دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

چه بخوریم تا سرطان نگیریم؟

  • سحر هودانلویی
  • ۱۶ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

تحقیقات بسیاری در طی سال های اخیر انجام شده است که نتیجه تمامی آن ها اصلاح شیوه زندگی و پیش گرفتن سبک زندگی سالم برای مبارزه با ابتلا از بیماری سرطان است. همچنین در این بخش از مجله آرگا به معرفی مواد غذایی ضد سرطان پرداخته شده است.

در رابطه با روش درمان سرطان، گفتنی است که بهترین راه آن پیشگیری می باشد. با دارا بودن سابقه این چنین بیماری در خانواده و یا ابتلا و درمان آن در گذشته خود، از این پس باید به خوبی از سلامت بدن خود مراقبت کنید تا به این بیماری خطرناک مبتلا نشوید. بسیاری از پزشکان تغذیه بر این باورند که باید توجه بسیاری به نوع تغذیه برای پیشگیری از ابتلا داشت. در عصر امروز مواد خوراکی و میوه های بسیاری در رابطه با مبارزه در جهت عدم ابتلا به سرطان معرفی شده است.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا انواعی از مواد غذایی ضد سرطان را برایتان معرفی کنیم.

معرفی مواد غذایی ضد سرطان

تاثیر تغذیه در جلوگیری از ابتلا به سرطان

در رابطه با تاثیر تغذیه بر روی سلامتی، بسیاری از پزشکان بر این باورند که رژیم غذایی درست و پیش گرفتن سبک زندگی سالم در درمان سرطان نقش به سزایی را ایفا می کند. همچنین در عصر امروز و با پیشرفت علم مواد غذایی ضد سرطان بسیاری معرفی شده است که با مصرف هر یک می توان در مبارزه با این بیماری خطرناک گامی موثر برداشت.

طبق مطالعات انجام شده بیش از ۹۰ درصد کل سرطان ها را می توان با روش هایی همچون رژیم غذایی، سبک زندگی سالم و عوامل محیطی کنترل کرد. منظور از این جمله بدین صورت است که تنها تعداد بسیار کمی از سرطان های بدخیم در دنیا وجود دارند که علت بروز آن ها نیز عوامل ژنتیکی می باشد.

رابطه بین شیوه زندگی، رژیم غذایی و بیماری سرطان با توجه به تحقیقات بسیار به اثبات رسیده است. طبق یکی از نتایجات آزمایش دانشگاه تگزاس در سال ۲۰۰۸؛ سرطان از گروه بیماری های قابل پیشگیری می باشد که جلوگیری از ابتلا به آن نیز وابسته به ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی است.

تاثیر مصرف مواد غذایی خاص در بدن برای عدم ابتلا به سرطان

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بررسی مواد غذایی ضد سرطان

در ادامه انواعی از مواد غذایی ضد سرطان برای شما معرفی شده است که می توان با مصرف هر یک، از ابتلا به این بیماری سخت و درد آور جلوگیری کرد.

  • عسل

طبق مطالعات انجام شده بر روی خواص عسل؛ این گونه مشخص شد که این ماده خوراکی بسیار مناسب در رفع التهاب و افزایش سیستم ایمنی بدن می باشد. این ماده معجزه انگیز از افزایش خطر سرطان در بدن جلوگیری می کند و می تواند جایگزین بسیار مناسب و طبیعی در برابر شکر های مصنوعی باشد. عسل علاوه بر خاصیت رسانی بسیار به بدن، از بروز عوامل خطر زا نیز پیشگیری می کند.

  • مارچوبه

طبق تحقیقات انجام شده در آزمایشات آمریکایی خواص مارچوبه این چنین مشخص شد که دارای منابع  قوی از اسید فولیک، بتاکاروتن، ویتامین C می باشد. وجود این ویتامین ها در حفاظت بدن از ویروس های سرطانی نقش به سزایی را دارا است.

تاثیر زردچوبه در عدم ابتلا به سرطان

  • زرد چوبه

این ادویه مقوی که در طبخ بسیاری از مواد خوراکی کاربرد فراوان دارد، با دارا بودن گورگومین همانند آنتی اکسیدان قوی در برابر ابتلا به بروز سرطان شناخته شده است.

  • گیلاس

طبق مطالعات انجام شده گیلاس در درمان سردرد، ورم مفاصل و درد های آرتروزی تاثیر به سزایی دارد. این میوه خوشمزه با دارا بودن ویتامین های C، فیبر، پتاسیم و دیگر مواد معدنی به افزایش سطح آنتی اکسیدانی در بدن و سیستم دفاعی منجر می شود. همچنین از این میوه برای درمان و پیشگیری سرطان روده بزرگ، سرطان اوروفارینگل، سرطان حنجره و ریه می توان کمک گرفت.

  • گریپ فروت

گریپ فروت نیز از ویتامین و ترکیبات شیمایی ضروری در بدن سرشار می باشد که با دارا بودن ویتامینی همچون C به تقویت سیستم ایمنی بدن در بزرگسالی می پردازد. همچنین خصوصیاتی به مانند طعم ترش و کالری پایین موجب محبوبیت او در بسیاری از فرهنگ های جوامع شده است. از این نوشیدنی می توان برای رفع و درمان سرطان های سینه، روده، حنجره و ریه کمک گرفت.

تاثیر مصرف بلوبری در عدم ابتلا به سرطان

  • بلوبری

بلوبری حاوی منابع قوی از فیبر و ویتامین C است که فواید بسیاری را در عدم ابتلا به بسیاری از بیماری ها در پی دارد. همچنین با توجه به مطالعات انجام شده، مصرف فیبر در کاهش ابتلا به سرطان روده نقش موثری را ایفا می کند. همچنین ویتامین C با نفوذ به بافت های بدن از تاثیر گذاری رادیکال های آزاد و مضر بر بدن جلوگیری می کند.

  • انگور

مصرف انگور کامل و آبمیوه آن سبب افزایش مقاوت بدن در برابر بسیاری از بیماری ها می شود. همچنین این میوه خوشمزه با دارا بودن منبع غنی رزوزاترول و پلی فنول سطح ایمنی بدن را در مقدار بالایی قرار می دهد. همچنین خاصیت آنتی  اکسیدانی و ضد التهابی از دیگر فواید انگور و آبمیوه آن برای بدن می باشد. قابل به ذکر است که با مصرف انگور می توان ریسک ابتلا به انواع سرطان و دیگر بیماری های التهابی را تا سطح قابل توجهی کاهش داد.

  • کلم بروکلی

گفتنی است که تمامی سبزیجات خواص ضد سرطانی را دارا می باشند. اما در این میان کلم بروکلی با دارا بودن مقادیر بالایی از سولفورفان به عنوان ترکیب بسیار قوی و موثر برای حفاظت از عملکرد و سیستم های مختلف بدن شناخته شده است. برای بهره مند شدن از خواص کلم بروکلی بهتر می باشد که مقدار ۱ فنجان از آب آن را به صورت ۳ بار در طی روز مصرف کنید.

تاثیر کلم بروکسل در عدم ابتلا به سرطان

  • کلم بروکسل

گفتنی است که جوانه های کلم بروکسل حاوی مقادیر بالایی از گوگرد و گلوکوزینولات است که بدن برای ساخت ایزوتیوسیانات به آن نیاز دارد. همچنین این ترکیب برای مبارزه با سیستم های تولید کننده سلول های سرطانی، مورد نیاز بدن می باشد.

  • کدو حلوایی

کدو حلوایی در نوع زمستانی تولید شده از کشور آمریکا می باشد که پوست و طعم متفاوتی را دارا است. همچنین بافت متفاوت این کدو سبب جمع آوری ویتامین هایی همچون A ،C، کاروتنوئید، پتاسیم و فیبر رژیمی در خود شده است. از این ماده خوراکی می توان در جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری های سرطان روده، سرطان حنجره، سرطان اوروفارینگال و سرطان ریه استفاده کرد.

  • هویج

هویج نیز از دیگر مواد غذایی ضد سرطان می باشد که با دارا بودن فیبر و بتاکاروتن به کلی ویتامین A بدن را تامین می کند.

  • توت

توت نیز سرشار از آنتی اکسیدان های بسیار قوی برای محافظت بدن از عملکرد های تخریب کننده رایکال های آزاد سرطانی می باشد. گفتنی است که ویتامین هایی همچون C و فیبر از ابتلا به عارضه سرطان مری پیشگیری می کند.

تاثیر بادام هندی در عدم ابتلا به سرطان

  • بادام هندی

کثیری از ترکیبات بادام هندی را چربی های اشباع نشده تشکیل می دهد که بسیاری از محققین بر این باورند که تاثیر به سزایی در میزان سوخت و ساز بدن دارد. همچنین از دیگر  عملکرد های مثبت بادام هندی در بدن می توان به کاهش ابتلا سرطان روده و بهبود عملکرد های زیست فعالی در بدن اشاره کرد.

  • پاپایا

پاپایا دارای مقادیر بالایی از خواص ضد سرطانی به نام های فیتوشیمیایی، لیکوپن، بتا و پرسپتوکیانتین است. کاروتنوئید ها با رادیکال های آزاد شده مبارزه می کنند و در مراقبت از سلول و غشاهای بدن در برابر آسیب نقش محافظتی موثری را ایفا می کنند.

  • دانه های آفتابگردان

طبق مطالعات انجام شده بر روی سیستم های دفاعی و عملکرد های بدن زنان این گونه مشخص شد که با مصرف دانه های آفتابگردان سطح استروژن بدن افزایش می یابد که در نتیجه از ابتلا به عارضه سرطان سینه و اختلالات پس از یائسگی پیشگیری می کند.

تاثیر مصرف سویا در عدم ابتلا به سرطان

  • دانه شنبلیله

از دیگر مواد غذایی ضد سرطان می توان به دانه شنبلیله اشاره کرد که با مورد استفاده قرار گرفتن به عنوان ادویه همانند یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می کند. همچنین از دیگر خواص این دانه می توان به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده و سرطان پروستات اشاره کرد.

  • سبزی جعفری

طبق مطالعات انجام شده برگ جعفری و ساقه آن در از بین بردن سلول های سرطانی بسیار موثر می باشد. همچنین با دارا بودن ویتامین های A، C با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و سطح بالایی از پتاسیم و کلسیم را به سوی عملکرد های کبد برای بهبود فرایند ها انتقال می دهد.

  • قارچ شیتاکی

طبق باور و سنت چینی ها در علم پزشکی، قارچ ترکیب شده ای به نام قارچ شیتاکی پیدا شده است که با دارا بودن ویتامین و املاح زیستی، نقش موثری را در رابطه با پیشگیری و بهبود درمان های بدخیم انجام می دهد.

تاثیر سیب زمینی شیرین در عدم ابتلا به سرطان

  • سیب زمینی شیرین

طبق آزمایشات کثیر و مطالعات بسیار؛ این گونه مشخص شد که با مصرف سیب زمینی های شیرین می توان خطر ابتلا به سرطان سینه را تا میزان قابل توجهی کاهش داد. این ماده غذایی با دارا بودن ویتامین هایی همچون اسید فولیک، بتاکاروتن، فیبر و ویتامین C تاثیر به سزایی در افزایش سیستم ایمنی بدن دارد.

  • گوجه فرنگی

از دیگر مواد غذایی ضد سرطان می توان به گوجه فرنگی اشاره کرد. چرا که با دارا بودن ویتامین های لیکوپن و آنتی اکسیدان از بروز بیماری های قلبی تا میزان چشم گیری پیشگیری می کند. همچنین به عنوان منابع قوی ویتامین C، A، E به عنوان مبارزه گر قوی با رادیکال های آزاد سرطان شناخته شده است.

  • ریشه زنجبیل

از ترکیبات موجود در ریشه زنجبیل می توان به گینگرول و شگاول که تاثیر به سزایی در بهبود عملکرد های سیستم گوارش بدن دارد، اشاره کرد. همچنین زنجبیل در رفع بسیاری از بیماری و التهابات در بدن نقش به سزایی را ایفا می کند.

تاثیر کلم بروکلی در عدم ابتلا به سرطان

  • گل کلم

از دیگر مواد غذایی ضد سرطان می توان به گل کلم که از دیگر اعضای خانواده کلم می باشد؛ اشاره کرد. گل کلم با دارا بودن ماده مغذی به نام کوکتل از دیگر ویتامین های کاروتنوئید، ویتامین E و C، فیبر سرشار است.

  • سبزیجات سبز برگ

سبزیجاتی همچون اسفناج، کلم، کاهو، خردل، کاسنی و چغندر با دارا بودن ویتامین هایی همچون اسید فولیک، کاروتنوئید و لوتین از ابتلا به انواع سرطان پیگشیری می کند. همچنین از این سبزیجات می توان در رفع دیگر بیماری و التهابات نیز کمک گرفت.

  • حبوبات

لوبیا، عدس و نخود از دسته حبوباتی است که با دارا بودن سلولز، ترکیبات فیتو شیمیایی و پروتئینی، اسید فولیک و ویتامین B تاثیرات ضد سرطانی بسیاری را در بدن می گذارد. همچنین از این موارد می توان در پیشگیری از سرطان کولورکتال نیز کمک گرفت.

تاثیر سویا در عدم ابتلا به سرطان

  • سویا

این ماده غذایی نیز سرشار از فیتو استروژن، فیبر رژیمی، پتاسیم، منیزیوم، مس، منگنز و آهن می باشد. همچنین سویا را می توان به عنوان منبع غنی اسید های چرب غیر اشباع امگا ۳ و ۶ معرفی کرد که در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از سرطان ها تاثیر به سزایی را دارا است.

  • انواع گندم

مواردی که در ادامه بیان می شود در دسته گندم ها قرار دارد که برای پیشگیری از ابتلا به سرطان های کولوریکتال قابل استفاده می باشد.

  1. برنج قهوه ای
  2. آرد جو دو سر
  3. ذرت
  4. گندم سیاه
  5. ارزن
  6. سورگوم
  7. سبوس برنج
  8. آندوسپرم نشاسته ای
  • گردو

از دیگر مواد غذایی ضد سرطان می توان به گردو اشاره کرد که با دارا بودن امگا ۳ خاصیت ضد سرطانی فوق العاده ای را دارا می باشد. همچنین طبق مطالعات انجام شده مصرف گردو در طی روز ابتلا به سرطان سینه و پروستات را تا سطح چشم گیری کاهش می دهد.

تاثیر مصرف چایی در عدم ابتلا به سرطان

  • چایی

در رابطه با معرفی مواد غذایی ضد سرطان می توان به انواع چایی ها همچون چای سفید، سبز و سیاه اشاره کرد. مواد مغذی موجود در چایی رابطه مستقیمی با نوع آن دارد که به طور کلی می توان ترکیبات آن را کافئین، کاتچین و تئوفلاوین معرفی کرد. همچنین در عصر امروز محققان بسیاری در رابطه با خواص چایی سبز مطالعه می کنند و تا به کنون به وجود اپیگالوکاتچین در ترکیبات آن پی برده اند.

  • سیر

سیر نیز از دیگر خوراکی های ضد سرطان شناخته شده است که می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. همچنین در کنار سیر می توان از خواص پیاز و ریشه آن نیز در جهت کاهش ابتلا به بسیاری از بیماری ها کمک گرفت.

تاثیر شلغم در عدم ابتلا به سرطان

  • چغندر

چغندر سرشار از اسید فولیک و ویتامین B است که نقش موثری را در حفاظت از عملکرد های قلب انجام می دهد. همچنین با دارا بودن آنتی اکسیدان و بتالین در پیشگیری از ابتلا به سرطان نقش موثری را ایفا می کند. طبق تحقیقات انجام شده بر روی خواص چغندر، گفتنی است که افزودن آن به برنامه غذایی در طی روز از بروز و ابتلا به سرطان کلیه جلوگیری می کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *