دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دلایل خشکی چشم و نحوه تشخیص و درمان این بیماری

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۶ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

خشکی چشم یکی از سندورم هایی می باشد که می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای افراد به جود بیاورد ولی با دانستن علل ایجاد آن می توانید از آن پیشگیری کنید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

چشم ها حساس ترین بخش بدن می باشند که در معرض خطرات بسیار زیادی قرار می گیرند. این حساسیت های چشم ها می تواند مشکلات بسیار زیادی برای انسان بوجود بیاورد. در ادامه یکی از این مشکلات را برای شما بررسی می کنیم.

دلایل خشکی بیش از حد چشم ها

دلایل خشکی چشم

باید بدانید که سندروم خشکی چشم در بین افراد بسیار شایع می باشد و زمانی رخ می دهد که اشک چشم نتواند چربی مورد نیاز چشم ها را تامین کند. باید بدانید که اشک چشم ها می توانند به دلایل مختلفی نا کافی باشند و خشکی چشم ها را بوجود بیاورند. گاها اشک های تولید شده توسط چشم ها ممکن است کیفیت لازم را نداشته باشند و خطرات عفونت چشم ها افزایش می یابد. آسیب هایی که در اثر خشکی چشم ها ایجاد می شود ممکن است برای شما مشکلات دیگری نظیر کاهش بینایی ایجاد کرده و کار های روزمره شما را دچار مشکل می کند. این سندروم احساسات نا خوشایندی برای شما ایجاد می کند و باعث سوزش و خارش در چشم ها می شود. البته گاها ممکن است بدون این که به این سندروم دچار شده باشید خشک شدن چشم ها را تجربه کنید. این تجربه را ممکن است در اتاقی که مجهز به کولر می باشد و یا در اتاق هواپیما و حتی هنگام کار با رایانه تجربه کرده باشید. بهتر است نگران این سندروم نباشید زیرا راه های بسیار زیادی برای درمان آن وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید و این سندروم را از بین ببرید.

علامت های خشک شدن چشم

در نظر داشته باشید که برای تشخیص این سندروم باید نشانه هایی وجود داشته باشد که در ادامه به برررسی آن ها می پردازیم. این سندروم فقط سه نشانه دارد که شامل :

  • خارش چشم ها
  • سوزش چشم ها
  • احساس خراشیده شدن در چشم ها

دلایل خشک شدن چشم

خشک شدن چشم ها دلایل مختلفی دارد که در اثر فقدان اشک یا تولید اشک های بی کیفیت ایجاد می شود. باید بدانید که اشک ها از ترکیب آب و چربی و مخاط ایجاد می شوند و این ترکیب می تواند به تمیز ماندن چشم و کاهش عفونت های چشمی کمک بسیار زیادی کند. برای افرادی که این ترکیب نا مناسب باشد و گاها تولید چربی ها متوقف شده باشد ممکن است خشکی چشم ایجاد شود. در ادامه دلایل از بین رفتن این ترکیب و خشکی چشم ها را بیان  می کنیم.

علامت های خشک شدن چشم ها

  •  آرون گروپس

تولید اشک کم

خشک شدن چشم ها در زمانی رخ می دهد که غده های اشکی نتوانند اشک کافی تولید کنند. در این میان اگر چشم ها نتوانند اشک کافی تولید کنند چشم ها دچار سوزش و خارش می شوند و در اثر بر خورد پلک ها به چشم ها می تواند زخم های بسیار زیادی در چشم ایجاد کند. دلایلی هم وجود دارد که اشک های تولید شده را کاهش می دهد که این دلایل غبارت اند از :

  • سالخوردگی
  • شرایط خاص و بیماری هایی مانند دیابت، آرتریت، لوپوس، اسکلرودرما و سندروم شوگرن
  • اختلالات تیروئید
  • کمبود ویتامین ها از جمله ویتامین A
  •  مصرف دارو های آنتی هیستامین و دکونژستان ها
  • درمان های هورمونی
  • دارو های ضد افسردگی
  • دارو های فشار خون
  • قرص های ضد بارداری
  • آکنه
  • بیماری پارکینسون
  • جراحی های لیزری
  • پرتو درمانی غدد اشکی

افزایش بخار

افزایش بخار در چشم ها می تواند باعث خشک شدن چشم ها شده و عوارض بسیار زیادی را ایجاد می کند. دلایل افزایش بخار در اشک عبارت اند از :

  • باد زیاد
  • دود غلیظ
  • هوای خشک
  • پلک زدن کم  که در اثر تمرکز بسیار زیاد رخ می دهد
  • مشکلات پلک چم مانند چرخش پلک به بیرون و چرخش آن ها به درون

عدم تعادل در ترکیبات اشک تولیدی

اشک دارای غشایی سه لایه می باشد که از آب و مخاط و چربی تشکیل شده است.اشکال در هر کدام از این لایه ها می تواند مشکلات بسیار زیادی برای چشم ایجاد کند. برای مثال اگر غدد چربی مسدود شود چربی درون اشک کم می شود و ممکن است خشکی چشم ایجاد کند. مسدود شدن این غدد در افرادی شایع می باشد که التهابات پلکی دارند و یا دارای اختلالات پوستی هستند.

خطر برای کیست؟

باید بدانید که سه دسته از افراد در خطر می باشند و این سندروم در کمین آن ها است که در ادامه این سه دسته را برای شما بیان می کنیم.

افراد بالای ۵۰سال

باید بدانید که اگر بالای ۵۰ سال سن دارید ممکن است بیش تر به این سندروم دچار شوید. در واقع افزایش سن باعث کاهش اشک می شود و خشک شدن چشم ها را افزایش می دهد.

زنان

باید بدانید که تغییرات هورمونی در زنان بیش تر رخ می دهد و این تغییرات می توانند روی غدد اشکی اثر گذاشته و آن ها را کم کار کنند. در واقع اگر زن هستید باید بیش تر به فکر خود باشید و از دارو هایی که موجب خشکی چشم ها می شوند تا حد الامکان استفاده نکنید. از مهم ترین این دارو ها می توان به قرص های ضد بارداری اشاره کرد که در میان بانوان شیوع بیش تری دارد.

رژیم غذایی نا مناسب

باید بدانید که کمبود برخی از ویتامین ها مانند ویتامین a می تواند باعث ایجاد خشکی شود. باید در نظر داه باشید که نه تنها کاهش ویتامین ها بلکه کاهش فسفر و امگا ۳ نیز می تواند این سندروم را در افراد افزایش دهد. البته می توانید از هویج، جگر، کلم بروکلی، ماهی، گردو و روغن های گیاهی استفاده کنید تا یک رژیم مناسب داشته باشید و به این بیماری دچار نشوید.

رژیم غذایی نامناسب و خشکی چشم ها

عوارض خشک شدن چشم ها

باید بدانید که این سندروم می تواند عوارض بسیار زیادی داشته باشد که آن ها را به طور خلاصه بیان می کنیم.

  • عفونت های چشمی
  • آسیب های سطح چشم ها
  • کاهش کیفیت زندگی و ایجاد  اختلال در کار های روزانه

راه های جلوگیری

اگر دچار خشکی چشم شده اید باید بدانید که وضعیت بغرنجی ممکن است برای شما رخ دهد. در ادامه راه های پیش گیری از این سندروم را به شما آموزش می دهیم.

افزایش رطوبت در هوا

در نظر داشته باشید که با افزایش رطوبت هوا می توانید از خشک شدن چشم ها در امان باشید زیرا یکی از دلایل خشکی چشم ها کمبود رطوبت در هوا و خشک بودن هوا می باشد. در زمستان می توانید از یک بخور در منزل خود استفاده کرده تا رطوبت مورد نیاز را تامین کنید.

استفاده از عینک

در نظر داشته باشید که استفاده از عینک های دودی و یا عینک های دیگر می تواند یکی از راه هایی باشد تا از ورود دود های غلیظ به چشم هایتان جلوگیری کند و راه ورود هوای خشک و آلوده به  چشم ها را مسدود می کند و شما را از خشکی چشم ها در امان می دارد.

استراحت چشم ها

در نظر داشته باشید که اگر به مدت زیادی از چشم های خود استفاده کردید بهتر است زمانی را برای استراحت آن ها در نظر بگیرید. می توانید در این زمان استراحت ورزش های چشمی انجام بدهید تا چشم هایتان را از خشک شدن نجات دهید. در واقع با این نرمش های چشمی می توانید اشک را در همه قسمت های چشم پخش کنید.

صفحه کامپیوتر را پایین قرار دهید

در نظر داشته باشید که اگر صفحه کامپیوتر شما بالا تر از حالت عادی باشد چشمان شما باید باز تر شود تا دید بهتری داشته باشید بنابراین با پایین قرار دادن صفحه رایانه خود می توانید چشم هایتان را کم تر باز کنید و فرآیند تبخیر اشک را در چشم هایتان کاهش دهید.

توصیه هایی برای در امان ماندن از خشکی چشم ها

اجتناب از دود

بهتر است سیگار کشیدن و کار های امثال آن را کنار بگذارید زیرا این مواد می تواند یکی از دلایل خشکی چشم باشد. البته اگر سیگار مصرف نمی کنید بهتر است از افرادی که سیگار می کشند هم دوری کنید تا سلامت چشم هایتان را تامین کنید. در واقع این دود ها می تواند علامت های خشکی چشم را افزایش دهد.

استفاده از اشک مصنوعی

اگر احساس می کنید که علامت های خشکی چشم را دارید توصیه می کنیم حتما از اشک های مصنوعی به طور مداوم استفاده کنید. البته اگر چشم های شما سالم می باشد می توانید از این اشک ها برای شست و شو چشم هایتان استفاده کنید.

نحوه تشخیص

باید بدانید که برای تشخیص خشکی چشم ها از راه های متنوع استفاده می شود که این راه ها عبارت اند از :

  • معاینه جامع چشم
  • اندازه گیری حجم اشک
  • تعیین میزان کیفیت اشک ها
  • اندازه گیری زمان تبخیر اشک ها

دلایل خشک شدن چشم ها و راه های درمان آن

روش های درمان طبیعی خشکی چشم

اگر دچار خشکی چشم شده اید بهتر است نگران نباشید زیرا روش های بسیار زیادی برای درمان آن وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

شستشوی مکرر

برای این که چشم های شما خشک نشود نیاز است که آن ها را به طور مکرر بشویید. افرادی که دچار خشکی چشم می شوند تمایل دارند که چشم های خود را مالش بدهند. برای اجتناب از این کار بهتر است مکرر به چشم های خود آب بزنید. می توانید در طی روز دو الی سه بار چشم های خود را با آب و شامپو بچه شستوشو دهید.

استفاده از کمپرس گرم

می توانید از یک پارچه برای این کار استفاده کنید. در نظر داشته باشید که پارچه مصرفی نباید آهار داشته باشد. می توانید این پارچه را با آب بجوشانید و آن را روی پلک های خود قرار دهید. بهتر است این کار را ده دقیقه در روز انجام بدهید تا غدد اشکی شما فعال شوند. بهتر است این کار را دو بار در روز انجام بدهید.

روغن کرچک

این روغن یکی از روغن هایی می باشد که در درمان خشکی چشم ها بسیار موثر است و بهتر است روزانه یک قطره از آن را در چشم ها بریزید تا به سرعت خشکی چشم هایتان را درمان کنید.

استفاده از غذا های دارای امگا ۳

در نظر داشته باشید که یکی از دلایل خشکی چشم ها کاهش امگا سه می باشد. می توانید با مصرف غذا های دارای امگا سه از این سندروم رهایی یابید. این غذا ها شامل ماهی های چرب، روغن دانه کتان؛ دانه کنجد، بادام و گردو می باشد.

روغن نارگیل

باید بدانید که خواص روغن نارگیل بسیار زیاد می باشد و می توان با استفاده از آن بیماری های بسیار زیادی را درمان کرد. برای درمان خشکی چشم ها می توانید این روغن را در پشت پلک های خود ماساژ دهید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند تا اثر گذاری آن را ببینید. روش دیگر آن این است که از این روغن صبح ها به صورت ناشتا استفاده کنید تا علاوه بر دفع سموم خشکی چشم ها نیز درمان شود.

تمرین چشمک زدن

یکی از روش های موثر در درمان خشکی چشم ها می باشد و می تواند جریان اشکی را در طی روز افزایش بدهد. این عمل می تواند گردش خون در چشم ها را افزایش داده و در نتیجه سرخی چشم ها کاهش می یابد. باید بدانید که چشمک زدن می تواند مواد مغذی را به چشم ها برساند و از آن محافظت کند. بهتر است این تمرین را هر ساعت ۵ بار انجام بدهید و این مار را تا ۵ هفته ادامه بدهید.

روش انجام

  • چشمانتان را ببندید و تا دو بشمارید
  • چشمانتان را به هم فشار داده و تا دو بشمارید
  • چشم های خود را باز کنید و تا عدد دو بشمارید
  • این حرکت را ۵ بار پشت سر هم انجام بدهید.

استفاده از آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا درمان خانگی مناسبی برای کاهش خشکی چشم ها می باشد و می توانید از آن استفاده کنید تا خشکی چشم های شما درمان شود. ژل آلوئه ورا را از گیاه خارج کنید و با دست به پشت پلک بکشید و از ورود آن به داخل چشم جلوگیری کنید. در نظر داشته باشید که این کار را باید هر روز به مدت ۱۵ دقیقه انجام بدهید.

استفاده از ماساژ برای درمان خشکی چشم

گلاب

یک قطعه پنبه را با گلاب خیس کنید و آن را روی چشم های خود بکشید. حدودا ۱۰ دقیقه بعد می توانید چشم های خود را بشویید. بهتر است این کار را دو بار در روز انجام بدهید.

ماساژ چشم ها

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در درمان خشکی چشم ها ماساژ دادن چشم ها می باشد. در نظر داشته باشید که می توانید برای ماساژ دادن از روغن هایی نظیر روغن های نارگیل و روغن زیتون ها استفاده کنید.

توصیه های کلی

برای در امان ماندن از خشکی چشم ها لازم است نکاتی را بدانید. در ادامه این نکات را به صورت خلاصه برای شما بیان می کنیم.

مانع کاهش آب در بدن شوید

در نظر داشته باشید که کاهش آب با کاهش اشک در بدن همراه است و می توانید با نوشیدن آب مناسب در روز و آب رسانی به بدن از خشک شدن چشم های خود جلوگیری کنید.

وقفه در استفاده از وسایل الکترونیکی

باید بدانید که زمانی که از گوشی و کامپیوتر استفاده می کنید ممکن است شما دچار خشکی چشم شوید برای همین هم نیاز است که وقفه های مکرر در استفاده از وسایلی مانند کامپیوتر، گوشی، کتاب و تلویزیون داشته باشید.

اجتناب از هوای مستقیم

بهتر است از دمیدن هوای مستقیم به چشم ها خود داری کنید و هوای سشوار و بخاری ماشین را مستقیما روی چشم های خود تنظیم نکنید. زیرا هوای خشک می تواند چشم های شما را تحریک کند.

کاهش کافئین

در نظر داشته باشید که کافئین ها خاصیت اسیدی دارند و باعث  خشکی چشم ها  می شوند بنابراین بهتر است مصرف قهوه را به حداقل برسانید. البته بهتر است از غذا های اسیدی هم استفاده نکنید و مصرف آن ها را به حداقل برسانید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *