دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی گرفتگی گوش با چند روش ساده و فوری

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۹ دی ۱۳۹۸
  • ۰

گرفتگی گوش یکی ازمشکلات آزار دهنده شایع می باشد که بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود و با علائمی نیز همراه است که با کمک روش های طبیعی جهت درمان خانگی گرفتگی گوش می توانید این مشکل عذاب آور را برطرف کنید.

هما ما در طول زندگی خود حداقل یک بار دچار گرفتگی گوش شده ایم که این مشکل در بین کودکان، مسافران هواپیما و شناگران بسیار شایع است و بهتر است که در ابتدا به دنبال علت گرفتگی گوش سپس به دنبال روش های طبیعی و موثر جهت رفع آن باشید، خوشبختانه امروزه روش های خانگی زیادی وجود دارند که می توانید با کمک آن این مشکل را برطرف کنید.

درمان خانگی گرفتگی گوش با روش های طبیعی

روش های درمان خانگی گرفتگی گوش

همانطور که روش های خانگی برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله : سوزش معده، عفونت ادراری، حساسیت پوستی بسیار مفید و موثر می باشند استفاده از این روش ها برای درمان گرفتگی گوش نیز بسیار مناسب هستند، در ادامه شما را با این راهکارهای شگفت انگیز آشنا خواهیم کرد.

الکل و سرکه سیب:

ترکیب الکل و سرکه سیب باعث از بین رفتن باکتری هایی می شوند که در گرفتگی گوش نقش داشته اند، بنابراین به میزان برابر این دو ماده را با هم مخلوط کرده سپس به پهلو خابیده و مقداری از این محلول را داخل گوش قرار دهید و بر روی آن پنبه بگذارید با کمک این روش پس از زمان پنج تا ده دقیقه موم ها بیرون می آیند.

درمان گرفتگی گوش به کمک ترفندهای طبیعی

روغن زیتون:

استفاده از روغن زیتون برای آن دسته از افرادی که از تجمع موم داخل گوش رنج می برند بسیار مفید است، مقداری روغن زیتون گرم کرده سپس داخل گوش بریزید، با انجام این روش پس از زمان ده دقیقه موم ها نرم شده و سر را خم کرده تا روغن بیرون بریزید.

روش های درمان خانگی گرفتگی گوش

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روغن درخت چای:

روغن درخت چای به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد میکروبی برای درمان خانگی گرفتگی گوش گزینه بسیار مناسبی است، بنابراین داخل یک لیوان آب جوش کمی روغن درخت چای بریزید سپس به منظور وارد شدن بخار آن به داخل گوش بر روی لیوان سر تان را بگیرید.

گلیسرین:

چند قطره گلیسیرین را به یک دوم فنجان آب گرم اضافه کنید سپس دو تا سه قطره از محلول به دست آمده را داخل گوش تان بریزد و پس از زمان ده دقیقه گوش تان را تخلیه نمایید.

روش های بهبود گرفتگی گوش

کمپرس آب گرم:

استفاده از کمپرس آب گرم برای درمان گرفتگی گوش یک روش طبیعی بسیار موثر محسوب می شود از این رو، پارچه ای را به آب گرم اغشته کنید و پس از گرفتگی آب اضافی آن به مدت پنج تا پانزده دقیقه بر روی گوش قرار دهید، گرمای آن به رفع درد ناشی از گرفتگی صدا کمک شایانی می کند.

روغن سیر:

سیر دارای خواص ضد باکتری است و همین امر آن را به یک روش موثر طبیعی جهت درمان گرفتگی گوش تبدیل کرده است، می توانید دو حبه سیر له شده را با یک تا دو قاشق روغن زیتون بر روی حرارت قرار دهید تا گرم شود، پس از خنک شدن دو تا سه قطره از ترکیب به دست آمده را داخل گوش بریزید و پس از زمان یک دقیقه گوش تان را تمیز کنید.

درمان طبیعی گرفتگی گوش

برگ ریحان:

به منظور درمان گرفتگی گوش پنج تا شش عدد برگ ریحان را خرد کرده سپس آب آن را گرفته و پنبه را به آب گرفته از برگ ریحان آغشته کرده و به داخل گوش بزنید، برای رسیدن به نتیجه بهتر از این روش دو بار در روز استفاده کنید.

هشدار: در زمان استفاده از این روش مراقب باشید که آب ریحان را به پرده گوش تان نزدیک نکنید زیرا باعث آسیب زدن به آن می شود.

آب اکسیژنه:

 برای درمان گرفتگی گوش می توانید از آب اکسیژنه استفاه کنید، با کمک قطره چکان دو قطره سه درصدی از آب اکسیژنه را داخل گوش بریزید و پس از زمان ده دقیقه سرتان را کج کرده تا مواد داخل گوش تان خارج شود.

درمان گرفتگی گوش به روش ساده

هشدار : استفاده از مقدار زیاد آب اکسیژنه باعث صدمه به گوش می شود.

آدامس جویدن:

استفاده از این روش سبب باز شدن گوش تان می شود در صورتی که پس از انجام این روش تاثیری در باز شدن گوش مشاهده نکردید به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

حبس هوا در دهان:

این روش از بهترین روش های موثر به منظور از بین بردن گرفتگی گوش در زمان مسافرت می باشد که هیچ ابزار خاصی در دسترس ندارید بنابراین بینی تان را گرفته و لپ های خود را باد کنید

درمان گرفتگی گوش با راهکارهای طبیعی

غرغره کردن:

برای درمان گرفتگی گوش داخل یک لیوان آب گرم یک قاشق نمک بریزید و آن را به مدت پانزده تا سی ثانیه غرغره کنید، این روش را تکرار کنید تا گرفتگی گوش تان درمان شود.

خمیازه کشیدن:

از دیگر روش های موثر در رفع گرفتگی گوش خمیازه کشیدن می باشد زیرا این کار سبب باز شدن لوله Eustachian می شود و در نتیجه باعث برقراری توازن فشار در گوش میانی می شود.

علل ایجاد گرفتگی گوش

  1. آلرژی
  2. سرماخوردگی یا عفونت گوش
  3. وجود آب در گوش
  4. تجمع آلودگی و موم
  5. مسدود شدن لوله شیپوری داخل گوش
  6. تغییرات فشار هوا

علت ایجاد گرفتگی گوش

علایم انسداد گوش

  • احساس انفجار در گوش
  • صدای باد داخل گوش
  • مخاط و مایعاتی در گوش
  • کاهش شنوایی

روش های پیشگیری از گرفتگی صدا

  • درمان عفونت گوش میانی
  • محافظت از گوش در زمان پرواز
  • فرو نکردن اشیای خارجی در گوش
  • دوری کردن از سرو صدای بیش از حد

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *