دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

زندگینامه امام محمد تقی (ع) و آشنایی بیشتر با سبک زندگی و خدمات وی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

محمد بن علی بن موسی ملقب به تقی و جواد از نهمین امامان شیعیان است محل تولد او در مدینه و در تاریخ ۹ رجب سال ۱۹۵ است پدر او علی بن موسی الرضا بود او در دوران کودکی پدر مهربان خود را از دست داد و در دوران امامت خود با سختی های فراوانی همراه بوده است این بزرگوار دوران امامت خود را از همان سنین پایین کودکی آغاز کرده بود و در زندگینامه امام محمد تقی به آن اشاره شده است.

امام محمد تقی با لقب تقی و جواد و کنیه ابوجعفر از نهمین امام شیعیان است نام مادر او خیزران و نام پدرش علی است او در روز دهم رجب ۱۹۵ در مدینه متولد شده است و در ۳۰ ذیقعده سال ۲۲۰ نیز به شهادت رسیده است آرامگاه این امام بزرگوار در کاظمین واقع شده است. مدت زمان امامت آن حضرت ۱۷ سال بوده است و از همان دوران کودکی و نوجوانی امامت خود را آغاز کرده است. امام محمد تقی ۲۵ سال عمر داشته است و دوران امامت او با فرمانروایی معتصم همزمان بوده است.

این امام ۴ فرزند پسر و ۷ فرزند دختر دارد بسیاری از شیعیان آن حضرت را با وجود علم و دان و آگاهی آن حضرت می شناسند زیرا شکل دادن به بحث ها و جلسات علمی از دوران امامت ایشان آغاز شده است و حوزه های علمیه بر پایه دانسته های ایشان شکل گرفته است. با رسیدن دوران ازدواج امام محمد تقی، مامون آن حضرت را به بغداد فرا خواند و در نهایت دخترش ام فضل را به عقد ایشان در آورد با وجود اینکه این ازدواج با مخالفت های زیادی همراه بود و خیلی از افراد ورود آن حضرت را به دستگاه حکومتی خطری بزرگ می دانستند این ازدواج صورت گرفت. این ازدواج به سرانجام نرسید و علت آن بچه دار نشدن ام فضل بود در نهایت امام محمد با یکی از کنیزان خودش با نام سمانه ازدواج کرد و حاصل این ازدواج امام هادی بوده است.

آشنایی با زندگینامه امام محمد تقی:

پدر امام جواد از همان ابتدا بیان می کرده است که در آینده صاحب فرزندی می شود که عهده دار امامت خواهد بود و به همین دلیل این حضرت از همان ابتدای کودکی خود امامت را به عهده گرفته بودند و در سال های اولیه که پدر مجبور به ترک وی شده بود آن حضرت از ۴ سالگی عهده دار ولایت پدر خود بوده اند. پاسخ دادن به سوالاتی که در آن دوران و در آن سنین از ایشان می شد به شدت همه را به فکر و تعجب فرو می برد.

دوران امامت محمد تقی

دوران کودکی و ویژگی های اخلاقی:

در زندگینامه امام محمد تقی یکی از مهمترین مواردی که درباره کودکی آن حضرت اشاره شده است امامت از همان دوران کودکی و دانش و آگاهی بالای آن حضرت بوده است این حضرت دوران کودکی خود را بدون وجود پدرشان سپری کردند در این دوران سختی های زیادی بر آن حضرت نائل شده است که موجب پختگی و رشد ایشان بوده اند. از ویژگی های اخلاقی در آن حضرت می توان به انفاق و مهربانی اشاره کرد در بسیاری از آثار درباره ویژگی های ظاهری این حضرت اینگونه بیان شده است که ایشان دارای چهره ای سیه چرده بوده اند و یکی از دلایلی که موجب شده است تا ازدواج او با ام فضل با مخالفت همراه شود همین ویژگی ها بوده است.

زندگینامه امام محمد تقی

  •  آرون گروپس

کرامت و بخشندگی از مهم ترین ویژگی های اخلاقی در آن حضرت بوده است که بسیار برجسته و پررنگ بوده است گفته می شود آن حضرت مدام در حال صدقه دادن به نیازمندان بوده است، به گرفتاری های مردم رسیدگی می کرده است این حضرت نمازی منسوب به خود داشته است و علاقه شدیدی به مناجات کردن نیز داشته است.

زندگینامه حضرت محمد تقی

دوران امامت:

دوران امامت امام محمد تقی در زندگینامه این حضرت نقش بسیار پر رنگی داشته است این حضرت در سن هفت سالگی به مقام امامت نائل شده است و دوران امامت ایشان با حوادث متعددی نیز همراه بوده است. امامت این حضرت در سنین کم و بعد به شهادت رسیدن پدرش یکی از مهمترین موضوعاتی بوده است در میان هواداران آن ها شک و تردید ایجاد کرده است. اما این حضرت با پاسخگویی به این مسائل موجب شده اند، تا بسیاری از این شبهات رفع شوند مقام و منزلت این امام در میان یارانش و به ویژه در نزد پروردگار بسیار والا بوده است.

محل تولد امام محمد تقی

شهادت:

در زندگینامه امام محمد تقی شهادت این حضرت توسط همسرش بیان شده است در این منابع بیان شده است که همسر این حضرت ام فضل امام محمد تقی را مسموم کرده اند مامون که از وجود این حضرت احساس خطر می کرد با فرا خواندن او به بغداد او را مسموم کردند و در نهایت این حضرت در ۳۰ ذی قعده در سال ۲۲۰ به شهادت رسیدند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *