دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مربای هلو را با این طرز تهیه آسان درست کنید

  • ندا خوشرو
  • ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

در این بخش از آشپزی مجله آرگا با طرز تهیه مربای هلو خوشمزه و خوش طعم آشنا خواهید شد که امیدواریم از تهیه این نوع مربا در منزل نهایت لذت را ببرید و بتوانید با توجه به مراحل ذکر شده مربایی خوش طعم را در منزل بپزید.

مربای هلو از انواع مرباهای خوشمزه و خوش طعم است که شما می توانید این نوع مربا را در منزل به راحتی تهیه کنید. برای تهیه مربای هلو از شکر سفید و آبلیموی ترش و هلو استفاده می شود.

با نزدیک شدن به فصل پاییز و زمستان اغلب کدبانوها به فکر تهیه مربا به کمک میوه های تابستانی و بهاری می افتند. مربای هلو و مربای پوست هندوانه و مربای گیلاس و مربای آلبالو از انواع مرباهای خوش طعم و خوشمزه می باشند و شما می توانید این نوع مرباها را بپزید و در فصول سرد سال آن ها را به عنوان میان وعده میل کنید همچنین می توانید مربا را در وعده صبحانه به همراه نان و کره و پنیر میل نمایید.

طرز تهیه مربا هلو

مواد لازم

  • هلوی شسته شده و تمیز : ۴ کیلوگرم
  • شکر سفید : ۴ فنجان
  • آب یک عدد لیمو ترش
  • شیشه مربا : ۵ تا ۶ عدد

طرز تهیه مربای هلو در منزل

برای تهیه مربای هلو ابتدا شیشه های درب دار را درون سینک ظرفشویی بریزید و آن ها را به همراه مقداری مایع ظرفشویی و آب داغ بشویید.

شستن شیشه های مربا

سپس شیشه ها را در مکانی مناسب قرار دهید تا آب آن ها گرفته شود و شیشه ها را به کمک دستمالی تمیز خشک کنید.

دستور تهیه مربای هلو

  •  آرون گروپس

دو سوم از قابلمه ای مناسب را به کمک آب پر کنید سپس درهای شیشه را درون قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت کم شعله گاز قرار دهید و اجازه دهید تا درب شیشه ها به کمک گرما تمیز و ضد عفونی شوند توجه داشته باشید که نباید آب به دمای جوش برسد زیرا بخش پلاستیکی درب شیشه ها آسیب می بیند و در نتیجه ممکن است درب شیشه ها به خوبی بسته نشود.

تمیز کردن درب شیشه مربا به کمک گرما

شیشه های مربا را درون قابلمه قرار دهید و روی آن ها آب سرد بریزید سپس قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد و شیشه ها درون آب بجوشند سپس شیشه ها را از درون آب جوش بیرون آورید.

دستور تهیه مربای هلو

شیشه های ضد عفونی شده را روی پارچه تمیزی قرار دهید تا خشک شوند.
خشک کردن شیشه مربا
در این مرحله هلوها را به کمک آب سرد بشویید تا کرک روی آن ها برداشته شود.
شستن هلو با آب سرد

۲/۳ قابلمه ای مناسب را به کمک آب پر نمایید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد سپس هلو ها را به آب جوش بیفزایید و اجازه دهید تا به مدت ۴۵ ثانیه بجوشند سپس آن ها را درون آبکش بریزید و به سرعت هلوها را درون ظرف حاوی آب سرد بریزید.

پختن هلوها

در این مرحله از طرز تهیه مربای هلو باید پوست هلوها را بگیرید.

گرفتن پوست هلو

 هسته هلو ها را بیرون آورید سپس هلو های پوست کنده شده را به ۴ قسمت مساوی تقسیم نمایید.

دستور تهیه مربای هلو در خانه

هلوهای پوست کنده و خرد شده را درون قابلمه ای مناسب بریزید و آب یک عدد لیمو ترش را به آن ها اضافه کنید سپس دو پیمانه شکر روی هلوها بپاشید و آن ها را هم بزنید سپس ۱.۵ تا ۲ پیمانه دیگر شکر روی آن ها بپاشید به صورتی که شکر به همه قسمت های هلو ها برسد.

ریختن شکر روی هلو ها

هلو ها را به مدت یک ساعت درون دمای اتاق قرار دهید تا شکر به خوبی حل شود.

مربای هلو

قابلمه را بدون استفاده از درب روی حرارت گاز قرار دهید و اجازه دهید تا مربا به آرامی پخته شود برای جلوگیری از ته گرفتن مربا آن را گهگاهی هم بزنید و بعد از اینکه مربا مقداری جوش زد مواد مربا را هم بزنید تا همه قسمت های مربا جوش نزند و فقط در مرکز مربا جوش بزند.

دستور تهیه مربای هلو در خانه

در این مرحله از طرز تهیه مربای هلو بعد از اینکه همه قسمت های مربا به جوش افتاد به مدت ده دقیقه مربا را هم بزنید و حرارت گاز را خاموش نمایید و اجازه دهید تا قابلمه روی گاز بماند و بعد از اینکه مربا خنک شد مرحله قبل را دوباره تکرار نمایید و دوباره مربا را به مدت ۵ دقیقه به آرامی جوش دهید. اگر تمایل دارید مربا غلیظ تر شود می توانید ۶ بار آن را بجوشانید.

مربا هلو خوش طعم

مربای هلو را به صورت داغ به کمک یک پیمانه اندازه گیری و قیف درون شیشه های استریل شده بریزید توجه داشته باشید که باید حدود ۱/۲ اینچ از شیشه مربا را خالی نگه دارید تا بتوانید درب شیشه را روی آن قرار دهید و درب را به راحتی بچرخانید تا سفت شود.

روش تهیه مربا هلو

برای خارج کردن حباب های درون شیشه مربا می توانید شیشه ها را به مدت ۱۵ دقیقه درون فر با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت قرار دهید. توجه داشته باشید که بعد از مدت زمان ذکر شده باید شیشه ها را با دقت از درون فر بیرون آورید و شیشه های مربا را به صورت وارونه روی پارچه تمیزی قرار دهید تا در دمای اتاق سرد شوند.

مربای هلو خوش طعم

مربا های سرد شده را درون یخچال قرار دهید و هر زمانی که درب شیشه مربا را باز می کنید دوباره درب آن را محکم کنید تا از خراب شدن مربا جلوگیری شود.

مربای هلو

نکات طلایی برای پخت بهتر مربای هلو

۱. میزان استفاده از شکر به شیرینی هلو ها بستگی دارد و اگر هلوهایی که تهیه کرده اید شیرین هستند می توانید مقدار شکر را کمتر کنید.

۲. برای تهیه مربای هلو بهتر است از هلو های تازه و سفت استفاده نمایید زیرا هلو های نرم در هنگام پخت له می شوند و در نتیجه ظاهر مربا شبیه به مارمالاد هلو می شود.

۳. اگر قسمت قرمز رنگ هلو ها را نگیرید مربا تیره می شود و رنگ آن بعد از پخت زعفرانی نخواهد بود.

۴. تایم پخت برای مربای هلو اختیاری است و اگر شما تمایل دارید هلو ها مقداری زیر دندان حس شوند بهتر است تایم پخت آن ها را کمتر کنید.

طرز تهیه مربای هلو خوش طعم

۵.در صورت تمایل می توانید برای خوش طعم کردن مربا از گلاب و زعفران استفاده کنید که گلاب و زعفران را باید در اواخر پخت به مربا اضافه کنید.

۶. زعفران را قبل از اضافه کردن به مربا به خوبی بسابید.

۷. در صورتی که تمایل دارید مربا را به مدت طولانی تری نگهداری کنید می توانید آن را درون فریزر قرار دهید.

مربای هلو خوشمزه

در این مطلب با دستور تهیه مربای هلو خوشمزه و لذیذ در خدمت شما کدبانوهای عزیز و گرامی بودیم که امیدواریم از طعم بی نظیر این مربا نهایت لذت را ببرید و با توجه به مراحل ذکر شده بتوانید این مربا بی نظیر را به راحتی در منزل بپزید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *