دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

با راهکارهای درمان خانگی زردی نوزاد آشنا شوید

  • شقایق ایران دوست
  • ۲ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله شما را با زردی نوزاد و نشانه های تشخیص آن و همچنین روش های از بین بردن زردی نوزاد به صورت خانگی آشنا می کنیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

زردی نوزاد یکی از بیماری هایی می باشد که بسیاری از والدین را نگران می کند. بنابراین بهتر است درباه آن اطلاعاتی را بدست آورید. باید بدانید که زردی در دوران نوزادی کم خطر می باشد و می توانید آن را در خانه هم درمان کنید. باید بدانید که والدین همیشه خواستار سلامت فرزندانشان می باشند و نمی خواهند که آن ها آسیبی ببینند.

علل زردی نوزاد

علت زردی در نوزادان

در نظر  داشته باشید که برای درمان هر چیزی بهتر است آن را بهتر بشناسید تا بتوانید بدون دغده راه های درمان آن را در پیش بگیرید. زردی نوزادان در حالت های اولیه بی خطر می باشد اما ممکن است باعث ایجاد بیماری های دیگر هم شود. زردی به علت بالا بودن میزان بیلی روبین در بدن می باشد. این بیماری می تواند باعث ایجاد رنگ دانه های زرد در سطح پوست شود. باید بدانید که این بیماری در بین نوزادان بالا می باشد و در بیش تر موارد به نوزادان آسیبی وارد نمی شود ولی باید تمام احتمالات را در نظر داشته باشید. بهتر است بدانید که بیلی روبین یکی از رنگ دانه هایی می باشد که توسط بدن ترشح می شود و از طریق کبد پردازش شده و از طریق ادرار و مدفوع از خون خارج می شود. این پدیده در صورتی که به درستی انجام شود و در فرآیند آن اختلالی ایجاد نشود مشکلی برای بدن ایجاد نمی کند اما باید بدانید که کبد نوزادان هنوز نا بالغ می باشد و در این فرآیند اختلالاتی ایجاد می شود که سبب زردی می شود.

کامل شدن کبد نوزادان ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد. باید بدانید که تا کمیل شدن کبد ممکن است این بیماری برای کودک ایجاد شود. در نظر داشته باشید که بهتر است این زردی را تا حد الامکان به سرعت از بین ببرید زیرا طولانی شدن درمان آن می تواند برای نوزاد شما مشکلات بسیار زیادی ایجاد کند. از این عوارض می توان به آسیب های مغزی، فلج مغزی و حتی نا شنوایی شود. باید بدانید که همه نوزادان زردی نمی گیرند بلکه بیش تر نوزادانی که زود تر به دنیا می آیند دچار این بیماری می شود. این احتمال در نوزادان نارس تا ۵۰ درصد افزایش می یابد. باید بدانید که زردی نوزاد از قسمت سر او شروع می شود و به قسمت های پایینی بدن یعنی شانه ها و تنه و در نهایت در پا ها ظاهر می شود. البته قسمت هایی از بدن نوزاد هم هست که می توانید به سرعت زردی را تشخیص بدهید این بخش ها شامل سفیدی چشم ها، داخل دهان، کف پا و کف دست ها می باشد.

نشانه های زردی نوزاد

نشانه های زردی

باید بدانید که نشانه های داشتن زردی نوزاد گاها به راحتی تشخیص داده نمی شود در ادامه راه های تشخیص سریع آن را برای شما باز گو می کنیم.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ظاهر ضعیف و بیمار

در نظر داشته باشید که نوزادان در روز های اولیه زندگی خود ممکن است کمی ضعیف باشند اما این ضعف پس از یک هفته از بین می رود. اگر کودک شما همچنان پس از یک هفته ضعیف می باشد ممکن است دچار زردی شده باشد.

تغذیه ضعیف و تب های پی در پی

در واقع مریض شدن و تب کردن نوزادان امری طبیعی می باشد ولی اگر نوزاد شما تغذیه ضعیف دارد و نمی تواند به خوبی از سینه مادر تغذیه کند و همچنین به صورت مکرر دچار تب می شود باید او را نزد پزشک ببرید تا زردی او درمان شود.

تغییر رنگ ادرار و مدفوع

نوزادی که دچار زردی می شود ممکن است ادرار او تیر و مدفوع بی رنگی داشته باشد. باید بدانید که رنگ ادرار نوزادان بی رنگ و رنگ مدفوع آن ها باید نارنجی یا زرد باشد.

خستگی و خواب آلودگی

اگر نوزاد شما خسته به نظر می رسد و بهانه گیری های بسیار زیادی دارد و بلند گریه می کند و همچنین مظطرب می باشد حتما دچار زردی می باشد بهتر است برای درمان اقدام کنید.

نکته : در نظر داشته باشید که اگر زردی نوزاد توسط پزشکان تشخیص داده شود ممکن است تحت درمان فتوتراپی قرار بگیرد. این درمان می تواند میزان بیلی روبین را در خون کم کند و تا حدودی نوزاد را درمان می کند.

تکنیک های درمان خانگی زردی نوزاد

در نظر داشته باشید بهتر است از تکنیک های طبیعی برای درمان زردی نوزاد استفاده کنید و برای نوزادان خود از دارو های شیمیایی استفاده نکنید. در ادامه روش های درمان را برای شما باز گو می کنیم.

استفاده از نور خورشید

در نظر داشته باشید که یکی از راه های درمان نوزادی که زردی دارد این است که او را برای چند دقیقه ای در روز زیر نور خورشید نگه دارید. در نظر داشته باشید که نباید مستقیما به آن ها خورشید بتابد زیرا پوست نوزادان بسیار حساس می باشد و ممکن است دچار آفتاب سوختگی شود.

آب جوانه گندم برای درمان زردی

در نظر داشته باشید که می توانید برای دفع سموم از بدن نوزادان از آب جوانه گندم استفاده کنید. اگر کودک شما با شیر خشک تغذیه می شود می توانید چند قطره از آب جوانه گندم را به شیر آن ها اضافه کنید و اگر نوزاد شما شیر مادر را مصرف می کند مادر باید از آب جوانه گندم مصرف کند تا از این طریق خواص این آب به نوزاد برسد.

شیر دهی منظم

کودک باید در روز های اولیه زندگی خود به طور منظم تغذیه شود تا مشکلی برایش ایجاد نشود. شما می توانید با تغذیه مناسب کودک زردی او را درمان کنید. باید بدانید برای نوزادی که تازه متولد شده است تا ۱۲ وعده باید غذا در نظر بگیرید. باید بدانید که این تغذیه کامل کمک می کند تا نوزاد به راحتی بیلی روبین را دفع کرده و آب لازم برای این کار را بدست آورد.

شیر دهی منظم از روش های درمان خانگی زردی نوزاد است

متوقف کردن شیر مادر

در نظر داشته باشید که می توانید برای مدتی شیرمادر را قطع کنید. گاها در برخی از موارد شیر مادر می تواند میزان زردی نوزاد را افزایش دهد برای همین هم بهتر است برای مدت کوتاهی از شیر خشک برای کودک استفاده کنید. در نظر داشته باشید که اگر این کار را انجام می دهید شیر مادر باید دوشیده شود تا پس از پایان یافتن زردی نوزاد دوباره بتواند با شیر مادر تغذیه شود.

شیر خشت و ترنجبین

یکی از درمان های زردی که از گذشته تا کنون مورد استفاده مردم بوده است شیر خشت و ترنجبین می باشد. برای استفاده از این ترکیب باید ۱۰۰ گرم از ترنجبین را از قبل نم کنید و آن را همراه با ۱۰ گرم شیر خشت و یک ۴ لیتری عرق کاسنی و عرق بید از پارچه رد کنید. این ترکیب دارای مزه ای شیرین می باشد و می تواند به طرز شگفت آوری زردی نوزاد شما را درمان کند. این ترکیب را نباید به نوزاد بدهید فقط کافی است مادر از آن استفاده کند تا علاوه بر زیاد شدن شیر مادر زردی نوزاد نیز درمان شود.

عصاره عناب

در نظر داشته باشید که عصاره عناب تازه می تواند برای درمان خانگی زردی نوزاد مفید باشد با این حال بهتر است برای مصرف این ماده از پزشک کودکان مشورت بگیرید.

حمام با گیاهان

یکی دیگر از روش هایی که می توانید زردی نوزاد را درمان کنید حمام کردن نوزاد با گل ختمی و گل بنفشه می باشد. این روش یکی از روش هایی می باشد که افراد متخصص در طب سنتی از آن استفاده می کنند. برای این کار می تواند جوشانده  گل ختمی و گل بنفشه را در آب وان و یا تشت مناسب کودک بریزد و کودک را درون آن قرار بدهید و در آن کودک را بشویید. دقت داشته باشید که آب درون وان نباید خیلی داغ باشد و به پوست نوزاد آسیبی برساند.

لامپ درمانی

می توانید از لامپ های مخصوصی برای درمان زردی نوزاد استفاده کنید. این لامپ ها در دارو خانه ها موجود می باشد و می توانند مانند فتوتراپی کمک کند تا زردی از طریق ادرار دفع شود.

مصرف مکمل های گیاهی توسط مادر

مادری که نوزادش زردی دارد می تواند از مکمل های گیاهی استفاده کند تا بتواند به درمان خانگی زردی نوزاد خود کمک کند. این مکمل های گیاهی شامل چای کامفری، قاصدک و گل نپتون می باشد که سم زدایی بسیار قوی داشته و می تواند به درمان زردی نوزادان کمک کند.

بررسی تغذیه مادر

در نظر داشته باشید که تغذیه مادر می تواند اثرات بسیار زیادی بر زردی نوزاد داشته باشد و مادر باید یک سری از نکات مهم را رعایت کند تا زردی نوزادش برطرف شود. در واقع مادری که نوزادش زردی دارد نباید غذا هایی مصرف کند که طبع آن ها گرم می باشد، این مادران باید روزی سه وعده سه لیوان از ترکیب مساوی عرق کاسنی و شاه تره میل کنند، اگر دارای طبع گرم هستید می توانید از عرقیات خنک مانند عرق گیشنیز، عرق بید، عرق خار شتر و یا دمنوش گیاهانی مانند عناب، دمنوش گل بفشه، دمنوش گل همیشه بهار و دمنوش پنیرک یا تخم گشنیز و کاسنی استفاده کنند. در واقع مادران باردار نیز باید به تغذیه خود اهمیت بدهند و در ماه های بارداری از غذا های پر ادویه و تند، انواع بستنی ها و فالوده ها استفاده نکنند.

تغذیه مادر و اهمیت آن بر سلامت نوزاد

نکته  : باید بدانید در شرایط خاصی که زردی نوزاد بسیار بالا می باشد بهتر است از روش های خانگی استفاده نکنید و برای درمان کودک از پزشک کمک بگیرید. البته برای استفاده از هر گونه روش های خانگی باید از پزشک مشورت بگیرید.

در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه درمان خانگی و طب سنتی، درمان کبد چرب با خاکشیر و درمان بی خوابی نوزاد را مشاهده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *