برگ های این گیاه می تواند در ساخت طناب و پارچه های درشت و گلدوزی شده استفاده می شود. این گیاه دارای ساپونین می باشد و از عصاره برگ های آن می توانید به عنوان یک صابون استفاده کنید. در زمان های قدیم از خار های این گیاه به عنوان سوزن و سنجاق استفاده می کردند. باید بدانید که این گیاهان یک کاربرد بسیار مهمی دارند که می توانید از آن ها برای احیا زمین های کشاورزی استفاده کنید.

کاشت و نگهداری گیاه آگاو

در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های مقابل نحوه پرورش گل یوکا، تکثیر لاله واژگون و نگهداری رز صحرایی را مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *