دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

ترفندهای خنک نگه داشتن کولر خودرو و رفع عیب باد گرم کولر

  • مریم صبوری
  • ۲۶ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

خیلی از افراد با خاموش کردن کولر ماشین می خواهند در مصرف بنزین صرفه جویی کنند که در حقیقت چنین چیزی نیست ما راه هایی را در این مقاله به شما پیشنهاد می دهیم تا به بهترین شکل شاهد خنک نگه داشتن کولر خودرو تان باشید.

ما در این مقاله شما را با یکی از لوازمات و تجهیزات عمومی آشنا می کنیم که به خاطر تغییرات آب و هوایی و گرم تر شدن اقلیم زمین در سال های خیلی به آن نیاز پیدا کرده ایم. این وسیله را سیستم تهویه هوا یا کولر می نامند که ابزار رفاهی مناسبی برای استفاده همه رانندگان است. این وسیله کاربردی را خیلی ها به خاطر باور غلط گرمای تابستان را به جان می خرند و از نعمت کولر ماشین استفاده نمی کنند. که ما در این راستا فوت و فن هایی را برای خنک نگه داشتن و استفاده صحیح از کولر ماشین به شما همراهان عزیز آموزش می دهیم در ادامه مطالب همراه مجله آرگا باشید.

چرا کولر خودرو سرد نمی کند؟

خنک نگه داشتن کولر خودرو

همین طور که مشاهده می کنید در تابستان روز به روز با گرم تر شدن زمین مواجه هستیم که داشتن لوازمات خوردو امری مهم و کاربردی است. یکی از تجهیزات ضروری کولر ماشین می باشد که در قدیم ها آنچنان به چشم نمی آمد و اغلب در ماشین های گران قیمت تر یافت می شد که امروزه با پیشرفت تکنولوژی کلی شدن لوازمات بیشتر محصولات تولیدی خودرو کولر با طیف وسیعی به عموم مشتریان عرضه می شود. در حال حاضر که در تابستان به سر می بریم باید با کارکردن صحیح کولر ماشین آشنا شویم که اگر دچار مشکل شد یا با گرمی هوای کولر مواجه شدیم علتش را برطرف سازیم. کولر در واقع از اجزای زیر ساخته شده که از قبیل؛ کپسول خشک کننده، کمپرسور، اوپراتور، مجموعه لوله و شیلنگ، کندانسور، شیر انبساط، فن کولر و کلید A , C می باشد که برای خنک نگه داشتن کولر خودرو در تابستان مثلا رفتن به مسافرت و طاقت آوردن در هوای گرم و ترافیک شهر و جاده ای حسی ناخوشایند دارد.

ترفند های خنک نگه داشتن کولر خودرو

علت خنک نکردن کولر ماشین

در هنگام روشن کردن ماشین باید پدال گاز را تا آخر فشار داد این کار باعث این می شود که کولر به درستی کار نکند که اغلب در دنده های سبک تر مثل دنده سه به بعد اتفاق می افتد. که بیشتر در زمان شتاب گیری عجله دارید مجبورید تا پای خود را تا انتها روی پدال گاز فشار دهید. با این کار در کولر ماده ای که وجود دارد اگر از مقدارش کمتر شود امکان این وجود دارد که باد گرم به درون کابین خودروتان وارد شود و این ماده می تواند گرمای زیادی را تبدیل به باد سرد نماید تا نیاز به پر کردن شما داخل کولر نباشد و برای خارج شدن و تبخیر ماده باید از داخل کولر ماشین راه دیگری وجود نداشته باشد مگر که سوراخی در کولر به وجود آید.

علت سرد نکردن کولر

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

پس اولین کار باید به دنبال سوراخ کولر باشید که از آن نشتی نکند اگر این ماده خنک کننده از محل اصلی خودش خارج شود به طرف بخاری رفته و وارد کمپرسور شده که به علت فشار بالا به مایع تبدیل می شود و باد گرم داخل کابین می نماید. زمانی که فشار پایین آید شروع می کند به تبدیل که این سوراخ هوا را کم فشار کرده و مایع خنکی به آن می دهد که سرعت تبدیل به گاز شده پس احتمال سوراخ که نشتی کرده باشد وجود دارد. در گاهی مواقع امکان این وجود دارد که کار نکردن خنک نگه داشتن کولر خودرو به خاطر مشکل در کلاچ ماشین باشد. چون کلاچ اثر زیاد و مستقیمی در برخورد با کمپرسور دارد و در نهایت مایع در فشار کافی قرار نخواهد گرفت و باد گرم تولید می کند.

راهکار های خنک نگه داشتن کولر خودرو

یکی دیگر از علل خنک نکردن کولر خودرو و وجود باد گرم کثیف بودن اوپراتور کابین خودرو می باشد که چون در هوای بیرون وارد شده خاک همراه و آلودگی دارد با تمیزکردن این مشکل برطرف می شود. همچنین تخریب دریچه های کولر و بخاری هم از علل دیگر آن می تواند باشد که باد گرم چنان چه از دریچه ها تنظیم نشود امکان این وجود دارد که باد سرد با گرم مخلوط شود و هوای نامطلوبی را داخل کابین نماید. علت این خرابی به خاطر بازو بسته شدن اشتباهی داشبورد می باشد که توسط افراد غیرمتخصص صورت می گیرد. یکی از اصلی ترین پایه ها در ماشین های جدید و پیشرفته کولر کمپرسور است که بدون آن کولر کار نخواهد کرد و به خاطر استفاده نکردن طولانی مدت آن است. اگر ماهانه یکبار فقط به مدت یک ربع کولر روشن کنیم از این اتفاق پیشگیری می کنیم حتی در زمستان هم احتیاجی به کولر نیست می تواند از مشکلات الکتریکی در خرابی کولر باشد که اگر علائمی از از خرابی در سیم ها دیدید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا وضعیت بررسی شود. یک دلیل دیگر می تواند خرابی ترموستات باشد که در اتاق وجود دارد در همه ی خودرو ها یک ترموستات در داخل کابین هست که دما را می سنجد اگر دما به صفر درجه برسد کمپرسور کولر را قطع می کند و در نهایت باد گرم می زند.

چگونه کولر ماشین را خنک کنیم؟

ارتباط روشن کردن کولر با مصرف سوخت

سیستم تهویه مطبوع هوا ماشین با تسمه کمپرسور به هم متصل شده اند که در زمان بکارگیری کولر همان موقع با افزایش فشار بیشتر به موتور مصرف سوخت افزایش پیدا می کند. طبق نتایج به دست آمده از طرف کارشناسان خودروسازی به طور میانگین ۴ تا ۵ اسب بخار از قدرت موتور برای راه اندازی و فعالیت سیستم تهویه مطبوع اختصاص دارد. به همین خاطر به شکل آشکاری می بینیم که موتور تنبل شده است در حالت کولر روشن خواهد بود. مقدار افزایش سوخت در این حالت به شکل متوسطی ۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

فوت و فن های خنک نگه داشتن کولر خودرو

خرسندیم که ما را در این بخش از مجله آرگا با عنوان خنک نگه داشتن کولر خودرو در دسته دانش و فناوری همراهی کردید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *