دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه ماست پرچرب خانگی و فوت و فن های تهیه آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

ماست خانگی به دلیل نداشتن مود نگهدارنده نسبت به ماست های صنعتی فواید بیشتری داشته و ضمنا طعم آن نیز عالی می باشد. در این مطلب با طرز تهیه ماست پرچرب خانگی آشنا خواهید شد.

ماست سرشار از فواید برای پوست و مو می باشد و اگر خانگی تهیه شده باشد که این خواص بیشتر خواهد بود. ماست خانگی در مقایسه با ماست صنعتی مواد نگه دارنده نداشته و طعمی طبیعی و خوشمزه را به همراه دارد. طرز تهیه ماست پرچرب آسان است و با کمی تبحر می توانید این ماست خوشمزه را خانه تهیه کنید.

آشنایی با طرز تهیه ماست پرچرب خانگی

ماست ماده غذایی پر خاصیتی می باشد که بسیار برای سلامت پوست و مو مفید است. اگر ماست را به روش خانگی تهیه کنید از فواید آن بیشتر بهره مند خواهید شد. چرا که ماست خانگی فاقد مواد نگهدارنده و افزودنی های دیگر می باشد بنابراین طعم آن کاملا طبیعی و دلچسب خواهد بود. در آموزش های پیشین با طرز تهیه ماست چکیده، ماست سفت با نشاسته و ماست خامه ای آشنا شدید. اگر علاقمند هستید تا با طرز تهیه ماست خانگی بویژه یک ماست پرچرب سفت و خوشمزه آشنا شوید، با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مواد لازم:

  • شیر: یک لیتر
  • ماست: دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

قبل از شروع کار ابتدا دو نکته را به یاد داشته باشید اول این که اگر شیر محلی در دسترس دارید حتما از آن برای تهیه ماست خانگی بهره بگیرید و دوم ماستی که به عنوان مایه تهیه می کنید بهتر است از ماست های سنتی و خانگی باشد تا ماستی که از آن حاصل می شود خوش طعم باشد. ماست های پاستوریزه موادی مانند نشاسته و ژلاتین و … همراه است که برای تهیه ماست خانگی مایه خوبی محسوب نمی شوند.

  •  آرون گروپس

۱. ابتدا ظرف شیر را روی حرارت گذاشته تا به جوش برسد سپس حرارت را کم کرده و حدود ۱۵ دقیقه اجازه دهید شیر به آرامی جوشیده و آب اضافی اش تبخیر شود. (توجه داشته باشید هنگامی که شیر را روی حرارت قرار می دهید هم بزنید تا ته نگیرد . این کار موجب می شود روی ماست لایه ضخیمی ایجاد شود(مانند ماست های قدیم) و پس از شروع جوشیدن دیگر به هم زدن نیازی نیست).

۲. سپس شیر را داخل ظرفی که برای تهیه ماست در نظر گرفته اید بریزید و کمی صبر کید تا خنک شود. (برای اضافه کردن مایه ماست باید درجه حرارت شیر به اندازه ای باشد که انگشت شما نسوزد که حدودا ۴۰ درجه سانتی گراد دمای شیر پایین آمد زمان مناسبی برای اضافه کردن مایه ماست خواهد بود)

نکته: اگر شیر از دمای مدنظر بیشتر داغ باشد و مایه ماست را اضافه کنید ماست هم شل می شود و هم زود ترش خواهد شد.

۳. برای اضافه کردن مایه ماست، مقداری از شیر را درون کاسه ای بریزید و با مایه ماست(دو قاشق غذاخوری) مخلوط کنید. توجه کنید که ماستی که برای مایه در نظر گرفته اید را حدودا دو ساعتی در دمای محیط قرار دهید تا هم دما شود.

۴. در این مرحله مایه ماست را به شیر خنک شده اضافه کنید و هم بزنید تا خوب مخلوط شوند. سپس درب ظرف شیر راببنید و آن را با پتو یا پارچه گرمی به مدت ۳ الی ۴ ساعت بپوشانید تا دمای شیر کاهش نیابد و ماست خود را ببندد.  اصطلاحا به این کار گرمخانه گذاری می گویند.

۵. برای اینکه متوجه شوید ماست بسته شده آن را تکان ندهید می توانید یک قاشق چوبی یا چوب کبریت داخل ظرف ماست فرو کنید اگر ایستاد یعنی ماست آماده شده و اگر افتاد تایم بیشتری نیاز است تا ماست خود را ببندد.

نکته: اگر ماست را دیرتر از زمانش بردارید اطراف ان آب انداخته و ماست شلی خواهید داشت.

۶. پس از اینکه به اصطلاح ماست بسته شد ظرف آن را به مدت یک شب در یخچال قرار دهید تا سرد شود این امر به سفت شدن ماست کمک می کند. زودتر از یک روز ماست را تکان ندهید چراکه وا می رود.

۷. مرحله پایانی. ماست پرچرب خانگی آماده خوردن می باشد. نوش جان

چند نکته:

  • سفت یا شل شدن ماست به جوشاندن شیر ربط دارد اگر شیر را در دمای ملایم کمی حرارت دهید که حدود ۱۰-۲۰ درصد آب آن تبخیر شده و مواد جامد آن بیشتر شود ماست حاصله سفت خواهد بود.
  • چنانچه ماست شل شد ظرف ماشت را درون یک ظرف پر از آب جوش قرار دهید و اجازه دهید چند دقیقه ای بجوشد.
  • می توانید به شیر خامه اضافه نموده یا شیر را آنقدر بجوشانید که آب آن کاملا بخار شود و ماست کره ای به دست آید.
  • اگر ماست آب بیاندازد و حالتی تکه تکه بگیرد به این معناست که یا شیر داغ بوده و یا مایه ماست خیلی سرد بوده یا حتی مایه ماست کمتر از میزان لازم اضافه شده است.
  • هر چه قدر چربی شیر بیشتر باشد ماست سفت تری حاصل می شود.
  • اضافه کردن مایه ماست زیاد به شیر موجب وا رفتن ماست خواهد شد.
  • توجه کنید هنگام اضافه کردن مایه ماست به شیر اگر شیر سرد باشد ماست نمی بندد و به اصطلاح وا می رود و اگر شیر داغ بود ماست ترش شده و آب می اندازد.
  • هرچه از زمان مدنظر برای بسته شدن ماست مایه زده شده بیشتر بگذرد احتمالا ترش تر خواهد شد. بنابراین بعد از تایم سه الی چهار ساعت حتما به ظرف ماست نگاهی بیاندازید.
  • اگر مایه ماستی که به شیر اضافه می کنید ترش باشد ماست ترش می شود.
  • برای داشتن ماستی سفت تر و سالم تر بهتر است در درجه اول از ظروف سفالی لعابدار بهره بگیرد و اگر در دسترس نبود ظروف استیل نیز مناسب خواهند بود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *