دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چه عواملی در بروز اختلال بی خوابی تاثیر گذار هستند؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

اختلال بی خوابی یکی از اختلالات سایکوتیک می باشد که در حوزه روانشناسی بررسی می شود. در ادامه عوارض این اختلال و راه های درمان آن را برای شما مطرح می کنیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

خواب امری مهم در زندگی انسان ها می باشد و تاثیرات بسیار زیادی بر زندگی ما دارد و کمبود آن می تواند مشکلات اساسی برای ما بوجود بیاورد. در ادامه یکی از اختلالات خواب را برای شما بررسی می کنیم.

بی خوابی و عوارض آن

علت های اختلال بی خوابی

بی خوابی یا کم خوابی یک علامت می باشد و  باید بدانید که فرد به راحتی نمی تواند بخوابد. به بیانی دیگر این افراد مشکلاتی در به خواب رفتن دارند و به طور مکرر از خواب بیدار می شوند. در واقع این افراد به علت نداشتن خوابی راحت دچار خستگی می شوند و نمی توانند تجدید قوا کنند. اختلال بی خوابی یکی از مشکلاتی می باشد که در حوزه روانشناسی مورد بحث قرار گرفته است و راه هایی برای درمان آن ایجاد شده است. در کتاب های گوناگون نوشته شده است که بی خوابی عبارت است از کم خوابیدن و ناتوانی در خواب رفتن و یا حتی نداشتن خوابی عمیق. البته باید بدانید که کم خوابی معمولا می تواند به دلیل استرس، هیجان و اضطراب باشد. باید بدانید که بی خوابی در همه افراد ممکن است ایجاد شود و نمی توان گفت یک جنس دچار آن نمی شود بلکه طبق تحقیقات انجام شده نشان داده شده است که زنان بیش تر از مردان دچار این اختلال می شوند.

علل بی خوابی

باید بدانید که نخوابیدن و کم خوابی می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

اضطراب و تنش

باید بدانید که داشتن استرس می تواند شما را از یک خواب عمیق دور کند و شما می توانید برای از بین بردن این نوع بی خوابی به درمان استرس بی دلیل بپردازید و خوابی آرام را دوباره به بدن خود هدیه بدهید.

احساس ترس

در نظر داشته باشید که در برخی از افراد بی خوابی ها به علت ترس رخ می دهد و چون نمی توانند احساس آرامش داشته باشند در نتیجه به بی خوابی دچار می شوند. احساس ترس می تواند بر اثر گذراندن حادثه ای تلخ و یا دیدن فیلمی ترسناک باشد.

  •  آرون گروپس

شبکه های اجتماعی

در نظر داشته باشید که بهتر است قبل از خوابیدن و رفتن به رخت خواب گوشی خود را خاموش کنید و یا اتصالتان را با اینترنت قطع کنید تا بتوانبد از بی خوابی رهایی یابید. در واقع استفاده از شبکه های مجازی فبل از خواب می تواند ساعت معموا خواب شما را کاهش داده و در نهایت باعث کم خوابی و یا بی خوابی شود.

عوارض بی خوابی

بی خوابی و افزایش سن

باید بدانید که بی خوابی در بزرگسالان و سالمندان امری طبیعی می باشد و ممکن است تا به حال سالمندان بسیار زیادی را دیده باشید که از بی خوابی نالان هستند. در واقع اگر به زندگی آن ها نگاه کنید می بینید که آن ها در طی روز دچار خواب های مقطعی می شوند و به همین علت نمی توانند در شب خوابی کامل داشته باشند و همیشه می گویند دچار بی خوابی شده اند در حالی که واقعا این چنین نیست و آن ها به اندازه کافی در طی روز می خوابند. برای از بین بردن این ناراحتی ها در سالمندان می توانید برای آن ها در طی روز برنامه هایی بچینید و آن ها را سرگرم کنید تا بتوانند در شب خوابی راحت داشته باشند.

عوارض بی خوابی

همان طور که می دانید بی خوابی یکی از اختلالات سایکوتیک می باشد که می تواند عوارض بسیار زیادی برای بدن و روان انسان داشته باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

کاهش بهره ذهنی

در نظر داشته باشید که ذهن انسان نیازمند خواب و استراحت در طی ساعتی از شبانه روز می باشد. در صورتی که نتوانید این استراحت را برای بدن بوجود بیاورید ممکن است باعث کاهش کار آیی ذهن شما شده و در نهایت می تواند مشکلات دیگری را نیز برای شما ایجاد کند.

سرطان ها

خواب فواید بسیار زیادی دارد و می تواند باعث جلوگیری از انواع بیماری ها شود. باید بدانید که سرطان ها ممکن است در اثر نداشتن خواب کافی ایجاد شود. همانطور که می دانید بدن دارای چرخه سلولی است و اگر با نداشتن خواب کافی این چرخه خوب کار نکند می تواند سلول های سرطانی بسیاری را ایجاد کند. البته سرطان ممکن است در اثر وراثت هم بوجود بیاید ولی با کمبود خواب می تواند سرعت بیش تری پیدا کند.

واکنش های محیطی

در نظر داشته باشید که خواب به شما کمک می کند تا بتوانید تجدید قوا کنید در نهایت این کار به بدن شما کمک می کند تا بتواند در ساختن هورمون هایی که به انجام واکنش ها کمک می کنند موفق تر عمل کند. در صورتی که خواب کافی نداشته باشید ممکن است عملکرد هورمون های شما تحت تاثیر قرار می گیرد در نهایت می تواند موجل کند شدن واکنش های محیطی در شما شود.

اختلالات سایکوتیک

در نظر داشته باشید که بسیاری از اختلالات روانی در اثر کمبود خواب بوجود می آید و می تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار بدهد. این اختلالات شامل توهم و پرخاشگری می باشد.در واقع وقتی شما خوب نخوابید، خسته و بی حوصله می شوید در نهایت احتمال توهم و پرخاشگری در شما بالا می رود.

درمان بی خوابی

بیماری های عمومی

سلامت بدن به دلیل استراحت کافی و داشتن رژیم غذایی  مناسب می باشد. در صورتی که دچار اختلال بی خوابی می شوید ممکن است به بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون پایین و بیماری های قلبی و عروقی نیز دچار شوید.

چاقی

بی خوابی می تواند موجب بهم ریختن هورمون ها و در نهایت عدم کارکرد طبیعی بدن می شود و چاقی مفرط را بوجود می آوذد. همانطور که می دانید چاقی مفرط قربانی های بیش تری نسبت به گرسنگی  در جهان می گیرد.

درمان بی خوابی

در نظر داشته باشید که برای این اختلال درمان های بسیاری وجود دارد که در ادامه برخی از آن ها را با هم بررسی می کنیم.

درمان غیر دارویی

درمان غیر دارویی می تواند برای شما بسیار مفید باشد و شما می توانید بدون استفاده از مواد شیمیایی به درمان بی خوابی بپردازید. این روش ها شامل :

  • بهتر کردن بستر خواب
  • مطالعه قبل از خواب
  • اصلاح عادات غذایی و داشتن ر‍ژیم های مناسب
  • استفاده از عسل
  • استفاده از دمنوش سنبل الطیب قبل از خواب

نکته : درمان های غیر دارویی یکی از موثر ترین درمان هایی می باشد که می توانید برای بی خوابی های مزمن استفاده کنید.

روش های دارویی

در نظر داشته باشید که می توانید برای درمان بی خوابی از دارو هایی مانند بنزودیازپین و زولپیدوم استفاده کنید. باید بدانید که این دارو ها  بیش تر از یک هفته توصیه نمی شود زیرا ممکن است اعتیاد ایجاد کند و بدن شما را برای دریافت دوز بالا تر آماده می کند. در واقع این دارو ها مانند آرامبخش ها عمل می کنند.

انواع بی خوابی

در نظر داشته باشید که سه نوع بی خوابی داریم و در ادامه هر سه نوع این اختلال را بررسی می کنیم.

بی خوابی گذرا

این بی خوابی در اثر استرس و اضطراب ایجاد می شود و از چند روز تا چند ساعت طول می کشد. باید بدانید که این بی خوابی در صورت از بین رفتن استرس درمان می شود و بهتر است نگران این گونه بی خوابی های گذرا نباشید.

بی خوابی حاد

این نوع از بی خوابی به بی خوابی هایی گفته می شود که بین سه هفته تا شش ماه طول می کشد. البته برخی از بی خوابی هایی هم هستند که در اثر ترک مواد مخدری مانند شیشه، هروئین و تریاک رخ می دهد که ممکن است بین ۸ الی ۲۲ روز باشد. در واقع این بی خوابی ها می تواند در اثر شرایط بدن باشد و با بازگشت بدن به حالت نرمال این بی خوابی ها از بین می رود. باید بدانید که ترک قرص های ضد افسردگی مزمن و قرص های آرام بخش هم ممکن است بی خوابی های حادی را برای شما ایجاد کند.

انواع اختلال بی خوابی

بی خوابی مزمن

این نوع از بی خوابی به بی خوابی هایی گفته می شود که به بیش از یک سال طول می کشد. بی خوابی مزمن می تواند برای حواس افراد اختلالات جدی ایجاد کند. باید بدانید که درمان این اختلال ممکن است سال ها طول بکشد. البته این بی خوابی بر خلاف دو مورد قبلی می تواند ریشه در روان افراد داشته باشد. علامت های این بی خوابی شامل خستگی مفرط، خواب آلودگی و توهم می باشد. باید بدانید افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند هوشیاری بیش تری نسبت به افراد عادی دارند و به عبارت دیگر این اختلال می تواند باعث افزایش هوشیاری در افراد شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *