دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاشت توت فرنگی در خانه و نکاتی که باید برای رشد بهتر این گیاه رعایت کنید

  • ملیحه بال افکن
  • ۴ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

بهتر است بدانید که توت فرنگی از دسته میوه های مناطق گرمسیری است که شما می توانید اقدام به کاشت آن در محیط خانه بکنید و به همین منظور در این مطلب سعی داریم شما را با چگونگی کاشت توت فرنگی درون گلدان آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که کاشت توت فرنگی در گلدان بسیار راحت و به صرفه است ولی دارای چند نکته طلایی و ظریف است که شما با دانستن آن ها می توانید به راحتی این میوه خوشمزه را در محیط خانه پرورش دهید و از آن لذت ببرید.

چگونگی کاشت توت فرنگی

توجه داشته باشید که کاشت توت فرنگی در محیط خانه چه به قصد خوردن میوه های آن باشد و چه به عنوان یک گیاه زینتی تا مدت ۵ سال توت های قرمز و خوشمزه ای را برایتان به ارمغان خواهد آورد. بهتر است بدانید که انواع توت فرنگی ها اغلب از قسمت هسته رشد می کنند و برای کاشت آن بایستی هسته یا ساقه رونده را تهیه نمایید و سپس آن را در باغچه یا فضای مناسبی بکارید تا سال آینده میوه هایی خوشمزه و زیبا داشته باشید. شما می توانید نشا توت فرنگی را از فروشگاه های تجهیزات و ادوات کشاورزی و باغداری خریداری نمایید. به طور کلی نشا گیاه کوچکی است که قسمتی از دوره رشد خود را گذرانده است و اغلب اوقات در همان سالی که نشا ها را کاشته اید می توانید محصول خود را نیز برداشت کنید اما گاهی اوقات هم باید یک سالی صبر کنید تا بتوانید برداشت خوبی داشته باشید.

روش های کاشت توت فرنگی

دستورالعمل کشت توت فرنگی:

در ابتدا بایستی نشا توت فرنگی را تهیه نمایید و در این روند توصیه می شود که حتما به نوع نشا دقت داشته باشید زیرا رشد یک بوته توت فرنگی سالم و قوی نیاز به انتخاب نشا کاملا سالم و سبز دارد.

حالا گلدان مورد نظر را با خاک قوی و مناسب پر کنید و برای این کار ضروری است که از گلدان های مخصوص توت فرنگی که در بازار موجود هستند استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که بایستی دو سوم گلدان را با خاک مناسب پر کنید و سپس آرام آرام بدان آب بدهید و این کار را تا زمانی ادامه دهید که آب از ته گلدان شروع به خارج شدن بکند.

پس از این مرحله بایستی ۶ حفره به ارتفاع ۵ سانتی متری بر روی خاک ایجاد نمایید و توجه داشته باشید که فاصله هر حفره باید ۱۵ سانتی متر باشد و پهنای حفره ها نیز از ۵.۷ سانتی متر تجاوز نکند.

  •  آرون گروپس

دستورالعمل کاشت توت فرنگی

حالا وقت انتقال نشا توت فرنگی به گلدان است و برای انجام این کار بایستی نشا را از محل اولیه خود به آرامی خارج کنید و پس از اینکه خاک اضافی را از اطراف ریشه جدا کردید به آرامی آن را به درون گلدان اصلی منتقل نمایید. توصیه می شود که در این روند مراقب باشید که ریشه ها دچار شکستگی نشوند.

پس از انتقال نشاها به درون گلدان بایستی گلدان را پر از خاک کنید و به آرامی سطح خاک را فشار دهید و از پوشیده شدن تمامی سطوح گیاه اطمینان لازم را کسب نمایید.

پس از کاشت توت فرنگی درون گلدان آن را تا حد اشباع آبیاری نمایید و این کار را به نحوی انجام دهید که آب از ته گلدان ها خارج شود.

توصیه می شود که گلدان حاوی توت فرنگی را در محیطی قرار دهید که سرشار از آفتاب باشد زیرا توت فرنگی در فضای گرم و پر نور بهرین رشد خود را نشان خواهد داد.

قرار دادن گیاه در محیط پر نور

نکات مهم در مورد کاشت موفقیت آمیز:

توصیه می شود که در روند رشد بایستی خاک بستر را مرطوب نگه دارید ولی هرگز به صورت ناگهانی حجم زیادی از آب را پای گلدان ها نریزید.

توجه داشته باشید که خاک مناسب برای کاشت بایستی ترکیبی از خاک باغچه و پیت ماس است.

توجه داشته باشید که مقدار آب لازم برای این میوه متوسط بوده و بایستی در حد نیاز آن را آبیاری نمایید.

همانطور که می دانید توت فرنگی برای رشد نیاز به نور فراوان دارد و لازم است که گلدان را به مکانی با نور فراوان منتقل نمایید.

در مورد دمای ایده آل توت فرنگی می توان گفت دمای لازم برای این گیاه ۱۵ درجه سانتی گراد است و این گیاه قادر است بهترین رشد خود را در دمای ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتی گراد انجام دهد.

اگر فصول پاییز و زمستان را برای کاشت توت فرنگی انتخاب کرده اید پیشنهاد می کنیم که گلدان را در کنار رادیاتور یا منبع گرمایی دیگر قرار دهید.

نکات لازم در مورد کاشت توت فرنگی

شرایط لازم برای پرورش توت فرنگی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند رشد خوبی داشته باشند بایستی در شرایط و محیط ایده آلی قرار بگیرند و به همین منظور در ادامه سعی داریم تا به بیان اصول و شرایط لازم برای پرورش توت فرنگی بپردازیم:

آبیاری:

توصیه می شود که هرگاه چند سانتی متر بالایی گیاه خشک شد اقدام به آبیاری بکنید و آبیاری را به گونه ای تنظیم نمایید که نه گیاه دچار حالت غرقابی شود و نه اینکه چند روزی خشک بماند و پس از چند روز با پژمرده شدن برگ ها مواجه شوید. توجه داشته باشید که این گیاه در آب و هوای خشک نیاز به آبیاری منظم و روزانه دارد و هر چه توت فرنگی ها بزرگ تر شوند میزان و دفعات آبیاری نیز بایستی بیشتر شود.

چگونگی آبیاری گیاه توت فرنگی

نور:

بهتر است بدانید که بایستی گیاه توت فرنگی را هر روز به مدت ۶ الی ۱۰ ساعت در برابر نور مستقیم خورشید قرار دهید و به همین خاطر توصیه می شود که گلدان حاوی توت فرنگی را در بالکن یا ایوان خانه قرار دهید. شما می توانید در طول فصول سرد سال گلدان ها را داخل خانه بگذارید و البته در فضایی قرار دهید آفتاب گیر باشد. اگر توت فرنگی در داخل خانه آفتاب مورد نیاز خود را دریافت نمی کند می توانید از نور های مصنوعی یا لامپ های رشد گیاه استفاده نمایید.

هرس گیاه توت فرنگی:

از آنجایی که علف های هرز خیلی سریع اطراف گیاه توت فرنگی را پوشش می دهند بایستی حداقل هر هفته یک بار علف های هرز را بررسی کنید و بچینید و حتما ریشه ها را از زمین خارج نمایید. توجه داشته باشید که در این روند می توانید از کج بیل نیز استفاده نمایید.

خاک:

بهتر است بدانید که گیاه توت فرنگی خاک نرم را می پسندد و در خاک های شنی رسی بهترین رشد خود را خواهد داشت. توجه داشته باشید که توت فرنگی نسبت به نوع خاک بسیار حساس است و به همین منظور بایستی در انتخاب نوع خاک استفاده شده بسیار دقت داشته باشید.

استفاده از خاک مقوی برای بستر کاشت

تعویض گلدان:

برای انجام اصول تعویض گلدان بایستی گیاه را از گلدان اصلی خارج نمایید و سپس خاک اطراف ریشه ها را به آرامی با دست تکان دهید تا بریزند. حالا گیاه را به آرامی داخل گلدان قرار دهید و آنقدر خاک داخل گلدان بریزید که سر ریشه ها به صورت کامل پوشیده شوند. توجه داشته باشید که قسمت تاج گیاه بایستی بیرون از خاک باقی بماند. اگر گلدان خیلی بزرگی دارید که چند گیاه مختلف را درون آن می کارید توصیه می شود که توت فرنگی ها را با فاصله ۲۵ الی ۳۰ سانتی متری بکارید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *