دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قرص پرونتزا و نحوه استفاده از آن برای جلوگیری از بارداری

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

قرص پرونتزا یک نوع قرص ضد بارداری اضطراری می باشد که برای آن دسته از افرادی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند استفاده می شود که بهتر است قبل از مصرف آن اطلاعاتی در مورد این دارو داشته باشید، به همین خاطر در این مقاله شما را با این دارو بیشتر آشنا خواهیم کرد.

پرونتزا یکی از داروهایی است که برای جلوگیری از بارداری مورد استفاده قرار گرفته می شود و عملکرد آن مانند دیگر قرص های ضد بارداری است که از آزاد شدن تخمک از تخمدان و همچنین از لقاح یک تخمک آزاد شده یا اتصال یک تخمک بارور به رحم جلوگیری می کند و در واقع استفاده از این دارو سبب کاهش شانس بارداری بعد از یک رابطه جنسی محافظت نشده می شود.

همه چیز در مورد قرص پرونتزا

اطلاعات دارویی قرص پرونتزا

این دارو به عنوان یک داروی جلوگیری از بارداری اضطراری محسوب می شود که می توانید پس از اینکه رابطه جنسی محافظت نشده ای داشته اید و یا در روش های دیگر جلوگیری از بارداری مشکل ایجاد شده است مانند : فراموش کردن دو قرص ضد بارداری و یا پاره شدن کاندوم  از این دارو استفاده کنید.

زمان مصرف داروی پورنتزا

در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده می توانید تا ۷۲ ساعت بعد از برقراری رابطه جنسی از این دارو استفاده کنید در صورتی که هر چه زودتر مصرف شود تاثیر گذاری بیشتری دارد بنابراین، اگر در معرض خطر بارداری قرار گرفته اید می توانید بلافاصله این داروی اضطراری را مصرف کنید که از تمام داروخانه ها بدون دستور پزشک می توانید تهیه کنید.

اطلاعات دارویی پرونتزا

هشدار : در صورت متصل شدن تخمک بارور به رحم این دارو کمکی به جلوگیری از بارداری نخواهد کرد و برخی دارو ها از جمله : داروهای سل و داروهای تشنج سبب کاهش اثرات این دارو خواهند شد بنابراین در صورت مصرف این دارو حتما پزشک یا دارو ساز را در جریان بگذارید.

آشنایی با نحوه مصرف این دارو

پرونتزا را باید طبق دستور پزشک یا بر اساس دستورالعمل برچسب مصرف کنید که باید در اولین فرصت پس از رابطه جنسی محافظت نشده و حداکثر تا ۷۲ ساعت پس از آن مصرف شود و اگر پس از مصرف قرص پرونتزا دچار استفراغ شدید حتما با پزشک تماس گرفته و قرص دوم را نیز حتما با مشورت پزشک مصرف نمایید و سه هفته پس از مصرف این دارو به پزشک مراجعه نمایید تا از باردار نبودن خود و نداشتن اثرات سوء دارو اطمینان حاصل نمایید و در صورتی که به مدت یک هفته پریودیتان به تاخیر افتاد احتمال باردار بودن تان وجود دارد بنابراین تست بارداری انجام داده و در صورت بارداری به پزشک مراجعه کنید.

  •  آرون گروپس

آشنایی با داروی پرونتزا

نکاتی قبل از مصرف این قرص

۱. در صورت باردار بودن از مصرف این دارو خودداری نمایید.

۲. در صورت داشتن حساسیت به دارو از مصرف آن اجتناب نمایید.

۳. این دارو نباید در افراد زیر هفده سال مصرف شود.

۴ . قبل از مصرف دارو لیستی از داروهایی که استفاده می کنید را در اختیار دارو ساز قرار دهید.

۵. پرونتزا جهت جلوگیری از بارداری اضطراری می باشد و به منظور کنترل بارداری به صورت روال و در حالت عادی نمی باشد و اگر به دنبال روش هایی مناسب جهت جلوگیری از بارداری هستید می توانید با پزشک تان مشورت نمایید.

۶. پرونتزا به دلیل اینکه سبب کاهش تولید شیر مادر می شود اگر در دوران شیر دهی هستید حتما با پزشک تان مشورت نمایید.

۷. این دارو باعث محافظت شما از بیماری مقاربتی مانند ایدز نمی شود و تنها راه محافظت استفاده از کاندوم است.

نحوه مصرف قرص پرونتزا

بررسی عوارض جانبی این دارو

  • کهیر
  • تنفس دشوار
  • تورم لب ها، صورت، زبان یا گلو

در صورت درد شدید در ناحیه معده یا تحتانی حتما به پزشک مراجعه نمایید، زیرا می تواند علایم بارداری خارج از رحم باشد که باید سریعا درمان شوید که عوارض جانبی رایج آن عبارتند از :

  • درد پستان یا حساسیت در ناحیه سینه
  • درد خفیف شکمی
  • حالت تهوع، استفراغ، اسهال
  • احساس خستگی
  • تغییر در دوره های قاعدگی
  • سردرد، سرگیجه

کاربرد دارویی پرونتزا

در صورت داشتن علایم گفته شده بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

تداخل دارویی

در صورت مصرف دارو های زیر حتما پزشک یا دارو ساز را در جریان بگذارید زیرا سبب کاهش اثر داروی پرونتزا خواهد شد.

  • رفامیین
  • افاویرنز
  • دارو‌های تشنج – کاربامازپین، فلبامات، فسفنیتوئین، فئوباربیتال، فنیتوئین، پریمیدون

داروهای گفته شده لیست کاملی از داروهایی که با پرونتزا تداخل دارند نمی باشند که البته ممکن است این دارو با برخی محصولات گیاهی و ویتامین ها نیز تداخل داشته باشد اما حتما لیستی از دارو هایی که استفاده می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید.

داروی پرونتزا و همه چیز درباره آن

نکته: قرص پرونتزا را دور از گرما، رطوبت و در دمای اتاق نگهداری نمایید.

لکه بینی بعداز مصرف قرص اورژانسی

برخی خانم ها بعد از مصرف قرصهای جلوگیری اورژانسی ممکن است دچار خونریزی یا لکه بینی واژن شوند، البته نگرانی بابت این موضوع وجود ندارد و اغلب این خونریزی و لکه بینی، سه روز به طول می انجامد، ولی در صورتی که شدت خونریزی بیشتر از حد معمول و طولانی باشد باید حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه شود.

در حالت کلی، خونریزی بعد از مصرف قرص های اورژانسی برای جلوگیری، نگرانی ندارد و دلیل اصلی لکه بینی و خونریزی می تواند وجود هورمون استروژن و پروژسترون در این قرصها باشد که بعد از عبور از سیکل قاعدگی این مشکل برطرف خواهد شد.

توجه داشته باشید که در موارد خونریزی های سنگین باید جدی گرفته شود، زیرا امکان دارد که خونریزی ناشی از سقط جنین بوده و یا به دلیل حاملگی خارج از رحم باشد، اگر دوره پریود شما یک هفته بعد از تاریخ پریود به تعویق افتد باید حتما تست حاملگی انجام دهید.

قرصهای پرونتزا

عوارض کلی قرص‌ جلوگیری اورژانسی

این قرصها تاثیر جانبی خطرناکی ندارند، اما برخی خانم ها با مصرف این قرصها احساس سردرد، سرگیجه و خستگی می کنند، البته این عوارض موقتی هستند و بعداز چند ساعت برطرف می شوند.

ولی عده ای از خانم ها تاثیرات جدی تر و متفاوت تری را بعد از مصرف این قرص ها تجربه می کنند که از جمله این عوارض لکه بینی و خونریزی های غیر طبیعی می باشد و امکان دارد منجر به بر هم خوردن سیکل قاعدگی شده و زمان آن را تغییر دهد.

اگر بعد از مصرف قرص های جلوگیری اورژانسی، خونریزی شدید، سنگین و طولانی مدت اتفاق بیفتد، یک زنگ خطر می باشد، خونریزی بعد از خوردن قرص های اورژانسی جلوگیری اغلب به صورت لکه بینی و بسیار سبک می باشد که بعد از حدود سه روز رفع می شود، از این رو باید خونریزی های شدید مورد توجه قرار گیرد و اگر مدت زمان آن طولانی شود، می تواند به نشانه بارداری خارج از رحم و یا سقط جنین باشد.

قرص اورژانسی

امیدواریم خواندن مطلب گفته شده برای شما دوستان سودمند بوده باشد و به خوبی با این دارو آشنا شده باشید در پایان پیشنهاد می کنیم جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اطلاعات دارویی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *