دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر با بهترین دستور پخت

  • ندا خوشرو
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۲
  • ۰

در این مطلب آموزش طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر را در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار داده ایم که امیدواریم از پخت این نوع کیک بی نظیر در منزل نهایت لذت را ببرید.

کیک اسفنجی از انواع کیک های محبوب و پرطرفدار است که شما می توانید این نوع کیک را بدون استفاده از شیر یا با استفاده از شیر در منزل بپزید همچنین کیک اسفنجی که بدون شیر پخته شود شیرین تر می باشد و دارای بافتی سبک و نرم است.

برای پخت کیک روش های زیادی وجود دارد و شما می توانید برای پخت این خوراکی خوشمزه از روش هایی نظیر کیک اسفنجی و کیک ساده و کیک زبرا و … استفاده نمایید همچنین اگر شما از آن دسته از کدبانوهایی هستید که به پختن کیک علاقه زیادی دارید بهتر است در دستور تهیه این نوع خوراکی به کمک دستورات مختلف تنوع ایجاد نمایید.

کیک اسفنجی بدون شیر

مواد لازم

  • وانیل : ۱/۲ قاشق چایخوری
  • تخم مرغ : شش عدد
  • آب جوش : ۱/۲ پیمانه
  • آرد قنادی : دو پیمانه
  • بیکینگ پودر : ۱ قاشق چایخوری
  • نمک : ۱/۸ قاشق چایخوری
  • پودر قند : دو پیمانه

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر

برای تهیه کیک اسفنجی بدون استفاده از شیر ابتدا آرد و نمک و بیکینگ پودر را سه بار الک نمایید.

دستور تهیه کیک اسفنجی بدون شیر

زرده و سفیده تخم مرغ ها را از یکدیگر جدا کنید و آن ها را درون ظروفی جداگانه بریزید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

جدا کردن زرده و سفیده تخم مرغ

سفیده ها را به کمک دور متوسط همزن هم بزنید تا به رنگ سفید درآیند و پف کنند.

هم زدن سفیده تخم مرغ

بعد از اینکه سفیده های تخم مرغ پف کردند نصف پودر قند را به آن اضافه نمایید و دوباره به کمک همزن سفیده را هم بزنید تا مانند خامه فرم بگیرد سپس سفیده فرم گرفته را درون یخچال قرار دهید.

سفیده تخم مرغ فرم گرفته شده

در این مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر ، زرده های تخم مرغ را به کمک همزن هم بزنید سپس وانیل را به همراه باقی مانده پورد قند به زرده های تخم مرغ بیفزایید و دوباره به کمک همزن زرده را هم بزنید تا کرمی رنگ شود و پف کند. توجه داشته باشید که برای هم زدن زرده ها ابتدا باید از دور آهسته همزن استفاده کنید سپس زرده ها را با دور متوسط هم بزنید و از دور تند نباید استفاده کنید.

آب جوش را به زرده های تخم مرغ بیفزایید و آن ها را سریع هم بزنید تا از سفت شدن زرده تخم مرغ جلوگیری شود. توجه داشته باشید که زرده ها را باید به اندازه ای هم بزنید تا کرم رنگ و کشدار شوند.

هم زدن زرده تخم مرغ

سفیده فرم گرفته شده را در این مرحله به صورت آرام آرام به زرده تخم مرغ بیفزایید و مواد را از یک سمت به سمت دیگر تا نمایید توجه داشته باشید که مواد را نباید مخلوط کنید و اصطلاحا آن ها را باید فولد کنید.

مخلوط آرد و بیکینگ پودر را به صورت آرام آرام به مایه کیک بیفزایید و مواد را به صورت دورانی فولد نمایید.

مایه کیک اسفنجی

کف قالب فر را به کمک روغن مایع مقداری چرب نمایید و کاغذ روغنی را روی آن قرار دهید سپس مایه کیک را درون قالب بریزید. ریختن مایه کیک درون قالب

قالب را به مدت ۴۰ دقیقه در طبقه وسطی فر که از قبل آن را با دمای ۱۷۵ درجه سانتی گراد گرم کرده اید قرار دهید و بعد از مدت زمان ذکر شده قالب را از درون فر بیرون آورید و وسط کیک را فشار دهید و اگر کیک پف کرده بود و حالت اسفنجی داشت پخته و آماده سرو می باشد همچنین می توانید خلال دندان یا چوب کبریتی را در وسط کیک فرو کنید و اگر خلال دندان به صورت تمیز از وسط کیک خارج شد می توانید آن را از درون فر بیرون آورید.

دستور تهیه کیک اسفنجی در منزل

بعد از اینکه کیک پخته شد اجازه دهید تا به مدت ۵ دقیقه درون قالب بماند سپس کیک را روی سینی یا توری برگردانید و بعد از اینکه کیک خنک شد آن را به کمک روش های تزیین کیک اسفنجی به زیبایی تزیین نمایید.

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون استفاده از شیر

نکات طلایی برای پخت بهتر کیک اسفنجی

۱. برای پخت کیک همیشه از آرد با کیفیت استفاده نمایید.

۲. برای پخت کیک اسفنجی نیازی نیست مانند پخت سایر کیک ها تخم مرغ را از درون یخچال بیرون آورید تا با محیط هم دما شود.

۳. برای اینکه سفیده تخم مرغ بیشتر پف کند می تواند در هنگام هم زدن آن مقداری کرم تار تار به سفیده تخم مرغ بیفزایید.

کیک اسفنجی بدون شیر

۴. برای تهیه کیک اسفنجی کاکائویی می توانید ۱/۳ پیمانه پودر کاکائو را به زرده تخم مرغ بیفزایید. توجه داشته باشید که هیچگاه نباید پودر کاکائو را با آرد ترکیب نمایید.

۵. دیواره قالب کیک را بهتر است چرب نکنید زیرا مانع از پف کردن کیک می شود.

۶. تا زمانی که کیک به صورت کامل خنک نشده است آن را برش نزنید همچنین بهتر است این نوع کیک را به کمک چاقوی تیز برش بزنید.

دستور تهیه کیک اسفنجی بدون استفاده از شیر

 طرز تهیه کیک کاکائویی بدون شیر

یکی از کیک های پرطرفدار و بسیار خوشمزه کیک کاکائویی می باشد که می توانید آن را بدون شیر نیز تهیه کنید که در ادامه با طرز تهیه کیک اسفنجی کاکائویی بدون شیر بیشتر آشنا خواهیم شد.

مواد لازم :

  • شکر : یک پیمانه
  • تخم مرغ : سه عدد
  • روغن : یک پیمانه
  • وانیل : یک دوم قاشق چای خوری
  • آرد : یک و نیم پیمانه
  • آبجوش : نصف پیمانه
  • بکینگ پودر : یک قاشق مربا خوری
  • پودر کاکائو : سه قاشق غذا خوری

نجوه تهیه

در طرز تهیه کیک اسفنجی کاکائویی بدون شیر ابتدا داخل یک کاسه مناسب تخم مرغ را بشکنید و بعد به آن وانیل و شکر بیفزایید و به مدت هشت دقیقه مواد را با کمک همزن برقی با دور متوسط ترکیب نمایید تا مواد کرم رنگ و کشدار به دست آید.

حالا به  مایع به دست آمده را روغن بیفزایید و به مدت یک دقیقه دیگر مواد را با هم ترکیب نمایید و همزن را بر روی دور تند تنظیم نمایید سپس در سه مرحله به آن آب جوش بیفزایید و مواد را با هم ترکیب نمایید و در صورتی در یک مرحله آب جوش اضافه نمایید مایه کیک خراب می شود.

در این مرحله از نحوه تهیه کیک کاکائویی بدون شیر، آرد و بکینگ پودر را به همراه پودر کاکاائو ترکیب کرده سپش داخل ظرف جداگانه ای در سه مرحله الک نمایید و بعد در سه مرحله به مواد کیک بیفزایید و با کمک لیسک به آرامی مواد را فولد نمایید تا هنگامی که پف مواد از بین نرود و بعد قالب مورد نظرتان را با کره چرب کرده و به دیوارهای پودر کاکائو بپاشید سپس مایه کیک را داخل قالب بریزید.

در مرحله پایانی به منظور گرفته شدن هوای موجود در مایه کیک قالب را دو تا سه مرتب بر روی میز کار بکوبید سپس قالب را داخل فر که از قبل گرم شده است به مدت چهل دقیقه بر روی دمای ۱۷۵ درجه سانتی گراد قرار دهید.

نکته : در زمان پخت کیک توجه داشته باشید که در بیست دقیقه ابتدایی از باز کردن در فر خودداری نمایید و همچنین به منظور اطمینان از پخت کیک می توانید از یک خلال دندان یا سیخ چوبی کمک بگیرید و از مغز پخت شدن کیک مطمئن شوید نوش جان.

آشنایی با طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر

در این مطلب با طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر آشنا شدید که امیدواریم با توجه به مراحل و نکات ذکر شده بتوانید کیک خوش طعم و نرمی را در منزل بپزید.

با کیک بر روی انواع کیک می توانید با دستور پخت دیگر کیک ها بیشتر آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *