دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نگاهی به رمز و رازهای عاشق شدن انسان ها

  • ساناز براتی
  • ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

برخی از موارد و نشان های خاص در بدن و رفتار افراد، نشان از عاشق شدن آنها دارد. عاشق شدن در سه مرحله شهوت، مجذوبیت و تعلق شکل می گیرد.

عاشقی برای هر فرد دارای مفهومی متفاوت می باشد، برخی از افراد عشق واقعی را درک کرده اند و عاشقی را تجرب نموده اند، اما برخی دیگر خیلی از احساس خود مطمئن نیستند و فقط آن را حس پرستش عمیق می دانند.

چگونگی عاشق شدن

بر طبق تحقیقات انجام شده مغز یک عاشق بسیار متفاوت تر از تجربه شهوت می باشد و همچنین با مغز یک فرد متاهل شبیه نیست. تحولات و تغییرات مغز یک فرد عاشق، منحصر به فرد و دوره ای می باشد که کاملا مشخص و قبل پیگیری است. بیشتر قسمت های مغز انسان به خصوص قسمت هایی که مربوط به پاداش و انگیزه است در زمان فکر کردن و یا حضور یک فرد دیگر فعال می گردند. این قسمت ها شامل هیپوکالامپوس، هیپوتالاموس و قشر کینگزلاسیون قدامی در مغز می شوند. این مناطق ممکن است در زمان مهار رفتارهای دفاعی، کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس در فرد فعال شوند. همچنین قسمت هایی مانند آمیگدال و قشر فرونتال در پاسخ به عشق غیر فعال می گردند. فعالیت های مناطق مختلف مغزی در پاسخ به شریک عشقی، تعامل اجتماعی را پاداش داده و از پاسخ های منفی پیشگیری می کنند. اندازه فعال شدن مغز در آغاز یک رابطه عاشقانه بر روی رفاه و یا میزان شکست در رابطه تاثیر گذار است. مواردی مانند خوشبختی، تعهد به شریک زندگی و رضایت از روابط هر کدام باعث فعال شدن منطقه مغزی مربوط به خود خواهند شد.

دلباختگی چطور است؟

مراحل مختلف عاشق شدن

از نظر روانشناسان برای عشق سه مرحله وجود دارد: مرحله شهوت، مرحله مجذوبیت و مرحله تعلق. هر یک از این مراحل به دلیل وجود هورمون ها و مواد شیمیایی خاصی ایجاد می گردند.

  • شهوت: شهوت اولین مرحله از عاشق شدن است و در هر دو جنس زن و مرد به خاطر وجود هرمون های جنسی استروژن و تستسترون به وجود می آید.
  • مجذوبیت: زمانیکه فرد به عشق حقیقی مبتلا شده و به سختی می تواند به چیز دیگری فکر کند. دانشمندان معتقدند که در این مرحله سه انتقال دهنده عصبی اصلی مداخله دارند: آدرنالین، دوپامین و سروتونین
  • تعلق: علق در واقع ضمانتی است که زوجین را متعهد می نماید تا در کنار هم باشند و برای بچه دار شدن و پرورش کودکان خود به اندازه کافی در کنار هم زندگی نمایند. بر طبق نظر دانشمندان دو هورمون اصلی در این مرحله دخالت دارند: هورمون های اکسی توسن و واسوپرسین. هورمون اکسی توسن همان هورمون نوازش می باشد و باعث می شود تا زوجین بعد از اتمام رابطه زناشویی بیش از بیش نسبت به هم حس نزدیکی داشته باشند. هورمون واسوپرسین از هورمون های مرحله تعهد بلند مدت زوجین نسبت به هم است که بعد از رابطه زناشویی ترشح می شود.

چگونگی دلباخته شدن

عوامل تاثیر گذار بر عاشقی

عوامل مختلفی وجود دارند که در عاشق شدن فرد تاثیرگذار هستند. این عوامل شامل موارد زیر می شوند:

بو:

شاید بدانید که هر فردی بوی خاص خود را دارد. بو در هر شخص مانند هورمون های شمیمایی است ولی هورمون ها در داخل بدن ترشح می شوند اما بو در خارج بدن است. بو یکی از عوامل جذب اولیه است که ناخودآگاه باعث می شود نا فردی جذب دیگری شود. مثلا در مادران این موضوع باعث جذب و ارتباط نزدیک بین مادر و فرزند می شود. در حالت کلی خانم ها از بوی مردانی خوششان می آید که مشخصات ژن مقاوم در برابر بیماری را دارند، چون تمام افراد به دنبال کسانی هستند که در تولید فرزندی سالم و قوی در برابر بیماری کمک کننده باشد.

  •  آرون گروپس

عاشق و دلباخته شدن

شباهت:

افرادی که دارای شباهت های شخصی و رفتارهای شخصیتی مشابه هستند در کنار هم شادتر بوده و جذب هم می شوند. این موضوع تنها به ویژگی های شخصیتی محدود نمی شود و ارزش ها و باورهای افراد را نیز شامل می شود. افرادی که از جنبه اهی مختلف به هم شباهت دارند بیشتر احتمال عاشق شدن نسبت به هم در آنها وجود دارد.

شباهت با خانواده:

پدر و مادرها همچنین نقش مهمی در عاشق شدن فرزندشان دارند. جالب است که بدانید به نظر پژهشگران مردانی که از مادران زیر ۳۰ سال به دنیا آمده اند، میل بیشتری به دختران جوان دارند و برعکس. البته این قضیه درباره خانم ها نیز صدق می کند، زنانی که در زمان تولد پدرشان مسن بوده است، عاشق مردان سن بالا می شوند و زنانی که پدر جوانی داشته اند، تمایل به مردان جوان دارند، البته این موضوع نسبی است و برای رابطه های دراز مدت وجود دارد.

دلباخته گشتن

ظاهر متقارن:

زیبایی هر کس فقط به چشم فرد عاشق دیده می شود ولی ظاهر اشخاص تاثیر ناخودآگاهی بر عاشقی دارد. مثلا داشتن چهره ای جذاب و متقارن یکی از ویزگی های منحصر به فرد می باشد. افرادی که دارای چهره ای متقارن هستند در واقع یک ژن خوب دارند. همچنین مردانی که انگشت حلقه بلند تری از انگشت اشاره دارند یعنی سطح تستوسترون در آنها بیشتر است و دارای اسپرم بیشتری هستند، باروی بیشتری داشته و قلب سالمتری دارند.

چگونگی دلداده شدن

ظاهر جذاب:

افرادی که در ظاهر خود جذابیت بیشتری دارند، سخت گیرتر در انتخاب هستند، البته این موضوع درباره کسانی است که زیبایی ظاهری بسیاری دارند. افراد عادی بیشتر جذب اشخاصی می شوند که جذابیت ظاهری تقریبا یکسانی با هم داشته باشند.

زل زدن به چشمان هم:

پژوهشگران از تعدادی زن و مرد درخواست کردند که بیش از دو دقیقه به چشمان هم نگاه کنند و سپس در آخر از آنها خواستند تا احساسات خود را بیان کنند، زنان و مردان اینطور بیان کردند که حسی از عشق و دوست داشتن را تجربه کرده اندو زل زدن طولانی مدت ممکن است باعث ایجاد عشق دو طرفه در افراد شود، این موضع حتی در اولین برخورد و تماس چشمی نیز ممکن است اتفاق بیافتد.

دلبسته شدن و عاشقی

شباهت با عشق سابق:

زنان اغلب موارد به سمت مردانی جذب می شوند که تا حدودی به عشق قبلیشان شباهت داشته باشد. این موضوع در مردان نیز صدق می نماید اما در زنان بیشتر است.

شاخص توده بدنی:

داشتن یک شاخص توده بدنی سالم در مجذوب شدن نقش زیادی دارد. مردانی که شاخص توده بدنی دارند نسبت به مردان عادی ۱۸ تا ۲۰ درصد جذابترند. خانم ها ناخودآگاه به دنبال مردانی هستند که شاخص توده بدنی خوبی دارند و چربی کمتری دارند.

چگونگی عاشق شدن

حالات دست:

اگر به دنبال جذب فردی به سمت خود هستید از حرکات دست خود در زمان صحبت کردن استفاده نمایید. کسانی که در حین صحبت کردن بیشتر دستان خود را تکان می دهند بیشتر مورد توجه جنس مخالف قرار دارند.

خندیدن:

خندیدن در خانم ها باعث افزایش جذابیت در آنها می شود. اما در مورد مردان صدق نمی کند. مردان بیشتر عاشق زنانی می شوند که چهره خندانی دارند و صورتشان شاد است، اما برعکس خانم ها به دنبال چهره مغرور و بدن خنده هستند.

دلبسته و دلداده شدن

نشانه هایی که مشخص می کنند شما عاشق شده اید

حال اگر می خواهید بدانید که در مرحله عاشق شدن هستید در ادامه شما را با نشانه های عاشقی بر اساس علم آشنا می کنیم:

  • احساس در اوج بودن:

عاشق فردی بودن امری است طبیعی، مغز کسانی که دپدر معرض عاشقی هستند مانند کسانی است که کوکائین مصرف کرده اند، این افراد در روابط جدید گاهی اوقات کاملا بی معنی و عجیب رفتار می نمایند. افرادی که عاشق می شوند همیشه خود را در اوج می بینند و احساس در اوج بودن رادارند.

دلباخته شدن و عاشقی کردن

  • همواره فکر کردن به طرف مقابل:

زمانیکه که فردی را بیش از حد دوستدارید و عاشق او هستید، ممکن است این حس را داشته باشید که نمی توانید او را از ذهن خود بیرون کنید. این موضوع به دلیل ترشح فنیل اتیلین در مغز است، که به آن مواد مخدر عاشقانه می گویند. وقتی با کسی دوست می شوید این هورمون احساس شادی را به شما انتقال می دهد.

  • همیشه دوست دارید که او خوشحال باشد:

عشق در واقع یک مشارکت مساوی می باشد، ولی شادمانی فردی که عاشق او هستید برای شما بسیار پر اهمیت است. یکی از نشانه های رابطه سالم اصطلاح عشق مهربانی است. فرد در این مورد دوست دارد راهی را انتخاب کند که باعث شادی طرف مقابل و شریک زندگیش شود. یعنی مثلا اگر به خاطر خیس نشدن یک نفر خودتان خیس می شوید بدانید که در حال عاشق شدن هستید.

عاشق شدن و دلدادگی

  • داشتن استرس:

درست است که عشق بیشتر با احساسات گرم و فازی همراه می باشد ولی ممکن است منبع عظیمی از استرس هم باشد. عشق سبب می شود تا مغز شما کورتیزول هورمون استرس آزاد نماید که باعث ایجاد حس گرما می شود. پس اگر نمی توانید خیلی صبور باشید و کمی ترسیده اید و استرس دارید، شاید فقط عاشق شده باشید.

  • احساس درد نمی کنید:

عاشقی شاید موضعی دردناک باشد اما عشق واقعی، فرد را دچار آزار نمی کند. افرادی که عشق واقعی را دارند درد را کمتر احساس می کنند. در مطالعه انجام شده در این مورد مشخص شد، افرادی که به عکس فرد مورد علاقه خود خیره شده اند، مقدار درد متوسط در آنها ۴۰ درصد و درد شدید ۱۵ درصد کاهش یافته است.

دلباخته و دلداده شدن

  • امتحان کردن چیزهای جدید:

همه افراد در شروع یک رابطه به دنبال تحت تاثیر قرار دادن شریک خود هستند. حال اگر دائما به دنبال کشف چیزهای جدید هستید که شریکتان از آنها لذت می برد، باید بگوییم که عاشق شده اید. مثلا اگر رقصیدن را دوست ندارید اما به خاطر فردی در کلاس رقص شرکت می کنید بدانید که عاشق او هستید.

  • ضربان قلب هماهنگ با او:

زمانیکه به فرد مورد علاقه خود فکر می نمایید، قلب از تپش می ایستد. بر طبق مطالعه انجام شده در این باره مشخص شد که احتمال اینکه ضربان قلب دو فرد عاشق هماهنگ با هم بتپد وجود دارد. قلب زوجین وقتی که عاشق هم هستند به شکل یکسانی می تپد. حس اتصال عمیق نسبت به شریک زندگی علامت خوبی است برای فردی که دوستش دارید.
عاشق شدن نسبت با او
  • خوب بودن با چیزهای ناخوشایند:

مثلا اگر با وجود شلخته بودن شریک زندگیتان باز هم او را می بوسید یعنی عاشق او هستید. در واقع احساسات تحریک جنسی ممکن است احساسات ناخوشایند را از بین ببرد.

  • عاشق عادت های او هستید:

زمانیکه شروع به شناختن فردی می نمایید، عادت هایی از او می بینید که باعث می شود تا او منحصر به فرد برای شم بنظر برسد. وجود همین عادت ها باعث می شود تا مجذوب و عاشق او شوید. نه تنها ویژگی های جسمی، بلکه کوچکترین خصوصیات رفتاری در فرد مد نظر شم را جذب خود می کند و نشان می دهد که عاشق شده اید.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *