دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

معرفی انواع تیپ شخصیتی و معرفی مشاغل مناسب برای هر تیپ شخصیتی

  • ساناز براتی
  • ۶ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

هر فردی دارای یکسری خصوصیات و خلق و خوهایی است که تیپ شخصیتی او را تشکیل می دهند. هدف اصلی در شناخت تیپ های شخصیتی احترام به توانایی ها و احساسات افراد است. در این مطلب با انواع تیپ های شخصیتی آشنا خواهیم شد.

  هر فرد دارای شخصیتی مخصوص به خود بوده و نقاط ضعف و قوت متفاوتی با سایرین دارد. آشنایی با انواع شخصیت ها باعث می شود تا ما خود را بهتر شناخته و به توانایی های خود بهتر پی ببریم. انواع شخصیت ها و صحبت در مورد آنها موضوعی پیچیده و گسترده است، در حال حاضر آزمون هایی وجود دارد که با انجام آن هر فرد می تواند نسبت به نوع شخصیت خود آگاهی یابد.

آشنایی با تیپ های شخصیتی

به منظور پی بردن به تیپ شخصیتی خود می توانید از آزمون مایر-بریگز یا همان MBTI کمک بگیرید، با کمک این آزمون ترجیحات، علایق و روحیات فرد به نوعی مشخص خواهد شد. با استفاده از این تست و آشنا شدن با تیپ های شخصیتی اطرافیان یا کارمندان می توان از افراد در جایگاه درستی مناسب با روحیات و توانایی هایشان استفاده کرد و نتیجه بهتری را کسب کرد. بر طبق شاخص شخصیتی MBTI شانزده نوع شخصیت متفاوت وجود دارد که در این مطلب تا حدودی با هر یک از آنها آشنا خواهیم شد.

شخصیت ENTP: برونگرا، کل نگر، منطقی، ملاحظه کار

این گونه افراد دارای هوش و درک بالایی هستند و از انرژی زیادی بهره می برند، این گونه افراد اهل صحبت بوده و در حل مشکلات بسیار تبحر دارند. همچنین آنها مهارت خاصی در حل مسائل جدید و چالش برانگیز داشته و با مهارت تحلیلی خود به خوبی مسائل مختلف را حل و فصل می کنند. تیپ های شخصیتی ENTP از انجام کارهای تکراری و روتین خسته می شوند و همیشه بدنبال کارهای جدید و جالب هستند. آنها با تحلیل استراتژیک خیلی راحت به مقاصد افراد پی خواهند برد.

شغل های مناسب برای این گونه افراد: از جمله شغل های مناسب برای این نوع شخصیت ها می توان به روزنامه نگاری، کارشناس منابع انسانی، مدیر رستوران و هتل، کارشناس و مدیر بازاریابی، تحلیلگر مالی، تحلیلگر نرم افزار، مربی ورزش و کارشناس و مدیر روابط عمومی اشاره کرد.

نمونه های شخصیتی

شخصیت ENTJ: برونگرا، کل نگر، منطقی، داوری کننده

این دسته از افراد دارای شخصیتی فعال، پر انرژی، مطمئن و با صلاحیت هستند و به مکان هایی می روند که در ان مسئولیتی داشته باشند. این افراد دارای علم و اطلاعات بوده و علاقه به شرکت در بحث های روشنفکرانه دارند. برای افرادی که کاری انجام نمی دهند ارزشی قائل نبوده و در محل کار علاقه به داشتن مسئولیت و رهبری دارند. آنها با توانایی هایشان می توانند مشکلات سازمان را شناسایی کرده و روش هایی برای حل آن در کوتاه مدت و بلند مدت ارائه دهند. همچنین اینگونه از افراد دارای اعتماد به نفس بالایی نیز می باشند.

  •  آرون گروپس

شغل های مناسب این گروه: مدیر بازاریابی، مدیر فروش، مدیر مالی، مدیر ارشد، تحلیلگر اقتصادی، اقتصاد دان، مشاوره شغلی، استاد دانشگاه، وکیل، روانشناس و خلبان از جمله شغل های مناسب برای این دسته شخصیتی می باشد.

بررسی تیپ شخصیتی

شخصیت ENFP: برونگرا، کل نگر، احساسی، ملاحظه کار

این دسته افراد دارای اشتیاق و ایده های جدیدی هستند و زندگی برایشان پر از فرصت های مختلف است، به همین جهت خیلی زود وقایع و اطلاعت ارتباط برقرار کرده و با اطمینان از الگوهایی که مشاهده کرده اند به جلو می روند. از تایید دیگران خرسند شده و خیلی راحت از بقیه حمایت و قدردانی می نمایند. این افراد انعطاف پذیر هستند و قدرت کلام و بداهه گویی خوبی دارند. آنها افرادی معاشرتی، پویا و شاداب هستند که بیشتر اوقات خلق و خوی خوبی دارند.

شغل مناسب این دسته: بازیگر، طراح داخلی، سردبیر، طراح مد، گرافیست، کارشناس و مدیر روابط عمومی، کارشناس و مدیر بازاریابی، مدیر تبلیغات، معلم، مددکار، درمانگر گفتاری و مشاور شغلی و تحصیلی از شغل های مناسب این گروه است.

شکل های مختلف شخصیتی در افراد

شخصیت ENFJ: برونگرا، کل نگر، احساسی، داوری کننده

این دسته از افراد بسیار مهربان و دوست داشتنی می باشند و دارای مسئولیت پذیری بالایی هستند. این دسته از افراد رهبران انگیزشی بوده که با سخنان خود بر دیگران تاثیر می گذارند. جاه طلب بوده و برای رسیدن به خواسته های خود بسیار پرتلاش هستند. افراد این تیپ شخصیتی آگاه، منظم، هدف گرا و قاطع می باشند و از دیگران نیز چنین انتظاری دارند، به خوبی حرف می زنند و متوجه خواسته های دیگران می شوند.

شغل های مناسب این دسته: کارشناس و مدیر روابط عمومی، روانشناس، نویسنده، مشاور شخصی استاد دانشگاه، مدیر مهد کودک، مربی رشد، کارشناس تبلیغات، کارشناس و مدیر بازاریابی، مدیر و کارشناس منابع انسانی و مدیر خدمات مشتریان از جمله شغل های مناسب این نوع شخصیت می باشد.

شخصیت ESTP: برونگرا، جزئی نگر، منطقی، ملاحظه کار

این دسته از افراد انعطاف پذیر بوده و با محیط سازگار می باشند، افرادی عملگرا بوده و دوست دارند خیلی زود به نتیجه برسند. این دسته شخصیتی با اراده و قدرت برای حل مشکل قدم بر می دارند، در لحظه زندگی کرده و اهل تمرکز و برنامه ریزی برای آینده نیستند. این گروه دوست دارند با تجربه کردن موارد را بیاموزند تا آموزش دیدن. این دسته به انجام کار گروهی علاقه داشته و از آن لذت بیشتری می برند.

شغل های مناسب این دسته: آتش نشان، پلیس، کارشناس بیمه، ورزشکار، کارمند بانک، مهماندار هواپیما، مهندس برق، عکاس، آشپز، عمده فروش و مشاور املاک از جمله شغل های مناسب این گروه می باشد.

معرفی تیپ های شخصیتی

شخصیت ESFP: برونگرا، جزئی نگر، احساسی، ملاحظه کار

این نوع از افراد بسیار خونگرم و اهل معاشرت می باشند و همچنین بسیار خوش صحبت هستند و محیط کار و زندگی خود را شاد می نمایند. این دسته با افراد دیگر به خوبی کنار آمده و اهل سازش می باشند. افرادی هستند که اهل یادگیری بوده و بسیار صبور و حساس می باشند. این نوع شخصیتی ناراحتی و خوشحالی خود را بروز می دهند و البته دارای انتقاد پذیری بالایی نیز می باشند.

شغل های مناسب این دسته: مربی ورزش، دامپزشک، پزشک، مددکار اجتماعی، گفتار درمانگر و پرستاری از جمله شغل های مناسب برای این تیپ شخصیتی می باشند.

بررسی تیپ شخصیتی

شخصیت ESTJ: برونگرا، جزئی نگر، منطقی، داوری کننده

این دسته از افراد دارای شخصیتی قاطع و مصمم می باشند که بسیار اهل عمل هستند، این افراد برنامه های نوشته شده را به خوبی اجرا کرده و همچنین توانایی زیادی در مدیریت افراد و سازماندهی آنها دارند. افراد این شخصیت بسیار دقیق و متمرکز بر وری مسائل می باشند. افراد این گروه برنامه ریزی دقیقی در ذهن داشته و بر طبق آن اقدام و رفتار می نمایند و این انتظار را از اطرافیان خود دارند.

شغل های مناسب این گروه: مسئول دفتر، مدیر داخلی، تکنسین دستگاه های پیشرفته، قاضی، وکیل و داروساز از جمله شغل های مناسب این دسته می باشند.

انواع تیپ شخصیتی

شخصیت ESFJ: برونگرا، جزئی نگر، احساسی، داوری کننده

افراد دارای این نوع تیپ شخصیتی بسیار مهربان و دوست داشتنی می باشند و همچنین دارای مسئولیت پذیری بالایی هستند. شخصیت حامی و حمایتگر این افراد، سایرین را برای رسیدن به هدفشان کمک می کند. این نوع افراد متعهد و بسیار وفادار هستند و دارای توانایی خط مشی و انگیزه دادن به دیگران هستند. این گروه نسبت به انتقاد و تعریف بسیار حساس بوده و عکس العمل نشان خواهند داد.

شغل مناسب این گروه: بازاریاب، مدیر فروش، کارشناس فروش، مشاور، اپراتور اداری و مسئول روابط عمومی از جمله شغل های مناسب این دسته می باشد.

آشنایی با انواع شخصیتی

شخصیت INTP: درونگرا، کلی نگر، منطقی، ملاحظه کار

این نوع شخصیت به دلیل درون گرا بودن بیشتر به فعالیت هایی فکری توجه داشته و اهمیت می دهند تا فعالیت ها و روابط اجتماعی، این گونه افراد بر روی مسائل متمرکز شده و دوست دارند آنها را حل نمایند. این دسته بسیار سازگار با محیط و شرایط هستند. افرادی تحلیلگر و انتقادگر بوده و بر روی مسائل تفکر می نمایند و بدون منطق و تئوری چیزی را به سادگی قبول نخواهند کرد.

شغل های مناسب این دسته: کارگردانی، معماری، گرافیست، مدیر هنری، تاریخ شناس، پزشک متخصص، تحلیلگر مالی، روزنامه نگار و عکاس از جمله مشاغل مناسب برای این نوع شخصیت می باشند.

تیپ های شخصیتی

شخصیت INTJ: درونگرا، کلی نگر، منطقی، داوری کننده

این گروه دارای توقع بالایی از اطرافیان خود هستند، افرادی بسیار با انگیزه و مصمم که ارداه بسیار قوی دارند. این دسته از افراد برای خود الگوی ذهنی داشته و آن الگو ها را دنبال می نمایند. افراد دارای این نوع شخصیت از دیگران انتظار دارند تا در رسیدن به هدف هایشان از آنها حمایت کرده و با آنها همیاری نمایند. این گونه از افراد برای انجام کارها روش های مخصوص به خود داشته و نظرات و ایده های سایرین را به راحتی نمی پذیرند.

شغل مناسب این گروه: نویسنده، نقاش، برنامه نویس، مدیر وب سایت، مدیرر مالی، کارشناس مالی و حسابدار از جمله شغل هایی مناسب برای این نوع شخصیت هستند.

شخصیت INFP: درونگرا، کلی نگر، منطقی، ملاحظه کار

این دسته از افراد دارای شخصیتی بسیار متعهد و وفادار می باشند و اگر با فردی وارد رابطه شخصی یا کاری شوند به ندرت عدم وفاداری آنها دیده می شود. این گروه از افراد بسیار کنجکاو بوده و از فرصت هایی که در اختیارشان قرار می گیرد به نحو احسنت استفاده می نمایند. افراد این گروه مشکلات و مسائل خود را معمولا در درون خود حل و فصل می نمایند. افرادی هستند با درک بالا که برای شنیدن صحبت های اطرافیان و کمک به آنها همیشه حاضر می باشند. این دسته تا وقتیکه خدشه ای به ارزش هایشان وارد نگردد، خود را با محیط اطرافشان سازگار می نمایند.

شغل های مناسب برای این گروه: مدرس، مشاور، مدیر منابع انسانی، مدیر بخش توسعه، مشاور تکنولوژی و مسئول بخش فنی از مشاغل مناسب برای این گروه افراد می باشد.

انواع نمونه های شخصیتی

شخصیت INFJ: درونگرا، کلی نگر، احساسی، داوری کننده

افراد دارای این تیپ شخصیتی دارای اعتماد بنف بسیار بالایی هستند و شخصیت هایی بسیار حامی دارند. افراد این گروه تمام تلاش خود را برای کمک به سایرین و پیشرفت اطرافیانشان ارائه می دهند. به ارزش های خود بسیار متعهد بوده و به آنها بسیار اهمیت می دهند. افراد این گروه دارای ایده های خلاق بوده و در دنیایی از ایده ها و خلاقیت ها زندگی می نمایند. قدرت تخیل در این دسته بسیار قوی می باشد.

مشاغل مناسب برای این دسته: طراح، نقاش، کارشناس منابع انسانی، کارشناس ارتباط با مشتریان و مددکار اجتماعی از جمله مشاغل مناسب برای این گروه می باشند.

نمونه های شکل های شخصیتی

شخصیت ISTP: درونگرا، جزئی نگر، منطقی، ملاحظه کار

این دسته از افراد بسیار انعطاف پذیر و سازگار می باشند و با منطق به خوبی مشکلات را حل می نمایند. افرادی با قدرت تخیل بالا بوده و بسیار صریح و صادق هستند. مسائل و مشکلات کاری را وارد مسائل شخصی نکرده و بسیار ساکت و خیلی دقیق می باشند. در زمان بروز مشکلات خود را درگیر کرده و با تئوری مشکلات را برطرف می نمایند. این دسته از افراد بسیار مستقل بوده و بر طبق انتظارات دیگران رفتار نمی کنند و خط و مشی شخصی خود را دنبال می کنند.

شغل های مناسب این افراد: مهندس، برنامه نویس، نجار، دیجیتال مارکتینگ، آتشنشان و نقشه بردار از مشاغل مناسب این گروه می باشد.

اشکال متفاوت شخصیتی

شخصیت ISTJ: درونگرا، جزئی نگر، منطقی، داوری کننده

این دسته از افراد کارمندانی بسیار دقیق و سخت کوش می باشند که جزئیات را به خوبی به خاطر می سپارند و بیشتر ترجیح می دهند تا در تنهایی بمانند و از پرت شدن حواس خود بسیار بیزار می باشند. این گروه بسیار دقیق و متمرکز بوده و با ثبات، مسئولیت پذیر و متمرکز هستند. افراد این شخصیتی دقیق و وقت شناس بوده و بسیار کم حرف هستند. افرادی بسیار آرام و جدی می باشند که برای رسیدن به هدف هایشان تمام تلاش خود را بکار گرفته و از تمام توانشان استفاده می کنند.

شغل های مناسب این گروه: مشاغلی مثل حسابرسی، حسابداری، بازپرس، مسئول بایگانی، قاضی، کتابدار و مهندس ناظر برای این گروه مناسب می باشد.

شکل های مختلف شخصیتی

شخصیت ISFP: درونگرا، جزئی نگر، احساسی، ملاحظه کار

افراد این گروه بسیار خونگرم و آرام می باشند و شدیدا مسئولیت پذیر بوده و حریم خصوصی برایشان خیلی مهم است. این دسته افراد بسیار سازگار می باشند و از کشمکش و حاشیه فراری می باشند. آنها همکارانی بسیار صمیمی و سازگار بوده و اگر به کار خود علاقه داشته باشند با تمام توان و به بهترین شکل آن را انجام خواهند داد. این دسته از افراد دائما نیاز به حمایت شدن در محیط کاری خود دارند.

شغل های مناسب این دسته: منشی، سازنده، مسئول اداری، دفتر دار، کارمن بیمه، معلم کودکان خاص و پرستاری از جمله مشاغل مناسب برای این دسته افراد هستند.

اشکال مختلف شخصیتی

شخصیت ISFJ: درونگرا، جزئی نگر، احساسی، داوری کننده

افراد این دسته بسیار به احساسات سایرین بها داده و ارزش می دهند. افرادی هستند دقیق، مسئولیت پذیر و با پشتکار بالا. این افراد بسیار زحمت کش و کوشا می باشند و روابط احساسی برایشان مهم و با اهمیت است. شخصیتی ساکت . متواضع دارند و مفید بودن برای دیگران بسیار برایشان مهم است. این تیپ شخصیتی سعی دارند تمام کارها را به نحو احسنت انجام داده و اشتباهات کوچک برایشان قابل قبول نیست. افراد این گروه بسیار احساساتی بوده و توانایی دستور دادن و رهبری دیگران را ندارند و نه گفتن به دیگران برایشان مشکل است.

شغل های مناسب این دسته: مسئول اداری، مسئول خدمات مشتریان، موسیقی دان، طراح داخلی، هنرمند و مسئول امور اداری از مشاغل مناسب برای این تیپ شخصیتی است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *