دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تاثیر حرف زدن با نوزاد در رشد وی و نحوه صحیح حرف زدن والدین با نوزادان

  • ساناز براتی
  • ۲۰ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

نوزادان از بدو تولد به خصوص از سه ماهگی به راحتی قادر به تشخیص صداها خواهند بود و در ابتدا به وسیله گریه کردن با اطرافیان ارتباط برقرار می کنند. حرف زدن با نوزادان تاثیرات بسیاری بر نحوه یادگیری، عملکرد و رشد مغزی آنها دارد.

همه نوزادان از لحظه تولد در حال یادگیری زبان هستند. کودکان خیلی قبل از اینکه بتوانند صحبت کنند، شروع به برقراری ارتباط می نمایند، هرچه بیشتر با نوزاد خود صحبت کنید و به او گوش نمایید بیشتر با شما ارتباط برقرار خواهد کرد. صحبت کردن با کودکان تاثیرات زیادی بر ارتباطات او در آینده دارد.

تاثیرات حرف زدن با نوزاد

نوزادان از زمانی که به دنیا می آیند و حتی در دوران جنینی به صدای اطراف خود گوش می دهند و نسبت به صداها عکس العمل نشان می دهند. صحبت کردن با نوزاد تاثیرات مهمی بر روی او به ویژه بر رشد مغزی نوزاد دارد. نوزادان از سه ماهگی قادر به درک صداها به خوبی خواهند بود برخی از صداها مانند صدای موسیقی و صدای صحبت مادر تاثیرات مثبتی بر رشد مغزی و یادگیری نوزاد خواهند داشت. در این مطلب شما را با تاثیرات صحبت کردن با نوزاد و چند روش ساده برای اینکار آشنا می کنیم.

صحبت کردن با نوزادان

کتاب خواندن برای نوزاد

مطالعات نشان داده است که نوزادان و کودکان به عکس ها بیشتر از کارتن علاقه نشان می دهند به همین جهت برای نوزاد خود کتاب بخوانید، کتاب هایی را انتخاب کنید که از لحاظ زبانی بسیار غنی باشند. کتاب های شعر و قصه های مختلفی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده نمایید. هیچ سن مشخصی برای شروع کتابخوانی در کودکان وجود ندارد و مادران از هر زمانی که بخواهند می توانند برای نوزاد خود کتاب بخوانند. زمانی که نوزاد نسبت به خواندن از خود عکس العمل نشان دهد زمان مناسبی برای کتاب خوانی است. به طور مرتب برای کودک خو کتاب بخوانید تا حس او را متوجه شوید.

فواید صحبت با نوزاد

محاوره با نوزاد

نوزاد کوچک یاد خواهد گرفت که ضمن رعایت نوبت محاوره کند. نوزاد یا کودک زمزمه ای می کند و منتظر می ماند تا شما عکس العملی نشان دهید. در این روش ساده نوزاد محاوره را تمرین کرده و خواهد آموخت که اگر ارتباطی برقرار کند پاسخی را دریافت خواهد کرد.

توجه کردن به گریه های نوزاد

نوزادان به وسیله گریه کردن ارتباط برقرار کردن را می آموزند. در سال اول تولد گریه اصلی ترین بخش سیستم ارتباطی نوزادان بشمار می رود. زمانی که به گریه های او پاسخ داده شود، حس خواهد کرد که دنیا جای امنی است که در آن نیازهایش پاسخ داده می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تاثیرات مثبت حرف زدن با نوزاد

قصه گویی و خواندن شعر

خواندن شعر و قصه قسمت مهمی از فرایند زبان آموختن در نوزادان است زیرا با تکرار کودک در طی زمان آنها را خواهد آموخت. خواندن شعر بازی با انگشتان و هر نوع فعالیت دیگری به نوزادان و کودکان کلمات را خواهند آموخت که با نشانه های فیزیکی همراه است. زمانی که کودک شعری را می آموزد و همزمان با آن دست زدن شما را می بیند، می آموزد که در زمان خواندن شعر دست بزند. حتی اگر نتواند کلمات را ادا کند دست می زند.

تاثیرات مثبت صحبت با نوزاد

کارهای کودک را برایش توضیح بدهید

هر کاری را کودک یا نوزادتان انجام می دهد و یا از او سر می زند را برایش توضیحی بدهید و با حرف زدن در مورد آن دامنه لغات نوزاد یا کودکتان را افزایش دهید. مثلا اگر کودک با دست بینی خود را می گیرد در مورد بینی با او صحبت کنید. با شنیدن صدای در و عکس العمل او برایش در این مورد توضیح دهید.

روش هایی برای صحبت با نوزاد

کارهای خود را برای کودک توضیح بدهید

برای نوزاد توضیح دهید که در حال انجام چه کاری هستید او با صداها آشنا شده و کم کم معنای لغات را خواهد فهمید. شاید صحبت کردن با نوزاد کمی برایتان عجیب باشد و بگویید که او نمی فهمد ولی او نیاز دارد تا بشنود و با تکرار کلمات از طرف شما حرف زدن را یاد بگیرد. مثلا قبل از بغل کردن نوزاد دست هایتان را به سمتش باز کرده و بگویید: عزیزم مامانی می خواد بغلت کنه. و یا در حین عوض کردن پوشک دلیل و نحوه کار را برایش توضیح دهید. این روش ها تمرین خوبی برای صحبت کردن و همچنین همراهی او با شما خواهد بود.

حرف زدن با کودک

از هر فرصتی برای حرف زدن با نوزادتان استفاده کنید تا از این طریق مهارت های ارتباطی را بیاموزد و نوزاد قبل از اینکه توانایی صحبت کردن را داشته باشد به خوبی متوجه صحبت های شما خواهد شد. زمانی که یک نوزاد یا کودک از لحاظ زبانی غنی باشد به طور طبیعی صحبت کردن را خواهد آموخت. در زمانی که با نوزاد صحبت می کنید و او گوش می دهد در واقع در حال یادگیری لغات جدید است.

حرف زدن با نوزاد و کودک

تاثیرات صحبت کردن با نوزادان

بعد از روش های صحیح صحبت و زبان آموزی با تاثیرات مثبت صحبت با نوزادان آشنا می شویم:

  • صحبت کردن با نوزادان باعث می شود تا آنها قدرت های ذهنی خود را بسازند و همین موارد کوچک پایه و اساس روابط نوزاد با دنیای اطرافش را تشکیل خواهد داد.
  • ذهن نوزاد با ارتباطات جدید شکل می گیرد، زمانی که با نوزاد صحبت می کنید در ذهن نوزاد کانال ها و راه های جدید برای یادگیری باز خواهد شد و هر چه تعداد کانال ها بیشتر شود در آینده نوزاد بهتر و سریعتر همه چیز را یاد خواهد گرفت.

تاثیر حرف زدن با نوزاد

  • وقتی با نوزاد صحبت می کنید در واقع پایه های اصلی ارتباط کلامی او در آینده را می سازید.
  • نوزادان اطلاعات بدست آمده از صحبت های اطرافیان را در ذهن خود ذخیره کرده و در آینده در زمان صحبت از آنها استفاده می کنند.
  • صحبت کردن با نوزادان باعث رشد مغزی بهتر و سریعتر در آنها می شود و ارتباطات را در آنها ارتقا می دهد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *