دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص گوارانا و آشنایی بیشتر با فواید و عوارض مصرف آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۱ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله شما را با خاصیت های بی نظیر گوارانا آشنا می کنیم و شما می توانید با استفاده از این گیاه سلامت چشم ها و بدن و پوست خود را تامین کنید و در بخش پایانی این مقاله شما را با عوارض مصرف این گیاه آشنا می کنیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

در این مقاله شما را با خواص یکی از گیاهان بومی آفریقا می کنیم که می کنیم که خواص بسیار زیادی دارد و می توانید با استفاده از این گیاه بومی برزیلی که یک دانه قهوه به رنگ قرمز می باشد که درون آن پوسته ای به رنگ سفید دارد. در واقع این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان ها، کافئین، تئوفیلینو تئو برومین است. در واقع از این گیاه استفاده های زیادی می شود که در ادامه به آن ها می پردازیم.

خواص گوارنا

خواص گوارانا

در  نظر داشته باشید که خواص گوارانا بسیار زیاد می باشد و از این گیاه استفاده های دارویی بسیار زیادی می باشد در ادامه خواص این گیاه را برای بدن، سلامت پوست و مو برای شما بازگو می کنیم.

خاصیت آنتی اکسیدانی

در نظر داشته باشید که گوارانا سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی می باشد و به کاهش رادیکال های آزاد، ابتلا به پیری زود رس و بیماری های قلبی و سرطانی کمک بسیار زیادی می کند.

رفع خستگی

در نظر داشته باشید که مقدار کافئین بالای موجود در این گیاه می تواند باعث رفع خستگی شود. همین طور باید بدانید که این گیاه چهار تا شش برابر بیش تر از قهوه کافئین دارد و همچنین می تواند خستگی را کاهش داده و باعث افزایش تمرکز می شود.

یادگیری بهتر

گوارانا دارای کافئین بسیار زیاد و ترکیب های گیاهی می تواند در یادگیری بهتر و به یاد آوردن مسائل خوانده شده به شما کمک می کند مطالعات انجام شده نشان می دهد که گوارانا یکی از راه های بهبود حافظه می باشد.

  •  آرون گروپس

کاهش وزن و لاغری

گوارانا با کافئین بسیار بالای خود می تواند میزان متابولیسم بدن را تا ۱۲ درصد افزایش می دهد. در نظر داشته باشید که با مصرف این گیاه می متابولیسم بدن خود را در حالت استراحت افزایش دهد. گوارانا یکی از موادی می باشد که ممکن است ژن هایی را ایجاد کند که موجب سرکوب سلول های چربی می شود.

افزایش حافظه با گوارنا

بهبود یبوست و اسهال

گوارانا با توجه به خواص بی نظیری که دارد از سال های پیش در طب سنتی کاربرد داشته است و برای درمان بیماری های گوارشی مانند یبوست و اسهال استفاده می شود. در واقع این گیاه خاصیت قابض دارد و می تواند باعث انقباض دیواره های دستگاه گوارش شده اسهال را درمان می کند. در واقع گوارنا می تواند با استفاده از ملینی که دارد می تواند یبوست را نیز درمان کند.

سلامت قلب

آنتی اکسیدان های موجود در گوارانا می تواند باعث بهبود گردش خون شود. این کار مانع از لخته شدن خون می شود و می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. در واقع گوارنا خواصی دارد که می تواند اکسید کلسترول بد خون را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهد و از ایجاد پلاک ها جلوگیری می کند.

التیام درد ها

از نظر تاریخی از این گیاه به عنوان داروی مسکن و ضد درد طبیعی استفاده می شد. در واقع این خاصیت به دلیل کافئین بالای این گیاه می باشد.

پیشگیری سرطان ها

مطالعاتی که درباره خواص این گیاه انجام شده است نشان می دهد که مقدار بالای گزانتین موجود در گوارانا می تواند سلول ها را در برابر آسیب ها محافظت می کند و باعث سرکوب سلول های سرطانی و حتی مرگ و یا آپوپتوز می شود.

ضد باکتری

گوارانا دارای تانن می باشد و می تواند به بدن در دفاع از خود در برابر باکتری های قوی کمک می کند که در واقع این باکتریای قوی شامل اشرشیا کلای و استرپتوکوکوس موتانس می باشد که یکی از عوامل پوسیدگی دندان می باشد.

سلامت چشم ها

یکی دیگر از خواص گوارانا این است که می تواند سلامت چشم ها را تامین کند. ترکیبات موجود در گوارنا می تواند سلامت چشم را بالا ببرد و از آن ها در برابر بیماری های چشمی محافظت می کند و خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و گلوکوم را کاهش می دهد.

جوانی پوست

می توانید با مصرف گوارانا جوانی را به پوست خود هدیه کنید زیرا این گیاه دارای آنتی اکسیدان هایی می باشد و می تواند باعث رفع و جلوگیری از چین و چروک های پوست شود.

تقویت مو و افزایش رشد مو ها

اگر می خواهید مو های شما تقویت شود و رشد بسیاری داشته باشید باید از گوارانا استفاده کنید تا به خواسته های خود برسید. در واقع باید از ماسک حنا نیز استفاده کنید.

عوارض مصرف گوارانا

عوارض مصرف و هشدار ها

مصرف هر گیاه و دارویی می تواند مضراتی داشته باشد و برای شما مشکلاتی را ایجاد کند که در ادامه به آن می پردازیم.

  • یکی از مشکلاتی که این گیاه می تواند برای شما ایجاد کند مسمومیت است. در واقع دوز بالای این گیاه می تواند تپش قلب، بی خوابی، سردرد، تشنج، اضطراب، عصبی بودن، معده درد و لرزش را در دست و پا ایجاد می کند.
  • گوارانا به دلیل داشتن کافئین بسیار زیاد، توصیه می شود که زنان باردار و شیر ده از مصرف آن اجتناب کنند.
  • این گیاه با دارو های ضد افسردگی مزمن و ضد اضطراب و دارو های خواب آور  تداخل ایجاد می کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *