دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شناخت عوارض و مشکلاتی که گرسنگی برای بدن ایجاد می کند

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

گرسنگی عوارض بسیار زیادی دارد و می تواند مشکلات زیادی از قبیل سوء هاضمه و مشکلات گوارشی ایجاد کند. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا برای شما نحوه صحیح غذا خوردن مطرح کنیم.

همانطور که سیری بیش از حد می تواند به بدن شما آسیب های بسیار زیادی وارد کند گرسنگی هم می تواند ضرر هایی برای بدن داشته باشد و مشکلات روحی و جسمی بسیار برای شما ایجاد می کند که در بیش تر موارد این مشکلات خطر ساز می شوند. در ادامه درباره گرسنگی بیش تر بحث می کنیم.

گرسنگی و مضرات آن برای بدن

گرسنگی یک بیماری است

گرسنه ماندن و یا گرسنگی  یک بیماری می باشد که با کمبود کالری همراه است این مشکل به دلیل رژیم های سخت غذایی و بی اشتهایی و یا بیماری های خاص رخ می دهد. گرسنگی بیش از حد می تواند مشکلات معدی و سوء هاضمه ایجاد کند. این حالت اگر به مدت بسیار زیادی ادامه داشته باشد به اندام های داخلی آسیب های جبران ناپذیری وارد می کند و بهتر است برای لاغری از این مورد استفاده نکرده و خودتان را به تحمل گرسنگی مجبور نکنید.

آشنایی با عوارض گرسنگی

باید بدانید که این مشکل علاوه بر سختی بسیار زیاد عوارض جدی هم دارد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

سوء تغذیه

یکی از بزرگ ترین عوارض و مشکلاتی که می تواند گرسنگی برای شما ایجاد کند سوء هاضمه می باشد. این مورد یکی از وضعیت های نا مناسبی می باشد که می توانید برای بدن ایجاد کنید. گرسنگی به این معنی است که شما غذا نمی خورید و یا غذایی که می‌ خورید کافی نیست برای همین بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی به بدن شما نمی رسد و شما را به سوء تغذیه مبتلا می کند. این بیماری می تواند عوارض دیگری هم همراه با خود داشته باشد که شامل شب کوری، اسکوروی و کم خونی یا فقر آهن می باشد.

کاهش آب در بدن

دومین نتیجه ای که می توانید در هنگام گرسنگی مشاهده کنید دهیدراته شدن بدن می باشد. کم آبی می تواند مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کند که از این مشکلات می توان به خستگی بیش از اندازه و خشکی پوست و یبوست اشاره کرد. باید به یاد داشته باشید که به اندازه مناسب آب نوشیدن می تواند تعادل بدن را حفظ کند. در صورتی که شما به مقدار کافی آب ننوشید تعادل بدن شما به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. اگر از رژیم های غذایی استفاده می کنید بهتر است این رژیم ها به اندازه کافی آب داشته باشد.

  •  آرون گروپس

گرسنگی و عوارض جانبی

کاهش سوخت و ساز بدن

گرسنگی می تواند سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر قرار بدهد و میزان آن را کاهش دهد. میزان سوخت و ساز سلولی بدن  شما به عنوان حداقل میزان مصرف انرژی شما در هر واحد زمانی تعریف می شود. غذا نخوردن می تواند بافت چربی ها را افزایش داده و باعث گاهش خون رسانی به مغز شود که مشکلات بسیار یادی را ایجاد می کند.

بر هم خوردن چرخه قاعدگی

یکی از عوارض گرسنگی این است که می تواند چرخه قاعدگی شما را نا منظم کند و مشکلات بسیار زیادی برای شما ایجاد کند. کسانی که رژیم های غذایی دارند باید این نکته را مد نظر قرار بدهند. کمبود چربی می تواند تبدیل سلول ها را  کلسترول و به استروژن اضافه محدود سازد.  کم شدن غذا به مقدار بسیار زیاد می تواند مشکلات بسیاری برای بافت ها و اندام های شما ایجاد کند و می تواند در قاعدگی وقفه ایجاد کند.

یبوست های مکرر

اگر دچار یبوست می شوید بهتر است نگاهی به رژیم غذایی خود داشته باشید. مطالعات دانشمندان نشان می دهد که اگر افراد از گرسنگی رنج ببرند اختلالات زیادی در بدن آن ها ایجاد می شود که یکی از آن ها یبوست است. درمان یبوست کاری نه چندان آسان می باشد و اگر به مدت طولانی از مسهل ها استفاده کنید ممکن است دچار مشکلات جبران ناپذیری شوید.

پوکی استخوان

فردی که گرسنه است کاهش وزن پیدا می کند و شما آن را به مشاهده می کنید. اما این ها چیز هایی می باشد که شما مشاهده می کنید ولی نمی توانید تغیراتی که در اثر گرسنگی در استخوان ها ایجاد می شود را مشاهده کنید. در واقع یکی از عوارض گرسنگی این است که  می تواند تراکم استخوان ها را کاهش دهد و زمانی استخوان های شما بازسازی می شود که از یک رژیم کم کالری استفاده کنید و در این صورت شکنندگی استخوان هایتان بیش از حد می شود.

بی خوابی در هنگام گرسنگی

اختلال در خواب

یکی دیگر از عوارض گرسنگی و مشکلاتی که برای شما ایجاد می کند کم خوابی و بی خوابی می باشد. در واقع وقتی شما گرسنه هستید نمی توانید به راحتی بخوابید و در به خواب رفتن مشکل دارید با همین امر ساده می تواند مشکلات دیگری مبنی خستگی بیش از حد و خواب آلودگی را در روز بعد احساس کنید. بنابراین بهتر است که به وعده های غذایی خود اهمیت بدهید و سه وعده اصلی یعنی صبحانه، نهار و شام را از زندگی خود حذف نکنید. اگر می خواهید از رژیم های غذایی استفاده کنید می توانید مقدار غذایی که می خواهید مصرف کنید را کاهش دهید ولی هرگز وعده های اصلی را حذف نکنید.

خستگی بیش از حد

یکی از شایع ترین مشکلات گرسنگی خستگی می باشد. اگر شما بیش از حد گرسنه باشید احساس خستگی می کنید و بازدهی کار های شما به صورت جدی کاهش پیدا می کند. گرسنگی تعادل ویتامین های بدن را از بین برده در نتیجه انرژی بدن کاهش می یابد و در فعالیت های ساده فیزیولوژیکی اختلال ایجاد می کند. این اختلال گاها باعث خشونت هم می شود. باید بدانید که گرسنگی های بیش از حد می تواند سرگیجه های دائمی و مزمن ایجاد کند.

افزایش فشار خون

گرسنگی می تواند فشار خون شما را به میزان بسیار زیادی افزایش دهد. این افزایش فشار خون به دلیل عدم مصرف مواد ضروری بدن مانند پتاسیم و ویتامین D می باشد. آزمایش هایی که انجام شده است نشان می دهد افرادی که سوء تغذیه دارند قند خون آن ها بیش تر از افراد سالم افزایش پیدا می کند در نتیجه می تواند مشکلات بسیار زیادی برای آن ها ایجاد کند.

عدم تعادل الکترولیت بدن

گرسنگی باعث کاهش دریافت مواد الکترولیتی می شود. باید بدانید که برخی از مواد برای داشتن قلب سالم و عملکرد آن مفید اند که شامل پتاسیم، سدیم، کلسیم و منیزیم می باشند. اگر شما گرسنه بمانید این مواد کاهش پیدا می کند و در نهایت می تواند مشکلات بسیار زیادی برای قلب شما بوجود بیاورد. بنابراین اگر از رژیم های غذایی خاصی پیروی می کنید بهتر است از مکمل ها استفاده کنید تا تعادل مواد الکترولیت در بدن تضمین شود.

عوارض مغزی

مطالعات نشان داده است که گرسنگی می تواند مشکلاتی هم برای مغز و عملکرد آن ایجاد کند. خودتان هم می توانید امتحان کنید که زمانی که گرسنه هستید خیلی سخت می توانید مسئله ای را به یاد بیاورید. بسیاری از افراد زمانی که یک وعده غذایی از دست می دهند سعی می کنند با هر چیزی خودشان را سیر کنند که این موضوع برای بدن و خصوصا مغز مشکل ساز خواهد بود.

عوارض مغزی گرسنگی

نکته مهم

گرسنگی تاثیرات منفی بسیار زیادی دارد. بهتر است برای لاغری و کاهش وزن از رژیم های سالم استفاده کنید و گرسنگی را کنار بگذارید زیرا گرسنگی ساده ترین راه برای لاغری و آسیب رسانی به بدن می باشد و مزایای بسیار کمی دارد. گاها گرسنگی بیش از حد می تواند برای شما خطر آفرین باشد.

کاهش تمرکز

باید بدانید که اگر از کربوهیدرات های پیچیده و میوه و سبزیجات در طی روز استفاده نکیند قند خون شما به شدت افت خواهد کرد و میزان تمرکز و توجه شما کاهش یافته و در نتیجه هوشیاری هم کاهش می یابد. باید بدانید که وعده های غذایی اهمیت بسیار زیادی دارند و از دست دادن هر کدام از آن ها می تواند مشکلات فراوانی ایجاد کند پس بهتر است به علت مشغله کاری و یا بی حوصلگی هیچ کدام از آن ها را از دست ندهید.

کاهش خلقیات

باید بدانید که غذا سوخت مورد نیاز بدن می باشد و می تواند نیاز های ذهنی و روانی شما را نیز تامین کند. اگر به میزان بسیار زیاد گرسنه بمانید اثرات گرسنگی بر خلقیات را مشاهده می کنید. بد خلق شدن و پرخاشگری یکی از عارضه های گرسنگی می باشد و اگر این روند به مدت طولانی ادامه داشته باشد می تواند مشکلات دیگری نیز برای شما ایجاد کند.

پیامد های گرسنگی برای بدن

گرسنگی می تواند پیامد هایی داشته باشد که برای بدن خوب نیست و ضرر های دیگری به آن می رساند.

پیامد های گرسنگی

تمایل به مصرف مواد شیرین

گرسنگی تمایل شما را به مصرف چیز های شیرین افزایش می دهد. زمانی که قند خون در اثر گرسنگی افت می کند شما تمایل دارید مواد شیرین مصرف کند که منجر به افزایش قند در خون شده و قند خون را به میزان قابل توجهی افزایش می دهید.

افزایش وزن

زمانی که گرسنه هستید سعی می کنید با مصرف کربوهیدرات های ساده خودتان را سیر کنید و توجهی به پروتئین ها و مصرف چربی ها ندارید. اگر از کربوهیدرات ها به میزان بسیار  زیاد استفاده کنید ممکن است علامت های جسمانی دیگری مانند نفخ، یبوست و خستگی را تجربه کنید. اگر این روش تکرار شود ممکن است به صورت یک عادت در بیاید و در نتیجه افزایش وزن رخ می دهد.

اختلالات هورمونی

اگر هورمون هایی مانند گرلین که اشتها را تحریک می کند و لپتین که آن را سرکوب می کند را نا دیده بگیریم اختلالاتی در عملکرد آن ها  ایجاد می شود که می تواند برای بدن مضر باشد.

استرس

اگر گرسنگی را تجربه کرده باشید خواهید دید که در این موارد استرس بی دلیل وجود شما را فرا می گیرد. در واقع مغز دستور می دهد تا هورمون کورتیزول ترشح شود و شرایط ستیز و گریز را برای شما ایجاد می کند.

نکته : بهتر است گرسنه نمانید زیرا با گرسنه ماندن احساساتی مانند لرز و یا تعریق بیش از حد را نیز تجربه می کنید.

پرخاشگری

در سال ۲۰۱۴ مطالعاتی انجام شده است که نشان می دهد گرسنگی بر پرخاشگری اثر فراوانی دارد. محققان در این آزمایش دریافتند افرادی که گرسنه می مانند بیش تر از سایرین پرخاشگر هستند. زیرا سطح گلوکز خون اثرات بسیار زیادی بر خلق و خوی افراد دارد. آزمایشاتی که انجام دادن بد خلقی را در اثر گرسنگی به خوبی ترسیم  می کند. در واقع این رفتار های پرخاشگری بر اثر گرسنگی یکی از مکانیسم های بقا محسوب می شود و در گذشته های دور که غذا به میزان زیادی در دسترس نبوده است نیاکان ما برای کسب منابع ببش تر به نبرد می پرداختند.

نحوه غذا خوردن صحیح

پس از مطالعات و پژوهش های انجام شده کارشناسان بر سه اصل غذا خوردن توافق کردند و برای سلامت خلق و خو بر این سه اصل تاکید می کنند که تغذیه می تواند برای خلق و خو مفید باشد. در ادامه این سه اصل را مطح می کنیم.

عوارض گرسنگی

سلامت خلق و خو با مصرف مواد مغذی

از مهم ترین مولفه های خلق و خو می توان به خوردن مواد مغذی اشاره کرد. باید این حقیقت را قبول کنید که تغذیه می تواند یکی از ارکان مهم سلامتی باشد. بهتر است از غلات کامل، میوه ها و سبزیجات و گوشت استفاده کنید و اگر رژیم گیاه خواری دارید بهتر است جایگزین های این مواد را مصرف کنید.

غذا خوردن مکرر و خوردن غذا های سالم

هیچ گونه توافقی بین پژوهشگران وجود ندارد که باید چگونه و دقیقا روزانه چند وعده می توان غذا خورد. اما همه پژوهشگران معتقد اند اگر وعده های غذایی بسیار زیاد باشد وعده ها کم حجم تر و میان وعده ها کوچک تر می شود و به نسبت سه عده غذایی حجیم برای افراد بهتر است. می توانید برای اطمینان بیش تر خوراکی های کوچک را تکرار کرده و احساس خود را یادداشت کنید.

کنار گذاشتن برخی غذا ها

کربوهیدرات هایی که پالایش می شوند و الکل ها باید از غذا های روز مره حذف شوند. این کربوهیدرات ها شامل نوشابه، آبمیوه های صنعتی، آب‌ نبات و شربت ها اشاره کرد. البته نشاسته های پالایش شده هم بهتر است استفاده نشود. باید بدانید که این نشاسته ها می تواند در قند خون اثر گذاری کمی داشته باشند. البته مضرات مصرف الکل به صورت علمی تایید نشده است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *