دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای از بین بردن بوی کلر آب کتری و سماور

  • ساناز براتی
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

استفاده از کلر یک روش ارزان برای تصفیه آب می باشد، وجود کلر در آب علاوه بر مضرات آن باعث ایجاد بوی نامطبوع در آب می شود و نوشیدن آب را مشکل می کند. برای از بین بردن بوی کلر آب از روش های مختلفی مثل استفاده از آب لیمو و قرص های ویتامین C و یا جوشاندن آب استفاده می شود.

کلر ماده ای است که به منظور تصفیه آب، مواد گندزدا در سفیدکننده، گاز خردل و محصولات کاغذی و بسیاری از موارد دیگر از آن استفاده می شود. استفاده از کلر در آب باعث ایجاد بوی نامطبوع برای آب می شود که می توانید به روش های ساده و کاربردی از شر آن خلاص شوید.

روش های از بین بردن بوی کلر آب

همانطور که می دانیم کلر ماده ای است که به منظور تصفیه آب از آن استفاده می شود البته این ماده در موارد بسیاری کاربرد دارد مانند استفاده در گاز خردل، محصولات کاغذی و …، کلر در حالت گاز باعث تحریات دستگاه تنفسی خواهد شد و در حالت مایع باعث آسیب رسیدن به پوست و سوختن پوست می شود. کلر با PPM، ۳/۵ بوی متمایز کننده ای دارد اما وقتی که PPM آن ۱۰۰۰ باشد تبدیل به یک گاز سمی و کشنده می شود در هر حال کلر می تواند خطرناک برای سلامتی باشد. از کلر برای از بین بردن باکتری های موجود در آب و تصفیه آن استفاده می کنند، این موضوع باعث می شود تا سلامت انسان با خطراتی به همراه باشد و مشکلاتی را ایجاد نماید. وجود کلر در آب علاوه بر خطراتی که ممکن است به دنبال داشته باشد باعث بروز بوی نامطبوعی در آب می شود که قابل تحمل نیست، اگر از کلر موجود در آب آشامیدنی خود نگران هستید و بوی کلر موجود در آب شما را ناراحت می کند در این مطلب همراه ما باشید تا شما را با روش های از بین بردن بوی کلر آب آشنا سازیم.

انواع روش های از بین بردن بوی کلر آب

مضرات آب دارای کلر

همانطور که گفتیم استفاده اگر از کلر برای تصفیه آب به میزان بالایی استفاده شود باعث بروز مشکلاتی خواهد شد، در حال حاضر تحقیقات زیادی در این مورد صورت گرفته است و تاکید بر این است که آب را حتما قبل از مصرف دکلره نمایید. مضرات کلر موجود در آب شامل موارد زیر می شوند.:

  • با بردن ریسک ابتلا به سرطان مثانه
  • افزایش دهنده کلسترول خون
  • بالا رفتن HDL خون
  • امکان مبتلا شدن به بیماری آسم

از بین رفتن بوی بد کلر آب

جوشاندن آب

برای دکلره کردن آب یکی از روش های کاربردی جوشاندن آب می باشد. به منظور از بین بردن کلر آب، آب را داخل یک قابلمه بریزید و بگذارید تا به جوش آید، بعد از اینکه آب شروع به جوشیدن کرد باید حدود ۲۰ دقیقه در همان حالت بجوشد تا کلری که در آب وجود دارد تبخیر شود، وقتی که آب در حال جوشیدن است درب قابلمه را بگذارید البته کمی کج تا بخار بتواند از آن خارج شود تا خود آب بیش از حد تبخیر نشود، برای استفاده از آب اجازه دهید تا کاملا خنک شود و بعد از آن بنوشید.

حذف بوی کلر آب

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آب را در معرض نور خورشید قرار دهید

یکی دیگر از روش های از بین بردن بوی کلر آب این است که آب را در معرض نور خورشید قرار دهید. آبی را که بوی کلر می دهد و حاوی کلر است را به مدت ۲۴ ساعت در بیرون از منزل قرار دهید تا در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار گیرد، نور آفتاب باعث می شود تا کلر موجود در آب تبخیر شود و آب دکلره شود پس قبل از استفاده از آب آن را به مدت ۲۴ ساعت در معرض نور خورشید و در مکانی مناسب قرار دهید.

از بین بردن بوی کلر موجود در آب

برای اینکار وقتی که می خواهید آب را بیرون بگذارید از یک پوشش پلاستیکی شفاف برای پوشاندن آن استفاده کنید، روی پوشش پلاستیکی را با چاقو یا چنگال سوراخ سوراخ کنید تا به تبخیر کلر کمک نماید. پوشش پلاستیکی باعث می شود تا آلودگی های دیگری به آب راه نیابند و اب تمیز بماند. شاید این روش به اندازه جوشاندن آب موثر نباشد اما باعث می شود تا قسمت زیادی از کلر درون آب تبخیر شود.

استفاده از قرص ویتامین C

استفاده از قرص های ویتامین C در آب باعث می شود تا بوی بد کلر از بین رفته و آب دکلره شود. از این روش بیشتر برای کلرزدایی مقادی زیاد اب مثا آب استخرها استفاده می شود. برای کلرزدایی آب اشامیدنی قرص ویتامین C را در اب ریخته و بگذارید تا ۲۴ ساعت به همان حالت بماند. برای کلرزدایی یک گالن آب یعنی ۳/۸ لیتر آب به ۴۰ میلی گرم قرص ویتامین C نیاز داریم.

بوی کلر آب را از بین ببرید

استفاده از فیلتر های آب کربنی

فیلترهای آب کربنی کلر موجود در آب را کاملا می گیرند و در تصفیه کننده های آب استفاده می شوند، در صورت استفاده از این فیلترها حتما باید آنها را هر ۶ ماه یک مرتبه تعویض نمایید.

از بین بردن بوی کلر از آب

استفاده از آب لیمو برای حذف بوی کلر آب

روشی دیگر و بسیار ساده برای حذف کلر و بوی بد آن از آب وجود دارد و آن استفاده از آب لیمو می باشد. با اضافه کردن مقداری آب لیمو به اب می توانید آن را دکلره نمایید. در این روش به ازای هر لیتر آب به سه قطره اب لیمو نیاز داریم. آب لیمو دارای خاصیتی است که بعد از اضافه کردن آن به آب کلردار باعث از بین رفتن بو و کلر موجود در آب می شود. این روش فقط برای خذف کلر استفاده می شود و املاح مضر دیگر را از آب پاک نمی کند.

حذف کردن بوی کلر آب

رفع بوی کلر آب کتری یا سماور

برای از بین بردن بوی کلر سمار یا کتری به روش زیر عمل نمایید:

کتری یا سماور خود را از آب پر کنید و در داخل آب آن حدود ۵ تا ۵ قاشق غذا خوری ریخته و بگذارید تا برای ۱۰ دقیقه بچوشد، بعد از گذشت ۱۰ دقیقه آب کتری یا سماور را خالی نموده و خوب بشویید و مجددا آن را از پاب پر نمایید، این بار نیازی به اضافه کردن آب لیمو نیست. بگذارید تا دوباره اب برای ۱۰ دقیقه بجوشد و مجددا آن را خالی نمایید و آن را بشویید. با این روش ساده بوی کلر از کتری یا سماور شما از بین خواهد رفت.

روش های از بین بردن بوی کلر از آب کتری

نکته:

قبل از اینکه تصمیم به از بین بردن کلر آب و بوی بد آن بگیرید به موارد زیر توجه نمایید و بدانید که چرا باید آب کلرزدایی شود:

  • در ابتدا درک نمایید که آب چرا کلرزنی شده است، سالهاست که از کلر برای از بین بردن ویروس ها و باکتری های مضر در آب استفاده می شود که اگر آب بدون کلر مصرف شود باعث آسیب رسیدن به سلامت بدن خواهد شد. کلر یک تصفیه کننده ارزان قیمت برای آب است که سالیان سال مورد استفاده قرار گرفته و می گیرد.
  • مصرف آب کلر دار به دفعات باعث افزایش ابتلا به سرطان های مختلف مثل سرطان سینه، سرطان مثانه، سرطان روده و همچنین سقط جنین می شود.
  • کلرزدایی باعث می شود تا بو و طعم آب بهتر شود و از خوردن آب لذت بیشتری ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *