دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مصرف قند در بارداری تا چه میزان مجاز است؟

  • مریم صبوری
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰

با مصرف قند در بارداری چون میزان سطحش بالاست با انجام ۲ آزمایش می توان خیلی سریع پی به آن برد. نخستین آزمایش را در بین هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری می گیرند که با خوردن ۵۰ گرم محلول قندی و چک کردن مقدار قند در ۱ ساعت است.

در زمان حاملگی جفت بر اثر تولید هورمون هایی ایجاد بالا رفتن دیابت در بدن مادر را دارد. زمان متداول لوزالمعده هنگام کنترل این گلوکز خون به مقداری انسولین از خود تولید خواهد کرد که امکان دارد سطح گلوکز بیشتر شود و در نهایت به دیابت بارداری موجب شود. اگر  دیابت حاملگی دارید با انجام یکسری کار های ساده و تحت نظر پزشک شدن می توان به صورت کامل این مشکل را حل کرد تا جنین تان صحیح و سالم باشد. یکی از عوامل مهمی که در حاملگی نقش تاثیر گذاری دارد کنترل قند در بارداری می باشد پس با رعایت درست از میزان آن فرد می تواند این مشکل را پشت سر بگذارد.

اندازه مصرف قند در بارداری

همه چیز درباره مصرف قند در بارداری

طبق گزارشات و آماری که داده شده نشان می دهد به صورت میانگین بانوان بارداری که با مشکل دیابت مبتلا هستند حدود ۳% می باشد. قند خون در این مقطع به صورت موقت است که برای غلبه در سطوح مقاومت نیست اتفاق خواهد افتاد تا میزان زیادی تولید شود. در دوران حاملگی میزان قند خون به شکل بیماری ناشناخته ای رخ خواهد داد که فرد احساس خستگی و تشنگی زیاده از حد و افزایش ادرار دارد. وقتی دچار عارضه های زمان حاملگی می شوید با نقش مهم تغذیه می توانید تاثیر بیشتری روی این قضیه گذاشته مثلا با کمتر مصرف قند در بارداری و رژیم غذایی درست می توان کمک سرشاری کرد.

کنترل قند در بارداری

برنامه غذایی دیابت حاملگی

در دوران حاملگی یکسری ملاحظات باید صورت بگیرد که با تغییر چالش ها از لحاظ فیزیولوژیکی و احساسی میزان قند خون را نشان می دهد که در برخی مواقع برای فرزند یا مادر مشکلاتی ایجاد می نماید. پس برای ازریابی و جلوگیری از خطر دیابت باید مقدار قند خون را به طور طبیعی نگه داشت که این مراقبت به صورت مداوم شکل بگیرد پس لازم است اگر هنوز به این مراقبت ها دست پیدا نکردید با پزشک یا ماما مراجعه نمایید. نکات مهمی که ما در این مقاله به آن ها اشاره می کنیم می تواند تغذیه با اهمیت زیادی را در بهبود دیابت شما صورت دهد پس این رژیم غذایی را به بهترین نحوه انجام دهید.

زیان های مصرف قند

  •  آرون گروپس
  • برای داشتن تغذیه مناسب می توانید غذای خود را در طول شبانه روز تقسیم نمایید یعنی به شکلی غذا بخورید که کالری و کربوهیدرات ها در رژیم تان قرار بگیرد. به عنوان مثال: می توان از ۳ وعده غذایی کامل و کم حجم با ۲ تا ۴ میان وعده روزانه داشته باشید.
  • به صورت کامل صبحانه بخورید چون میزان گلوکز خون در صبح نا متعادل خواهد بود و باید بیشتر از مواد غذایی مانند: سرلاک، نان، شیر و میوه و آب میوه پرهیز نمایید و خوراکی هایی پروتئینی تخم مرغ، کره بادام زمینی، پنیر، آجیل بخورید.
  • از خوردن کبوهیدرات ها دوری نمایید یعنی با داشتن وعده رژیمی سالم و کمتر مصرف کردن کربوهیدرات ها و بیشتر استفاده کردن کربوهیدرات های پیچیده که دارای فیبر هستند در برنامه غذایی جایگزین نمایند. همچنین در تمامی وعده ها می توانید کربوهیدرات ها را با پروتئین بخورید که این باعث سیری شما و پر انرژی تر کردن بدن و قند خون ما می شود.
  • مصرف قند در بارداری را کنترل نمایید و از مصرف کردن نوشیدنی و خوراکی هایی که دارای قند های ساده مثل آبمیوه و نوشابه و دسر ها و چای طعم دار هستند اجتناب نمایید. این قند ها می توانند سرعت افزایش قند خون را بالا ببرند و طبق مصرف نیاز روزانه به شیرینی های مصنوعی به خوردن آن ها از دکتر خود سوال نمایید.

مصرف قند در بارداری چگونه است؟

  • شیر را کمتر بخورید به دلیل این که دارای لاکتوز فراوانی بوده و قند ساده را در بر دارد. پس شیر مصرفی را کم نمایید و منبع دیگری را جایگزین آن نمایید برای به دست آوردن کلسیم پیدا نمایید.
  • وعده های غذایی روزانه را حذف نکنید با نگه داشتن ثبات وعده های غذایی در هر وعده از غذا می توانید به صورت یکنواختی روزانه آن را جای دهید تا قند بالایی نداشته باشید.
  • یکی از مهمترین مسئله ها خوردن فیبر است که با مصرف غذاهای تازه از قبیل میوه و سبزیجات تازه و نان و لوبیا و نخود و سرلاک به دست می آید. این خوراکی ها شکسته شده هستند و کمتر از کربوهیدرات ها جذب بدن می گردند و به همین جهت از زیاد شدن قند خون جلوگیری می نمایند.
  • در جهت خوردن قند در بارداری می توان با ورزش و نگه داشتن سطح فعالیت روزانه کمک به داشتن میزان قند خون کرد که نسبت با میزان آن با پزشک خود صحبت نمایید.

چگونه خوردن قند در زمان حاملگی

کنترل میزان قند خون در این دوران

اگر بتوان از خطر به وجود آمدن این بیماری جلوگیری کرد می شود عوارض نوزاد و مادر را که به آن ها آسیب بزند کمتر کرد. سطح (HbA1c) برای بانوان باردار ۶.۱% یا به عبارتی ۴۳ mmol می باشد. مادرانی که دیابت دارند باید در این دوران میزان قند خون را چک کنند. به شکلی که در ۸ هفته اول بسیار ضروری بوده و باید کنترل و برنامه ریزی شود. در این خصوص مادران باردار با رژیم غذایی و داشتن ورزش می توانند در مان شوند ولی اگر مقدار قندشان بالا باشد امکان این که به هیپوگلیسمی دهانی منجر شده باشد زیاد است و باید قرص یا انسولین تزریق کند.

با یک مدیریت و نظارت درست در مقدار قند خون می توان فهمید قبل از هر وعده غذایی بعد ۱ ساعت خوردن غذا می توان آزمایش داد. کسانی که انسولین مصرف می نمایند باید در هر بار قبل از خواب مقدار قند خون را کنترل و آزمایش کنند. در زمان حاملگی مراقبت هایی صورت می پذیرد که با انجام یکسری سوالات از طرف تیم پزشکی می توان به سلامتی تان پی برد.

چگونه خوردن قند در حاملگی

تاثیر دیابت بارداری بر جنین

هنگام خوردن قند در بارداری میزان زیاد شدن گلوکز در نوزاد تاثیر می گذارد که او را به شکلی بزرگتر یا دارای نقص مادرزادی تبدیل می کند. همچنین برخی جنین ها چون نقایص مادرزادی زیاد است خطر ابتلا به سقط زیاد است. ولی اگر مراقبت ها بیشتر از موعد صورت پذیرد می توان این خطر را کمتر کرد. در صورتی که مادر قبل حاملگی به دیابت مبتلا شده باشد این عوارض بیشتر می شود و همچنین به عوارضی از قبیل؛ بیماری کلیوی و فشار خون بالا و رتینوپاتی و آسیب عصبی دست پیدا می کند که همه از عوارض دیابت بالاست.

ضرر های خوردن قند در بارداری

فرزند یک خانم مبتلا به دیابت در زمان حاملگی انسولین بیشتری به سطح قند خون تولید می کند که در نوع یک هیچ انسولین اضافی توسط بدن شما تولید نخواهد شد. پس با افزایش نیاز به انسولین باید بهترین راه را در جهت سلامتی و مدیریت قند خون توصیه کرد. دیابت در حاملگی خطر فرد را در ناتوانایی مادرزادی در جنین بالا می برد که اگر گلوکز خون تا مدت ۱۰ هفته اول حاملگی مدیریت نشود. با افزایش دیابت رشد جنین تا اندازه ای موجب زایمان دشوار یا زود رس خواهد شد که امکان شکستگی نوزاد و آسیب عصبی زیاد خواهد شد. نوزادان درشت اندام از طریق سزارین به دنیا می آیند همچنین فرزند هایی که از مادران دارای دیابت به دنیا می آیند دارای زردی و سختی تنفس و کمبود قند خون و کلسیم خواهند بود.

میزان مصرف قند در بارداری

عواملی که خطر ابتلا به دیابت بارداری را افرایش می دهد

برخی از عوامل خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهند که این عوامل عبارتند از :

  • اضاف وزن و چاقی
  • سن بالای ۲۵ سال
  • قرار داشتن میزان قند خون در فاز پیش دیابت قبل از حاملگی
  • سابقه دیابت نوع ۲ در افراد درجه یک
  • تولد نوزاد با وزن چهار کیلو گرم و یا بیشتر
  • سابقه تولد نوزاد مرده
  • داشتن سابقه دیابت بارداری در حالگی قبلی

دبابت بارداری چه عوارضی دارد؟

دیابت مادر با عوارض مادری و جنینی همراه است که این عوارض عبارتند از :

عوارض مادری : افزایش فشار خون، پاره شدن کیسه آب به طور ناگهانی، زایمان زودرس و عفونت ادراری در نیمه دوم حاملگی

عوارض جنینی : رشد زیاد از حد جنین، سخت شدن زایمان به دلیل درشتی جنین و افت قند خون یا کلسیم

نکته : کنترل مناسب قند خون در زمان حاملگی باعث کاهش احتمال عوارض گفته شده می شود.

چگونه قند خون را می توان تشخیص داد؟

با مصرف قند در حاملگی چون میزان سطحش بالاست با انجام ۲ آزمایش می توان خیلی سریع پی به آن برد. نخستین آزمایش را در بین هفته ۲۴ تا ۲۸ حاملگی می گیرند که با خوردن ۵۰ گرم محلول قندی و چک کردن مقدار قند در ۱ ساعت است. اگر میزانش بالاتر از ۱۳۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد احتمال دارد پزشک دستور دوم آزمایش گلوکز را تنظیم کند تا قند خون شما زمانی که ناشتا هستید تا ۲ ساعت بعد از آزمایش اولیه اندازه گیری کند. در زمان ناشتایی گلوکز بالاتر از ۹۵ میلی گرم و در ۱ ساعت بالاتر از ۱۸۰ میلی گرم در ساعت ۲ یعد بیشتر از ۱۵۵ میلی گرم در اندازه گیری ۳ ساعته بالاتر از ۱۴۰ میلی گرم باشد نشان دیابت بارداری می توان تشخیص داده شود.

دیابت بارداری پس از زایمان

معمولا با زایمان دیابت بارداری نیر برطرف می شود اما این افراد به خصوص در صورت کم تحرکی و زیاد شدن وزن در سال های آتی در خطر ابتلا به دیابت نوع دو هستند که رژیم غذایی مناسب، تحرک مناسب و همچنین شیر دادن سبب کاهش این خطر را در آینده می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *