دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چگونگی تغییر سن در شناسنامه و آشنایی با شرایط و قوانین آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب با چگونگی تغییر سن شناسنامه آشنا می شوید. طبق قانون اگر فردی مدعی باشد که سن واقعی او با تاریخ تولد مندرج در شناسنامه و اسناد سجلی بیشتر از ۵ سال اختلاف دارد می تواند اصلاح تاریخ تولدش را درخواست نماید. قابل ذکر است این تقاضا می تواند برای افزایش یا کاهش سن باشد.

ممکن است فردی مدعی شود که تاریخ تولد ثبت شده در شناسنامه اش واقعی نبوده به این ترتیب با طی مراحل قانونی و اثبات این امر می تواند تاریخ تولد خود را اصلاح کند.

آشنایی با شرایط تغییر سن در شناسنامه

بر اساس قانون، تولد هر فردی باید مورد اعلام و ثبت رسمی قرار گیرد. شناسنامه سندی رسمی بوده که با تولد نوزاد ، به وسیله سازمان ثبت احوال کشور صادر می شود . از این رو جهت حفظ اعتبار اسناد سجلی، این امکان وجود ندارد که در تاریخ این اسناد تغییر ایجاد شود ولی ممکن است افرادی مدعی شوند که سن واقعیشان در شناسنامه، نیامده و احتیاج به تغییر دارد. به طور مثال شناسنامه فرد متعلق به خواهر یا بردار بزرگتر از او بوده که قبل از تولد این شخص از دنیا رفته اند و والدین از شناسنامه این خواهر یا بردار بزرگتر فوت شده برای او استفاده نموده اند.

به این ترتیب می توانند با طی مراحل قانونی و اثبات آن، تاریخ تولد خود را اصلاح نمایند. البته این اختلاف سن نباید کمتر از ۵ سال باشد. لازم به ذکر است امروزه با دیجتالی شدن دستگاه های اداری به ندرت اتفاق می افتد که در ثبت سن ولادت اشتباهی رخ دهد و اشتباه در گواهی ولادت بیشتر در گذشته مطرح بوده است. در ادامه با چگونگی تغییر سن در شناسنامه، آشنا می شوید.  ضمنا پروسه اجرای آن امر راحتی نبوده و هر فرد تنها یکبار در طول عمر خود می تواند این موضوع را انجام دهد.

آیا امکان تغییر سن شناسنامه، وجود دارد؟

طبق ماده واحده «قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها » مصوب سال ۱۳۶۷، از تاریخ تصویب این قانون، تغییر تاریخ تولد اشخاص ممنوع است. با استناد به این اصل امکان تغییر یافتن سن شناسنامه، وجود ندارد ولی چنانچه متقاضیان  بتوانند با ارائه مستندات و دلایل کافی اختلاف سن شناسنامه با سن واقعی شان را به اثبات برسانند این امر امکان پذیر خواهد بود و بسته به میزان تفاوت سن شناسنامه با سن واقعی باید به مرجع ذیصلاح مربوطه مراجعه کنند.

*اگر فرد ادعا کند اختلاف سن واقعی اش با سن ثبت شده در شناسنامه‎ بیشتر از پنج سال است:

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در این صورت فرد باید به فرمانداری شهرستان محل صدور شناسنامه اش مراجعه نموده تا پرونده وی در کمیسیونی تحت عنوان «کمیسیون  تشخیص سن» مورد بررسی قرار گیرد. این کمیسیون متشکل از فرماندار یا بخشدار ، مدیر عامل سازمان بهداری استان رییس اداره ثبت احوال محل ، رییس شورای اسلامی شهر یا بخش و پزشک منتخب می باشد که ریاست آن بر عهده  قاضی محل خواهد بود.


تقاضای شخص در این کمیسیون بررسی شده و چنانچه دلایل و مستندات او مانند استشهاد نامه ، اشتباهات ماموران ثبت احوال، برگه ولادت و … مورد قبول واقع گردد و پزشک کمیسیون هم تفاوت سنی را تایید نماید، شخص می تواند جهت تغییر سن در شناسنامه اقدام نماید. اعتراض به رای صادره در این کمیسیون در دیوان عدالت می باشد.

 *اگر فرد ادعا کند اختلاف سن واقعی اش با سن ثبت شده در شناسنامه‎ کمتر از پنج سال است:

در این صورت فرد باید به دادگستری مراجعه نماید. رسیدگی به این امر در صلاحیت دادگاه حقوقی محل سکونت متقاضی می باشد.  شخص دادخواستی را به طرفیت اداره ثبت احوال صادر کننده شناسنامه فرد متقاضی، ارائه نموده و رسیدگی به این موضوع را  درخواست می کند. نکته مهم اینجاست که قانون اجازه اقامه دعوی را در محل اقامت شخص متقاضی و نه محل صدور را داده است. اعتراض به رای صادره در دادگاه تجدید نظر مورد بررسی قرار می گیرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *