دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

چطور با بوی بد زیر بغل مبارزه کنیم؟

  • ساناز براتی
  • ۶ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از دلایل اصلی بوی بد زیر بغل وجود غدد عرقی می باشند که در برخی از افراد بسیار بد بو می شوند، برای رفع این مشکل روش ها و راهکارهای مختلفی وجود دارند که با بکار گیری آنها تا حدودی می توانید از شر این مشکل خلاص شوید.

بوی بد بدن قسمتی طبیعی از زندگی افراد می باشد که در برخی بیشتر از سایرین است. شاید نتوانیم بوی بد بدن را برای همیشه از بین ببریم ولی روش ها و راهکارهایی برای کاهش بوی بد عرق در قسمت های مختلف بدن وجود دارند که در این مطلب با آنها آشنا می شویم.

رفع بوی بد زیر بغل

وقتی بدن ما عرق می کند، باعث می شود تا باکتری های مختلفی بر روی سطح پوست رشد نمایند و با اسیدی کردن عرق بدن بوی بدی را در زیر بغل ایجاد نمایند. برخی به اشتباه فکر می کنند که بوی بد عرق بدن به خاطر رشد باکتری ها دربدن می باشد اما باید بدانید که بوی نامطبوع زیر بغل به خاطر شکسته شدن پروتئین بدن به اسیدهای خاص می باشد که توسط باکتری ها صورت می گیرد، که به خاطر شستو شوی نامناسب و عدم رعایت بهداشت بسیار فاجعه بار و مشمئز خواهد شد.  برای رفع بوی نامطبوع بدن و زیر بغل روش های مختلف دارویی و سنتی وجود دارند که در این مطلب با آنها آشنا خواهیم شد.

راهکارهای رفع بوی بد زیر بغل

گیاهان دارویی کنترل کننده عرق بدن و رفع بوی بد

برخی از گیاهان می توانند باعث کنترل عرق کردن در بدن و زیر بغل شوند و بوی بد ناشی از آن را کاهش دهند. همچنین باعث ضد عفونی شدن بدن و خوش بو شدن آن نیز خواهند شد. برخی از این گیاهان شامل موارد زیر می شوند:

  • برگ مورد: پاشیدن پودر برگ خشک شده گیاه مورد و شست و شوی پوست زیر بغل با آب دمکرده غلیظ این گیاه برای رفع بوی نامطبوع زیر بغل و بدن موثر است. برگ مورد به دلیل خاصیت قابض کنندگی غدد عرق، تعریق زیاد پوست را کنترل می کند و اسانس معطر آن باعث می شود تا بدن خوشبو شود.

رفع بوی بد زیر بغل

  • برگ شیرین بیان: استفاده از برگ شیرین بیان روشی موثر برای رها شدن از بوی نامطبوع عرق است. می توانید از دمکرده غلیظ برگ گیاه شیرین بیان برای شستن زیر بغل خود استفاده کنید. مقداری از برگ شیرین بیان را در آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید و از آن استفاده نمایید.
  • برگ حنا: استفاده از پودر برگ حنا به دلیل داشتن اثر خنثی کنندگی پوست و کم کردن فعالین غذذ عرق باعث برطرف شدن بوی نامطبوع بدن خواهد شد. مقداری حنا را با جوشانده سماق یا سرکه خمیر کنید و بر روی پوست بمالید و بعد از نیم ساعت محل را با آبغوره یا سرکه رقیق شده بشویید. همچنین می توانید از برگ سدر و یا جوش شیرین به همراه حنا استفاده کنید.
  • گیاه مریم گلی: برای کاهش تعریق بدن می توانید از جوشانده گیاه مریم گلی به همراه گل ختمی و زوفا، یک شربت خوراکی درست کنید و روزی ۲ بار از آن بنوشید. بعلاوه می توانید از پودر گیاه استفاده کرده و زیر بغل خود بپاشید همچنین می توانید دمکرده گیاه را به محل مورد نظر بمالید تا بوی نامطبوع برطرف شود.

 زیر بغل و بوی بد آن

  • گیاه مازو: تعفن بالای این گیاه، باعث شده تا در دسته قابض های قوی قرار گیرد. استفاده از پودر یا دمکرده غلیظ این گیاه برای کسانی که از ترشح زیاد غدد عرق خود شکایت دارند بسیار مفید است. برای رفع بوی بد زیر بغل خود ۱۰۰ گرم میوه خشک را سائیده و با ۵۰ گرم پودر مردار سنگ و ا۰ گرم پودر زاچ سفید مخلوط نمایید و روزانه زیر بغل بزنید و بعد از نیم ساعت آن را پاک نمایید.

حذف بوی بد زیر بغل

  •  آرون گروپس
  • پوست و برگ گردو: برگ گردو دارای خواص ضد میکروبی قدرتمندی است. می توانید زیر بغل را با خیسانده یا دمکرده غلیظ برگ تازه گرده بپوشانید تا اثرات مثبت آن را مشاهده نمایید. پوست سبز گردو نیز به دلیل دارا بودن تعفن فراوان و قابض بودن در کنترل ترشحات غدد عرق مفید می باشد. می توانید از مخلوط برگ گردو، مردار سنگ و حنا به اندازه ای مساوی تهیه نمایید و روی محل مورد نظر بمالید.
  • گیاه نعناع: استفاده از محلول دم کرده گیاه نعناع به منظور شست و شوی بدن و رفع بوی نامطبوع بسیار مفید است و باعث کم شدن ترشحات غدد عرق و خوشبو شدن بدن می شود.

رایحه بد زیر بغل

  • برگ سیب: برگ تازه درخت سیب یکی دیگر از گیاهانی است که برای رفع بوی بد زیر بغل از آن استفاده می شود. دمکرده برگ تازه سیب به عنوان ماده ای برای شست و شوی بدن باعث کم شدن بوی عرق می شود به خصوص اگر همراه دمکرده آن مقداری سرکه نیز استفاده نمایید.
  • گیاه گلسرخ: استفاده از گلبرگ های تازه گلسرخ در زیر بغل و یا شستن آن با گلاب و یا پاشیدن پودر گلسرخ بر زیر بغل و یا داخل کفش و هر نقطه بد بو باعث درمان تعریق و رفع بوی عرق بدن می شود.
  • گیاه رزماری: گیاه رزماری یا همان اکلیل کوهی باعث کاهش عرق کردن بدن می شود. برای این منظور می توانید از ۵۰ گرم پودر رزماری و ۲۰۰ گرم پودر بچه به همراه هم استفاده کنید و روزی ۲ تا ۳ مرتبه بر محل عرق یا زیر بغل بپاشید.

حذف بوی نامطبوع زیر بغل

راهکارهایی برای رفع بوی نامطبوع زیر بغل

علاوه بر روش های گیاهی که در بالا اشاره شد برخی روش های دیگر به منظور رفع بوی نامطبوع بدن و زیر بغل وجود دارند:

  • حمام کردن:

اولین روش برای مقابله با بوی بد رعایت بهداشت و حمام کردن می باشد. اما باید بدانید که حمام کردن به تنهایی کافی نیست بر طبق گفته پزشکان و متخصصان در این زمینه در حمام باید از صابون های ضد باکتریایی و مخصوص برای شستن برخی از نقاط بدن استفاده شود تا روغن های اضافه و عرق از روی پوست پاک شوند. همچنین برخی از صابون ها امکان دارد تعادل پوست را بر هم زنند و باعث گسترش باکتری ها شوند. در حمام از صابون های مناسب استفاده کنید، صابونی ملایم و ضد میکروب برای حمام روزانه کفایت می کند، حمام نمودن با یک محصول ضد میکروبی باعث می شود تا میزان ابتلا به عفونت ها کاهش یابد. همچین در حمام حتما از شر موهای زائد زیر بغل خود خلاص شوید.

بوی نامطبوع زیر بغل

  • استفاده از دئودورانت:

استفاده از انواع دئودورانت و محصولات ضد عرق به منظور از بین بردن بوی نامطبوع زیر بغل بسیار مناسب است، اما باید در مورد محصولی که مصرف می کند مراقب باشید. سازمان غذا و دارو بر این عقیده است که دلیل خاصی برای نگرانی از مصرف مواد آرایشی که دارای پارابن هستند وجود ندارد، با این وجود در این مورد تحقیقات بیشتری در حال انجام است.

زیر بغل و برطرف کردن بوی نامطبوع آن

  • تغییر در رژیم غذایی:

مصرف بعضی از غذاها باعث ایجاد بوی نامطبوع در بدن و زیر بغل می شوند، از جمله سیر، پیاز و کاری از این مواد غذایی هستند. با برقراری تعادل در رژیم غذایی خود می توانید تا حدودی از به وجود امدن بوی نامطبوع در بدن پیشگیری کنید. بعلاوه مصرف برخی از مواد غذایی مثل نعناع و جعفری باعث می شوند تا بوی نامطبوع از بین برود و با این مشکل مبارزه می کنند، این گیاهان مثل یک دهان شویه قوی هستند که موقتا بوی نامطبوع را از بین خواهند برد و بوی خوبی بر جا می گذارند.برخی از میوه های مرکب نیز می توانند با بوی نامطبوع بدن مبارزه کنند، اسیدهایی که در مرکبات وجود دارند باعث روان شدن آب در بدن می شوند و همچنین به دلیل دارا بودن فیبر در آنها، سموم بدن را نیز دفع می کنند. اگر از بوی زیاد بدن خود رنج می برید بهتر است که رژیم غذایی خود را تغییر دهید و از انواع کلم و انواع خاصی از ماهی ها مصرف نکنید.

بوی نامطبوع زیر بغل و حذف آن

  • بوتاکس:

تا کنون در مورد بوتاکس و تاثیرات آن بر جوانسازی چهره شنیده اید، بوتاکس علاوه بر این برای مقابله با بوی نامطبوع بدن نیز گزینه مناسبی می باشد و از لحاظ علمی ثابت شده است. تزریق بوتاکس باعث می شود تا غدد موجود در زیر بغل کاهش یابند. این مورد روشی ساده برای کاهش بوی نامطبوع زیر بغل برای چند ماه می باشد ولی تزریق مرتب بوتاکس باعث برخی عوارض جانبی مثل خارش، جوش های قرمز، خس خس سینه و علائمی مثل آسم و سرگیجه و …  می شود.

برطرف کردن بوی نامطبوع زیر بغل

  • بهبود سبک زندگی:

تغییر در سبک زندگی مثل نوشیدن آب زیاد و خودداری از مصرف دخانیات باعث کاهش بوی بد بدن خواهد شد. نوشیدن آب باعث دفع سموم بدن می شود که کاملا اثبات شده می باشد. نوشیدن آب تازه درجه حرارت بدن را تنظیم می کند و همچنین باعث روغن کاری مفاصل و محافظت از بافت های داخلی و خارجی بدن و همچنین دفع سموم بدن به وسیله ادرار، عرق کردن و حرکت روده ها می گردد و بوی بد عرق را کمتر خواهد کرد. استعمال دخانیات و یا در معرض دود آن قرار گرفتن یکی از عوامل ایجاد بوی بد بدن می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *