دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آبیاری گیاهان آپارتمانی و آنچه باید درباره زمان و میزان آبیاری بدانید

  • ملیحه بال افکن
  • ۸ دی ۱۴۰۱
  • ۰

آبیاری گیاهان آپارتمانی که بایستی با دقت و تفکر فراوانی صورت بگیرد به همین منظور در این مطلب سعی داریم شما را با اصول و فرآیند آبیاری گیاهان مختلف آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع آبیاری گیاهان آپارتمانی و روش صحیح آن یکی از مهم ترین نکات آموزشی مهم برای نگهداری گیاهان در خانه است که اگر قصد دارید اقدام به پرورش گیاهان آپارتمانی در فضای منزل کنید بایستی نکاتی را در این مورد بیاموزید زیرا با یادگیری اصول شیوه صحیح آبیاری به هیچ وجه شاهد خرابی و از بین رفتن گیاه خود نخواهید بود.

آبیاری گیاهان آپارتمانی

به طور کلی زمانی که گیاهی را خریداری می کنید از فروشنده می پرسید چقدر به گیاه آب بدهیم و فروشنده نیز در این زمینه راهنمایی های لازم را خواهد کرد، اما مسئله مهم این است که سخنی از فصل های مختلف سال برای آبیاری به میان نمی آید و حتی گفته نمی شود که آبیاری را تا چه زمانی ادامه دهید و گیاه را چه مقدار آبیاری نمایید. توجه داشته باشید به دلیل اینکه پس از مدتی گیاه رشد کرده و بزرگ می شود به آب بیشتری نیاز دارد و در این زمان شما اطلاعاتی در مورد مقدار آب لازم برای گیاه ندارید. بهتر است بدانید که روش کلی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی در واقع به این شکل می باشد که بایستی به گیاه خود به اندازه آب بدهید که تمام سطح خاک خیس شود و گیاه آب مورد نیاز خود را به صورت کامل دریافت کند.

چگونگی آبیاری گیاهان آپارتمانی

دستورالعمل آبیاری گیاهان:

بهتر است بدانید که در واقع مسئله مهم در مورد آبیاری گل های آپارتمانی تنظیم فواصل آبیاری در فصول مختلف می باشد و بر اساس آمار به دست آمده اغلب گیاهان آپارتمانی بر اثر افراط در آبیاری و عدم اطلاع مردم از نحوه آبیاری آنان از بین خواهد رفت. به طور کلی میزان آب در هر سری از آبیاری بایستی به گونه ای باشد که آب اضافی از گلدان خارج شود و بدین ترتیب اطمینان پیدا می کنیم که آب به تمام قسمت های گلدان و ریشه ها رسیده است. در ضمن با این روش از باز بودن سوراخ های زهکشی گلدان هم اطمینان حاصل می کنید و پس از خارج شدن آب از ته گلدان باید آب اضافی را تخلیه نمایید زیرا مانع تنفس ریشه ها می شود و در نهایت موجب مرگ آن ها می گردد. همچنین توصیه می شود که از دادن آب خیلی سرد و کلردار نیز به شدت خودداری نمایید.

زمان ایده آل برای آبیاری:

توجه داشته باشید که در واقع مناسب ترین زمان برای آبیاری گیاهان در گرم ترین ساعات روز زمانی است که خاک گلدان رو به خشکی باشد ولی هنوز به صورت کامل خشک نشده باشد. برای تشخیص صحیح اینکه خاک گلدان خشک شده یا خیر بایستی در ابتدا به سطح بستر نگاه کنید و تنها در برخی از گیاهان کمی رطوبت مشاهده کنید و در مرحله دوم باید با انگشت خود به گلدان ضربه کوچکی وارد کنید و سپس صدای پوکی از آن بشنوید که نشانه خشکی خاک می باشد. به طور کلی خاک مرطوب اغلب چسبنده می باشد و خاک دو نم چسبندگی کمتری دارد. توصیه می شود که خاک بستر گیاهان آپارتمانی را همواره مرطوب نگه دارید و در واقع خاک مرطوب خاکی است که اگر آن را مشت کنید و آن را فشار دهید فرم بگیرد و با یک تلنگر ذرات آن از یکدیگر جدا شوند.

دستورالعمل آبیاری کردن گیاهان

عوامل تاثیرگذار در آبیاری گیاه آپارتمانی:

به طور کلی چنانچه درجه حرارت محیط و شدت نور به هر دلیلی در آپارتمان بیشتر شود مسلما نیاز گیاه به آب بیشتر خواهد شد و به طور کلی گیاهانی که در گلدان های کوچک رشد می کنند و یا برای مدتی خاک یا تعویض گلدان انجام نشده است نسبت به سایر گیاهانی که در گلدان های بزرگ می باشند و یا خاک بسترشان تعویض شده نیاز به آب بیشتری دارند. از آنجایی که در فصول گرم سال از جمله تابستان سرعت تبخیر آب خاک گلدان بسیار زیاد است بایستی اندکی به میزان آبیاری آن افزوده شود و حتی دوره آبیاری در این مدت زمان بیشتر شود تا گیاه دچار کمبود آب نشود. به طور کلی گیاهان گوشتی و کاکتوس ها اغلب به فواصل آبیاری بیشتری نسبت به گونه های دارای برگ های نازک مانند حسن یوسف نیاز دارند. بهتر است بدانید که در واقع هرچه گیاهان دارای برگ های پهن و بزرگ تری باشند و از سرعت رشد بیشتری برخوردار باشند دفعات آبیاری آن ها نیز بایستی بیشتر شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

عواملمهم در روند آبیاری گیاهان

نکات مهم در مورد آبیاری گیاه در فضای آپارتمان:

توصیه می شود برای آبیاری حتما از آبی که سرد نبوده و دمای آن با درجه حرارت محیط یکسان و کلر آن نیز خارج شده استفاده نمایید.

به طور کلی درجه حرارت محیط اطراف گیاهان، جنس گلدان، فصل و نوع خاک بستر نقش مهمی در تنظیم روند آبیاری خواهد داشت.

توجه داشته باشید که جمع شدن آب در زیرگلدانی بسیار مضر خواهد بود و آب اضافی باید به سرعت تخلیه شود و توصیه می شود هر چند ماه یک مرتبه از گیاه خود اطمینان حاصل نمایید که آب از سوراخ تحتانی گلدان به آرامی خارج شود.

به طور کلی یکی از نشانه های اولیه افراط در روند آبیاری زرد شدن برگ های تحتانی مانند دیفن باخیا و در برخی از گیاهان دیگ مانند لیندا لخت و شل شدن برگ ها اتفاق خواهد افتاد و به این نکته توجه داشته باشبد که افراط در روند آبیاری می تواند علت مرگ بیشتر گیاهان آپارتمانی شود.

توصیه می شود که حتما سطح خاک گلدان را هنگام آبیاری به صورت یکسان خیس کنید و از آبیاری نقطه ای جلوگیری نمایید.

بهتر است بدانید که آبیاری بیش از حد می تواند منجر به کمبود اکسیژن خاک، رنگ پریدگی، زرد شدن برگ ها و ریزش آن ها شود.

نکات مهم در مورد آبیاری گیاهان آپارتمانی

همچنین استفاده از اسفنج های نم دار برای کشیدن بر روی برگ ها و زیر برگ ها نیز توصیه می شود تا آسیبی به برگ ها وارد نشود.

به طور کلی نیاز آبی گونه های زینتی در فصول پاییز و زمستان به دلیل ورود به دوره رکود و کم شدن شدت تبخیر و تعرق به ۲۵ الی ۳۰ درصد نیاز ایام دیگر سال خواهد رسید.

روشهای  آبیاری گیاهان

آبیاری بیش از حد گیاه موجب می شود ریشه مدت زیادی را در آب بماند و دچار پوسیدگی شود، در نتیجه گیاه از بین می رود، از این رو باید روش آبیاری درست را یاد بگیرید :

  • آبیاری از بالا و از سطح رویی خاک
  • آبیاری از طریق نخ کنفی (مناسب برای مسافرت)
  • آبیاری از بخش زیرین گلدان از راه زهکشی
  • از راه گلدان های هوشمند
  • آبیاری قطره ای (مناسب برای باغچه های بزرگ)
  • آبیاری از طریق بطری که سوراخ هایی روی آن ایجاد شده و به شکل برعکس در گلدان قرار می گیرد.

آبیاری گلهای آپارتمانی

گلدان های هوشمند و خود آبیار

این گلدان ها که برای آبیاری گیاهان آپارتمانی کاربرد بیشتری دارند، دارای یک مخزن در زیر خود برای نگهداری آب می باشند که می توانند آب مورد نیاز گیاه را در طول زمان و به هنگام نیاز تامین کنند، بنابراین این روش بسیار مفید و به صرفه است، حال شما می توانید ماهی یکبار مخزن این گلدان ها را پر آب کنید که البته در گلدان های مختلف متفاوت است، استفاده از گلدان های هوشمند نیز همچون روش حوله مرطوب و یا رسمان کنفی می تواند یک روش موثر برای آبیاری گیاهان باشد.

علت تفاوت میزان آب دادن در گیاهان مختلف

برخی از گیاهان آب را سریع جذب می کنند و برخی دیگر تا هفته ها نیاز به آب ندارند، همچنین بسیاری از گیاهان نیز بین این دو مورد قرار می گیرند، بنابراین برای تشخیص میزان آبیاری آنها بهتر است در رابطه با گونه های مختلف و میزان آبیاری آنها به خوبی تحقیق کرده و شناخت پیدا کنید.

آب دادن گیاهان آپارتمانی

متغیر های دیگر برای تشخیص میزان آبیاری مورد نیاز گیاهان مختلف عبارتند از :

  • دما
  • قرار گرفتن در معرض نور
  • اندازه گلدان که می تواند میزان رطوبت و خشکی را افزایش دهد.
  • گلدان های آویز یا معمولی که گلدان های آویز سریع تر خشک می شوند.
  • رطوبت هوا در مراحل مختلف رشد گیاه که برای برخی گیاهان در بهار و تابستان می باشد و در این شرایط نیازمند آب بیشتری است.

در پایان این مطلب، اگر تمایل دارید از مطالب قبلی آرگا در زمینه پرورش گیاهان مختلف آگاهی کسب کنید، می توانید بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *