دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

در سفر به استان خراسان جنوبی از کدام مکان های دیدنی بازدید کنیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۶ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

خرسان جنوبی با مرکزیت بیرجند در شرق ایران واقع شده است این استان پیش از سال ۱۳۸۳ بخشی از توابع خراسان شمالی و رضوی بوده است که هر یک به استان هایی مجزا تقسیم شده اند این استان دارای دیدنی های بی شماری است و از جذابیت های تاریخی و فرهنگی بالایی برخوردار است همچنین از چشم اندازهای طبیعی خاص نیز برخوردار است که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

استان خراسان جنوبی از لحاظ وسعت یکی از استان های وسیع در فلات ایران است و سومین استانی است که دارای منابع و ذخایر طبیعی غنی می باشد این استان دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی متعددی است و هر ساله علاقه مندان زیادی را از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می کند. این منطقه یکی از مهم ترین محورهای ارتباطی در مسیر خراسان رضوی است و جالب است بدانید که در سال های اخیر خود به دلیل پیشرفت هایی که داشته است محصولات باغی و کشاورزی متعددی را عرضه نموده است این استان رتبه اول را در تولید محصولاتی همچون زرشک و عناب را کسب کرده است همچنین دومین رتبه را در تولیدات زعفران و پنبه به خود اختصاص داده است این استان قطب گردشگری بسیار مهمی است و یکی از ویژگی های مهم و بارز آن همین تولیدات غنی است که آن را در شناخته شده کرده است این استان دارای جاذبه های تاریخی بسیار ارزشمندی است جاذبه هایی که قدمت برخی از آن ها به دوران اشکانی نیز باز می گردد. جدای از جاذبه های تاریخی در این استان می توان به جاذبه های طبیعی آن نیز اشاره کرد جاذبه هایی که دارای چشم اندازهای بکر هستند.

مهم ترین دیدنی های استان خراسان جنوبی:

آشنایی با این استان و شهرهای مهم آن می تواند شما را با یکی دیگر از مناطق زیبا و پر جاذبه در ایران آشنا کند این منطقه به دلیل شرایط آب و هوایی خود اغلب مورد توجه گردشگران نیست و این موضوع نشات گرفته از عدم آگاهی و شناخت کافی توریستان نسبت به این استان است. این استان در طول تاریخ ارزش ها و مفاهیم متعدد را در خود جای داده است بنابراین می توان گفت که ارزشمندترین جاذبه های تاریخی را در خود جای داده است و می تواند یکی از مهم ترین مناطقی باشد که مورد توجه علاقه مندان قرار می گیرد. بسیاری از این آثار تاریخی در آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده اند که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شوید.

 

آبشار گیوک:

این آبشار یکی از جاذبه های طبیعی بیرجند است و از موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی برخوردار است قرار گرفتن این آبشار در میان دره ای سرسبز بسیار زیبا است در سال های اخیر بر روی این آبشار سدی احداث شده است که دارای اهمیت است. طبیعت این آبشار بسیار دیدنی است و یکی از دیدنی های استان خراسان جنوبی است این آبشار دارای باغات زرشک، توت، بادام و انگور است و در نزدیکی روستایی با همین نام واقع شده است این روستا نیز دارای چشم اندازهای طبیعی بی نظیری است که حتما از آن دیدن کنید.

دیدنی های استان خراسان جنوبی

سنگ نگاره کال جنگال:

از جمله قدیمی ترین جاذبه هایی که می توان به آن اشاره کرد این سنگ نگاره تاریخی است که در آثار ملی نیز ثبت شده است این سنگ نگاره در فاصله ۵ کیلومتری از خوسف واقع شده است و طبق تحقیقات باستان شناسی متعلق به دوران اشکانیان است. ۱۴ سنگ نگاره دیگر نیز در نزدیکی این بنا وجود دارند و شناسایی شده اند قدمت این بنا چند هزار ساله است و عمق تاریخی آن بسیار بالا است این سنگ نگاره اساسی ترین جدال شاهزاده هخامنشی با یک شیر را به نمایش گذاشته است. نقش های حکاکی شده بر روی این کتیبه ها صحنه های مبارزه مرد پارتی است این سنگ نگاره ارزش تاریخی زیادی دارد و بی شک علاقه مندان زیادی را به خود جلب خواهد کرد. در سال ۱۳۷۸ این مجموعه نفیس تاریخی به عنوان یکی از قدیمی ترین و مهم ترین بناهای تاریخی در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خراسان جنوبی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ارگ کلاه فرنگی بیرجند:

بنای کلاه فرنگی دارای دو بادگیر است که در دو قسمت واقع شده اند این بادگیرها در زمان بازسازی حذف شده اند معماری این ارگ باشکوه و تاریخی به شکل شش ضلعی است در راس آن نیز مخروطی قرار گرفته است که سفید رنگ است این بنای تاریخی زیبا در دوران گذشته خود یکی از مهم ترین مقرهای جکومتی بوده است این بنای تاریخی از دوران زندیه برجای مانده است و متعلق به اوایل دوران قاجاریه است. این عمارت شکل زیگوراتی دارد و خیلی ها می گویند که یک بنای شش اشکوبه است بخش های مختلفی که در این ارگ وجود دارند بسیار ستودنی و دیدنی هستند در بخش همکف این بنا به شکلی کامل با یک نقشه و فضای بسیار زیبا و ماهرانه طراحی شده است که به عنوان یک جایگاه ویژه کاربرد داشته است. طاق ها و قوس های مختلفی که در بخش های مختلفی از این عمارت به کار رفته شده است بسیار جلوه دار و زیبا هستند که باید از نزدیک مشاهده کنید.

طبیعت خراسان جنوبی

ارگ طبس:

این ارگ در حال حاضر ویرانه هایی است که از هزاران سال پیش برجای مانده است و خیلی ها آن را به عنوان یکی از دیدنی های طبس می شناسند این قلعه تاریخی در گذشته خود افراد زیادی را میزبان بوده است و در بسیاری از سفرنامه ها نیز نام آن را به کار برده اند.

بنای تاریخی خراسان جنوبی

طاق شاه عباس و چشمه آب گرم مرتضی علی:

برای اینکه بتوانید به این چشمه آب گرم برسید باید از روستای گردشگری خرو عبور کنید زمانی که وارد دهانه دره شدید باید ۵ کیلومتر را طی کنید تا به این چشمه دیدنی برسید این چشمه یکی دیگر از دیدنی های استان خراسان جنوبی است و دارای آب های جوشانی است. این چشمه دو چشمه آب گرم و سرد است و محلی برای گشت و گزار گردشگران می باشد طاق شاه عباس نیز در فاصله کمی از این چشمه واقع شده است و یکی از بناهای تاریخی ۷۰۰ ساله است که جذابیت تاریخی بالایی دارد.

زیبایی های خراسان جنوبی

آبشار چهارده:

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی در این استان آبشار چهارده است مسیری که ویژه کوهنوردان است و در ارتفاعات کوه قله باقران واقع شده است جالب است بدانید که این آبشار متشکل از ۸۰ آبشار بزرگ و کوچک است و مسیری مناسب برای کوهنوردی دارد. لذت بردن از چشم اندازهای دیدنی در اطراف این آبشار برای گردشگران بسیار لذت بخش است طبیعت این منطقه بسیار بکر است و یکی از جذابیت های طبیعی در خراسان جنوبی است.

آبشار خراسان جنوبی

مکان های دیدنی خراسان جنوبی دارای جذابیت های زیادی هستند این استان دارای جاذبه های مهمی همچون بیدخت، آب گرم معدنی فردوس، آرامگاه ابن حسام خوسفی، آرامگاه بزرگمهر قاینی، آرامگاه حکیم نزاری و روستای ماخونیک است که هر یک جذابیت های خاص خود دارند این استان دارای تنوعی از جاذبه های طبیعی و تاریخی است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *