دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش روش های مختلف تکثیر گل آشوریا و پرورش این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

بهتر است بدانید که در واقع گیاه آشوریا از دسته گیاهان بومی آمریکای لاتین به شمار می آید که اغلب به دلیل برگ های زیبایش مورد استفاده قرار می گیرد و در ادامه سعی داریم شما را با چگونگی تکثیر گل آشوریا و روش های پرورش آن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

جالب است بدانید که گیاه آشوریا از آنجایی که شباهت فراوانی به یک مینی آتشفشان دارد با این نام شناخته می شود و می توان آن را در دسته خانواده گیاهان سدوم یا کراسولاسه ها قرار داد. همچنین گیاه آشوریا از گیاهان بومی مکزیک به شمار می آید که به دلیل جنبه زینتی مورد استفاده اغلب افراد در فضای آپارتمان ها قرار گرفته است.

آشنایی با چگونگی تکثیر گل آشوریا

به طور کلی گل آشوریا که با نام عملی echeveria نیز شناخته می شود یکی از ساکولنت ها بسیار زیبا با صدها گونه مختلف می باشد که در تمامی نقاط دنیا پرورش داده می شود و همچنین این گیاه در کشور ما با نام آپوریا کاکتوس و ساق عروس نیز معروف شده است. این گیاه در واقع دارای بیش از ۱۵۰ گونه مختلف است که همگی بومی کشور آمریکای لاتین می باشند. گل آشوریا اغلب به دلیل برگ های گوشتی و زیبایی فراوانی که دارد پرورش داده می شود. این گیاه دارای برگ هایی کشیده به شکل استوانه ای، قاشقی یا مثلثی پهن می باشد و اغلب به صورت طوقه ای در اطراف یکدیگر رشد می کنند و گل های آن خوشه ای و بسیار کم پشت هستند و در برخی از گونه های آن ساقه گلدهنده بسیار بلند است و گل ها در آرایشی که هرگز به یک سطح ختم نمی شود و بلند و کوتاه به نظر می رسند در رنگ های مختلف صورتی، زرد و سفید بر روی ساقه ظاهر می شوند.

چگونگی تکثیر گل آشوریا

دستورالعمل تکثیر گیاه آشوریا:

بهتر است بدانید که در واقع تکثیر گل آشوریا از طریق روش های مختلفی قابل انجام است که در ادامه سعی داریم شما را با راه های تکثیر از جمله قلمه زنی، کاشت بذر، تنه جوش و قلمه ساقه آشنا نماییم:

تکثیر از طریق قلمه برگ:

به طور کلی تکثیر گیاه آشوریا از طریق برگ به این ترتیب است که هر یک از برگ ها را باید جدا کنید و درون ترکیب خاک کاکتوس مرطوب و ماسه بکارید و کمی سطح بستر را فشار دهید تا پایین تر برود. سپس یک پلاستیک شفاف بر روی سطح بستر بکشید تا رطوبت مورد نیاز گیاه تامین گردد. توجه داشته باشید که برای تکثیر این گیاه بایستی فضای داخلی گلخانه مرطوب باشد و یا اگر آن را در فضای خانه تکثیر می کنید بایستی در محل خنکی قرار دهید و کشیدن پلاستیک بر روی گلدان را از یاد نبرید زیرا باعث گیرایی بهتر قلمه ها خواهد شد. پس از گذشت مدتی متوجه خواهید که قلمه ها شروع به جوانه زنی کرده اند و بایستی بستر را به محلی گرم تری انتقال دهید و به همین ترتیب ادامه دهید تا قلمه ها تبدیل به یک گیاه کامل شوند.

دستورالعمل تکثیر آشوریا

تکثیر از طریق کاشت بذر:

برای انجام این روش بایستی پس از رسیدن و خشک شدن گل آشوریا یکی از گل ها را جدا کنید و محکم آن را فشار دهید تا بذرها خارج شوند و سپس بذر ها را داخل خاک ماسه ای بریزید و روی بستر را با پلاستیک شفاف بپوشانید و هر سری که بستر خشک شد آبپاشی را انجام دهید و مراقبت های لازم را به خوب انجام دهید تا بذرها سبز شوند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تکثیر از طریق تپه جوش:

بهتر است بدانید که معمولا گیاه در فصل خاصی از سال مانند تابستان رشد نمی کند و در هوای گرم اقدام به جوش دادن تنه خود می کند و این تنه جوش دادن اجازه رشد به گیاه مادر نخواهد داد و تمامی انرژی گیاه مادر را خواهد گرفت. به همین منظور در این مواقع بایستی وارد عمل شوید و گیاه را نجات دهید و تمامی جوانه ها را توسط یک چاقو تیز جدا کنید و درون بستری از ماسه بکارید. به طور کلی حدود ۲ هفته طول خواهد کشید تا تپه جوش ها ریشه بدهند و روند رشد خود را آغاز کنند.

تکثیر آشوریا از طریق پاجوش ها

تکثیر از طریق قلمه ساقه:

همچنین بهتر است بدانید که شما می توانید خود گیاه مادر را گردن بزنید و سپس برگ های پایینی را جدا نمایید و قلمه های جدا شده را درون ماسه بکارید تا مجدد تکثیر شوند و پس از مدت کمی با ریشه زایی قلمه ها مواجه خواهید شد.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه آشوریا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و شرایط مورد نیاز برای تکثیر گل آشوریا پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن استفاده نمایید:

آبیاری:

به طور کلی گل آشوریا نیز مانند تمامی کاکتوس ها و ساکولنت ها نیاز به آبیاری منظمی دارد و برای آبیاری آن بایستی اجازه دهید سطح خاک تا عمق حدود ۲ الی ۳ سانتی متری خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید. توجه داشته باشید که آبیاری زیاد و خیس ماندن بستر خاک می تواند از دلایل پوسیدگی ریشه و ریزش برگ های گیاه باشد که اغلب در مرحله اول برگ های پایینی ساقه شروع به ریزش خواهند کرد.

آبیاری لازم برای بستر گیاه آشوریا

دما:

بهتر است بدانید که در واقع گیاه آشوریا توان تحمل دما را تا حدود ۷ درجه سانتی گراد دارد ولی توصیه می شود دمای محیط کشت به ویژه در تایم شب کمتر از ۱۳ درجه نباشد. همچنین حداکثر میران دمایی که گیاه می تواند تحمل کند ۲۵ درجه سانتی گراد است و توجه داشته باشید که در صورت افزایش دما و گرم شدن محیط و عدم افزایش آبیاری به تدریج از گوشتی بودن برگ ها کاسته خواهد شد و با ادامه یافتن این وضعیت برگ ها پژمرده خواهند شد و در نهایت ریزش می کنند.

خاک:

بهتر است بدانید که در واقع تکثیر گل آشوریا بایستی در خاکی با زهشکی بسیار بالا انجام شود و برخی از پرورش دهندگان مخلوط های خاکی مشابه کاکتوس را برای این گیاه به کار می برند اما از آنجایی که گل آشوریا از سیستم ریشه ای بسیار کم عمقی برخوردار است بهتر است که از مواد ارگانیک مانند خاک برگ نیز در مخلوط خاکی استفاده نمایید. به طور کلی می توانید از ترکیب شن درشت به همراه پرلیت و خاک برگ نیز برای بستر این گیاه استفاده نمایید و از آنجایی که گیاه آشوریا در محیط های قلیایی بهتر از محیط های اسیدی رشد خواهد کرد توصیه می شود که از کاربرد پیت ماس در مخلوط بستر خودداری نمایید.

شرایط مورد نیاز برای تکثیر گل آشوریا

نور:

توجه داشته باشید که گیاه آشوریا برای رشد اغلب محیطی پرنور و روشن را می پسندد و اگر در این شرایط قرار بگیرد بهترین رشد و رنگ برگسار را تجربه خواهد کرد اما توصیه می شود که آن را از نور مستقیم آفتاب به خصوص در روز های گرم تابستان محافظت کنید. همچنین آفتاب شدید در تایم عصر می تواند به برگسار ها آسیب وارد کند. بهتر است بدانید برخی از انواع این گیاه دارای حاشیه های رنگین در برگ ها هستند نیاز به نور کافی دارند تا این برگ ها از بین نروند. به طور کلی کاهش نور در این گیاه به تدریج موجب پریدگی رنگ و کاهش رشد گیاه خواهد شد و البته اگر گیاه شما مدتی است در محیطی کم نور به سر می برد بایستی انتقال آن به مکان پر نور را به تدریج افزایش دهید و به این نکته توجه داشته باشید که انجام ناگهانی این عمل می تواند منجر به سوختن برگ های گیاه شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *