دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

درمان خانگی عفونت چشم با روش های طبیعی و کاربردی

  • ساناز براتی
  • ۹ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از انواع عفونت ها، عفونت چشم می باشد که بسیار شایع است. روش های مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد، برای درمان خانگی عفونت چشم می توان از مواردی مثل سرکه سیب، محلول نمکی، بابونه، چای سبز، عسل و گل خوش استفاده کرد.

عفونت چشم از انواع عفونت های شایع در بدن می باشد که مربوط به دوره ی خاصی نمی باشد و افراد در هر سن و سالی ممکن است به آن دچار شوند و این عفونت می تواند یک چشم یا هر دو چشم را تحت تاثیر قراتر دهد. برای برطرف کردن این مشکل روش های خانگی ساده ای وجود دارد که با آنها آشنا می شویم.

روش های درمان خانگی عفونت چشم

مشکل عفونت چشمی نوعی بیماری چشمی می باشد که به خاطر باکتری، ویروس و یا دیگر موارد میکروارگانیسم ها شکل می گیرد. عفونت چشمی باعث می شود تا چشم ها قرمز شده و متورم شوند. عوامل عفونت زا ممکن است هر قسمتی از چشم از حدقه چشم ها گرفته تا محیط اطراف آن مثل قرنیه و لایه نازک بیرونی چشم و داخل پلک به اسم ملتحه چشم را دچار عفونت کنند. البته عفونت های شدید تر می توانند قسمت های عمیق تر چشم را درگیر نمایند و باعث بروز مشکلاتی مثل اندوفتامید شوند. درمان نشدن به موقع عفونت ممکن است باعث از بین رفتن بینایی در چشم شود. برای آشنایی با انواع عفونت چشم و روش های خانگی درمان عفونت چشم در ادامه همراه ما باشید.

روش های معالجه خانگی عفونت چشم

انواع عفونت چشم

عفوت در چشم انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • ورم ملتحمه یا چشم صورتی: این نوع عفونت باعث می شود تا چشم دچار قرمزی و خارش گردد که در حالت معمول علت ویروسی دارد ولی در برخی موارد امکان دارد به خاطر باکتری یا واکنش آلرژیک باشد.
  • گل مژه یا عفونت غدد پلک: این نوع عفونت به دلیل باکتری استافلاکوک که در سطح پوست زندگی می کند ایجاد می شود و باعث ایجاد توده ی قرمز روی پلک یا نزدیک به خط مژه ها می شود که با خارش و درد همراه است.
  • عفونت بلفاریت: این عفونت وقتی رخ می دهد که غده های کوچک چربی در نزدیکی خط مژه ها مسدود شده و به عفونی شدن پلک ها می انجامد. عفونت بلفاریت باعث ایجاد خارش و سوزش شدید در چشم ها می شود، در برخی موارد نیز می تواند باعش ریزش آب از چشم ها شود و حسی مثل بودن چیزی در چشم ایجاد کند.
  • سلولیت مجاری: این عفونت باکتریایی، اطراف چشم را آلوده می نمایند که خطرناک بوده و ممکن است به مشکل همیشگی تبدیل گردد.
  • کراتیت: عفونت کراتیت منشاء باکتریایی، قارچی، انگلی یا ویروسی دارد و در کل بیشتر به خاطر وجود شی خارجی در چشم و آسیب به قرنیه به وجود می آید.
  • عفونت دکریوسیستیت: این نوع از عفونت در مجاری اشک اتفاق می افتد.

انواع روش های خانگی عفونت چشم

درمان به کمک کمپرس آب گرم

یکی از روش های درمان خانگی عفونت چشم بخصوص گل مژه یا ورم ملتحمه استفاده از کمپرس آب گرم می باشد. گرما گردش خون را افزایش داده و باعث کاهش درد و تورم می شود و از پیشرفت عفونت جلوگیری خواهد کرد. برای بهبود عفونت در چشم ها حوله یا پارچه ای بدون پرز را در آب گرم خیسانده و آب اضافه آن را بگیرید، بعد پارچه را برای مدتی حدود ۵ دقیقه بر روی چشم های بسته بگذارید. این عمل را چند مرتبه تکرار نمایید و در صورت وجود ترشح یا عفونت آن را با پارچه ای تمییز پاک نمایید. در صورتی که هر دو چشم دچار عفونت باشند از پارچه های مجزا برای هر چشم استفاده نمایید.

معالجه خانگی عفونت چشم

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

استفاده از گل خوش یا Eyebright

گل خوش یکی از داروهای گیاهی برای درمان خانگی عفونت چشم به ویژه ورم ملتحمه می باشد. گل خوش دارای خاصیت چرک خشک کنی داشته و باعث سریعتر شدن دوره درمان خواهد شد و از بیشتر شدن عفونت جلوگیری می نماید. استفاده از گل خوش و یا قطره ی تک دوز آن برای درمان ورم ملتحبه بسیار مفید می باشد و به اثبات رسیده است. برای استفاده از از گل خوش می بایست یک قاشق غذا خوری از آن را به مدت ۱۰ دقیقه در یک لیوان آب بجوشانید. بعد از خنک شدن با کمک پارچه ای تمیز و نازک آن را صاف کنید و از آن برای شست و شوی چشم استفاده کنید.

 معالجه نمودن خانگی عفونت چشم

محلول سالین

روش دیگر برای درمان خانگی عفونت چشم استفاده از یک محلول سالین یا نمکی خانگی می باشد. استفاده از محلول نمکی باعث کاهش التهاب و خارش در چشم ها می شود. محلول نمکی باعث پاک شدن ترشحات عفونی در چشم شده و عفونت را کنترل می نماید و از گسترش آن جلوگیری کرده و آن را بهبود می دهد. برای تهیه یک محلول نمکی در منزل یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب حل کرده و بجوشانید، بعد از خنک شدن محلول از آن برای شست و شو چشم هایتان استفاده نمایید. برای بهبودی سریعتر روزانه چند بار اینکار را انجام دهید. استفاده از آب مقطر از آب شیر مناسب تر می باشد.

 درمان کردن خانگی عفونت چشم

استفاده از نقره کلوئیدی

با استفاده از نقره کلوئیدی می توانید خارش و سوزش به وجود آمده از عفونت چشم را کمتر نمایید. نقره کلوئیدی حاوی ذرات کوچک نقره در آب هستند و باعث می شوند تا سلول های آلوده را به وسیله الکترومغناطیس جذب نمایند و بعد از آن به جریان خون فرستاده می شوند تا از بین بروند. در هر بار مصرف دو قطره از این محلول را در چشم بریزید و بهتر است که در طول روز دو مرتبه از آن استفاده نمایید.

 درمان خانگی برای عفونت چشم

استفاده از عسل

یکی از خاصیت های عسل ضد باکتریایی بودن آن می باشد که باعث از بین رفتن باکتری های مضر ایجاد کننده عفونت چشم می شود. استفاده از عسل مانوکا یا عسل طبیعی و ارگانیک برای درمان عفونت چشم ها موثرتر می باشد.برای استفاده از عسل باید میزان مساوی از آب مقطر و عسل را با هم به خوبی ترکیب کرده و با کمک پنبه ای تمیز روی چشم ها بزنید. روزانه دو یا سه مرتبه اینکار را انجام دهید. بعلاوه می توانی یک قطره عسل را به طور مستقیم داخل چشم ریخت تا به کمک قطره اشک آلودگی ها را از چشم خارج نماید.

چاره و معالجع خانگی عفونت چشم

چای سبز

یکی دیگر از روش های خانگی درمان عفونت چشم ، چای سبز می باشد. چای سبز دارای مقدار زیادی اسید تانیک می باشد که باعث می شود تا عفونت خیلی سریع درمان شود. همچنین چای سبز باعث از بین رفتن خارش و پف زیر چشم ها می شود. مواد مغذی و آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز بسیار مفید برای سلامت چشم ها می باشند. برای استفاده از چار سبز دو عدد چای سبز کیسه ای را در آب گرم خیس کرده و بعد از مدتی آب اضافه آن را خارج کنید بعد از آن چای و لیوان چای سبز را داخل یخچال قرار داده تا سرد شود، بعد از سرد شدن چشم هایتان را با کمک چای سبز شست و شو دهید و کیسه های سرد شده را بر روی چشماهیتان قرار دهید. روزانه سه مرتبه به مدت ۱۵ دقیقه اینکار را انجام دهید تا عفونت وارده برطرف شود.

مداوای خانگی عفونت چشم

استفاده از بابونه

بابونه دارای خواص ضد سوزشی، ضد میکروبی و بر طرف کنندگی التهاب می باشد که کمک زیادی به درمان ورم ملتحمه می نماید. همچنین این گیاه دارای خاصیت آرامش بخشی و تقویت کنندگی می باشد که قرمزی، سوزش و پف زیر چشم ها را از بین خواهد برد. برای استفاده از بابونه یک قاشق چای خوری از بابونه ی خشک شده را در یک لیوان آب جوشیده بریزید و بگذارید به مدت ۵ دقیقه باقی بماند، در طول این مدت درب لیوان را بپوشانید. بعد از آن چای بابونه را صاف کرده و اجازه دهید خنک شود و از آن برای شست و شوی داخل و بیرون چشم ها استفاده کنید. می توانید از چای کیسه ای بابونه نیز به روش چای سبز استفاده کرده و آن را بر روی چشم ها قرار دهید. روزانه چند مرتبه چشم ها را با این محلول بشویید تا عفونت های آن برطرف شود.

 روش های درمان خانگی عفونت چشم

اسید بوریک

اسید بوریک روشی دیگر در درمان خانگی عفونت چشم می باشد و قرمزی، خشکی، سوزش و آب ریزش چشم ها را بهبود می دهد. اسید بوریک دارای خاصیت آنتی باکتریال بوده و خاصیت ضد قارچی ملایمی دارد که عفونت و سوزش را در چشم برطرف می کند. برای این منظور ۱/۸ قاشق چای خوری اسید بوریک را در یک لیوان آب تصفیه ریخته و بجوشانید، بعد از خنک شدن این محلول را صاف کرده و از آن برای شستن چشم ها استفاده نمایید. برای گرفتن نتیجه بهتر روزانه سه مرتبه از محلول استفاده کنید، به خاطر داشته باشید که در هر بار استفاده از محلول تازه استفاده کنید. در حین شست و شو ممکن است اندکی سوزش به وجود آید که بعد از مدت کوتاهی از بین خواهد رفت.

سرکه سیب

یکی دیگر از روش های خانگی درمان عفونت چشم استفاده از سرکه سیب طبیعی می باشد. این ماده تاثیر بسیاری در درمان عفونت دارد. اسید مالیک موجود در سرکه سیب طبیعی و غیر پاستوریزه خاصیت ضد میکروبی داشته و عفونت های باکتریایی در چشم ها را درمان می کند. سرکه سیب باعث از بین رفتن ترشحات و مایعات عفونی در چشم شده و باعث بهبودی سریعتر خواهد شد. کافیست یک قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک لیوان آب تصفیه شده مخلوط کرده و به کمک یک گلوله پنبه قسمت های خارجی چشم را با آن بشویید، هر چند ساعت یکبار اینکار را انجام دهید.

 چاره و درمان خانگی عفونت چشم

استفاده از شیر مادر

استفاده از شیر مادر برای رفع عفونت چشم صورتی به خصوص در کودکان بسیار موثر می باشد. شیر مادر دارای آنتی بادی های خاص مثل ایمونوگلوبولین E می باشد که از اتصال باکتری های عفونی به سطح مخاطی چشم جلوگیری می نماید و رشد باکتری ها را محدود کرده و عفونت چشم ها را بهبود می دهد. با کمک یک قطره چکان تمییز ۲ تا ۳ قطره شیر مادر را داخل چشم بچکانید تا عفونت ها را از بین ببرد. برای داشتن نتیجه بهتر هر دو ساعت یکبار اینکار را انجام دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *