دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آموزش ساخت گلدان چوبی زیبا و کاربردی در چند مرحله ساده

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

گلدان از جمله اکسسوری های کاربردی است که در مکانهای مختلف استفاده فراوانی از آن می شود، حال ساخت گلدان چوبی می تواند کار ساده ای باشد و نیاز به مهارت خاصی ندارد، برای یادگیری یک نمونه آموزش حرف ای گلدان می توانید این مطلب را دنبال کنید.

از گلدانها برای نگهداری گل و گیاه استفاده می شود و برخی از آنها جنبه تزئینی دارند، به طوری که بر روی آنها نقش و طرح های زیبا و جذابی طراحی شده است. انواع گلدان ها می توانند از مواد مختلفی همچون چوب، پلاستیک، گِل، مس، نقره، طلا، برنز، شیشه و سرامیک ساخته شوند، بنابراین در این مطلب می خواهیم آموزش یک گلدان چوبی را در اختیارتان قرار دهیم.

آموزش مرحله به مرحله ساخت گلدان چوبی

قبل از شروع ساخت گلدان، لازم است بدانید که برای این آموزش نیاز به استفاده از ابزار حرفه ای و نیز نوعی چوب سخت می باشد و این نوع گلدان را می توانید با توجه به جنس چوب و نوع گیاه برای فضای داخلی و یا بیرون خانه استفاده کنید و نیز داخل گلدان را با خاک و گیاهان مناسب پُر کنید.

 تصویر ساخت گلدان چوبی

در ابتدا، ورقه های صاف و تمیزی از چوب را تهیه کنید که در اندازه های یکسان بوده و با دقت برش خورده باشند، سپس با چسباندن تکه های چوب و الوار ها به هم گلدان زیبایی ایجاد خواهید کرد که به منظور استفاده در فضای بیرونی بسیار مناسب باشد، در زیر با برخی دیگر از وسایل مورد نیاز برای ساخت گلدان چوبی آشنا می شوید :

  • اره عمود بُر
  • میخ
  • چکش
  • کاغذ سمباده
  • اره میزی
  • دریل شارژی
  • رنده تجاری

 ساختن حرفه ای گلدان چوبی

طرحی که برای درست کردن این گلدان در نظر گرفته شده است، مقداری خطا دارد، به عنوان مثال کلاهک کمی (چند سانتیمتر) بزرگتر از محیط گلدان می باشد تا جای پیچ و لبه های آن را بپوشاند، همچنین می تواند فاصله بین دیواره ها را نیز بپوشاند.

  •  آرون گروپس

 تصویری از ساختن گلدان چوبی

در مرحله شروع ساخت گلدان چوبی ، تکه های چوب برای دیواره را با طول و عرض مناسب برش بزنید، برای اینکه برش هایتان دقیق و صاف شوند از راهنما کمک بگیرید و در صورت در دسترس نبودن اره میزی می توانید با اره چکشی، تخته ها را برش بزنید.

مراحل درست کردن گلدان چوبی

به منظور اینکه از یکسان بودن دیواره ها مطمئن شوید، می توانید از یک روش ساده بهره بگیرید به این ترتیب که تکه های هر دیواره؛ شامل یک تخته صاف و نیز دو تخته لبه دار در دو طرفش را در کنار هم بگذارید و سپس اسپیسر هایی بین آنها قرار داده و با گیره فیکس و محکم کنید.

 ایده ساختن گلدان چوبی

در مرحله بعدی، گوه ها را کمی کوتاه تر از اندازه تئوی برش بزنید و بعد آن را از قسمت داخل به دیواره پیچ بزنید، البته باید کمی فضا به منظور چسباندن دیواره های مجاور باقی بماند.

نکته : گوه وسیله ای است که برای جدا نگه داشتن دو بدنه، ایجاد شکاف در اجسام و نیز کنترل بهتر به کار می رود.

روش ساختن گلدان چوبی

حال با استفاده از رنده نجاری، لبه های هر دیواره را مقداری به سمت داخل زاویه دهید، اما در صورتی که می خواهید گلدانتان شکل ظاهری زمخت تری داشته باشد، می توانید این مرحله را انجام ندهید، حال برای سر هم کردن قطعات لازم است با استفاده از گیره تسمه ای، دیوار ها را کنار هم بگذارید و پیچ کردن گلدان را از قسمت بالای گلدان شروع کرده و تا پایین هر چهار دیواره ادامه دهید.

 ساخت گلدان چوبی و زیبا

 ساخت گلدان چوبی+عکس

اکنون گلدان را به طرفین بچرخانید و همه گوشه های آن را میخ کاری کنید، همچنین مواظب باشید که میخ ها وارد دیواره مجاورشان نشوند. سپس پیچ ها و گیره را باز کنید، مفاصل را با چسب پر کنید، دوباره گلدان را سر هم کرده و پیچ ها را مجدداً ببندید و با استفاده از میخ گردان، میخ ها را به آرامی در چوب فرو کرده و بکوبید به طوری که سر میخها کمی در چوب فرو رفته و معلوم نشود.

آموزش گلدان چوبی

درست کردن گلدان چوبی

در این مرحله از ساخت گلدان چوبی باید کلاهک آن را درست کنید، برای این کار لازم است چوب هایی را برش بزنید و به شکل ال مانند به هم وصل نمایید و با استفاده از گیره، چهار گوشه کلاهک را مثل یک قاب در کنار هم نگه دارید. سپس سوراخ هایی راهنما در سطح آن ایجاد کنید، این سوراخ ها در حد امکان باید از بخش هایی که قرار است تا زاویه دار شوند، فاصله داشته باشند. همچنین قطعات ال مانند را با چسب و میخ محکم کنید و با استفاده از فارسی بُر، قطعات ال شکل را می توانید به راحتی کنار هم بگذارید و با چسب زدن زاویه ها، کلاهک را مجدداً سر هم کنید.

 ساختن گلدان چوبی

برای یکدست و تراز شدن گلدان، می توانید با استفاده از یک رنده نجاری نرم، لبه های فوقانی کار را کمی بتراشید. سپس کلاهک را روی آن قرار دهید، اکنون سوراخ های راهنما بزنید و کلاهک را بردارید، سپس بعد از چسب کاری سطح داخلی کلاهک، آن را دوباره سر جای خود قرار دهید و با میخ کلاهک را بر روی بدنه گلدان فیکس کنید، در آخرین مرحله و بعد از اینکه چسب ها کاملا خشک شدند، می توانید کل گلدان را با استفاده از سمباده ۱۲۰ و سپس با سمباده ۲۲۰ صاف و یکدست کنید. در صورت تمایل برای مشاهده انواع مدل گلدان چوبی و نیز مدل دکوری چوبی می توانید بر روی لینک های مربوطه کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *