دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

تصاویر جعلی را چگونه تشخیص دهیم؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۹ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

امروزه فضای مجازی به لطف انواع برنامه های ویرایش عکس پر از تصاویر جعلی ترسناک یا خنده دار می باشد که روزانه میلیون ها بار دست به دست شده بدون این که کاربران ساده ترین خطاهای آن را متوجه شوند و حتی در مواردی آن را پذیرفته و به آن عکس العمل نشان می دهند. اگر برای شا جای سوال است که چگونه  می توان تصاویر جعلی را از واقعی تشخیص داد، همراه این مطلب از آرگا باشید.

فضای اینترنت سرشار از عکس های مختلف جعلی می باشد که روزانه بارها مورد بازدید کاربران قرار می گیرد بدون این که به خطاهای موجود در آن توجهی داشته باشند. در این مطلب قصد داریم شما را با راهکارهای تشخیص عکس های جعلی از واقعی آشنا سازیم.

راهکارهای تشخیص تصاویر جعلی

با گسترش فضای مجازی روزانه تصاویر جعلی بسیاری نیز در آن مورد بازدید کاربران قرار می گیرد. تصاویری که بارها دست به دست می شود بدون این که کاربر توجهی به ساده ترین خطاهای موجود در آن داشته باشد، حتی ممکن است تصویر را پذیرفته و نسبت به آن واکنش نشان دهد. در گذشته تشخیص عکس جعلی در اینترنت امر ساده ای نبود و تنها با برخی برنامه های گران و کمیاب می شد عکس ها را دستکاری نمود. اما امروزه به لطف نرم افزارهای مختلف ویرایش عکس حتی اپ های موبایلی می توان به آسانی نور، رنگ و زاویه تصاویر را تغییر داد یا قسمتی از عکس را برش داد. فضای مجازی نیز بستر مناسبی برای انتشار سریع و گسترده این تصاویر، شده است. اما جالب است بدانید که روش های ساده ای وجود دارد تا تصویرهای جعلی را از واقعی تشخیص دهید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

علامت های تقلب

اولین گام برای تشخیص تصاویر جعلی این است که ابتدا به دنبال علامت های واضح درون تصویر بگردید. به طور مثال نبود دست و پا، سر اضافی یا شیئی که تنها نصفی از آن دیده می شود و دیگر علائمی که مهارت پایین فرد جاعل را در ویرایش تصویر نشان می دهد. اما باید گفت برنامه های ویرایش عکس آنچنان پیشرفته شده اند که ایجاد عکس تقلبی کار نسبتا آسانی می باشد. از این رو باید به جزئیات تصویر  (مانند سایه یا نوری که با قسمتهای دیگر عکس هماهنگ نیست) خوب دقت کنید تا بتوانید تصویر واقعی را از جعلی تشخیص دهید.

ناگفته نماند که حتی با حرفه ای ترین ابزار ویرایش تصاویر اما باز هم درست کردن عکس جعلی کار ساده ای نخواهد بود چرا که یکپارچگی قسمت های مختلف تصویر مونتاژی از نظر نور، رنگ و کنتراست به مهارت زیادی نیاز دارد. برای شناسایی چنین تصاویری به جستجوی نوشته های برعکس یا نوشته هایی در عکس باشید که به طور ضعیفی ویرایش یافته اند. ضمنا به طریقه برش تصویر و زاویه ای که عکس گرفته شده است نیز دقت نمایید. چنانچه نسخه بزرگتری از این عکس در دسترس است با زوم روی آن به طور معمول ضعف های تصویر نمایان تر خواهد شد. توجه داشته باشید که در مورد عکس تحقیقی هم داشته باشید. به طور مثال عکاس این عکس وجود خارجی دارد؟ آیا در رابطه با این تصویر خبر موثقی وجود دارد؟ در بیشتر موارد با تحقیقی چند دقیقه ای می توان از حقیقت مطلع شد.

سرچ برعکس تصاویر

در این روش می توانید به مراجعه به قسمت تصاویر موتور جستجوگر گوگل یا سایت TinEye عکس مدنظر را آپلود نموده تا عکس های شبیه آن را از منابع مختلف مشاهده کنید. به طور مثال تقریبا پس از هر بارندگی شدید در سراسر دنیا این تصویر جعلی در شبکه های مجازی پدیدار می شود.

  •  آرون گروپس

البته ممکن است با این روش همان عکس تقلبی را در سایت های مختلف پیدا نمایید ولی چنانچه خوش شانس باشید احتمالا تصویر اصلی را هم پیدا می کنید.

چنانچه این احتمال وجود دارد که عکس  تقلبی از ترکیب چند عکس مختلف درست شده است قسمت های مختلف تصویر را جدا نموده و هر یک را به طور جداگانه در موتور جستجو قرار دهید. سرچ برعکس تصاویر روش خیلی خوبی برای شناسایی تصاویر جعلی می باشد ناگفته نماند اگر عکسی در رسانه معتبر مشاهده نمودید به طور معمول(نه همیشه) می توان از واقعی بودن عکس اطمینان حاصل کرد. با این حال بهتر است به اطلاعات مندرج در کنار عکس شامل مکان تصویر و نام عکاس نیز توجه کنید.

وارسی اطلاعات فایل

جهت دسترسی به اطلاعاتی مانند زمان و مکان عکس گرفته شده می توان از اطلاعات EXIF موجود در تصاویر بهره برد. البته چنانچه فرد جاعل این اطلاعات را تغییر نداده و یا از بین نبرده باشد. با توجه به این که حذف یا تغییر اطلاعات EXIF  امر راحتی بوده احتمالا تنها با بررسی این مورد نمی توان اصلی یا جعلی بودن تصویر را تشخیص دهید ولی به هر حال با همین داده ها هم می توان سرنخ هایی را به دست آورد. بهره گیری از ابزار LEVELS و فیلترهای فتوشاپ نیز روش خوبی برای تشخیص تصاویر جعلی خواهد یود. به طور مثال می توان به یکی از عکس های برنده جایزه نیکون اشاره نمود که با اندکی دستکاری از طریق LEVELS در فتوشاپ، مشخص گردید که تصویر هواپیما بعدا به عکس افزوده شده است.

نرم افزار اسمبلر (ASSEMLER)

شرکت مادر گوگل آلفابت توسط یکی از کمپانی های زیرمجموعه اش در حال طراحی و تولید ابزاری برای مقابله با گسترش عکس های جعلی و گمراه کننده می باشد. با پیشرفت تکنولوژی های ساخت تصاویر جعلی و افزایش راحتی ویرایش عکس به کمک برنامه های ویرایش مربوطه و ابزار هوش مصنوعی هر چه بیشتر به راهکاریهایی پیشرفته برای شناسایی تصاویر جعلی به خصوص برای خبرنگاران نیاز است. یکی از کمپانی های زیر مجموعه آلفابت با عنوان Jigsaw تصمیم دارد تا این نوع تهدیدها را شناسایی و در جهت مهارشان تلاش نماید. آخرین محصول این کمپانی نرم افزاری موسوم به اسمبلر می باشد که با بهره گیری از هفت الگوریتم آشکارسازی متفاوت، قسمت های دستکاری شده عکس ها را شناسایی و به خبرنگاران کمک خواهد کرد قبل از انتشار عکس های خبری از معتبر بودنشان اطمینان حاصل کنند.

تصاویری که در برنامه هایی مانند فتوشاپ مورد ویرایش قرار می گیرند احتمالا در ظاهر طبیعی دیده می شوند ولی همیشه در آن ها آرتیفکت هایی (Artifact) نمایان می شود که به سادگی توسط کامپیوتر شناسایی می شود. به طور مثال در برنامه فتوشاپ از طریق ابزار کلون(clon) می توان به نحوی الگوهای تکراری در عکس ایجاد کرد که انسان به راحتی متوجه دستکاری شدن عکس نمی شود ولی رایانه به آسانی این امر را تشخیص خواهد داد. نرم افزار اسمبلر علامت های رایج دستکاری در عکس ها را جستجو نموده و الگوریتم ویژه ای برای آشکار سازی شیوه های پیچیده جعل تصویر مانند تکنیک دیپ فیک دارد.

بنابر اظهارات جرد کوهن مدیرعامل شرکت Jigsaw برنامه اسمبلر هنوز در مرحله اولیه تولید قرار داشته و هم اکنون فقط خبرنگاران می توانند به آن دسترسی داشته باشند. قابل ذکر است اپ های دیگری مانند برنامه fotoforensics برای شناسایی تصاویر جعلی وجود دارد ولی به نظر می رسد نرم افزار اسمبلر در مقایسه با این اپ ها حرفه ای و پیشرفته تر باشد. احتمالا این نرم افزار در آینده ابزار عالی برای خبرنگاران و سازمان های حقیقت یاب باشد. در پایان باید گفت تشخیص عکس واقعی از جعلی امری نیست که همواره بتوان انجام داد اما با توجه به نکاتی که در این مطلب ارائه شد حداقل می توان تصاویر جعلی ناشیانه را تشخیص داد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *