دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

طرز تهیه ماست خامه ای خانگی و بسیار خوشمزه و نکاتی که باید بدانید

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

طرز تهیه ماست خامه ای بسیار ساده می باشد فقط کافی است طبق مراحلی که گفته می شود پیش بروید تا این ماست خوشمزه و خانگی را تهیه کنید.

ماست خانگی به دلیل اینکه مواد افزودنی و نگهدارنده ندارد فواید بسیار زیادی برای سلامت پوست و مو دارد بنابراین بهتر است که در منزل ماست خامه ای خوشمزه را تهیه کنید، در این بخش از مطلب قصد داریم طرز تهیه ماست خامه ای را به شما عزیزان آموزش دهیم بنابراین بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

در مطالب قبلی شما عزیزان را با  ساخت انواع ماست ها از جمله : ماست قالبی، ماست یونانی، ماست چکیده و ماست موسیر آشنا کرده ایم در این مقاله شما را با دستور تهیه ماست خامه ای آشنا خواهیم کرد.

دستور تهیه ماست خامه ای

مواد لازم جهت تهیه ماست خامه ای

  • شیر : یک لیتر
  • ماست : یک قاشق

طرز تهیه ماست خامه ای به روش خانگی

در ساخت این ماست ابتدا شیر را بجوشانید سپس بعد از اینکه شیر جوشید حرارت را کم کنید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه شیر به آرامی بجوشد تا آب اضافی داخل شیر تبخیر شود، حالا شیر را داخل ظرفی که قرار است ماست تهیه کنید بریزید و اجازه دهید شیر کمی خنک شود ( زمانی که می خواهید ماست به شیر اضافه کنید باید حرارت شیر به گونه ای باشد که انگشت را نسوزاند و فقط  گرما را حس کنید).

دستور تهیه ماست خامه ای

در این مرحله از روش تهیه ماست خامه ای حالا مقداری از شیر را داخل کاسه ای بریزید سپس با ماست مخلوط کنید ( ماست را تقریبا دو ساعت قبل از تهیه ماست خامه ای بیرون قرار دهید تا هم دمای محیط شود) و حالا به بقیه شیر اضافه کنید سپس با استفاده از قاشق کاملا هم بزنید تا به خوبی با هم ترکیب شوند.

طرز تهیه ماست خامه ای

در این مرحله از طرز تهیه ماست خامه ای حالا در ظرف را ببندید و روی آن را با حوله ای بپوشانید و بعد از زمان سه تا چهار ساعت زمانی که ماست خودش را گرفت داخل یخچال به مدت یک شب قرار دهید تا ماست سرد شود فقط دقت داشته باشید که ماست زمانی ک سرد می شود سفت می شود بنابراین کمتر از یک روز ماست را تکان ندهید زیرا باعث وا رفتن ماست می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

طرز تهیه ماست خامه ای

آموزش تهیه ماست خامه ای به روش دیگر

ماست خامه ای را می توانید با روش های مختلفی تهیه کنید و علاوه بر روشی که در بالا با آن آشنا شدید به راحتی می توانید با روش ساده دیگری نیز تهیه کنید که در ادامه مطلب نحوه تهیه آن را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

مواد لازم :

  • شیر پر چرب : دو کیلو گرم
  • خامه با سی درصد چربی : دو قاشق غذا خوری
  • مایه : چهار قاشق غذا خوری

آموزش تهیه ماست خامه ای

نحوه تهیه :

ابتدا قابلمه مناسبی را انتخاب کرده و شیر را داخل آن جوشانده و هر چه زمان بیشتری روی حرارت باشد شیر پر چرب  می شود به گونه ای که روی آن خامه می بندد.

حالا پس از جوشیدن کامل شیر و مشاهده یک لایه نازک چربی زرد رنگ روی شیر حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید خنک شود به اندازه ای که انگشت تان را نه بسوزاند و نه سرد باشد.

در این مرحله ماستی که تصمیم دارید با آن مایه بزنید را با کمی شیر، نمک و دو قاشق خامه ترکیب کرده و از کنار ظرف به شیر بیفزایید و به شکل ملایم هم بزنید تا لایه چربی روی شیر از بین نرود.

در مرحله پایانی از طرز تهیه ماست خامه ای درب ظرف را بسته و اطراف آن را با پارچه ای ببندید سپس در دمای محیط بگذارید و اجازه دهید به مدت دوازده ساعت بماند تا کاملاٌ خودش را بگیرد و بعد آن را داحل یخچال قرار دهید،نوش جان.

نحوه تهیه ماست خامه ای

نکات تکمیلی

۱.اگر مایه ماست ترش باشد ماست تهیه شده نیز ترش می شود.

۲. می توانید به شیر خامه نیز اضافه کنید یا اینکه شیر را آنقدر بجوشانید تا آب آن کاملا بخار شود و ماست کره ای تهیه شود.

۳. به هر میزان ماست بیشتر داخل شیر بریزید باعث وا رفتن ماست می شود.

۴. اگر مایه را به تمام شیر اضافه کنید باعث غلیظ شدن ماست می شود بنابراین بسته به سلیقه تان که ماست با چربی یا بدون چربی می خواهید.

۵. دقت داشته باشید که دمای شیر باید تقریبا ۴۵ دقیقه باشد.

۶. در صورت پر چرب بودن مایه ماست تان ماست تهیه شده نیز پرچرب و خوشمزه مانند ماست های شرکتی خواهد شد.

در صورت تمایل جهت آشنایی با دستور تهیه انواع ماست خوشمزه می توانید روی لینک  کلیک نمایید و با نحوه تهیه ماست مورد نظر آشنا شوید و به راحتی در منزل تهیه کنید

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *